در ستایش تاریکی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
در ستایش تاریکی (nbookcity.com)

دانلود کتاب در ستایش تاریکی

داستان های کتاب در ستایش تاریکی حس شگفتی و گم گشتگی در جهانی مابین واقعیت و خیال را می دهد.

خورخه لوئیس بورخس یکی از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین بوده است. شهرت او بیشتر به خاطر نوشتن داستان کوتاه است. بسیاری از منتقدین از وی به عنوان نویسنده‌ای پست مدرن نام برده‌اند. بورخس که در سال‌های پایانی عمر به مرور بینایی خود را از دست می‌داد، قبل از مرگ کاملاً نابینا شد. این کتاب از مجموعه “هزارتوی بورخس” منتشر شده است؛ مجموعه‌ای که به راستی شامل داستان‌ها و نوشته‌هایی است که خواننده را وارد هزارتوهای معنایی و تصویری می‌کند.

بورخس استاد تلفیق مضامینی همچون رویاها، ادیان، افسانه‌ها و اساطیر، حیوان‌ها، کتاب‌ها و کتابخانه‌ها و… بود. در دیباچه‌ی این کتاب می‌خوانیم: شعر کمتر از سایر عناصر این کره، مرموز نیست. یک بیت موفق در اینجا یا آنجا نباید باعث شود خودمان را برتر بپنداریم، زیرا چنین ابیاتی هدیۀ شانس یا روح است؛ فقط خطاها از آن ماست. امیدوارم خواننده در صفحات کتاب من چیزی بیابد که سزاوار به‌ یاد ماندن باشد. در این دنیا زیبایی بسیار رایج است…

خلاصه کتاب

کتاب در ستایش تاریکی مجموعه سه داستان از بورخس است. داستان‌های بورخس با داستان‌های دیگران خیلی فرق می‌کند. بعضی از داستان‌های بورخس نصف صفحه هم نیست، بعضی‌های دیگر نهایتا سه چهار صفحه. علاوه بر این، داستان‌های بورخس محتوای خاص خودش را دارد.

معمولا تخیلی و برگرفته از اساطیر و مفاهیم و مناسک دینی است. درست است که بورخس خیلی آدم معروفی ست و بزرگ، ولی ممکن است داستان‌هایش همه پسند نباشد و چیزی از داستان‌هایش نفهمید. ترجمه کتاب در ستایش تاریکی از آقای صالحی علامه است، که ترجمه‌ای خوب و روان و ساده و در عین حال دوست داشتنی ست.

بخشی از متن کتاب

من به طرف او خم شدم و دوتایی، هم زمان باهم، شروع کردیم به حرف زدن. میدانم که هیچ کدام مان حقیقت را نگفتیم. لبخند کم رنگی چهره سال خورده اش را برافروخت. حس کردم که این لبخند، به نوعی انعکاس لبخند خودم است. او گفت: «ما به هم دروغ گفته ایم، چون حس میکنیم دو نفریم نه یک نفر. واقعیت این است که ما دو نفر، و درعین حال، یک نفریم.» کم کم این گفت وگو داشت آزارم می داد؛ و این را به او گفتم. بعد اضافه کردم: «و تو، آن جا در سال ۱۹۸۳ نمی خواهی چیزی درباره سال های باقی مانده عمرم، بگویی؟»

گفت: «چه می توانم به تو بگویم، بورخس بیچاره؟ ناکامی هایی که تا حالا بهشان عادت کرده ای، خودشان را تکرار می کنند. تو در این خانه، تک وتنها می مانی. به کتاب هایی دست میکشی که حروفی ندارند و به مدال یادبود سوئدنبورگ و سینی چوبی با نقش صلیب فدرال… کوری، تاریکی نیست؛ یک جور انزواست. تو به ایسلند برمیگردی.» گفتم: «ایسلند ایسلند احاطه شده در دریا!» او ادامه داد: «در رم، یک بار دیگر اشعار کیتس را می خوانی، که اسمش مثل اسم همه آدم ها نقشی بر آب بود.»

من هیچ وقت در رم نبوده ام.» کارهای دیگری هم هست. تو بهترین شعرمان را می نویسی؛ یک سوگنامه.» دهان باز کردم و گفتم: «برای مرگ » ولی نتوانستم خودم را راضی کنم که آن اسم را بگویم. او گفت: «نه. آن زن بیشتر از تو عمر می کند.» هر دو ساکت شدیم. آن وقت ادامه داد: «تو کتابی را می نویسی که مدتها آرزویش را داشتیم.

نقد کتاب در ستایش تاریکی

در پایان خواندن داستان های کتاب در ستایش تاریکی را به همه کسانی که از طرفداران قلم بورخس هستند پیشنهاد می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 222 بار

Jorge%20Luis%20Borges%20 %D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AE%D9%87%20%D9%84%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3%20%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AE%D8%B3

عنوان کتاب: در ستایش تاریکی

نویسنده: خورخه لوئیس بورخس

برنده جایزه میگل دو سروانتس در سال 1979

مترجم: مانی صالحی علامه

تعداد صفحات کتاب: 115 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.44 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اگر طبعا افسرده هستید نگران نباشید، هنوز راه نجاتی وجود دارد. کتاب جادوی ذهن برای شما نوشته شده است. همیشه سعی کنید به بیرون بیاندیشید. همیشه به یک نفر اندیشیدن کار بسیار بدی است. باید این عادت را ترک کنید.یادتان باشد افکار درونی انرژی ذهن را...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3733
قرار است این کتاب، چشم اندازی روشنی بخش برای شخصیت اصلی داستان فراهم آورد. جان، نماد مردمانی است که در تب و تاب ظواهر زندگی غرق شده اند و هرگز در جستجوی معنای اصیل وجودی خویشتن نبوده اند؛ اما شاید...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 413

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *