آتش بدون دود

آتش بدون دود (nbookcity.com)

دانلود کتاب آتش بدون دود

نادر ابراهیمی برای ساخته و پرداخته کردن کتاب حاضر بیش از سی سال – یعنی نیمی از عمرش- را صرف کرده‌ است. کتاب آتش بدون دود روایتگر زندگی سه نسل از مردم صحرانشین ترکمن از عهد قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه تا پهلوی دوم و حکومت محمدرضا پهلوی است.

آتش بدون دود داستانی عاشقانه ولی سرشار از غرور و خشونت است. او در این کتاب از رویارویی علم و جهل و اختلاف نظر نسل‌ها صحبت می‌کند. عشق و افسانه ترکمن را به‌ تصویر می‌کشد و از پایبندی به اعتقادات و وطن‌ دوستی می‌گوید.

خلاصه کتاب

حرف اصلی این رمان عشق است. اما عشق نه از آن نوع معمولی که در دیگر کتاب‌ها خوانده‌ایم. عشقی پرشور که غرور و خشونت را هم در درونش می‌پرورد. در کنار عشق، زبان شاعرانه‌ی نادر ابراهیمی آنچنان زیبایی‌های ترکمن صحرا را تصویر می‌کند که می‌توان چشم‌ها را بست و خود را آنجا تصور کرد. رویارویی جهل با علم و دانایی هم موضوع دیگری است که کتاب آتش بدون دود بازتاب می‌دهد و نمایانگر اختلاف نظر میان دو نسل است.

قهرمان رمان آتش بدون دود در جلد اول گالان اوجا نام دارد که یک قهرمان اسطوره‌ای ترکمن به‌ شمار می‌رود. در جلد دوم نویسنده با گذاری کوتاه بر اتفاقات صحرا شرایط را برای معرفی یگانه قهرمانان داستان؛ دکتر آلنی آق‌اویلر و همسر وفادارش دکتر مارال آق‌اویلر فراهم می‌کند. آلنی نوه گالان اوجاست و یک شخصیت واقعی به‌ شمار می‌رود. او یک انقلابی تحصیل‌کرده‌است که برای اعتلای نام وطن و رهایی آن از ظلم از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کند. موضوع اصلی بقیه رمان زندگی و فعالیت‌های سیاسی این زوج است.

بخشی از متن کتاب

از عشق سخن باید گفت، همیشه از عشق سخن باید گفت. عشق در لحظه پدید می‌آید، دوست داشتن در امتداد زمان. این اساسی‌ترین تفاوت میان عشق و دوست داشتن است. عشق معیارها را درهم می‌ریزد، دوست داشتن بر پایه معیارها بنا می‌شود. عشق ناگهان و ناخواسته شعله می‌کشد، دوست داشتن از شناختن و خواستن سرچشمه می‌گیرد. عشق قانون نمی‌شناسد، دوست داشتن اوج احترام به مجموعه‌ای از قوانین عاطفی‌ست. عشق فوران می‌کند چون آتشفشان و شره می‌کند چون آبشاری عظیم، دوست داشتن، جاری می‌شود چون رودخانه‌ای بر بستری با شیب نرم. عشق ویران کردن خویش است، دوست داشتن، ساختنی عظیم.

نقد کتاب آتش بدون دود

نادر ابراهیمی کتاب آتش بدون دود را با داستانی عاشقانه آغاز می‌کند اما با جلوتر رفتن داستان، مبارزات و زندگی سه نسل از مردم صحرانشین ترکمن از عهد قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه تا پهلوی دوم و حکومت محمدرضا پهلوی را هم بیان می‌کند. هفت جلد این رمان در سه کتاب منتشر شده است. در جلدهای اول از گالان و سولماز و عشق و زندگی‌شان خواندیم. در جلدهای بعدی کتاب با آلنی، نوه‌ی گالان و سولماز آشنا می‌شویم.

آلنی دوست دارد به شهر برود و درس دکتری بخواند. مردم صحرا که دل خوشی از شهری‌ها ندارند، با او مخالفت می‌کنند اما او در نهایت راه خودش را می‌رود. در نهایت هم داستان آتش بدون دود با کشته شدن نوه‌های گالان، فرزندان آلنی و همسرش مارال، پایان می‌یابد. هرچند داستانی به پایان می‌رسد اما نقش آن‌ها در مبارزات و فداکاری‌هایشان هرگز از یاد نمی‌رود.

تعداد بازدید: 4,653 بار

Nader%20Ebrahimi%20 %D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C 12

عنوان کتاب: آتش بدون دود (دوره هفت جلدی)

نویسنده: نادر ابراهیمی

تعداد صفحات کتاب: 2284 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 33.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 327
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 521

یک پاسخ

  1. نمیدونم چه سالی سریالش پخش شدمن بچه بودم بعدهاکه کتابخوان شدم خواندن کتاب هیچ ربطی به اون فیلم نداره ازاین رمان باعظمت وزیبا فقط یه تیکه داستان چندنفرراساختندوقتی کتاب رامیخوانی باورت نمیشه چه ترکمن صحرای گرم وبیشترجاهای ان خشک ودیدن چندتا چادرواسب وشترکه همه ی ما بعنوان ترکمن صحرامیشناسیم چه زندگی جریان داره چه دلاوریها چه مردان وزنان جنگجووصدالبته بسیاردانا وباهوش درعین سادگی بینهایت توصیه میکنم این شاهکاررابخوانیدقول میدم هردفعه کتاب رادستت بگیری بلافاصله خودت رادرترکمن صحرامیبینی عجیب روح وجان دارداین داستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *