توهم بی خدایی

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
توهم بی خدایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب توهم بی خدایی

کتاب توهم بی خدایی، باب گفتگو و مناظره بر اساس مبانی علمی را گشوده و تفسیرها و راه حل های جدیدی مطرح نموده که چاره ای جز توجه نشان دادن به آنها و ارزیابی و بحث درباره ی آنها وجود ندارد.

همچنین این کتاب نقض و اشکالاتی بر بخش هایی از تئوریهای علمی وارد آورده و به دنبال آن، نویسنده این اشکالات را به عرصه ی علم و دانش کشانده است.

بنابراین نادیده گرفتن یا بی توجهی نشان دادن نسبت به موارد مطرح شده در کتاب، یا بی پاسخ گذاشتن آنها، به طور منطقی چنین استنباط ساده ای را به دنبال خواهد داشت: چیزی بر رد آنچه مؤلف نگاشته است وجود ندارد. به طور طبیعی همین ملاحظات و نتیجه گیریها، بر فقهای دینی نیز منطبق می باشد.

خلاصه کتاب

کتابی که پیش رو دارید، ترجمه ی فارسی کتاب وهم الإلحاد نوشته ی «احمد الحسن» با نام فارسی توهم بی خدایی می باشد. این کتاب با شیوه ای گیرا، جذاب و در عین حال دقیق و علمی، جدیدترین نظریات علمی در حوزههای مختلف علوم، اعم از زیست شناسی تکاملی، ژنتیک، انسان شناسی، تاریخ، زمین شناسی، باستان شناسی، فیزیک نظری، اخترشناسی، کیهان شناسی و …. را برای مخاطب عام و متخصص ارائه و در کنار آن نظریات بزرگان دین را مطرح نموده است.

او از شکافی که بین آنها به دلیل جهل هر کدام از برداشت موضوعات مختلف به وجود آمده است، پرده برداشته و اثبات می نماید که بین علم و درک واقعی از دین، تعارضی وجود ندارد. در این ترجمه سعی بر آن بوده در برگردان برخی نقل قول هایی که از کتابهای انگلیسی زبان صورت گرفته است، با مراجعه به اصل کتابها و مطابقت آنها با ترجمه ی عربی، ترجمه ای دقیق و در عین حال روان ارائه گردد.

مواردی که مترجم احساس نموده توضیح اضافی برای درک مطلب لازم است، این توضیح به صورت پاورقی با درج عبارت «مترجم» به متن اصلی افزوده شده است. امید است این ترجمه بتواند گامی موثر جهت انتقال علوم و معارف عظیمی که در جای جای کتاب توهم بی خدایی نهفته است به کلیه ی عزیزان فارسی زبان در سراسر جهان باشد.

بخشی از متن کتاب

حرکت امواج زاییده ی تصادف نیست، بلکه از نظام و قانون جاذبه پدیدار گشته است. سنگ ریزه ها نیز در سیطره ی قانون جاذبه قرار دارند؛ پس هر یک بر اساس وزنی که دارند، در جایی می افتند و در ساحل به صورت دور و نزدیک دسته بندی می شوند. قانون جاذبه تصادفی نیست و به صورت تصادفی نیز پدید نیامده است. به خواست خدا این قانون را به هنگام پرداختن به تئوری انفجار بزرگ بررسی خواهیم کرد. نه فضایی که انحنا دارد از تصادف یا عدم مطلق پدید آمده، و نه ذرات گراویتون از عدم مطلق سرچشمه گرفته است؟

بنابراین دکتر داوکینز حق ندارد بگوید یک ضابطه مندی از بی ضابطه گی پدیدار گشته؛ چون این فقط یک سفسطه است. ممکن است داوکینز بپرسد: قانون جاذبه ی غیرتصادفی، از چیدن سنگریزه ها بر ساحل چه هدفی دارد؟ پاسخ آن بسیار ساده است: ضرورتی ندارد هدف مشخصی داشته باشد. مهم این است که جاذبه قاعده مند، سازمان یافته و غیرتصادفی است و از عدم مطلق ناشی نشده؛ پس قطعا هدفي دارد. این سخن ما کفایت می کند که: این هدف قانون جاذبه است که سبب به وجود آمدن ستارگان و کهکشان ها و خوشه های کهکشانی و به دنبال آن حتى وجود خود ما شده است؛ بنابراین قانونمند و هدفدار است.

ضرورتی ندارد ما تمام اهداف جاذبه را بدانیم، در حالی که خودمان ذره ای ناچیز از این هستی که قانون جاذبه را پدید آورده است می باشیم. اگر ما در مکانی خاص، در زمانی خاص و به دلیلی خاص، هدف جاذبه را ندانیم، به معنای بی هدف بودن جاذبه نیست؛ مثل آنکه فرض کنیم هدف جاذبه کاری باشد که یک میلیون سال ادامه داشته باشد. همین ما را کفایت می کند که ثابت کردیم جاذبه قانونمند است و نه بی ضابطه؛ و این خود ثابت می کند که جاذبه هدفدار بوده و قانون گذاری دارد که میخواهد با آن به مقصودی دست یابد.

نقد کتاب توهم بی خدایی

نویسنده کتاب توهم بی خدایی مدعی است: به تازگی و برای نخستین بار در تاریخ، «مناظره ای جدی» بین بی خدایی و ایمان آغاز شده است… چرا می گویم برای نخستین بار؟ بسیار ساده است، چون که تمام بحثها و گفتگوهایی که از گذشته تا کنون جریان داشته را نمیتوان مناظره های حقیقی و ردیه های واقعی بر خداناباوری علمی به شمار آورد؛ چرا که در یک طرف این مناظره ها مدعیان ادیان با نگرش محدود و درک خاص از متون دینی و در سوی دیگر آن خدا ناباورانی هستند که بر دین ارائه شده توسط فقها و نه خود دین ردیه ارائه می دهند…. 

کدام یک از ما این پرسشهای بنیادین را هرچند فقط برای مدتی کوتاه در طول زندگیش مطرح نکرده است و به دنبال پاسخی نگشته که بتواند جست و جوی همیشگی بشر از کشف علت ها ریشه های پدیدهها را اشباع کند؟ خواه این پرسشها مربوط به زندگی بر روی این زمین باشد مثل «چرا ما به وجود آمده ایم؟»، «آیا زندگی هدفمند و معنی دار است؟»، «انسان کیست؟»، و «تمدن ما از کجا آمده است؟» یا مربوط به کل جهان هستی باشد، مثل « چگونه می توانیم جهانی را که در آن زندگی می کنیم، درک کنیم و بشناسیم؟»، یا «آیا جهان به خالق نیاز دارد؟» پاسخهای احتمالی، بسیار و متنوع است؛ ولی به نظر می رسد همه ی این پاسخها سرانجام به انتخاب یکی از این دو می رسد: خدا یا علم؟

اگر دوست دارید به پاسخی قطعی در این مورد دست یابید و شک های قبلیتان را رفع کنید، کتاب توهم بی خدایی را بخوانید.

کتاب های پیشنهادی

کتاب توهم بی خدایی

عنوان کتاب: توهم بی خدایی

نشانه های پروردگار در هستی

نویسنده: احمد الحسن

مترجم: گروه مترجمین انصار امام مهدی (عج)

تعداد صفحات کتاب: 571 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 32.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

ویکتور هوگو در این نوشته، ناپلئون را به باد انتقاد گرفته کینه ‌اش را از او و کودتا ابراز می‌دارد . او از این که رئیس جمهور، به‌ رغم سوگندش آزادی مطبوعات را از میان برد و مجلس را منحل کرد بسیار به خشم آمد...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 974
اگر به داستان‌های فانتزی علاقه‌مند هستید، از خواندن هری پاتر و فرزند نفرین شده لذت می‌برید. این کتاب برای کسانی که بقیه‌ی جلدهای مجموعه‌ی هری پاتر را دوست داشته‌اند نیز، اثری جذاب به شمار می‌رود. اولین کتاب سری هری پاتر با عنوان "هری پاتر و سنگ جادو" در سال ۱۹۹۵ به چاپ رسید...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 4384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *