بافته های رنج

بافته های رنج (nbookcity.com)

دانلود کتاب بافته های رنج

بافته های رنج، زیباترین نامی بود که می‌شد روی این کتاب گذاشت. این اولین رمان حجیمی بود که سر کار خواندم و خواندنش یک‌ ماه طول کشید. هر روز در ساعت ناهار چند صفحه ازش می‌خواندم و لاک‌پشتی جلو می‌رفتم. اوایل، پرحرفی مفرط شخصیت اصلی و از این شاخه به آن شاخه پریدنش حرصم را درمی‌آورد، اما به مرور و با بازگشت به دوران کودکیِ راوی، جذابیت کتاب برایم بیشتر شد.

از رنج عظیم شخصیت‌های داستان اندوهگین می‌شدم و با شادی‌های کوچک‌شان خوشحال. موضوع داستان فقط یک کلمه است: رنج، رنج و باز هم رنج. این اثر به ‌راستی بافته های رنج بود. علی محمد افغانی از نویسندگان نامدار ایرانی متولد کرمانشاه و نویسنده نخستین رمان واقعی به زبان فارسی شوهر آهو خانم است. این رمان بسیار مورد استقبال مردم ایران قرار گرفت، هر چند که ناشران کتابش را منتشر نکردند و او با سرمايه خود کتاب را منتشر کرد.

خلاصه کتاب

کتاب بافته های رنج سرگذشت رضوان، راوی و قهرمان اصلی این کتاب است. رضوان که 50 ساله است به همراه همسر و فرزندان خود در یکی از شهرهای استان اصفهان زندگی می‌کند. همسر رضوان قالی‌بافی ماهر است که از سن هشت سالگی این مهارت را آموخته و اکنون یک قالی‌باف حرفه‌ای به شمار می‌آید. رضوان در خلال داستان گریزی به گذشته می‌زند و از روزگار نوجوانی و جوانی خود می‌گوید. اتفاقات این رمان در سال‌های 1300 تا 1330 رخ می‌دهد و به  مسائل اجتماعی ، تاریخی و سیاسی  نظیر کشف حجاب، قحطی، جنگ جهانی و به دنبال آن فقر و مرگ و میر انسان‌ها پرداخته است.

مانند دیگر آثار علی محمد افغانی زنان نقش مهمی در جریان داستان ایفا می‌کنند و یکی از ستون‌های اصلی قصه به شمار می‌آیند. در کتاب بافته های رنج مادر و همسر رضوان ماد دو زن سخت‌کوش و فداکار هستند که با چنگ و دندان برای نجات زندگی خود و خانواده‌ی خود تلاش می‌کنند و در این مسیر سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. علی محمد افغانی در این کتاب از زبانی ساده و گویش‌های محلی استفاده کرده است. او هم‌چنین از اصطلاحات خاص و ضرب‌المثل‌های مختلف برای روایت فراز و نشیب‌های زندگی رضوان بهره گرفته است.

توضیح آداب و رسوم‌های محلی استان اصفهان نیز یکی دیگر از مواردی است که در کنار ارزش ادبی، اعتباری تاریخی نیز بخشیده است. بافته های رنج مشابه دیگر آثار علی محمد افغانی است که یک تراژدی واقعی را به تصویر می‌کشد. درون مایه و محتوای داستان‌های او قشر ضعیف و تهی‌دست جامعه است. اما آنچه خوانش این رمان را برای مخاطب دشوار می‌کند اصطلاحات عامیانه محلی، واژگان سخت و تفکرات پراکنده و راوی است که بی‌وقفه توسط رضوان بیان می‌شود. علی محمد افعانی این رمان را در هفت بخش نوشته است. کتاب حاضر در سال 1367 توسط نشر نگاه منتشر شد.

تعداد بازدید: 2,899 بار

Ali Mohammad Afghani علی محمد افغانی1

عنوان کتاب: بافته های رنج

نویسنده: علی محمد افغانی

تعداد صفحات کتاب: 539 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.79 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

افغانی یکی از نویسنده‌های تاثیرگذار در میان نویسندگان معاصر شناخته‌ می‌شود.کتاب دکتر بکتاش را در دهه 1360 نوشته است.این رمان به 10 فصل تقسیم‌بندی شده است. «بسیاری از افرادی که در زندگی شخصی من حضور داشته و تاثیری بر من گذاشته اند در داستان های من هم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2253
کتاب سیندخت نوشته علی محمد افغانی نویسنده نامدار و توانمند ایرانی درباره دختری به نام سیندخت است که بنا به دلایلی مجبور به شرح گذشته خود از کودکی تا به حال برای رئیس کارخانه ای که در آن مشغول به کار است می شود. توصیف دوران کودکی و نوجوانی سخت و اجبار به زندگی با همسر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2951

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *