راهی برای رهایی

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
راهی برای رهایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب راهی برای رهایی

در کتاب راهی برای رهایی، فرانسوا موریاک تمام توانایی های هنری خود را در خلق تصویری تکان دهنده از یک خانواده به کار گرفته است.

او روزنامه نگار، نویسنده و شاعر فرانسوی و برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۲ است. موریاک یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم اروپا محسوب می شود. کتاب پیش رو در قالب رمان داستان پسری است تنها و متفاوت که مادرش نیز او را از عشق خود و حس مادرانه اش محروم می کند و او را نادیده می گیرد؛ از این جهت پسرک خود را در دنیایی ترسناک و پر هیاهو، تنهای تنها می بیند.

خلاصه کتاب

مردی با مشکلات جسمی و ذهنی، با دختری ازدواج می کند که قادر نیست رویای ترک طبقه ی اجتماعی متوسط و داشتن یک زندگی اشرافی را از سر بیرون کند. از این ازدواج نه چندان فکر شده، پسری به نام گوییلو به دنیا می آید.

داستان رمان راهی برای رهایی، به مشکلات و تنهایی های این پسر می پردازد؛ پسری که حتی مادرش نیز به او علاقه ای ندارد و او را «بدبختی کوچک» صدا می کند.  تنها کسی که با گوییلو مثل یک انسان رفتار می کند، معلم روستا است اما پس از مدتی، این مرد مهربان و یاری رسان نیز دیگر نمی تواند در کنار پسرک تنها و ستمدیده ی داستان بماند.

بخشی از متن کتاب

وقتی که پل به پسرش فکر می کرد چیزی که به یاد می آورد زانوهای استخوانی، ران های ضعیف و لاغر و جوراب های روی کفش برگشته اش بود. مادر به این موجودِ کوچکِ بیرون آمده از او و به چشمان درشت بی رنگش هیچ توجّهی نداشت. در عوض از این دهان همیشه باز کودکی که بد نفس می کشید و لب زیرین کمی آویخته او -کمتر از مال پدرش- بیزار بود. برای پل همین کفایت می کرد زیرا لبی را به یادش می آورد که از آن نفرت داشت. خشمش دوباره به جوش می آمد. خشم، یا به طور ساده شاید غیظ. ولی فرق گذاشتن بین غیظ و خشم آن قدرها هم آسان نیست. زن به اتاق برگشت. لحظه ای جلوی آینه کمد ایستاد. این بلوز پشمی سبزرنگ را هر پاییز به تن می کرد.

بالاتنه بلوز زیادتر از معمول گشاد بود. این لکه با وجود شستن بلوز دوباره ظاهر شده بود. دامن قهوه ای رنگ با خال هایی از گل، از جلو کمی برآمده به نظر می رسید، درست مثل آنکه آبستن باشد. درحالی که خدا خودش می دانست! زن آهسته گفت: « بارون دوسِرنِس. بارون گاله آس دوسِرنِس پل دوسرنس… » لبخندی لبش را شل کرد بدون آنکه به این چهره اخم آلود را که از مویی کرک مانند پوشیده شده بود روشنی بخشد. ( پسربچّه های سرنس موهای ریش مانند خانم گاله آس را به باد تمسخّر می گرفتند. ) زن در تنهایی می خندید و به ایام دختری اش می اندیشید، سیزده سال پیش از آن، جلو آینه ای دیگر، به خود جرات داده بود که قدم پیش بگذارد، درحالی که همین کلمات را تکرار می کرد:

« آقای بارون و خانم بارون گاله آس دوسرنس… آقای کنستان مولیر، شهردار سابق بردو و خانم مولیر از تشریف فرمایی شما به جشن ازدواج خواهرزاده شان پل مولیر بابارون گاله آس دو سرنس مشعوف خواهند شد. » نه دایی اش، نه زن دایی اش، هرچند که برای خلاص شدن از شرّ او دقیقه شماری می کردند، او را به انجام این دیوانگی تشویق نکرده بودند. حتّی او را از آن برحذر نیز داشته بودند. پس در دبیرستان چه کسی به او آموخته بود که دارندگان القاب را محترم بشمارد؟ تسلیم چه قوه محرکه ای شده بود؟

نقد کتاب راهی برای رهایی

کتاب راهی برای رهایی، اثری بسیار تأثیرگذار و به یاد ماندنی است که برای باری دیگر، توانایی های فرانسوا موریاک در زمینه ی داستان سرایی را به اثبات می رساند. رمانی غمیگن، تراژیک و انسانی که شما را به فکر فرو خواهد برد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 333 بار

Fran%C3%A7ois%20Mauriac%20 %D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%A7%20%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%A9

عنوان کتاب: راهی برای رهایی

نویسنده: فرانسوا موریاک

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال ۱۹۵۲

مترجم: داود نوایی

تعداد صفحات کتاب: 54 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در واقع یک نقد است به جامعه‌هایی که از لحاظ سیاسی بسته است و مردم آزادی ندارند. مردمی که بازیچه‌ی دست حاکمان‌شان شده‌اند! این نقد به صورت یک طنز سیاه بیان شده؛ مردمی که خواب...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 270
این اثر، مجموعه 36 داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری است که حد فاصل سالهای 39 تا 77، روایت ناقصی از چهار دهه تاریخ پوئتیک ایران را بازنمایی می کند. تجربه « نیمه تاریک ماه » تجربه ای است اولا از جنس نوشتار...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3932

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *