آلبرت انیشتین و نظریه نسبیت

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
آلبرت انیشتین و نظریه نسبیت (nbookcity.com)

دانلود کتاب آلبرت انیشتین و نظریه نسبیت

کتاب آلبرت انیشتین و نظریه نسبیت را به تمام خوانندگانی که مایل به آشنایی با تحولات فیزیک جدید هستند، پیشنهاد می کنیم.

نظریهٔ نسبیَت دو نظریه اصلی و معروف نسبیت خاص و نسبیت عام آلبرت اینشتین را در بر می‌گیرد. ایدهٔ اصلی این نظریه آن است که زمان و فضا با هم مرتبط هستند، نه جدا از هم و ثابت.

خلاصه کتاب

آلبرت انیشتین بی تردید از بزرگ‌ترین چهره‌های علمی دنیا، و احتمالا مشهورترین دانشمند تاریخ بود. او در سال 1879 و در خانواده‌ای یهودی متولد شد. در دوران تحصیل نه خانواده و نه معلمان هوش سرشار او را تشخیص ندادند. باری، اینشیتن بی توجه به حوادث به تحصیل و دست‌ و پنجه نرم‌ کردن با پرسش‌های علمی خود ادامه داد، و به مرور نام خود را در میان فیزیک‌ دانانِ وقت مطرح ساخت.

نظریه نسبیت او که نخستین بار در سال 1905 ارائه شد، نامش را به شدت بر سر زبان‌ها انداخت. اینشتین به مرور دستگاه فیزیک نیوتنی را تماماً نقد کرده، و به انکار تصورات تا پیش از آن رایج درباره‌ی فضا و زمان برخاست. ‌تلاش‌های فکری و علمی اینشتین در نهایت برای او جایزه‌ی نوبل را نیز به ارمغان آورد. برخی دیگر از افتخارات آلبرت انیشتین عبارتند از: انتخاب به عنوان مرد قرن از سوی نشریه‌ی تایم. برگزیده شدن به عنوان یکی از محبوب‌ترین افراد در نظرسنجی گالوپ (سال 1999).

جملات برگزیده انیشتین

  • احترام کورکورانه به قدرت بزرگترین دشمن حقیقت است.
  • عقل سالم مجموعه‌ای از قضاوت‌ها و پیش داوری‌هاست که تا سن 18 سالگی به دست آمده‌اند.
  • تخیل مهم‌تر از دانش است. زیرا دانش محدود است اما تخیل تمام جهان را در بر می گیرد.
  • من به ندرت درباره کلمات فکر می‌کنم. فکر خودش می‌آید و من کلمات را با استفاده از آن بیان می کنم.

بخشی از متن کتاب

در سال ۱۹۳۹ گروهی از فیزیکدان های مجارستانی از جمله لئو زیلارد که به آمریکا مهاجرت کرده بود، به دولت ایالات متحده آمریکا در مورد برنامه نازی ها در مورد بمب اتمی هشدار دادند، اما سخنان آنها مورد توجه قرار نگرفت. در تابستان سال ۱۹۳۹ و چند ماه پیش از جنگ جهانی دوم، لئو زیلارد نامه ای برای روزولت، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تهیه کرد و از اینشتین خواست که نامه را امضاء کند.

زیلارد نسبتا گمنام بود، اما اینشتین به واسطه نظریه های نسبیت و جایزه نوبل، شخص مشهوری به شمار می رفت. آنها در این نامه از او توجه به این مسئله را در خواست نمودند. در این نامه، همچنین از روزولت خواسته شده بود تا به پژوهش در زمینه انرژی هس بسته ای و واکنش زنجیره ای اهمیت بیشتری داده شود. این نامه را نقطه شروع پروژه منهتن برای ساخت بمب اتمی می دانند.

اینشتین، یک سال قبل از مرگش به دوست قدیمی اش لینوس پاولینگ گفت من یک اشتباه بزرگ در زندگی مرتکب شدم؛ وقتی نامه ای را که ساخت بمب اتمی را به روزولت توصیه می کرد امضا کردم. اما یک دلیل برای این کار وجود داشت؛ خطر ساخت این بمب توسط آلمانی ها”. او در سال ۱۹۵۵ در گذشت.

نقد کتاب آلبرت انیشتین و نظریه نسبیت

قرن بیست شاهد دگرگونی‌های اساسی در پارادایم‌های علمی بود. قواعد تازه‌ بیان‌ شده‌ی فیزیک کوآنتومی در حوزه‌ی ذرات زیر اتمی از یک سو، و قوانین کشف شده توسط آلبرت اینشتین درباره‌ی ماهیت زمان از سویی دیگر، تغییراتی اساسی در باورهای علمی ما، خصوصا در عرصه‌ی کیهان‌شناسی و فیزیک ذرات به وجود آورد. نظریه نسبیت اینشتین، تشکیل شده از دو نظریه با نام‌های نسبیت عام و نسبیت خاص است.

فرض بنیادین تئوری حاضر این است که زمان و فضا یک کلیت یکپارچه و بهم‌پیوسته را تشکیل می‌دهند، و برخلاف آنچه فیزیک کلاسیک می‌گوید، دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند. آلبرت انیشتین کوشیده تا اصلی‌ترین ایده‌های خود در این باره را، با زبانی ساده برای مخاطبین عام شرح دهد. این اثر قطعا بهترین منبع برای یادگیری ابتدایی نظریه نسبیت می‌باشد، چرا که به قلم مبدع این نظریه نوشته شده است.

تعداد بازدید: 821 بار

Albert%20Einstein%20 %D8%A2%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%AA%20%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D9%86 1

عنوان کتاب: آلبرت انیشتین و نظریه نسبیت

نویسنده: سدل بک

مترجم: کیوان محمدی

تعداد صفحات کتاب: 35 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب راز به قلم راندا برن است و احتمالاً شما هم نام آن را شنیده‌اید. کتابی که در باب قانون جذب و رسیدن به آرزوها و اهداف شما راهنمایی‌تان می‌کند. کتابی که در سال 2006 به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب تابستان و پاییز سال شناخته شد و مخاطبین بسیاری داشت.
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 39311
این اثر، مجموعه 36 داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری است که حد فاصل سالهای 39 تا 77، روایت ناقصی از چهار دهه تاریخ پوئتیک ایران را بازنمایی می کند. تجربه « نیمه تاریک ماه » تجربه ای است اولا از جنس نوشتار...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3908

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *