پول و زندگی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
پول و زندگی (nbookcity.com)

دانلود کتاب پول و زندگی

محور اصلی نگاه نویسنده در کتاب پول و زندگی؛ نقش ویرانگر، هول آور و بیگانه کننده پول در روابط انسانی در سرمایه داری معاصر است.

رمان قدرتمند حاضر که شرارت ها و پلیدی هایی را برملا می سازد که پرستش بُتِ پول در جهانِ مدرن می تواند در پی داشته باشد، به طوری درخشان زندگی پر جلال و جبروت پاریس را در اواخر سده ی نوزدهم وصف می کند و شخصیت هایی را به صحنه می آورد که در رنگارنگی و غنا کم نظیرند.

این کتاب، هجدهمین رمان از سلسله داستان های مشهور روگن ماکار به توصیف محافل سفته بازان، سوداگران و بورس بازان پاریس می پردازد. امیل زولا نویسنده فرانسوی و از چهره‌های اصلی در آزادی سیاسی فرانسه است. او از برجسته ترین نویسندگان ناتورالیست دنیاست.

خلاصه کتاب

در کتاب پول و زندگی با ساکار روبه رو می شویم که ورشکسته است و در پی تاسیس بانکی است که بعد انیورسال نام می گیرد و قرار است پشتوانه مالی برای استثمار گسترده ی خاورمیانه فراهم آورد. در سال ١٨٧١ زولا شروع به نوشتن سلسله رمان‌های ٢٠جلدی «خانواده روگن ماکار» کرد که این همزمان با سقوط پاریس و سربرآوردن کمون پاریس بود.

بعد از ٢٢سال و در ١٨٩٣ این رمان‌ها به پایان رسید. با گذشت این دو دهه، زولا متوجه شد در حال عقب افتادن از تحولات عصر است و اگر بخواهد ماجرای این خانواده را دنبال کند باید با تحولات عصر هم همراهی کند. از این رو در رمان «خوشبختی بانوان» به ظهور فروشگاه‌های بزرگ و در رمان «سایه‌های شب» یا «هیولای درون» به شبکه گسترده راه آهن در فرانسه و دنیا پرداخت.

کتاب پول و زندگی هم به مساله بورس بازی، سفته بازی، گسترش سرمایه‌داری، سربرآوردن سرمایه در همه اطراف و اکناف فرانسه و اروپا می پردازد و حتی تا حدی به بین المللی شدن سرمایه هم توجه دارد. همه این ماجراها به گونه ای است که گویی زولا دقیقا در سال ٢٠٠٧ ظهور کرده و حباب های مالی و ترکیدنشان را دیده و حالا به نوشتن رمان حاضر پرداخته است. رمان این پرسش‌ها را مطرح می کند که پول چه نقشی در زندگی دارد و پدیدآورنده خوشبختی است یا بدبختی؟ تمدن ساز است یا نابودکننده روابط میان آدم‌ها؟

در انتها امیل زولا پاسخی نمی‌دهد و قضاوت را به عهده خواننده می‌گذارد، چون روش او کنار ایستادن و تماشای فعل و انفعالات است. او در این رمان همچنین به قضیه استعمار خاورمیانه و شرق هم توجه داشته است. زولا در این رمان به جنبه‌ای از زندگی اجتماعی و سیاسی فرانسه که مقارن با سربرآوردن غول سرمایه داری است توجه دارد. از این حیث بین آثار زولا اهمیت کتاب پول و زندگی در پرداختن به روابط سرمایه دارانه در عصر جدید ممتاز است.

بخشی از متن کتاب

دستورهای او یک میلیون فرانک را نشان میداد. هر دو با این داوری مشترک که حرکت بیش از حد ملایم است تصمیم گرفتند کارزار را از سر بگیرند. برای این کار همه ی صبح را پیش روی خود داشتند. با این حال پیش از آن که دست به کار شوند به خواندن روزنامه ها پرداختند. از ترس می لرزیدند که مبادا یک موقع آن خبرها را در روزنامه ها ببینند – فقط یک بند نوشته یک خط خبر خشک و خالی همه ی طرحهای آنها را نقش بر آب می کرد. اما نه! مطبوعات چیزی نمی دانستند.

روزنامه ها معتقد به ادامه جنگ بودند و هر روزنامه پر از تلگرام هایی بود که گزارشهای مفصلی از نبرد سادووا به دست میدادند. اگر تا پیش از بعد از ظهر هیچ خبری درز نمی کرد، اگر وقتی بورس گشوده میشد یک ساعت وقت پیشروی خود داشتند، آن وقت به قول ساکار از کیسه ی جهودها یک روفتن حسابی ترتیب میدادند سپس دوباره از همدیگر جدا شدند هر کدام به سهم خود شتاب داشت تا میلیون های تازه ای به میدان بیاورد. ساکار آن روز صبح را به پیاده روی در خیابانها و استنشاق هوا گذراند.

چنان میلی به قدم زدن در خود حس میکرد که پس از نخستین ملاقات خود درشکه اش را مرخص کرد و به خانه فرستاد. در خلال مدتی که در کوچه ویویان بود نگاهی به دم و دستگاه کلب انداخت و آنجا جرنگ جرنگ طلا در گوشش طنین خوش و لذت بخشی داشت. درست مانند نوعی نوید پیروزی؛ و آن قدر قدرت ذهنی داشت که هیچ چیز به بانکدار بروز ندهد که به نظر نمی آمد چیزی بداند؛ سپس رو به بالا به سراغ دفتر مزو رفت، البته نه برای آن که دستورهای تازه ای به او بدهد.

بلکه تنها برای آن که در مورد سفارشی که دیشب داده بود خود را نگران جلوه دهد و اینجا نیز همه هنوز در بیخبری کامل از حقیقت به سر میبردند. فلوری کوچولو تنها کسی بود که با حالت سماجت آمیز خود در پلکیدن در دور و بر او تاحدی نگرانی او را برانگیخت اما تنها علت این پاپیچ شدن تحسین عمیق منشی جوان نسبت به هوشمندی مالی مدیر انیورسال بانک بود از آن جا که دوستش مادموازل شوشو مخارجی هنگفت اسر او آوار کرده بود، اکنون او هم به حساب خود دست به معامله های کوچک زده بود.

و مشتاق بود ببیند این مرد بزرگ چه سفارشهایی ممکن است بدهد تا او هم آن را دنبال کند. سرانجام پس از ته بندی مختصر و شتاب زده ای در رستوران شامپو ساکار که از شنیدن ناله و زاری بدبینانه ی موزر و حتی ،پیلرو که هردو سقوط باز هم بیشتری را در قیمتها پیش بینی می کردند حسابی کیف کرد خود را در میدان بورس یافت تازه ساعت دوازده و نیم بود؛ اما به قول خودش دلش میخواست ببیند که همه آمده اند. گرما طاقت فرسا بود پرتوهای تند آفتاب فرو می تابید…

نقد کتاب پول و زندگی

کتاب پول و زندگی که وقایع آن در جهان پر جنب و جوش بورس پاریس روی می‌دهد؛ خواننده را با گوشه‌های دیگری از شخصیت بی‌وجدان و بی‌اخلاق قهرمان محوری داستان، ساکار، آشنا می‌کند. ساکار همان «اریستید روگنِ» دارایی خانواده روگن، همان روزنامه‌نگار فرصت طلبِ ارقه‌ای است که به خیال پیروزی نزدیک جمهوری خواهان، دم از جمهوری و مخالفت با سلطنت می‌زند و سپس همین که با کودتای شارل لویی ناپلئون برادرزاده‌ی ناپلئون اول ورق برمی‌گردد.

و جمهوری و جمهوری‌خواهان به محاق سرکوب و خواری می‌افتند پوستین می‌گرداند و به یاری برادر وزیرش عالی‌جناب اوژن روگن به یک دست راستی دو آتشه و هواخواه پر و پا قرص امپراتور بدل می‌شود. اریستید در سهم سگان شکاری پس از مرگ رقت‌بار همسرش آنژل (که ماکسیم حاصل همین پیوند است) با دختر جوان آبرو باخته اما ثروتمندی به نام رنه ازدواج می‌کند، دختر در طی ماجراهایی می‌میرد و ساکار از این ازدواج نیز بهره‌ای کلان می‌برد.

این اثر در زمره ی دستاوردهای برجسته ی زولا قرار می گیرد. کتاب پول و زندگی کاوشی از ساز و کارهای طمع و زیاده روی های کاپیتالیسم است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 411 بار

%C3%89mile%20Zola%20 %D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%84%20%D8%B2%D9%88%D9%84%D8%A7

عنوان کتاب: پول و زندگی

نویسنده: امیل زولا

مترجم: علی اکبر معصوم بیگی

تعداد صفحات کتاب: 467 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 40.78 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

شاه لیر روایت مردی است پریشان و آزرده خاطر در عبور از جهنمی جهت بخشوده شدن از گناهانش. واگذاری تاج و تخت بی موقع، زنجیره ای از اعمال و رفتار را در پی دارد.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 6948
مصیبت‌نامه از آثار منظوم عطار نیشابوری می‌باشد که شامل ۷۵۳۹ بیت و ۳۴۷ حکایت است که عطار آن را در بیان سیر آفاقی انسان نگاشته‌است. مصیبت‌نامه به همراه سه اثر مهم دیگر او، یعنی «الهی‌نامه»، «اسرارنامه»، «منطق‌الطیر» در قالب مثنوی سروده شده‌است.
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 6183

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *