کار کار شیطانه

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
کار کار شیطانه (nbookcity.com)

دانلود کتاب کار کار شیطانه

نمایشنامه کار کار شیطانه در واقع یک نقد است به جامعه‌هایی که از لحاظ سیاسی بسته است و مردم آزادی ندارند.

مردمی که بازیچه دست حاکمان‌شان شده‌اند! این نقد به صورت یک طنز سیاه بیان شده؛ مردمی که خواب هستند و حاکم‌هایی که از خوابِ مردم راضی‌اند.

قدرت پوشالی و دروغینی که در دست دولت‌هاست برای سرکوب مردم؛ آدمک‌هایی که به شکل سرباز هستند ولی در واقع عروسک‌ هایی هستند که به دست فقط شش نفر کنترل می‌شوند. شیطان و دوک و کشیش و امپراطور فرقی نمی‌کند، همه، افرادِ دورو و دغل‌کاری هستند که هدفشان یک چیز است…

خلاصه کتاب

کتاب کار کار شیطانه به خوبی جنبه های مختلف سیاسی را به تصویر می‌کشد و اینکه چقدر خرافات و جهل می تواند در زندگی موثر باشد! یک نمایش‌نامه دوپرده‌ای از داریو فو، نویسنده، کارگردان، بازیگر و آهنگساز چپ‌گرای ایتالیایی و برنده جایزه نوبل ادبی ۱۹۹۷ است.

این نمایش کمدی صدها بار تکرار شده و به اجرا درآمده است و از نمایش‌نامه‌های منحصربه فرد داریو فو است که متکی به میمیک، حرکات صحنه‌ای و «ژست‌های» مخصوص تئاتر داریو فو است. فو درباره نمایش‌نامه‌هایش می‌گوید: «شانس بزرگی به من رو آورد تا از طریق بازیگری و نویسندگی و تکرار پی‌درپی نمایش‌ها بتوانم به رشد و ترقی نمایش‌ نامه‌های خود کمک کنم».

«کار کار شیطانه» نمایشی است مربوط به قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی که در مکانی در شمال ایتالیا، در قلمرو حکمران دوک‌ نشین اتفاق می‌افتد. آمالاسونتا دختر جوان زیرکی که با نیرنگ و استفاده از خرافات و بی سوادی دهقانان فقیر، سر آنها کلاه می‌گذارد. دادگاه وابسته به دوک او را متهم به جادوگری می‌کند اما دختر به کمک شیطانی که از آن سوی دنیا به کمک او می‌آید موفق می‌شود سر قاضی هم کلاه بگذارد و همه شاکیان یدبخت را به زندان بفرستد.

اما شیطان برای کمک به او شرطی قائل می‌شود و آن اینکه او بتواند وارد بدنش شود… دختر شیطانی شده وارد کاخ دوک می‌شود. دوکی که خود دچار خرافات است و زندگی‌اش با رمل و اصطرلاب می‌گذرد. قبل از اینکه پرده‌ی صحنه باز شود، صدای آوازی با لحن مذهبی به گوش می‌رسد…

معرفی نویسنده

داریو فو (1926- 2016) نمایشنامه نویس، کمدین، خواننده، کارگردان تئاتر، ترانه سرا، طراح صحنه، نقاش و بازیگر ایتالیایی بود که در سال 1997، برنده ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شد. فو که اولین فرزند خانواده بود، در لمباردی ایتالیا به دنیا آمد.

او در سال 1940 برای ادامه ی تحصیل به میلان نقل مکان کرد اما جنگ جهانی دوم مانع او شد. فو در سال 1950 از فرانکو پارنتی درخواست کرد تا در مجموعه ای از برنامه های رادیویی نقش داشته باشد و همکاری ای را آغاز کرد که تا سال 1954 ادامه‌دار بود.

نمایشنامه طنز کار کار شیطانه، سیاست‌های آمریکا را در سال‌های 60، مورد انتقاد قرار می‌دهد. سرودی را که بازیگران در این نمایش  می‌خوانند و اجرا می‌کنند، در واقع مانیفست این نمایش است که این‌ طور شروع می‌شود: «ما سلطنتی هستیم، هیچ چیز ما را متوقف نمی‌کند، نه قانون نه فرهنگ نه بشریت، همیشه بها نه‌ای هست برای حمله و هجوم، هرروز، هر قدر که بخواهیم آن را ایجاد می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

کشیش: نه بابا… خیالت راحت باشه. تو فقط یه قطره ازش خوردی، نگران نباش. دوک: (ناگهان میو میو می‌کند… حرکاتش به حالت گربه در می‌آید و می‌رود به طرف کشیش و به گردنش آویزان می‌شود) میو میو. کشیش: لعنتی، حقه باز، دوک رو به خارج از فصل فرستادی تا جفت گیری کنه! آمالا سونتا: این چلاغ، خود همون دوکه؟ (دوک به طرف آمالاسونتا می‌رود و به شدت میو میو و فوت می‌کند.)

کشیش: آه… و من ابله خر اومدم حرف تو رو گوش کردم. آمالا سونتا: خب حالا این قدر شلوغش نکن، چیزی نشده. الان واسه‌ات یه معجون دیگه‌ای درست می‌کنم تا اون رو خنثی کنه و به حالت اولش در بیاره. کشیش: خواهش می‌کنم کاری نداشته باش، خودم درستش می‌کنم. از اونجا تکون نخور و دعا کن تا من بتونم حدس بزنم. بنابراین، تو هیچ کاری نکن برخلاف من.

آمالاسونتا: اوه! عجب مسخره بازی!! (دوک می‌رود نزدیک آمالا سونتا و با شالی که توی گردنش دارد بازی می‌کند. آمالا سونتا به طور عصبانی او را از خود دور می‌کند) عاقل باش گربه. اوهوی کشیش این دوکتو صداش بزن که من اصلاً از گربه‌ها خوشم نمیاد. برو پی کارت، حیوون کثیف! (دوک عکس العمل نشان می‌دهد با چنگ زدن، فس‌فس کردن، میومیو و حتی به عوعو هم می‌افتد. سر آخر می‌رود روی میز کار دراز می‌کشد.)

هی با توام! ببخشیدها (می‌رود نزدیک کشیش.) یادت باشه که داری کاملاً اشتباه میکنی‌ها اون معجون برای هار کردن سگ‌ها به کار میره. کشیش: می‌دونم اما تأثیر مخالفش رو هم بخون. اگر به گربه‌های آماده برای جفت گیری تزریق شود آنها را آرام می‌کند. اینم از عمل بعدیش، حالا کمکم کن تا بهش بخورونیم.

(کشیش و آمالا سونتا سعی می‌کنند دوک را بی حرکت نگه دارند تا تکان نخورد. آمالا سونتا: (قوطی را از دست کشیش می‌قاپد) بدش من. (بر می‌گردند به طرف دوک. دوک دست و پا می‌زند. در میان دست و پازدن و تقلاها، آمالاسونتا معجون را به جای دوک به کشیش می خوراند.) لعنتی!

نقد کتاب کار کار شیطانه

فضای نمایش کمدی کار کار شیطانه مربوط به سال 1300 است. همه‌ی شخصیت‌های این نمایش سورا لیستی، از جادوگر گرقته تا قاضی، دوک گستاخ، شیطان کوچک که از بهشت رانده شده و در زمین مورد نفرین قرار گرفته است، همگی به آن چیزی تظاهر می‌کنند که نیستنند. شخصیت‌های متزلزلی که متوسل به حیله‌ هایی می‌شوند تا چهره‌ی خود را در مقابل دبگران حفظ کنند.

صحنه‌ی نمایش و لباس‌های مربوط به شخصیت‌ها، دوره‌ی قرون وسطی را القا می‌کند. آرایش صحنه و تکنیک‌های خاص بکار برده شده در صحنه که به وفور در نمایش دیده می‌شود، برای تئاتر ایتالیا که به افکت‌های صحنه‌ای معمولی عادت کرده بود، کاملا جدید و غیرمنتطره بود.

این اولین نمایش ضد میلیتاریستی است که توسط داریو فو و فرانکا رامه نوشته شده است. وقتی نمایش به اجرا درآمد عکس‌ العمل‌های تند و حتی خشنی از طرف کسانی‌که عادت به چنین موضوعاتی نداشتند و هضم آن برایشان سنگین بود، صورت گرفت.

در پایان، مطالعه کتاب کار کار شیطانه را به همه طرفداران ژانر نمایشنامه پیشنهاد می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 264 بار

Dario%20Fo%20 %D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%20%D9%81%D9%88

عنوان کتاب: کار کار شیطانه

(کمدی های داریو فو)

نویسنده: داریو فو

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1997

مترجم: جمشید کاویانی

تعداد صفحات کتاب: 148 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.22 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان به گذشته ی سیلکا قبل از اسارتش، زندگیش در آشویتس و خاطراتش با گیتا و لالی پرش هایی دارد. در این کتاب شخصیت ها و داستان های خیالی کنار ماجراهای واقعی قرار می گیرند. نویسنده برای نوشتن این...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 278
نویسنده در این کتاب قصه موش و گربه، داستان موش و گربه عبید زاکانی را کمی دستکاری کرده و از اصطلاحات طنز و خنده‌دار امروزی در آن استفاده کرده است. در واقع حسین‌پور با این منظومه یک بازی مفرح و خنده‌ دار کرده است.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *