آبروی از دست رفته کاترینا بلوم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
آبروی از دست رفته کاترینا بلوم (nbookcity.com)

دانلود کتاب آبروی از دست رفته کاترینا بلوم

آبروی از دست رفته کاترینا بلوم  اثر هاینریش بل داستان زن جوانی‌ست به نام کاترینا که به عنوان مستخدم و پیشخدمت کار می‌کند. از بد حادثه، یک شب را با مردی سر می‌کند که بعداً معلوم می‌شود مشکوک به فعالیت‌های تروریستی‌ست. پلیس کاترینا را بازجویی می‌کند. به زودی بی‌گناهی کاترینا ثابت می‌شود، اما طی این مدت، حریم خصوصی کاترینا اول از سوی پلیس و بعد مطبوعات زرد مورد حمله قرار می‌گیرد و آبرو و زندگی کاترینا نابود می‌شود. کاترینا به روی خبرنگاری که بیشترین نقش را در بی‌آبرو کردن او داشته اسلحه می‌کشد.

آبروی از دست رفته کاترینا بلوم یا خشونت چگونه شکل می‌گیرد و به کجا می‌انجامد یکی از آثار برجسته‌ی هاینریش بل است که سال 1974 در آلمان منتشر شد. درون‌مایه‌ی این کتاب ریشه‌های خشونت است. داستان از زبان سوم شخص روایت می‌شود و هاینریش بل با دقت و ظرافت از تغییرات شخصیت‌های داستانش بر اساس حوادث زندگی‌شان سخن می‌گوید.

بخشی از متن رمان 

همه‌ی کوشش خود را به کارمی بندیم که از آب‌برگردان‌ها و سدهای دیگر دوری‌کنیم؛ اما اين عمل کاملاً امکان‌پذیر نخواهد بود. بد نیست توضیح داده شود که کاترینا بعدازظهر جمعه پس از پایان یافتن بازجویی از خانم الزه ولترزهایم و کنراد بایترز خواست تا نخست او را به منزلش برسانند و خواهش بسیار کرد تا با او به آپارتمانش بيایند. او اقرارمی کرد که می‌ترسد؛ زیرا در همان پنج‌شنبه‌شب پس‌ازآن که گفتگوی تلفنی‌اش با گوته تمام شد. «همه باید بی‌گناهی او را به خاطر توضیح ندادن این ارتباط تلفنی در بازجویی درک کنند» حادثه‌ی ناراحت‌کننده‌ای برایش پیش آمد.

هنوز گوشی را زمین نگذاشته بود که بار دیگر تلفن به صدا درمی‌آمد و او به گمان این‌که گوتن بازهم زنگ‌زده است، بسیار خوشحال می‌شود، اما با برداشتن گوشی صدای وحشتناک مردی به گوشش می‌خورد که پچ‌پچ‌کنان سخنان بسیار احمقانه‌ای به او می‌گوید که در همان ساختمان زندگی می‌کند و اگر کاترینا در پی «احساس عاشقانه» است. چرا از او سراغ نمی‌گیرد؟ زیرا او آماده است هرگونه «احساس عاشقانه» را که کاترینا مایل باشد در اختیارش بگذارد. همین تلفن دلیل رفتن او به منزل الزه در آن شب بود. او می‌ترسید.

ترس حتی از تلفن؛ ولی به خاطر این‌که گوتن شماره‌ی تلفن او را دارد و او شماره‌ی تلفن گوتن را ندارد. هميشه منتظر تلفن او بود. بااین‌وجود از تلفن هم می‌ترسید.نباید مخفی کرد که برای کاترینا حوادث وحشتناک دیگری هم ‌روی‌داده است. از صندوق پستی‌اش شروع کنیم که تا آن تاریخ نقش بسیار کوچکی در زندگی او بازی می‌کرد و او تنها از روی عادت همیشگی هرروز در آن را باز می‌کرد و چون نامه‌ای در آن نمی‌یافت درش را می‌بست؛ اما صبح آن روز جمعه پر از نامه بود. نامه‌هایی که به‌هیچ‌روی برایش خوشایند نبودند. باوجود سعی فراوان الزه و کنراد برای گرفتن نامه‌ها از او، به امید یافتن نامه‌ای از لودویک عزیزش، تمام آن‌ها را که حدود بیست نامه می‌شد. بدون کوچک‌ترین نشانی از او مرور کرد. همه را در کیفش جای داد.

نقد کتاب آبروی از دست رفته کاترینا بلوم

کتاب آبروی از دست رفته کاترینا بلوم یکی از بهترین آثار بزرگ‌ترین نویسنده ی آلمان، هاینریش بل است. با آنکه از ابتدا می دانیم کاترینا قاتل است، اما مشتاقیم تا علت را بدانیم. روایتی نفس‌گیر و جذاب از زندگی یکنواخت زنی تنها در میان اتهام‌ها و بدبینی‌ها… کاترینا پیش از آنکه داستانی درباره ی قتل باشد، درباره ی عشق است؛ عشقی پاک و سرشار از تمنای زنانه که به سرانجام نمی‌رسد و تحقیر می‌شود. کاترینا بِلوم زن جوان آلمانی به جرم قتل دستگیر می شود. او متهم است که آقای «گوتِن» خرابکار سیاسی را در منزلش پناه داده است. شایعه شده که او و گوتن رابطه‌ی عاشقانه دارند. آقای «هاخ»، بازرس پلیس، در بازجویی ها متوجه چیزهای دیگری می شود.

کاترینا از همسر اولش جدا شده است. او پیش‌خدمت خانم و آقای «بلورنا» است و همچنین در خانه ی خانم «وُلتِرزهایم» نیز پیش‌خدمتی می کند. روزی در یک مهمانی با مردی به نام «گوتن» آشنا می شود؛ مردی که یک سال است پلیس در جست‌وجوی اوست. آقای «توتگِس»، خبرنگار سمجِ یک روزنامه ی درجه سه، تلاش می کند تا با تهیه اخبار ضد و نقیض و دروغین درباره ی پرونده ی کاترینا، خوانندگان بیشتری را جذب کند. او از کاترینا قول یک گفت‌وگوی جنجالی را می گیرد. داستان آبروی از دست رفته کاترینا بلوم برای زیر ۱۶ سال توصیه نمی شود.

تعداد بازدید: 1,620 بار

Heinrich%20B%C3%B6ll%20 %D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%84

عنوان کتاب: آبروی از دست رفته کاترینا بلوم 

نویسنده: هاینریش بل

مترجم: شریف لنگرانی

تعداد صفحات کتاب: 144 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.5 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

نان آن سال ها  که با عنوان  نان سالهای جوانی نیز در ایران به انتشار رسیده است، ماجرای پسر جوانی است به نام والتر فندریچ که از روستا به شهر آمده و نهایتا تعمیر کاری ماشین های لباس شویی را به عنوان شغل خود انتخاب می کند. فندریچ پسر فقیری است که همواره گرسنه بوده...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 766
رمان و حتی یک کلمه هم نگفت یکی از آثاری است که اروپای پس از جنگ را با کیفیتی بسیار هنرمندانه توصیف می‌کند. نقدهایی که بلافاصله پس از انتشار این کتاب به رشته‌‌ی تحریر درآمد، به ده‌ها عنوان رسید و بسیار فراتر از مرزهای آلمان رفت؛ خوانندگانش در فرانسه، ایتالیا، آمریکا...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 976

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *