داستان من و شعر

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
داستان من و شعر (nbookcity.com)

دانلود کتاب داستان من و شعر

کتاب داستان من و شعر به نوعی زندگینامه خودنوشت نزار قبانی است. چون به گفته خودش آنقدر رند است که نمی خواهد صبر کند تا پس از مرگش هرکس هرطور که می خواهد از زندگی اش بنویسد و داد سخن دهد. بخشهایی از آن به دوران کودکی و جوانی شاعر و محیط زندگی‌اش اختصاص دارد و بخشهایی هم به فوت و فن شاعری او.

با خواندن این کتاب تصویری که از شعرهای عاشقانه او داشتم دگرگون شد. و در عین ناباوری فهمیدم او و شعرهایش برخلاف تصور من٬ عشق را در یک معشوق واحد جستجو نمی کنند و هضم این اندیشه کثرت گرای او درباره مفهوم عشق ابتدا کمی برایم دشوار بود..‌ شاعر رک و بی پرده درباره عشقهای متعدد خود سخن می راند. و حتی در سطری از این کتاب میگوید از میان آنهمه معشوق مثلا پنج تای آنها جایگاه خاصی در قلبش داشته اند.‌..

یعنی در ازای فرجام یک عشق بدون تامل عشق دیگری را آغاز می کند. چه می شود کرد این هم یک روی دیگر سکه عاشقانه‌ سراهاست. و البته اصلا شاید تازگی شعرهای او در گروی همین عشقهای دم به دم و گاه به گاهش باشد! اما به نظر من بهتر است خواننده این راز را نداند تا شاید بتواند با فکر آسوده تری شعرهای او را بخواند!

مروری بر کتاب

در این کتاب می‌خوانیم که نزار قبانی از روزگار دانش‌آموزی به فرهنگ و ادبیات فرانسوی معرفت پیدا کرد. بعد طی 21 سال کار در وزارت امور خارجه سوریه، در بسیاری از نقاط جهان اقامت گزید. چند زبان عمده غربی را آموخت و در آثار ادبی آنها غور نمود. از فرهنگ هر قوم بهره‌ها گرفت و فکر و دیدش وسعت یافت.

اما با همه برخورداری از معارف و ادبیات غرب، شرقی و عرب باقی ماند و این نکته‌ای است باریک که شاعر و هنرمند باید از رگ و ریشه به منش و فرهنگ و مرز و بوم خویش پیوسته بماند تا آثارش اصالتی داشته باشد. از این ‌رو از موطن خویش عاشقانه سخن می‌گوید یا شاعران و هنرمندانی که اندیشه و عواطف و دید شاعرانه خود را از مکتب‌های غرب به عاریه می‌گیرند، در نظر او به شکل سن‌ژون پرس ـ شاعر فرانسوی ـ جلوه می‌کنند، با چهره و دهان و زبان عربی که در یکی از محلات بیروت به سر می‌برد، یعنی با مردم خویش بیگانه‌اند.

نقد و بررسی

این کتاب یکی از محبوب‌ترین کتاب‌هاییست که خوانده‌ام. پیش از آنکه مطالعه‌اش را شروع کنم برایم جالب بود که بدانم یک شاعر چگونه از زندگی‌اش می‌نویسد؛ آن هم نه هر شاعری! نزار قبانی. شاعری که در نخستین صفحات کتابش اعتراف می‌کند از ملتی است که با شعر زاده می‌شود، با شعر تنفس می‌کند، با شعر موی سرش را شانه می‌زند و عاشقانه‌هایش را به شعر می‌نویسد. اعتراف می‌کنم علاقه‌ام به شاعر در امتیازی که به کتابش دادم مؤثر بود اما حتی اگر شاعری چون او را نمی‌شناختم، باز هم از چنین قلمی و صدالبته از چنین ترجمه‌ای حظ می‌بردم. آهنگ کلامِ نزار از همان نخستین سطور نخستین صفحات خودنمایی می‌کند. قلم‌زنی او در این کتاب تفاوت چندانی با شعرسرایی‌اش ندارد. او با قلمی که اشعارش را با آن می‌سراید، زندگی‌اش را می‌سراید؛ دوران کودکی‌اش را می‌سراید؛ خانۀ کودکی را؛ پیوندش را با خانه و خانواده؛ و شهرهایی را که در آن غرق شده. در این میان از آنچه بر سیاست و ادبیات عرب رفته نیز سخن می‌کند. او این همه را می‌سراید تا بتواند چگونگی تولد اشعارش را شرح دهد و البته چگونگی تولد یک شاعر را.

شهر کتاب خواندن زندگینامه داستان من و شعر را به کاربران طرفدار ادبیات و شعر پیشنهاد می کند.

تعداد بازدید: 1,239 بار

Nizar Qabbani %D9%86%D8%B2%D8%A7%D8%B1 %D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C 1

عنوان کتاب: داستان من و شعر

نویسنده: نزار قبانی

مترجمان: غلامحسین یوسفی و یوسف حسین بکار

تعداد صفحات کتاب: 250 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.51 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب چه کسی معلم تاریخ را کشت اثری معروف از نزار قبانی می باشد که از شهر کتاب به صورت رایگان در اختیار کاربران عزیز قرار گرفته است. شعر سیاسی، اجتماعی نزار قبانی هم مثل شعر عاشقانه اش شورانگیز است و در کتاب حاضر که تعدادی از نمونه کارهای ...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 706
کتاب کاغذ زر مجموعه چهارده مقاله ادبی و تاریخی تحقیقی است از غلامحسین‌ یوسفی استاد سرشناس ادب فارسی که بصورت کتابی مستند و خواندنی و خوش‌چاپ در اختیار علاقه‌مندان و کاربران عزیز شهر کتاب قرار گرفته است. تعدادی از این مقالات قبلا در نشریات و کتابها...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 731

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *