بیلیارد در ساعت نه و نیم

بیلیارد در ساعت نه و نیم (nbookcity.com)

دانلود کتاب بیلیارد در ساعت نه و نیم

خواننده در  کتاب بیلیارد در ساعت نه و نیم  به جای اینکه با روایتی سر راست و عینی از وقایع مواجه شود، واقعیت را از خلال تک گویی‌های درونی شخصیت‌های داستان و سیلان ذهن ایشان در خاطرات دور و نزدیکشان، دریافت می‌ کند.

تمام داستان در روز ۶ سپتامبر سال ۱۹۵۸ و در روز تولد هشتاد سالگی هاینریش فهمل پدربزرگ خانواده و اولین آرشیتکت خاندان فهمل اتفاق می‌افتد، ولی شما با گذر از تونل‌های متعدد در ذهن راویان یازده‌گانه رمان که به گذشته‌های دور نقب می‌زنند، به سالها قبل برمی‌گردید. و بدین ترتیب قطعات پازل این رمان در کنار هم قرار می‌گیرند.

مروری بر رمان 

در این کتاب سه نسل از خانواده فهمل مورد بررسی قرار می گیرند پدربزرگی که با ساختن کلیسایی به شهرت می رسد پسری که کلیسا را منفجر می کند و نوه ای که در حال بازسازی همان کلیساست . هر کدام از آنها انگیزه خاص خود را دارند ، انگیزه فردی در دوران قبل از جنگ ، در دوران جنگ و در دوران پس از جنگ ….نمادی از جنگ و مذهب در زندگی مردم. قهرمان داستان ما هر روز ساعت نه و نیم تا 11 در هتل بیلیارد بازی می کند هر چند هدف او بازی نیست هدف او دنبال کردن حرکت توپها و نظم و قانون و یک روند منظم و یاداوری اتفاقات گذشته است.

در مورد سبکش هم خوبه ذکر بشه که تعداد زیادی راوی در حدود 14 تا وجود دارند که هر کدام هم به صورت اول شخص قصه را دنبال می کنند . موضوعش به نظر من خیلی جدید و زیبا بود واقعا برهه های زمانی مختلف را با مبحث خلاقی کنار هم نشان می داد اما خیلی سخت خوان بود خیلی پیچیده و تو در تو ….. من خوشم نیومد اصلا باهاش ارتباط برقرار نکردم اصلا متوجه نمی شدم چرا اینقدر قضیه ها را سخت و پیچیده بیان کرده بود دلیلی واسش نمی دیدم و سبک سختش برای من زیبایی ادبی هم نداشت ….

آشنایی با سبک نگارش هاینریش بل

در زمانی که اگر چه هاینریش بل در آلمان و اروپا به چهره ای شناخته شده بدل شده بود اما هنوز با موفقیت های بزرگ جهانی خود فاصله داشت. این رمان سر آغاز یک تغییر سبک در آثار هاینریش بل به خصوص از منظر روایت و بحث زمان بود. چرا که تا پیش از این رمان، اغلب داستانهای هاینریش بل دارای داستانی خطی بودند که با پیروی از تداوم زمانی پیش می رفتند و در یک محدوده زمانی طولانی روایت می شدند.

اما در بیلیارد در ساعت نه و نیم ما خواننده رمانی هستیم که کل آن در هشت ساعت رخ میدهد.

رمان از یازده راوی برخوردار است که هریک از منظر دید خود داستان را روایت می کنند و گذشته از اینها فلاش بک ها و شکست های روایی در این رمان وجود دارند که در آن زمان شگردهایی تازه در آثار او محسوب می شدند، البته او در آثار بعدی اش ، از این منظر شگردها و شیوه های مختلفی را تجربه کرد. اما با این حال در این رمان از آن رئالیسم گزارشی معمول آثارش که مبتنی بر تاکید روی جزئیات هوشمندانه بود، فاصله گرفته، هر چند که کماکان اثر رئالیستی آفریده اما شکل نثر روایت و توصیفات او متفاوتند. ماجرای اصلی رمان بیلیارد در ساعت نه و نیم تقریبا در هشت ساعت از ششم سپتامبر ۱۹۵۸ رخ می دهد.

نامگذاری این کتاب

نام کتاب هانریش بل برگرفته از یک عادت رابرت، پدرِ خاندان فهمل، کنهه سرباز و معمار است. او عادت دارد که راس ساعت نه و نیم تا ساعت 11 در هتل پرنس هانریش بیلیارد بازی کند. دقت و نظم رفتار رابرت فهمل در ابتدای داستان شبیه به افراد مبتلا به اختلال وسواس رفتاری است و این نکته خواننده را بار دیگر در برابر اعتمادپذیری راوی قرار می‌دهد. ظرافت و دقت هانریش بل در بیان تاریخ جنگ جهانی دوم با استفاده از راوی‌های مختلف آن‌قدر زیاد است که خواندن این کتاب مانند خواندن کتابی تاریخی از زبان یازده راوی مختلف است.

 بیلیارد در ساعت نه و نیم مشهورترین رمان بل بعد از کتاب «عقاید یک دلقک» است؛بنابراین شهر کتاب خواندن این کتاب را به همه‌ی دوست‌داران هانریش بل و ادبیات آلمان توصیه می‌کند.  این کتاب هشتمین اثر هاینریش بل است که در سال ۱۹۵۹ منتشر شده و بی‌تردید پیچیده ‌ترین رمان او به ‌لحاظ پرداخت و شیوه‌ی روایت است. بل در این داستان رئالیسم مألوف خود را کنار می‌گذارد و با خلق رمانی مدرن دست به تجربه‌ای می‌زند که در عین تفاوت با سایر کارهای تحسین‌شده‌اش یکی از نقاط درخشان کارنامه‌ی ادبی او به حساب می‌آید.

تعداد بازدید: 863 بار

Heinrich%20B%C3%B6ll%20 %D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%84 1

عنوان کتاب: بیلیارد در ساعت نه و نیم

نویسنده: هاینریش بل

مترجم: کیکاووس جهانداری

تعداد صفحات کتاب: 328 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.28 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

آبروی از دست رفته کاترینا بلوم داستان زن جوانی‌ست به نام کاترینا که به عنوان مستخدم و پیشخدمت کار می‌کند. از بد حادثه، یک شب را با مردی سر می‌کند که بعداً معلوم می‌شود مشکوک به فعالیت‌های تروریستی‌ست. پلیس کاترینا را بازجویی می‌کند. به زودی بی‌گناهی کاترینا...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1617
کتاب در دره نعره های تندرگون که در سال 1388 چاپ شده توسط هاینریش بل نوشته شده است و انتشارات علم آن را منتشر کرده است و با ترجمه مهرداد مهربان و بهرام فرهمندپور انجام گرفته است. مجموعه حاضر مشتمل بر داستان‌های کوتاهی تحت عنوان مرد و چاقوها، یادداشت‌های بن...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *