بازی دوستانه

آخرین ویرایش: 8 ماه قبل
کتاب بازی دوستانه (nbookcity.com)

دانلود کتاب بازی دوستانه

کتاب بازی دوستانه رمانی اجتماعی از نویسنده فرانسوی است که شخصیت اصلی آن یک پسر است.

رمان حاضر در سال ۲۰۰۸ در فرانسه منتشر و در سال ۲۰۱۰ به انگلیسی ترجمه شد. در ایران الهام توانا در سال ۱۳۹۷ آنرا ترجمه کرده است. نام کتاب بنا بر ترجمه باید تسکین دهنده یا تسلی بخش باشد اما گویا مترجم با توجه به محتوای داستان، عنوان را تغییر داده است.

قهرمانان داستان‌های آنا گاوالدا به طور معمول زنان هستند. راوی اول شخص ماجرا را برای ما روایت می کند و در برخی آثارش، این راوی اول شخص، مرد است. موضوع اصلی، خانواده، جامعه و روابط افراد در این گروه‌های اجتماعی است. شخصیت‌های خلق‌شده گاوالدا عشق را با همه زیبایی‌ها و رنج هایش تجربه می‌کنند و احساسات آن‌ها با جزئیاتی ظریف روایت می‌شود. زبان گاوالدا شفاف، صریح و روان است و در داستان‌ هایش از ارجاعات پیچیده فلسفی با تاریخی استفاده نمی‌کند.

خلاصه کتاب

چارلز، قهرمان کتاب بازی دوستانه، یک معمار موفق است و پیوسته در حال سفر از جایی به جایی دیگر. تا اینکه یک روز اتفاقی نامه‌ای به دستش می‌رسد که تنها دو جمله درون آن نوشته است: آنوک مرده است و زندگی‌اش نابود شده‌ است. آنوک، مادر نزدیکترین دوست دوران بچگی چارلز، پرستاری باهوش و دوست داشتنی و برای او همچون الهه و مادری مقدس بود.

چارلز و الکسیس با هم تا شش سالگی نزدیک و صمیمی بودند تا اینکه فاجعه‌ای که در کتاب بازی دوستانه خواهید خواند، رخ داد. ماجرایی که با درآمیختگی‌اش میان حال و گذشته، آنها را از هم جدا کرد… آنا گاوالدا این داستان را بسیار گرم و گیرا آفریده‌ است؛ اندیشمندانه و سرشار از احساسات.

بخشی از متن کتاب

در کتاب بازی دوستانه آمده: جلوی شهرداری صفحهٔ ده اوت را باز کرد. الکسی در روستای کلو دزورم زندگی می کرد، مدتی طولانی دنبالش گشت و بالاخره از یکی پرسید: «اوه… دورتره… خانه های جدید بعد از شرکت تعاونی…» «خانه های جدید»، آن موقع دقت نکرده بود اما اصطلاح درستش خانه ای بود که زمینش حاصل تقسیم اراضی کشاورزی بود. داشت خوب شروع میشد… تمام چیزهایی که دوست میداشت…

ساخت و سازهای گند، گچ گند، پرده های اتوماتیک، مجموعهٔ صندوق های پستی شبیه هم و تیرهای چراغ برق با حباب های تصنعی. و بدتر اینکه این زائده ها گران بودند. باشه، خلاصه کن. پس پلاک هشت چی شد؟ چند درخت سدر، یک نرده خودنمایانه و در بزرگی با تزئینات فرفورژه مارک لاپیر و با سبک قرون وسطایی. فقط شیرهای کوچک بالای هر ستون را کم داشت… شارل جیب های کتش را صاف کرد و زنگ زد.

کوچولوی بلوندی پشت در شیشه ای ظاهر شد. دست هایی او را از در دور کردند. خب… دوباره آن زنگ لعنتی را فشار داد، صدایی زنانه جواب داد: «بله؟» نه؟ این امکان نداشت، آیفون تصویری داشتند؟ آن را ندیده بود آیفون تصویری؟ آنجا؟ در یکی از متروکترین مناطق فرانسه؟ طبقه بندی شده به عنوان پارک طبیعی و این چیزها؟ چهارمین خانه یک حومه کثافت که دوازده تا بیشتر نبودند و آیفون تصویری؟ اما… یعنی چه؟

… دستگاه تکرار کرد: «شما؟» شارل جواب داد: برو گمشو اما به شکلی دیگر بیانش کرد: «شارل یه دوس… دوست قدیمی الکسی…» سكوت. بهت زدگی، همهمه «تو مطمئنی»؟ ها «درست شنیدی»؟ های اهل خانه را تصور می کرد، شانه هایش را بالا داد، ظاهرش را مرتب کرد و منتظر ماند تا نرده اتوماتیک با نور افشاندن به موسی باز شود. با شکست مواجه شد. «اون خونه نیست»

نقد کتاب بازی دوستانه

آنوک پرستاری باهوش و مهربان و مادر صمیمی‌ترین دوست دوران کودکی چارلز بود که او را همانند مادر خودش دوست داشت. چارلز وقتی این خبر مرگش را می‌شنود ناگهان به یاد روزهای بچگی‌اش می‌افتد و به گذشته سفر می‌کند. در کتاب بازی دوستانه اتفاقات تلخ و شیرینی را می‌خوانید که در گذشته بین او و دوستش افتاده است.

آنا گاوالدا در 1970 در پاریس متولد شد. در سال 1999 اولین مجموعه داستان به نام کاش کسی جایی منتظرم باشد را منتشر کرد که منتقدان لب به تحسینش گشودند. این کتاب در سال 2000 جایزه‌ی “گرند پری” را برایش به ارمغان آورد.

علاقه‌مندان به رمان های اجتماعی و دنبال کنندگان ادبیات فرانسه از خواندن کتاب بازی دوستانه لذت خواهند برد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 156 بار

Anna%20Gavalda%20 %D8%A2%D9%86%D8%A7%20%DA%AF%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%A7 3

عنوان کتاب: بازی دوستانه

(تسلای خاطر)

نویسنده: آنا گاوالدا

مترجم: الهام توانا

تعداد صفحات کتاب: 560 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 38.79 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

یک‌بار خانمی از کنارمان رد شد که یک چاقو تا دسته در کتفش فرو رفته بود. زن آن قدر غرور داشت که در سکوت اشک‌هایش را با دستمال پاک کند و به مادرش بگوید: «این قدر شوهرم رو نفرین...
بروزرسانی: 6 ماه قبل
تعداد بازدید: 226
اگزوپری نویسنده کتاب خلبان جنگ، مردی متفکر است و آثار او حاکی از تجربه‌های شخصی است، تخیل‌های نویسنده‌ای انسان دوست که در دنیای وجدان و اخلاق به سر می برد و فلسفه‌اش را از عالم عینی و واقعی بیرون می کشد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 479

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *