هاگاکوره

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
هاگاکوره کتاب سامورایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب هاگاکوره

کتاب هاگاکوره جملات و نصیحت های یک سامورایی است. برخی از این نصیحت‌ها، به طور عجیبی، عمیق و دلنشین هستند.

این کتاب واقعا بی نظیر است. شاید برای جامعه و عرف امروزی کمی خشن به نظر بیاید و دیدگاه کتاب منسوخ شده باشد ولی می شود گفت از آن کتاب‌هاست که عاشقان فرهنگ ژاپنی باید بخوانند. این کتاب مستقیما و بدون مقدمه چینی‌های بی اساس؛ به آداب و رسوم سامورایی‌ها اشاره می‌کند. اطلاع از دو نکته قبل از خواندن این کتاب ضروری است:

  • کتاب هاگاکوره مجموعه نوشته هایی توسط یک سامورایی از مشاهداتش، روایت هایی که شنیده و بیشتر نظراتی که خود در ارتباط با راه و رسم و منش سامورایی دارد، می‌باشد. به صورت خلاصه این کتاب مجموعه درس هایی برای راهنمایی سامورایی است.
  • کتاب توسط یک فیلسوف و با هدف عرضه‌ی فلسفه‌ای بخصوص نوشته نشده است؛ بسیاری از بخش‌های کتاب می‌تواند غیرعقلانی یا ساده‌لوحانه جلوه کند و بسیاری از بخش‌ها می‌تواند آموزنده باشد.

خلاصه کتاب

این کتاب، حاوی دیدگاه‌های تسونه‌تومو در مورد بوشیدو و رموز سلحشوری یک سامورایی است. در کتاب هاگاکوره اظهار شده‌ است که بوشیدو در واقع «طریقه مردن» یا زندگی کردن با این طرز فکر است که فرد، از پیش مرده‌ است و یک سامورایی برای اینکه ارادت خود را نسبت به امیر خویش ثابت کند، باید در هر لحظه‌ای مشتاق مرگ باشد. اشاره تسونه‌تومو به این موضوع که «طریقت سلحشوری، مردن است»، در واقع تمایل به قربانی شدن می‌باشد که در بوشیدو نیز آمده‌ است.

کتاب هاگاکوره دربارهٔ اراده است؛ اگرچه ادبیات متفاوتی دارد و در موقعیت اجتماعی و فرهنگی متفاوتی نوشته شده‌ است. برای سخن گفتن در مورد هاگاکوره شاید بهتر آن باشد ابتدا بگوییم، این اثر چگونه کتابی نیست؛ کتاب حاضر، فلسفه ای کامل، چه به معنای کتابی مشتمل بر براهین عقلانی یا منطقی و چه از منظر موضوع و محتوا، نیست.

برعکس، کتاب هاگاکوره سرشار از گرایش‌های ضدعقلانی است که در واقع چکیدهٔ گفتگوهای یاماموتو چونه تومو و راهبی جوان در طول هفت سال است و موضوعات بسیار متنوعی دارد؛ از احساسات عمیق مؤلف نسبت به طریقت سامورایی گرفته تا بحث در خصوص معانی مراسم چای یا توضیح اینکه مثلاً قصر خاصی نام خود را چگونه حاصل کرده‌ است.

به علاوه، به نظر نمی‌رسد که کتاب به قصد انتشار در محافل عمومی نگاشته شده باشد. در یکی از مقدمات، مؤلف می‌گوید که در انتها، تمامی ۱۱ فصل به آتش افکنده شوند. در هر حال، این مبحث به جای خود باقی می‌ماند که آیا به راستی تسونه‌تومو قصد داشت که ثمرهٔ هفت سال تلاش وی نادیده گرفته شود یا این فقط یک نوع اعتراض و فاش گویی است که در ادبیات شرقی غیرمعمول نیست.

اما این نکته مسلم است که تسونه‌تومو هیچ‌گاه حتی فکرش را هم نمی‌کرد که کتابش عاقبت این چنین با حجم مخاطبان روبه‌رو شود. تسونه‌تومو یک سامورایی به معنای مطلق بود. تفکر و فلسفهٔ وی عمدتاً در قلمرو امارت نابه‌شیما باقی ماند و سالیان سال این کتاب جزو گنجینهٔ پنهان خاندان نابه‌شیما بود. کتاب هاگاکوره را می‌توان تبلور خلوص فکر تسونه‌تومو دانست.

او هیچگاه بدان نیندیشید که افراط‌گرایی و شگرفی وی و فلسفه‌اش از منظر نگاه بیرونی با قضاوتی روبه‌رو خواهد شد و احتمالاً هیچگاه به این امر به مثابهٔ مانعی بر سر گسترش اندیشه‌اش نمی نگریست. مرشدان و نیز شاید موقعیت جغرافیایی وی، مشوق رادیکالیسم او بودند و اندیشهٔ واحدی که تفکر خود را بر آن متمرکز ساخته بود اندیشه‌ای نبود که قابل مصالحه یا قابل انصراف باشد.

تسونه‌تومو به مردن به مثابهٔ بزرگ‌ترین کاری که یک سامورایی می‌تواند برای امیر خویش انجام دهد، می‌نگریست؛ اما او رمانتیکی نبود که صرفاً در افکار تاریک غوطه‌ور باشد. تسونه‌تومو عمیقاً از وقایع و موضوعات پیرامون خویش آگاه بود و در چارچوب بینش خویش به این وقایع و مسائل پاسخ می‌داد و در کتاب هاگاکوره این را نشان داده‌ است.

بخشی از متن کتاب

در نسل امیر کاتسوشیگه مریدانی بودند که فارغ از پست و بلند مقامشان، و هنگامی که جوان بودند ـ از آنها خواسته میشد برای امیر کار کنند. یک بار امیر که در حال گرفتن ناخنهایش بود به شیبا کیزائمون گفت: این ناخنها را دور بینداز. کیزائمون آنها را در دست گرفت اما از جای خود بلند نشد، و استاد گفت «موضوع چیست؟» کیزائمون گفت: «یکی از آنها گم شده.» استاد گفت «آهان این جاست و ناخنی را که پنهان کرده بود به وی داد.»

به ساوایی هیزایمون دستور داده شد در روز یازدهم از ماه یازدهم سال دوم تنا دست به سپوکه بزند. با آشکار شدن این مطلب بر او در شب دهم، نامه درخواستی برای یاماموتو گونوجو فرستاد تا هنگام سپوکه خود به عنوان کایشاکو (دستیار) در کنار وی باشد. آن چه در پی می آید رونوشتی از پاسخ یاماموتو به درخواست وی است (چونه تومو در آن زمان بیست و چهارساله بود.)

«من با تصمیم تو موافق هستم و درخواست تو را مبنی بر بودن در کنارت به هنگام سپوکه میپذیرم. از درون احساس میکردم باید از این درخواست سر باز زنم، اما چون این اتفاق فردا میافتد جایی برای بهانه آوردن نیست و من این کار را برعهده خواهم گرفت. این واقعیت که تو از بین خیلیها مرا برای این کار انتخاب کرده ای مایه ی افتخار من است. لطفاً ذهن خود را فارغ از اتفاقی که قرار است بیفتد آرام نگه دار و چون امشب دیروقت است فردا به خانه ی تو خواهم آمد تا در مورد جزئیات صحبت کنیم.»

می گویند وقتی هیزایمون پاسخ را دید گفت: این نامه بی نظیر است. سامورایی ها از زمانهای قدیم تقاضا برای تقبل مسئولیت کایشاکو در هنگام سپوکه را بدشگون می شمردند. زیرا فرد هیچ شهرتی با آن به دست نمی آورد، حتا اگر کار خود را به خوبی انجام دهد. و اگر هم احیاناً اشتباهی مرتکب میشد تا دم مرگ مایه ی ننگ وی بود. امیر توکوهیسا خلقتی کاملاً متفاوت از دیگر مردمان داشت و به نظر عقب مانده میرسید.

یک بار، به میهمانی دعوت شده بود و سالاد ماهی در حال سرو شدن بود. در این لحظه همه گفتند «سالاد ماهی امیر توکوهیسا» و خندیدند. چند دقیقه بعد، وقتی شخص دیگری با تکرار همان جمله ی بالا وی را به سخره گرفت، توکوهیسا شمشیرش را بیرون کشید و مرد را از پای درآورد. این حادثه مورد تحقیق قرار گرفت و به امیر نائوشیگه اعلام شد، سپوکه پیشنهاد میشود زیرا این کار مصداق بی پروایی در داخل قصر است…

نقد کتاب هاگاکوره

کتاب هاگاکوره یک کتاب راهنما برای کلاس های سامورایی است که شامل یک سری حکایتها و تأملات کوتاه است. هم بصیرت می دهد و هم دستورالعمل فلسفه و کد رفتاری را فراهم می کند که روح واقعی بوشیدو را پرورش می دهد. اما نویسنده: یاماموتو چونه تومو میگوید کتاب فلسفه نیست، این مجموعه ای از افکار و گفته ها است که طی یک دوره هفت ساله ضبط شده است و به همین ترتیب موضوعات متنوعی را پوشش می دهد، اغلب بدون توالی خاص.

این کار بیانگر نگرشی به دور از عمل گرایی و ماتریالیسم مدرن ما است و در ادعای خود مبنی بر اینکه بوشیدو راهی برای مردن است، و اینکه فقط یک نگهدارنده سامورایی آماده و مایل به هر لحظه می تواند جذابیتی شهودی و نه عقلانی داشته باشد، کاملا قابل توجه است.

در حالی که کتاب هاگاکوره سالها متنی مخفی بود که فقط برای خادمان جنگجو مذهب هیزن که نویسنده به آن تعلق داشت، شناخته می شد، بعدا به عنوان یک نمایشگاه کلاسیک از اندیشه سامورایی شناخته شد و تحت تأثیر بسیاری از نسل های بعدی از جمله یوکیو میشیما قرار گرفت.

کتاب هاگاکوره، با عناوینی همچون: کتاب سامورایی، قطعات ادبی نابه‌شیما و قطعات ادبی هاگاکوره نیز شناخته می‌شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 717 بار

Yamamoto%20Tsunetomo%20(%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%20%D8%AA%D8%B3%D9%88%D9%86%D9%87%20%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88)

عنوان کتاب: هاگاکوره

(کتاب سامورایی)

نویسنده: یاماموتو چونه تومو

مترجم: سید رضا حسینی

تعداد صفحات کتاب: 143 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.66 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

براساس داستان این کتاب تا امروز دو فیلم سینمایی ساخته شده است. نویسنده از استعداد نویسندگی خود به خوبی بهره جسته است، به گونه ای که مسائل جدی را با زبانی طنزآمیز و همراه با شوخی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 414
داستان براساس اتفاقی که در زندگی خود تام راب اسمیت اتفاق افتاده گرفته شده و حول شخصیت‌های خودش، پدرش و مادرش می‌گذرد. این کتاب با موضوعاتی مثل خانواده، سلامتی و حقیقت می‌شود منبع الهام تام راب اسمیت.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 242

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *