حماسه حسینی

22.000 تومان24.000 تومان

(دوره دو جلدی)

جلد اول سخنرانی ها

جلد دوم یادداشت ها

نویسنده: استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب حماسه حسینی جلد اول pdf

دانلود کتاب حماسه حسینی pdf

کتاب حماسه حسینی pdf، یکی از مهم‌ترین آثار شهید مرتضی مطهری است که درباره‌ی وقایع عاشورا و کربلا نوشته شده.

مطهری سعی دارد تا فهم دقیق‌تر و عمیق‌تری از فلسفه‌ی قیام امام حسین (ع) را به مخاطب خود هدیه کند. البته این کتاب حاصل دوران بعد از زندگی خود مطهری است و او هیچ‌گاه شخصا این اثر را منتشر نکرد. لذا دوستداران و شاگردان او، سخنرانی‌ها و یادداشت‌هایی از او که به موضوع امام حسین (ع) مربوط بودند را جمع‌آوری کرده و در این مجموعه‌ی کتاب به چاپ رساندند.

دو جلد کتاب حماسه حسینی pdf، نه‌تنها به موضوعات مختلف و متنوع یا منفک از همدیگر نمی‌پردازند، بلکه کاملا در مقام مکمل بودن قرار دارند و در راستای هم‌دیگرند. به این معنی که جلد اول کتاب حاصل متون پیاده شده از سخنرانی‌های 25 گانه‌ی مرتضی مطهری طی پنج سال از منبرهای اوست.

و جلد دوم، متون و یادداشت‌هایی است که خود شهید از خود به جای گذاشته و این‌طور به نظر می‌رسد که اغلب مقاله‌های چاپ نشده یا پیش‌نویس‌ هایی که بعدا در سخنرانی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند را شامل می‌شود. درواقع دو جلد این کتاب، به صورت متناظر با هم ارتباط دارند و تنها تفاوت‌شان (غیر از برخی جزئیات)، نوع متن و داشتن یا نداشتن پرداخت است.

خلاصه کتاب

اولین و مهم‌ترین بحث مطهری در کتاب حماسه حسینی pdf، همان چیزی است که تبدیل به مضافِ اسم کتاب هم شده است: «حماسه». نه، تصور نکنید که اصل را رها کرده و به فرع می‌پردازیم! اتفاقا نام‌گذاری چیزی که قرار است رویش بحث شود، یکی از مهم‌ترین گام‌های انتقال تفکر و معنای درونی آن است.

پس بگذارید بپرسیم که تا به حال دقت کرده‌اید که چرا مطهری با وجود واژه‌های معمول‌تری اعم از قیام، انقلاب، نهضت، شورش و… که اتفاقا همگی بارِ مذهبی صرف یا حداقل بیشتری از واژه‌ی حماسه دارند، این واژه که یک واژه با بطن معناییِ کهن‌ الگویی یا اساطیری است و بیشتر در زبان فارسی به کار می‌رود را برای کتابی این‌چنین مذهبی برگزید؟

پاسخ در این‌جاست که از نظر شهید مطهری، بارِ معناییِ حقیقی این حرکت، -حالا هر اسمی که به خود بگیرد از جنبش و ایستادگی و برخاستن و همین حرکت تا…-، بسیار بیشتر از آن است که با چنین اسامی‌ای یا اسامی‌ای که در بالا ذکر کردیم قابل وصف باشد. البته که خود حماسه هم چون از جنس واژه است، شاید نتواند به خوبی و دقت صددرصدی، بن‌مایه‌ی منظور را منتقل کند؛ چراکه حرکت امام حسین (ع) چیزی ورای مفاهیم حاضر و واژه‌های معمول است.

با این وجود، به نظر می‌رسد که واژه‌ای هم‌چون حماسه با دارا بودن از یک بار معنایی عظیم، احساسی، مثبت، شورانگیز و وصف‌ ناشدنی، احتمالا بهترین انتخاب بوده باشد. خود مطهری در کتاب حماسه حسینی pdf می گوید: ادعای اینکه کسی بگوید من کلید شخصیت کسی مانند علی (ع) یا حسین بن علی (ع) را به دست آورده‌ام، انصافا ادعای گزافی است و من جرأت نمی‌کنم چنین سخنی بگویم.

اما این قدر می‌توانم ادعا کنم که در حدودی که من حسین را شناخته و تاریخچه‌ی زندگی او را خوانده‌ام و سخنان او را به دست آورده‌ام، و در حدودی که تاریخ عاشورا را –که خوشبختانه این تاریخ مضبوط است- مطالعه کرده و خطابه‌ها و نصایح و شعارهای حسین را به دست آورده‌ام، می‌توانم این طور بگویم که از نظر من کلید شخصیت حسین حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، شدت است، ایستادگی است، حق‌پرستی است…

مطهری در کتاب حماسه حسینی pdf، ورای فهم بعضا ساده‌اندیش و سطحی مذهبی، به دنبال یک قرائت اصیل و کم‌تر دیده شده (یا شاید دیده نشده) از مذهب است که طبعا ممکن است باعث سوءتفاهم شده یا به مخاطب این‌جور وانمود کند که در صدد تخریب هویت دینی است! شهید مطهری در کتابش باورها و اعتقاداتی که توده‌های مردم طی چند قرن داشته‌اند را به چالش می‌کشد و بعضا با لودر از روی‌شان رد می‌شود و هیچ ابایی ندارد از اینکه آن‌ها را توهم بداند!

البته همان‌طور که می‌دانید، موضع مطهری، موضع عناد نبوده و نیست؛ بلکه او از سر دلسوزی سعی می‌کند تا سره را از ناسره جدا کند و تنها چیزهایی که حقیقتا درست بوده‌اند را، – آن هم نه صرف خودشان- بلکه معنا و ماهیت‌شان را به مخاطب بیاموزد تا فهم عزادار حسینی از حسین بن علی، چیزی ورای تشنگی و جنگ و این جور مسائل بوده باشد و او اندکی به بطن زیبای حسین دست یابد.

مطهری در فصل دوم کتاب حماسه حسینی pdf، به طور ریشه‌ای به دنبال شناسایی و حذف تحریفاتی است که در طول قرن‌ها به مواجهه با اصل حماسه‌ی حسینی رفته‌اند. پس در ابتدا تحریف را معنا می‌کند، سپس انواع تحریف را بیان می‌کند، سپس به ذکر نمونه‌هایی می‌پردازد و در آخر با نام بردن از عوامل معمول تحریف ما را آماده می‌کند تا با حقایقی نشنیده –که همانا تحریفات بارها شنیده شده به عنوان حقیقت- هستند رودررو شویم.

بخشی از متن کتاب

امر به معروف و نهی از منکر یگانه اصلی است که ضامن بقای اسلام است؛ به اصطلاح، علت مبقیه است. اصلا اگر این اصل نباشد، اسلامی نیست. رسیدگی کردن دائم به وضع مسلمین است. آیا یک کارخانه بدون بازرسی و رسیدگی دائمی مهندسین متخصص که ببینند چه وضعی دارد، قابل بقاست؟

اصلا آیا ممکن است یک سازمان همین طور به حال خود باشد، هیچ درباه‌اش فکر نکنیم و در عین حال به کار خود ادامه دهد؟ ابدا. جامعه هم‌چنین است. یک جامعه اسلامی این طور است بلکه صد درجه برتر و بالاتر. شما کدام انسان را پیدا می‌کنید که از پزشک بی‌نیاز باشد؟ یا انسان باید خودش پزشک بدن خود باشد یا باید دیگران پزشک او باشند و او را معالجه کنند:

متخصص چشم، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اعصاب. انسان همیشه انواع پزشک‌ها را در نظر می‎گیرد برای آن‌که اندامش را تحت نظر بگیرند، ببینند در چه وضعی است. آن‌وقت جامعه نظارت و بررسی نمی‌خواهد؟! جامعه رسیدگی نمی‌خواهد؟! آیا چنین چیزی امکان دارد؟! ابدا.

نقد کتاب حماسه حسینی pdf

کتاب حاضر تاکنون 81 بار تجدید چاپ شده. اما بیشتر از این نکته، باید اهمیت یک کتاب را در اثرگذاری آن جستجو کرد و کتاب حماسه حسینی pdf آن‌قدری اثرگذار بود که باعث می‌شد تا مخاطبان بعد از خواندنش سراغ سخنرانان و مداحان دیگر رفته و با استناد به نوشته‌های مرتضی مطهری به بحث و جدل با آن‌ها درباره‌ی درست یا غلط بودن نکات آن‌ها و دیدشان نسبت به مسائل مربوط به واقعه‌ی عاشورا بپردازند!

از طرفی، از آن‌جا که مرتضی مطهری، شخصیتی والا و متصل به جریان جمهوری اسلامی بود، کسی جرأت این را نداشت تا او را به واسطه‌ی نوشته‌های بی‌پروایش به ضلالت یا توطئه‌گری علیهِ اسلام متهم کند و افکارش را به حاشیه ببرد.

می‌توان درباره‌ی کتاب حماسه حسینی pdf گفت که با وجود تصور عمومی برای اولین دانستن شهید مطهری در بازگویی حقایق عاشورا و دور کردن مخاطب از تحریفات، این صفت عددی، صفتی غلط برای او و کتابش است. شاید با درصد بالایی بتوانیم کتاب حاضر را بهترین اثر این حوزه بیابیم اما کتاب‌های دیگری قبل از مطهری به این موضوعات پرداخته بودند.

از نظر شهید مطهری، «اغراض دشمنان، تمایل به اسطوره‌سازی و تحریک احساسات مردم از طریق جعل» سه عامل مهمی هستند که باعث شده‌اند تا این همه دروغ، اشتباه، مغالطه و رویابافی وارد دید شیعه به امام سوم خود شود. پس طبیعی است که از دل همین مسائل، می‌توان انگیزه‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم و هدف‌مند و ناخودآگاهی اعم از رسیدن به منفعت، مسائل کنترلی جامعه‌ شناختی در بین توده‌های مردم را برای دستکاری‌های آشکار و پنهان و سهوی یا عمدی نام برد.

مرتضی مطهری در کتاب حماسه حسینی pdf، تا جایی پیش می‌رود که بسیاری از علما و روضه‌خوانان با سابقه‌ی اسلامی را زیر سوال می‌برد.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1523 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حماسه حسینی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *