پس از بیست سال

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
پس از بیست سال (nbookcity.com)

دانلود کتاب پس از بیست سال

کتاب پس از بیست سال دارای جزئیات بسیار ریزی است که تصویر ذهنی شگفت انگیزی برای مخاطب می‌سازد.

داستان از واقعه کربلا آغاز می‌شود، فلش بکی به زمان خلافت امام علی (ع) که همزمان است با حکومت معاویه در شام، می‌خورد و در پایان، دوباره به کربلا باز می‌گردد. در این رفت و بازگشت سوال‌های بسیاری پاسخ داده می‌شود که مهمترین آنها این است: به راستی چرا امام حسین (ع) را شهید کردند و واقعه کربلا رخ داد؟

مهم‌ترین دستاورد کتاب، این است که به‌معنای واقعی کلمه رمان مذهبی است؛ یعنی در درجه‌ی اوّل، می‌توان آن را با خیال راحت یک رمان دانست؛ رمانی که با شخصیت‌ پردازی‌های به‌قاعده و داستان‌ پردازی‌های به‌جا، احساسات مخاطب را درگیر می‌کند. ریتم داستان با وجود طولانی‌ بودنِ رمان افت نمی‌کند و در هر فصل، چیزی برای غافلگیر کردن مخاطبش در چنته دارد.

خلاصه کتاب

حسین (ع) را چرا کشتند؟ سلمان کدیور در رمان پس از بیست سال تلاش کرده است تا این پرسش را پاسخ دهد و خواننده را با جواب‌هایی برای این سوال روبه‌رو کند. پرسشی که آخرین کلمات رمان بزرگ او است و کتاب با آن پایان می‌یابد. داستانی که از کربلا آغاز می‌شود و با یک چرخش زمانی به روزگار خلافت خلیفه سوم و حکمرانی معاویه در شام می‌رسد و تصویری از آن زمان در کنار دسیسه‌ها و نیرنگ پسر هند را به خواننده نشان می‌دهد.

نویسنده به مخاطبش نشان می دهد که معاویه چگونه برای حفظ قدرتش دست به هر توطئه و حیله‌ای می‌زده تا بتواند دو روز بیشتر در جایگاه حکومت شام باقی بماند. در واقع کدیور در این رمان ریشه و پاسخ پرسش پایانی خود را در سال‌هایی دانسته که راحت‌ طلبی و زیاده‌ خواهی بزرگان باعث پدید آمدن انحراف در جامعه اسلامی شد.

کتاب پس از بیست سال خواننده را به کوچه‌های شام می‌برد. مکان‌هایی که در آن جوانان شامی که روزگاری رومیان بر آنها تسلط داشتند، حالا در دوران اسلام به همان اعمال و رفتارهایی مشغول شده‌اند که قبلا بودند و تمام این‌ها از پیامدهای حکومت بنی‌ امیه است که برای حفظ قدرت و البته نابود کردن آثار اسلام، اسلام اموی را رواج دادند و آنها را از معارف ناب دینی دور نگه داشتند. معارفی که سرچشمه آن بیست و پنج سال خانه‌نشین بود…

ولی به دست معاویه و خاندانش چنان تبلیغاتی علیه حقیقت او شد که کسی تصور نمی‌کرد اسلام علی، همان اسلام محمد(ص) باشد تا جایی که برخی در زمان شهادت امیرالمومنین در محراب مسجد کوفه، گفتند «مگر علی نماز می‌خوانده؟» این کاری است که کدیور در داستانش انجام داده. نشان دادن تصویری از روزگار خلافت عثمان بر مسلمانان و حکومت معاویه بر شام.

او در واقع به سراغ ریشه‌های آن انحرافی در امت اسلامی رفته که زمینه‌ساز به قتل رساندن فرزند پیامبر شد. وحید یامین‌پور رمان پس از بیست سال را سه وجهی می‌داند. رمانی در حوزه تاریخ، حکمت و کلام. وی با رد مسئله «ساده انگاری دربارهٔ تحولات تاریخی» در این کتاب تأکید می‌کند نویسنده توانسته در پیچیدگی‌ها عمیق شود. یامین‌پور توضیح دقیق دیوان سالاری اموی، طبقه‌بندی افراد و دقت در ریشه‌های اخلاقی گرایش‌های سیاسی را از مزیت‌های کتاب می‌داند.

نکوداشت های رمان

اکبر صحرایی: این رمان اثری بسیار خوش‌خوان است و یکی از برهه‌های مهم تاریخ صدر اسلام و وقایعی مسبب شکل‌گیری تشیع را در ساحت داستانی ارزشمند به تصویر کشیده است.

احمد شاکری: رمان پس از بیست سال رویکردی عدالتخواهانه دراد. نویسنده با رویکردی خاص به روایت تاریخ می‌پردازد. جدا از تم داستانی این اثر، نوع شخصیت‌پردازی و ساختار داستان نیز متأثر از این رویکرد است.

وحید یامین‌پور: این کتاب، چیزی بیش از یک رمان تاریخی است، و دربرگیرنده‌ی مباحث انسان‌ شناسی نیز هست. رمان پس از بیست سال از نظر مباحث کلام اسلامی و شیعی اثری غنی به‌شمار می‌رود.

بخشی از متن کتاب

ذوالکلاع در محراب عبادت میان علی و معاویه حیران بود. به این می‌اندیشید که اگر معاویه بر علی غالب آید و ادعای خلافت کند، سرنوشت او چه خواهد شد. به خوبی می‌دانست که معاویه هیچ‌گاه او را خوش نداشته و بی‌شک اگر به قدرت برسد، او را نادیده خواهد گرفت. ازسوی دیگر اگر به سوی علی می‌رفت مردم و مریدانش خائنش می دانستند، از او روی گردان شده و شرحبیل را مقتدای خویش قرار می‌دادند.

و این چیزی بود که هم سابقه‌اش در شام را به باد می‌داد و هم معاویه آن را می پسندید. پس ناچار بود میان آنچه بد و بدتر می‌پنداشت یکی را برگزیند و تا فرصت داشت، برای مهار معاویه در آینده چاره‌ای بیاندیشد. باید برای بیعت با او شرطی می‌گذاشت که معاویه نتواند او را نادیده بگیرد و شأن و منزلتش را لگدمال کند. تا این سخنان از ذهنش گذشت، چهره همسرش و جنازه حوشب، آمیخته با سخنان سلیم، در نظرش مجسم شد و افکارش را پراکنده ساخت.

آیا تا به حال این قدر خود را مستأصل و مضمحل و زندگانی و سابقه و شرافتش را بر باد رفته دیده بود؟ شیخ در دریای افکار پریشانش غرق بود که بشیر سراسیمه بر او وارد شد و نفس نفس زنان گفت: یا شیخ… جناب عتبه… جناب عتبه.» شیخ بدون اینکه سر برگرداند، گفت: «عتبه چه؟» «جناب عتبه به دیدار شما آمده اند با مردانی دست و چشم بسته.» شیخ به طرف غلام برگشت: مردانی چشم و دست بسته؟

«آری به گمانم قاتلان ام منصور و جناب حوشب‌اند.» شیخ را بهت برد. «قاتل أم منصور؟» از جا جهید و به حیاط عمارت وارد شد و عتبه را دید که همراه با سربازان بسیار در حالی که سه مرد را در بند کرده، انتظارش را می‌کشد و مردمان بسیاری که میان درب ورودی خانه ازدحام کرده و متعجب به آنچه روبه رویشان واقع بود می نگریستند. عتبه با صدایی بلند گفت: «سلام بر شیخ بزرگ شام.»

شیخ سراسیمه بدون اینکه پاسخ سلام عتبه را بدهد، گفت: «اینجا چه خبر شده است؟ اینان کیستند؟» عتبه سر فرو انداخت و گفت: «جسارت مرا ببخشایید. شیخ اما لازم بود که خود به حضورتان شرف‌یاب شوم. اینان قاتلان همسر شما و جناب حوشب هستند.» سپس اشاره‌ای کرد و سربازی چشمان یکی از مردان را گشود. شیخ به مرد خیره شد که با موهایی ژولیده و هیبتی لاغر و بلند، دو زانو بر زمین زده و سرش را در سینه فرو برده بود.

نقد کتاب پس از بیست سال

رمان پس از بیست سال، مسئله‌ی روشن و مشخصی دارد؛ مسئله‌ای که از همان جملات اوّل برای مخاطب ترسیم می‌شود: «به‌راستی چرا حسین علیه‌ السلام را کشتند؟» کتاب به‌دنبال پاسخ این سؤال است و به شیوه‌ای هنرمندانه پاسخ را به مخاطب نشان می‌دهد؛ پاسخی که از لابه‌ لای فریادهای دردمندانه‌ی ابوذر غفاری، از میان تشویش‌های ویرانگری که در انتخاب میان علی و معاویه گریبان زعمای قوم را می‌گیرد و از بین گفتگوهای سلیم و دوستانش، خود را نشان می‌دهد.

این کتاب، پیام روشنی دارد؛ پیامی که مخاطب را نسبت به «ابتلای اُمَوی» آگاه می‌کند و خطرِ اموی‌ شدن را به مخاطبش هشدار می‌دهد. رمان، داستانِ طولانی نزاعِ ازلی و ابدیِ حق و باطل را با پیچیدگی‌های انکار ناپذیر و سهمگینیِ هول‌ آورش، پیش چشم مخاطب ترسیم می‌کند.

رهبر انقلاب یکی از جدی‌ترین حامیان «ادبیات مذهبی» در ایران هستند و به نظر می‌رسد تمجید ایشان از رمان پس از بیست سال نه اتفاقی تازه که نشانه‌ای جدید در مسیری قدیمی باشد؛ مسیری که مردم را به خواندن رمان‌های دینی ترغیب‌ کرده و موضع ایشان را نسبت به هنر متعهد و دین‌دار روشن می‌کند.

کتاب پس از بیست سال پیشنهادی فوق العاده برای دوست‌داران ژانر ادبیِ تاریخی – اسلامی به شمار می‌رود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 564 بار

Salman%20Kadivar%20 %D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%B1

عنوان کتاب: پس از بیست سال

نویسنده: سلمان کدیور

تعداد صفحات کتاب: 560 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 43.56 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

شاید بهترین جملات برای بیان انگیزه و هدف اصلی جولیان بارنز از نوشتن این رمان را در همین چند خط بتوان خلاصه کرد که در پشت جلد این کتاب آمده است: «اگر درگیر زندگی باشی، آن را به وضوح نمی‌بینی: یا بیش از حد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 499
می‌آموزید چگونه احساس‌ هایتان را تعبیر کنید و به آنها عکس‌العمل نشان دهید تا برایتان مزیتی اجتماعی، آموزشی و فردی به همراه آورد. درک احساسات‌ اهمیتی اساسی دارد، زیرا به شکلی جالب...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 381

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *