اعترافات یک جنایتکار اقتصادی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
اعترافات یک جنایتکار اقتصادی (nbookcity.com)

دانلود کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی

در کتاب جنجالی اعترافات یک جنایتکار اقتصادی، نویسنده به بیان تجربیات خود دربارهٔ چگونگی کلاهبرداری از کشورهای مختلف در اندازه تریلیون دلاری می پردازد.

جنایتکاران اقتصادی حرفه‌ای‌ هایی با حقوق بالا هستند که از کشورهای اطراف و اکناف جهان هزارها میلیارد دلار کلاهبرداری می کنند. این کتاب را بمبی نوشتاری خوانده‌اند. نویسنده کتاب جان پرکینز خود یک جنایتکار اقتصادی کار کشته است که کارش برای سال‌ها این بود که از اندونزی و شیلی تا پاناما را متقاعد کند که برای توسعه‌ی زیرساخت‌های کشورشان از آمریکا وام‌های کلان دریافت کنند و این پروژه‌های سودآور را برای اجرا به شرکت‌های بزرگ آمریکایی بسپارند.

خلاصه کتاب

کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی شرح زندگی کسی است که به اتفاق به جای اینکه در نهادهای امنیتی آمریکا مشغول به کار شود در یک شرکت پیمانکاری مهندسی معروف شروع به کار کرد. این شرکت پروژه های زیربنایی در کشورهای مختلف از جمله کشورهای در حال توسعه اجرا می کرد. آن چیزی که فعالیت این شرکت را غیرمتعارف می ساخت این بود که منابع اجرای این پروژه های زیربنایی از محل وام ها و کمک هایی تامین می شد.

نویسنده کتاب جان پرکینز، در این شرکت مسئولیت داشته تا طرح توجیهی این پروژه ها را تهیه کند و اعداد و ارقام را طوری دستکاری کند که انجام آنها قطعا توجیه داشته باشد و به این ترتیب این پروژه نصیب شرکت شود. به همین دلیل فعالیت این شرکت همسو با فعالیت وزارت خارجه آمریکا بوده است. در واقع کتاب می خواهد به خواننده این پیام را منتقل کند که بخش خصوصی آمریکا با وزارت خارجه آن در تعامل هستند و به شکلی هماهنگ عمل می کنند.  اگر وزارت خارجه آمریکا روابط حسنه ای با یک کشور برقرار می کند و به عنوان امتیاز وام هایی را در اختیار این شرکت ها قرار می دهد همزمان پیمانکاران آمریکایی در بخش خصوصی را گسیل می دارد تا این وام ها را در جهت پروژه های شان هزینه کنند.

به عبارت دیگر پول مذکور مجددا به جیب شرکت های آمریکایی برگردد. ادعای دومی که وی بر ادعای اول اضافه می کند این است که کشورها در ابتدا از دریافت این وام ها خوشحال هستند، اما بعد از مدتی بهره این وام ها بر دوش آنها باقی می ماند. شایان ذکر است که نویسنده در کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی بی فایده بودن این پروژه ها را مفروض می گیرد و منافع احتمالی ناشی از اجرای این پروژه ها را خیلی برجسته نمی کند و صرفا منافع شرکت های آمریکایی را برجسته می سازد.

بخشی از متن کتاب

ما جنایتکاران اقتصادی فریبکاریم. از تاریخ می آموزیم؛ امروزه قداره به خود نمی بندیم. زره یا لباسی که ما را از دیگران متمایز کند بر تن نمی کنیم. در کشورهایی مثل اکوادور، نیجریه و اندونزی لباسمان شبیه لباس آموزگاران دبستان یا مغازه داران است. در واشنگتن و پاریس، همچون دیوانسالاران یا بانکداران به نظر می آییم. ظاهری عادی و متواضع داریم. از کارگاه پروژه ها بازدید می کنیم و در روستاهای فقرزده به طور عادی قدم می زنیم. از ایثار دم می زنیم، با روزنامه های محلی درباره ی کارهای بشردوستانه ای که انجام می دهیم گفت وگو می کنیم. میزهای کنفرانس کمیته های دولتی را با جداول و اوراق پیش بینی هایمان می پوشانیم.

در زمینه ی معجزات اقتصاد کلان در دانشکده مدیریت بازرگانی هاروارد سخنرانی می کنیم. ما بدون اِعمال هیچ گونه فشاری مطرح هستیم یا، دست کم، تصویری که از خود ارائه می دهیم این طور است و لذا پذیرفته می شویم. نظام این طوری کار می کند. ما به ندرت به کار غیرقانونی متوسل می شویم. از آنجا که زیرساخت نظام بر دوز و کلک استوار است، لذا نظامْ مشروع به نظر می رسد. به هرحال، این اظهارنامه ی مبسوطی است. اگر ما ( جنایتکاران اقتصادی ) شکست بخوریم، جانور شیطان صفت تر دیگری وارد گود می شود.

ما جنایتکاران اقتصادی آنها را شغال می نامیم، کسانی که مستقیماً ریشه در میراث امپراتوری های اولیه دارند. آنان همیشه حضور دارند و در سایه به کمین نشسته اند. هنگامی که ظاهر می شوند، سران دولت یا سرنگون می شوند و یا در « حوادث » کذاییِ خشونت آمیزی کشته می شوند. اگر شغال ها هم تصادفاً شکست خوردند، همان طور که در افغانستان و عراق چنین شد، آن گاه روش های قدیمی به کار گرفته می شود. هنگامی که شغال ها شکست می خورند، جوانان آمریکایی را برای کشتن و کشته شدن به صحنه می کشانند.

نقد کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی

جان پرکینز سال‌ها پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر می‌خواست کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی را بنویسد ولی همواره او را تطمیع می‌کردند و با تهدید و رشوه مانع افشاگری‌های او می‌شدند؛ ولی سرانجام او با نوشتن این کتاب به جهان ادبیات و فعالیت‌های اجتماعی و طبیعت دوستانه روی می آورد. کتاب حاضر به شدت از سیاست خارجی ایالات متحده انتقاد می کند و این تصور را که به طور گسترده پذیرفته شده است که همه رشد اقتصادی به نفع بشریت است و هرچه رشد بیشتر باشد، منافع آن گسترده تر خواهد شد را زیر سوال می برد.

نویسنده به مرور وجدان خود را که سرکوب کرده بود بازیابی می کند و به تدریج از فعالیت های اقتصادی جنایتکارانه خود کناره می گیرد. تلاش می کند تا در فعالیت های غیرانتفاعی و بشردوستانه نظیر فعالیت های زیست محیطی وارد شود، اما نهایتا دست به افشاگری زده و پشت پرده معاملات شرکت های بزرگ آمریکایی در کشورهای در حال توسعه را برملا می نماید و نشان می دهد چگونه قدرت و اقتصاد دست در دست هم منابع کشورهای فقیر را غارت می کنند.

تعداد بازدید: 772 بار

John%20Perkins%20 %D8%AC%D8%A7%D9%86%20%D9%BE%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86%D8%B2

عنوان کتاب: اعترافات یک جنایتکار اقتصادی

افشاگری هایی در باب ترفندهای ایالات متحده ی آمریکا در اقتصاد جهانی

نویسنده: جان پرکینز

مترجم: مهرداد (خلیل) شهابی و میرمحمود نبوی

تعداد صفحات کتاب: 267 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کیت مورفی معتقد است اگر فقط وقتی کسی حرف می‌زند شما ساکت باشید دلیل بر این نیست که به حرفهای او خوب گوش داده اید بلکه برعکس باید جوری رفتار کنید که طرف احساس کند با یک شنونده تمام عیار طرف است؛ یعنی به جا سوال بپرسید به جا جواب بدهید و با اشاره سر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 672
اگر احساس می کنید فردی بد و فاقد ارزش هستید، بیشتر چالش‌های زندگی می تواند جلوه‌ای از مشکلاتی جدی به خود بگیرد. خواه در پی انتخاب همسر باشید و خواه یافتن شغل یا پیدا کردن دوستان تازه، دیدی که نسبت به...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *