آفتاب در محراب

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
آفتاب در محراب (nbookcity.com)

دانلود کتاب آفتاب در محراب

کتاب آفتاب در محراب اثری کم‌نظیر در قالب داستانک هایی مختصر و مفید است که شما را قدم به قدم از دل تاریخ عبور می‌دهد!

کتاب پیش رو، سومین کتاب از مجموعه ۱۴ جلدی «چهارده خورشید، یک آفتاب» می باشد که اختصاص دارد به زندگی اولین امام شیعیان حضرت علی (ع). داستان هایی از زمان ولادت، امامت، شهادت، سیره و سبک زندگانی امام علی که در نوع خود کم نظیر است. این کتاب از یکصد داستانک و با زبانی ساده با روایتی اجمالی و جذاب تشکیل شده است.

خلاصه کتاب

سبک زندگی امام علی(ع) همان سبک زندگی قرآنی و اسلامی است که باید شناخت و بر اساس آن زندگی کرد؛ زیرا آن حضرت در سایه تربیت پیامبر(ص) و قرآن بود و یکی از تبیین‌ کنندگان و مفسران علمی و عملی قرآن به‌شمار می‌رود. اگر بخواهیم نگاهی کلی به زندگی آن حضرت بیندازیم، تاریخ زندگی ایشان به سه دوره اصلی تقسیم می‌شود:

  • دوران کودکی و پرورش در دامان پیامبر اکرم(ص)
  • دوران رسالت پیامبر اکرم (ص) و جانفشانی‌های امام علی(ع)
  • دوران امامت امام علی(ع).

کتاب آفتاب در محراب؛ برش‌های کوتاهی‌ است از زندگی و زمانه امام علی علیه‌ السلام، به‌قلم بهزاد دانشگر. نویسنده در این کتاب سعی کرده با تکیه‌ بر احادیث و روایات و زبانی ساده و روان در قالب یکصد برش کوتاه، زندگی امام علی علیه‌ السلام را روایت کند. در واقع این کتاب عصاره‌ای از ناب‌ترین لحظه‌های زندگی آن امام همام است.

در طول خواندن این کتاب بغضی شیرین همراهتان خواهد بود: بغض به خاطر پی بردن به اوج مظلومیت مولا امیرالمؤمنین و شیرین به خاطر حس کردن محبت ایشان در قلب‌تان برای شناختِ خیلی کمی که با خواندن کتاب آفتاب در محراب از ایشان پیدا می‌کنید!

بخشی از متن کتاب

على گفته بود: «چه زود به رسول خدا دروغ بستید؟ او و اطرافیانش خوب می‌دانند که خدا و رسولش جز مرا خلیفه نکرد» گفتیم بیاید این حرف‌ها را به خود خلیفه بگوید. بردیمش مسجد. علی به خلیفه گفت: «با کدام حق میراث و سابقه مردم را برای بیعت به خودت دعوت می‌کنی؟ آیا دیروز به امر رسول خدا با من بیعت نکردی؟!» عده ای از مردم تأیید کردند. داشت همه چیز به هم می‌خورد. به اشاره یکی از دوستان خلیفه مجلس را بر هم زدیم. ممکن بود مردم شورش کنند.

کاش دروغ بود اما نبود. جمع شده بودند پشت در خانه امیرالمؤمنین می‌خواستند به زور ببرندش برای بیعت با ابوبکر. پاره تن پیامبر از پشت در برایشان از بیعت‌شان در غدیر گفت و حدیث منزلت؛ که علی برای پدرش به منزله هارون بوده برای موسی. هجوم بردند به در خانه پاره تن پیامبر، در را آتش زدند، بانوی دوعالم را مجروح کردند و حرمت خانه اش را شکستند. داماد و وصی پیامبر را به زور بردند مسجد برای بیعت. شیرمرد عرب، حتی دست هم، به شمشیر نبرد.

«به خدا سوگند، هیچ وقت فاطمه را به اکراه وادار به کاری نکردم. او را ناراحت نکردم و از دستم خشمگین نشد، تا خداوند او را برد نزد خودش. او هم هیچ وقت مرا ناراحت و خشمگین نکرد و از دستور من سرپیچی نکرد. هر وقت به او نگاه می‌کردم همه ناراحتی‌ها و اندوه ها و غم‌هایم را از یاد می‌بردم.» امام علی به ما هم می‌فرمود: 

«مبادا به زنانتان ظلم کنید و آنان را از حقشان محروم کنید که هرکس به اندازه یک درهم گوشت برای خانواده اش خریداری کند مانند کسی است که برده ای از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است.» اینها را روزگاری می‌گفت که مردان گاهی اسب و شترشان را بیشتر از زنانشان دوست داشتند. همه می‌دانند که آن بیعت و آن خلافت غصبی بود و حق کسی دیگر بود… می‌گویند روزی عباس عموی پیامبر نزد خلیفه اول بود.

روزهایی که دیگر مدینه آرام شده بود و خلیفه بابت حکومتش نگران نبود. خلیفه از عباس پرسید: ای عباس …. کجا بودی وقتی که پیامبر فرزندان عبدالمطلب از جمله تو را جمع کرد و پرسید: کدام یک از شما به من کمک می‌کند؟ هر کس یاری‌ام کند ولی و خلیفه من است… اما شما همگی در این کار سستی کردید جز علی. بعد پیامبر به او فرمود تو همانی که من گفتم. عباس پاسخ داد: پس چرا بر تخت خلافت نشسته ای؟… از علی جلوتر می ایستی و بر او حکم می کنی؟»

نقد کتاب آفتاب در محراب

نویسنده در کتاب آفتاب در محراب، با نگاهی دقیق و قلمی دلنشنین، داستان‌های کوتاهی را برای مخاطبان بازگو می‌کند که سرشار از نکات اخلاقی و سیاسی است‌ و الگویی مناسب برای نوجوانان به شمار می‌آید: مهم‌ترین هنر معاویه ایجاد جنگ روانی بود. می‌دانست که علی علیه‌ السلام در دل مردم حکومت می‌کند. پس تلاش می‌کرد محبت مردم را تبدیل کند به نفرت.

برخی از یاران معاویه در شهرهای تحت حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام آشوب به‌پا می‌کردند. زنان مسلمان را اسیر می‌کردند و در بازارها می‌فروختند. خانه‌هایشان را ویران می‌کردند تا مردم امنیت نداشته باشند. تا از حکومت امیرالمؤمنین ناراضی شوند. امام برای دفاع از مردم گروه‌هایی از سربازان را می‌فرستاد. اما آن‌ها سستی می‌کردند و می‌گفتند دیگر تاب جنگ ندارند. این اوضاع آخرین روزهای حکومت امام بود.

اگر مایل هستید حضرت امیر علیه‌ السلام را بهتر و بیشتر بشناسید، کتاب آفتاب در محراب گزینه بسیار خوبی است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 121 بار

Behzad%20Daneshgar%20%20 %D8%A8%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%AF%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%B1

عنوان کتاب: آفتاب در محراب

چهارده خورشید، یک آفتاب

نویسنده: بهزاد دانشگر

تعداد صفحات کتاب: 109 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.64 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

كتاب با بدن خود خوب رفتار کنید يک درمان كاملا منحصر به فرد و جامع برای تناسب جسم و ابزار شادی درون است. استیو ایلگ ،نويسنده كتاب، يك مربی بدن‌ سازی شناخته شده است. با معرفی ورزش‌های قدرتی، حركاتی نرمشی، فعاليت‌های عروقی، تغذيه و مراقبه، مدی تيشن به شما...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 353
کتاب پیش رو با تأكید بر مفاهیم مدالی چون: حقوق شهروندی، نقد اجتماعی، آزادی بیان، تحمل مخالف و توضیح آنها به زبان كودكانه، جایگاه ویژه ای در بین داستان های هوشنگ مرادی كرمانی دارد...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 263

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *