داستان راستان

13.000 تومان15.000 تومان

داستان‌هایی از ائمه و معصومین اسلام

نویسنده:

مترجم: ندارد

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب داستان راستان جلد اول pdf

دانلود کتاب داستان راستان pdf

اگر چه مخاطب کتاب داستان راستان هم می تواند خواص جامعه باشند و هم عوام، اما استاد مطهری منظور اصلی خویش را در نگارش کتاب طبقه عوام از جمله نوجوانان می دانند.

نویسنده گفته است: نام این کتاب را به اعتبار اینکه غالب قهرمانان این داستان‌ها کسانی هستند که راست‌رو و بر صراط مستقیم می‌باشند و در زبان قرآن کریم «صدیقین» نامیده شده‌اند، کتاب داستان راستان گذاشته‌ایم. البته از آن جهت هم که معمولا طالبان و خوانندگان این گونه داستان‌ها افرادی هستند که می‌خواهند راست گام بردارند و این کتاب برای آن‌ها و به خاطر آن‌هاست، ما این داستان‌ها را می‌توانیم «داستان راستان» بدانیم.

گذشته از همه این‌ها، چون این داستان‌ها ساخته وهم و خیال نیست، بلکه قضایایی است که در دنیا واقع شده و در متون کتبی عنایت قضایای حقیقی در آن کتب با کمال صداقت و راستی و امانت ضبط شود ضبط شده و این داستان‌ها «داستان‌های راست» است، از این رو مناسب بود که ماده راستی را در جزء نام این کتاب قرار دهیم.

کتاب داستان راستان نقل داستان‌هایی از ائمه و معصومین اسلام است. توجه به زندگی این بزرگواران در طول تاریخ همیشه حرکتی برای موضوعیت بخشیدن به مفاهیم اسلامی بوده است. این کتاب نیز از این قاعده مستثنا نیست و در داستان‌هایش به فرازهایی از زندگی و سیره این بزرگواران می‌پردازد. هدف مرتضی مطهری از نگارش این اثر، آموزش نسل‌ها با شیوه زندگی پیشوایان دیدنی و تمسک جستن به اندیشه اسلامی به عنوان تنها راه سعادت بوده است.

نقد کتاب داستان راستان pdf

مجموعه حاضر، دو جلدی و شامل 125 داستانِ برگرفته از کتب حدیث و نیز کتب رجال و تراجم و تواریخ و سیر است. در کتاب داستان راستان قهرمان داستان‌ها غالباً پیشوایان بزرگ دین و یا شخصیت‌های بزرگوار علمی و فقهی می‌باشند.

حکایت‌های این مجموعه‌ بسیار کوتاه هستند. این داستان‌ها علاوه بر آنکه عملا می‌تواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشند، معرّف روح تعلیمات اسلامی نیز هستند و خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا می‌شود.

استاد مطهری در مورد کتاب داستان راستان اذعان داشتند اکثریت قریب به اتفاق این داستان‌ها جنبه مثبت دارد و تنها دو یا سه داستان است که جنبه منفی دارد که منظور از نوع ادبی است. لقمان آموخت که با نشان‌دادن یک نقطه ضعف اخلاقی، تنبه و تذکر حاصل می‌شود، مثل داستان «یک دشنام» و داستان «شمشیر زبان» که به دنبال داستان «دوستیی که بریده شد» به تناسب آن داستان آمده است.

اگر دوست دارید با اخلاق اسلامی در قالب داستان‌های کوتاه آشنا شوید، کتاب داستان راستان گزینه‌ی خوبی برای شما است. مطالعه این کتاب تعریفی جدید از جامعه اسلامی ارائه می‌دهد که بسیار جذاب و سرشار از حکمت و بزرگی و مهربانی است.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1125 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “داستان راستان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *