دو امام مجاهد

دو امام مجاهد (nbookcity.com)

دانلود کتاب دو امام مجاهد

کتاب دو امام مجاهد تلاشی برای پاسخ به این سؤال  سخت و دشوار است:

چرا بین دو امام و دو برادر، یکی دست به صلح می‌زند و دیگری تصمیم به قیام می‌گیرد؟ آن هم با همراه خانواده و اهل و عیال خود تا جایی که در برنامه‌ی قیام، کودک شش ماهه‌ی او هم رسالتی بر دوش دارد؟

صحبت ناظر به کنشی است که امام حسن و امام حسین (ع) در برابر طواغیت زمان خود نشان دادند؛ کنشی که یکی آرام و ظاهراً بدون درگیری و خونریزی بود و دیگری یک انقلاب عظیم که صدایش در تاریخ باقی ماند. این تفاوت برخورد چگونه بین فرزندان معصوم علی‌بن‌ ابی‌طالب (ع) هضم‌ شدنی است؟

خلاصه کتاب

سیدعلی خامنه‌ای، به مناسبت‌ های مختلف ابعاد مختلف زندگی امام حسین (ع) و قیام عاشورا را بیان کرده اند که برخی از آنها جمع‌ آوری و در کتاب دو امام مجاهد تدوین شده اند. رهبر انقلاب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ در قالب سلسله سخنرانی‌ هایی سعی داشتند تا سیره‌ی سیاسی این دو بزرگوار را تحلیل‌ کرده و در نهایت به این نقطه برسند که:

آنچه در تقابل بین سیره‌ی سیاسی این دو امام مشاهده می‌شوند تنها تفاوتی ظاهری و متناسب با شرایط و اقتصائات زمان است، در حالی که ماهیت و هویت هر دو حرکت یکی بوده و غایت نهایی‌شان هم مبارزه با طاغوت و قدم‌ نهادن در مسیر حذف آن است. از نگاه ایشان، این تفاوت ظاهری در سیره‌ دارای ریشه و غایت مشترک‌ بوده و زیر یک حرکت معنادار تفسیر می‌شود.

از نگاه ایشان، حرکتِ آتش‌بس‌ گونه‌ی امام حسن مجتبی علیه‌السلام نوعی برنامه‌ریزی مقدماتی برای هجوم مجدد به اردوگاه طاغوت محسوب می‌شود تا بتوان انقلابی را که با بعثت حضرت رسول آغاز شده بود را مجدداً ادامه داد؛ مقدماتی که در نهایت به قیام عاشورا ختم شد تا تشت رسوایی بنی‌امیه حتی در پایتخت سیاسی خودشان هم از بام به زمین افتد و هم صدایش در تاریخ جاودانه بماند.

نوع نگاه سیدعلی خامنه‌ای در شش گفتار کتاب دو امام مجاهد، بسیار بدیع است و با اینکه در زمان ایراد این بیانات در سنّ ۳۲ و ۳۳ سالگی بوده‌اند. منابع روایی و تاریخی متعدّدی مورد استفاده‌ی ایشان قرار گرفته است که سخنرانی ایشان را بسیار متفاوت از سخنرانی‌های معمول آن زمان و حتّی حال حاضر می‌کند و بیشتر به جلسات علمی و درسی محقّقانه شبیه است.

بخشی از متن کتاب

آقایان! داعیه اسلام که به وسیله پیغمبر اکرم در جزیرة العرب طلوع کرد و برای جهان طلوع کرد، آن هم نه جهان معاصر خود بلکه جهان طول تاریخ، یک چنین کاری است؛ داعیه اسلام این است. البته این تذکر را همین جا بدهم و خواهش می‌کنم آقایانی که اهل تأملند توجه کنند، اینکه الان دارم می‌گویم و گفتم و تعقیب خواهم کرد، نه به این معنا است که اسلام یک مکتب اجتماعی محض است؛ نه، اسلام با سایر مکاتب اجتماعی فرق دارد، با مکتب‌های اجتماعی امروز دنیا تفاوت دارد.

تفاوتش هم در این است که اسلام دارای معنویت هم هست؛ یک عنصری در اسلام هست به نام عنصر معنویت، عنصر روحانی، عنصر روح، عنصر معنا؛ اگر ما تشبیه می‌کنیم اسلام را به مکاتب دیگر، نه از این جهت است که حالا یکی بگوید پس در اسلام اصلاً معنویت نیست و صرفاً یک مکتب اجتماعی است؛ نخیر، صرفاً یک مکتب اجتماعی نیست. البته یک مکتب اجتماعی است که دارای جهات معنوی هم هست. این تذکر لازمی بود که خواستم عرض کنم.

کاری که پیغمبر کرد و هدفی که پیغمبر داشت یک چنین هدفی است و خلاصه کلام این است که می‌خواهد در متن جامعه بشری آن روز ـ در رأس و در خط مقابل جامعه عرب؛ و در ورای جامعه عربی، همه جامعه های انسانی – یک دگرگونی در شکل و در نظام و در قواره زندگی به وجود بیاورد؛ اسلام برای این آمده. در زمانی که پیغمبر اکرم و اسلام ظاهر شدند و مثلاً در خود جزيرة العرب طلوع کردند خب قبیله ها با هم فرق داشتند:

یک جامعه‌ی قبایلی بود که قبیله ها با هم تفاوت داشتند؛ یک قبیله بالاتر بود؛ یک قبیله عزیزتر بود، یک قبیله ذلیل تر بود؛ یک نفری برده بود که این برده با یک آدم آزاد، طرفِ نسبت نبود؛ یک نفری فرض بفرمایید که مال بیابان‌ها بود که با آنکه در شهر بود و مخصوصاً اگر در شهر مکه بود، طرفِ نسبت نبود. آقای قرشی و آقازاده قرشی – یعنی وابسته به قبیله قریش – را نمی‌شد اصلاً مقایسه کرد با یک آدمی که مال فلان دهات است، مال فلان روستا است؛ و از این قبیل؛ یک چنین وضعی بود.

ارزش افراد در این جامعه هم یا به نسَب بود که پدر من کیست و چنین و چنان یا به زبان بازی و زبان آوری که شعرای بزرگی بودند که می‌آمدند آنجا در حضور مردم شعر می‌خواندند؛ یا به قبیله بود و نژاد و خون یا به رنگ بود؛ بر اساس این معیارها مردم طبقه بندی و تقسیم بندی می‌شدند. پیغمبر اکرم ناگهان وارد این جامعه شد و فریاد کشید که: لا فضل لعربی على عجمی الا بتقوى الله؛ هیچ عربی را بر هیچ عجمی فضیلت و برتری نیست مگر اینکه تقوایش بیشتر باشد…

نقد کتاب دو امام مجاهد

دو گفتار اول کتاب دو امام مجاهد، شامل ۲ سخنرانی رهبر در فروردین سال ۱۳۵۱ است که در حسینیه‌ٔ ارشاد تهران انجام شده است. ایشان در این ۲ جلسه که به مناسبت ایّام شهادت امام حسن (ع) در آخر ماه صفر برگزار شده، علاوه بر شرح نظریّه‌ٔ «انسان ۲۵۰ساله» به جایگاه والا و مهمّ امام حسن (ع) در این دوران و چرایی دست‌ کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتش‌بس و بیان تفاوت شرایط امام حسن و امام حسین (ع) پرداخته‌اند.

گفتار سوّم تا پنجم اثر، اختصاص به ۳ سخنرانی ایشان در شب تاسوعا، عاشورا و شام غریبان محرّم ۱۳۵۲ بهمن، با موضوع «تحلیل قیام حسینی» دارد. این ۳ سخنرانی در مسجد کرامت مشهد ایراد شده‌اند. در گفتار چهارم به اهداف قیام حسینی اشاره و برای روشن شدن مطلب به تحلیل ریشه‌های آن می‌پردازند. ایشان با انقلاب دانستن بعثت پیامبر اکرم، دگرگونی‌هایی را که پس از ظهور پیامبر اسلام در جامعهٔ جاهلی آن روز ایجاد شد، برمی‌شمرند.

رهبر انقلاب اهمّ اهداف پیامبر را گستراندن تفکّر توحیدی و نفی عبودیت طاغوت، از بین‌ بردن اختلافات طبقاتی و ناعدالتی‌ها و تکریم انسان می‌دانند. ایشان با پرداختن به موضوع انحراف جامعه‌ٔ اسلامی از اهداف بعثت به ترسیم شرایط دوران خلفای سه‌گانه‌ٔ اوّل به‌ویژه خلیفه‌ٔ سوم می‌پردازند. در گفتار پنجم پس از مرور سریع مباحث ۲ گفتار قبل، به دوران امام حسین (ع) و اقدامات ایشان اشاره می‌کنند و بحث مستوفا و مستندی را در این زمینه ارائه می‌دهند.

نکته‌ٔ جالب‌ توجه در این گفتار، قسمت پایانی آن است که با دعوت مخاطب به تفکّر در اهداف قیام امام حسین (ع) با نقل داستان «طوطی و بازرگان» همگان را به انقلاب بر ضدّ یزیدیان دعوت می‌کنند. گفتار آخر کتاب دو امام مجاهد مربوط به سخنرانی شب عاشورای ایشان در محرّم سال ۱۳۹۳ هجری قمری (مصادف با ۲۴ بهمن ۱۳۵۲) در این هیئت است.

در این گفتار با نقد ۳ نظریه در باب قیام حسینی، نظریه‌ٔ چهارمی به‌عنوان نظریه‌ٔ صحیح اثبات می‌کنند. ایشان هدف قیام حسینی را تجدید حیات انقلاب پیامبر اعظم (ص) می‌دانند و در این گفتار نیز به طور ضمنی و در لفّافه مخاطب خود را دعوت به الگوبرداری از حرکت امام حسین (ع) در قیام بر ضد دشمنان اسلام و حاکمان طاغوتی می‌کنند.

در پایان، مطالعه کتاب دو امام مجاهد را به تمام علاقه‌مندان به درک کامل واقعهٔ عاشورا پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 452 بار

Ali%20Khamenei%20 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87%20%D8%A7%DB%8C

عنوان کتاب: دو امام مجاهد

امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)

شش گفتار از آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین

نویسنده: آیت الله سید علی خامنه ای

تعداد صفحات کتاب: 248 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 18.04 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

به ما کمک می کند تا به یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در طول زندگی خود با آن رو به‌ رو می شویم پاسخ دهیم. این کتاب قرار است به ما کمک کند که تصمیم به ماندن یا رفتن بگیریم. همه ما این شرایط دردناک را تجربه کرده‌ایم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1273
در حکومت کنترلگر کتاب بخشنده، حتی حرف‌ها هم باید طبق اصول و قواعد بیان شود. مردم باید از جملاتی قراردادی استفاده کنند و حتی برای بیان احساساتشان از همان جملاتی استفاده کنند که برایشان در نظر گرفته است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1551

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *