کتاب انسان کامل

قیمت اصلی 43.000 تومان بود.قیمت فعلی 32.000 تومان است.

حاوی سیزده جلسه سخنرانی شهید

نویسنده: مرتضی مطهری

تعداد صفحات کتاب: 308 صفحه

حجم فایل: 22 مگابایت

کتاب انسان کامل (nbookcity.com)

دانلود کتاب انسان کامل pdf

کتاب انسان کامل می‌تواند به فهم بهتری از اصول اسلامی و مسیر تحقق انسان‏ متعادل در جامعه کمک کند.

استاد مطهری در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشت که یکی‌از آن‌ها، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او بود. از طرفداران حرکت‌های انقلابی بود و در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی هم مشارکت داشت و با گروه انقلابی «فدائیان اسلام» در ارتباط بود.

البته بیشتر فعالیت‌های سیاسی و سخنرانی‌های او مخفیانه بود و هر وقت ساواک متوجه سخنرانی‌های استاد می‌شد، مدتی او را به زندان می‌انداخت. اما بعد از آزادی، شهید مطهری دست از تبلیغ آموزه‌های اسلام بر‌نمی‌داشت و دوباره و به سرعت جلسه‌های سخنرانی خود را از سر می‌گرفت.

خلاصه کتاب

انسان از جهات مختلف یکی از مهم‌ترین محورهای بحث همة مکتب‌ها و جهان‌بینی‌ها است. در این میان تبیین سعادت و کمال انسان در راه رسیدن به آن، از حساسیّت و اهمیّت بیش‌تری برخوردار است. شهید استاد مطهری، در عصر انسان محوری افراطی (امانیسم)، پس از بیان دیدگاه مکتب‌های مختلف، در رابطه با انسان کامل و ایده‌آل، و نقد آن‌ها از نظر اسلام چنین نتیجه‌گیری می‌کند که:

«انسانِ کاملِ اسلامی، انسانی است که تمام ارزش‌های انسانی، هماهنگ با هم در او رشد کرده باشد.» شهید بزرگوار و استاد برجسته آیت‌‏الله مطهری در عصری که اقبال عمومی به مسائل مربوط به انسان و تمرکز مکاتب‏ گوناگون بر محوریت اومانیسم در حوزه اندیشه و عمل، بیش از هر زمان‏ دیگر خودنمایی می‏‌کرد، در جایگاه اسلام شناس آگاه به زمان و سنگرنشین فرهنگ اسلام ناب، دیدگاه‌‏های اسلام را از زوایای گوناگون ‏درباره انسان تبیین و تفسیر کرده.

یکی از مباحثی که آن شهید بزرگوار، با انگیزه و هدف و شورخاصّی آن را توضیح داده، معرّفی انسان کامل اسلام است؛ البتّه هدف او از بیان این موضوع فقط تفسیر و تبیین نظری و دفاع از نظریه اسلام در برابر نظریه‏های دیگر نبود؛ بلکه طرح این بحث را دربردارنده آثار تربیتی ‏و عملی فراوان دانسته و آن چنان که خود فرموده، درک صحیح آن را شرط مسلمانی و پیمودن صراط مستقیم می‌‏داند.

کتاب حاضر کمک می‌کند تا با مفهوم انسان‏ متعادل و کامل از دیدگاه اسلام آشنا شوند. این کتاب به بررسی صفات و مشخصات انسان کامل از نظر روحانی و معنوی می‌پردازد و سعی دارد به خوانندگان ارشادی در راه تحقق کمال انسانی ارائه دهد. اگر ما اصول و مفاهیم مرتبط با انسان تکامل یافته را نشناسیم، نمی‌توانیم به عنوان مسلمانان به تمامیت و کمالی که اسلام تدریس می‌کند دست پیدا کنیم.

بخشی از متن

در کتاب انسان کامل می‌خوانیم: شناختن همان دانستن است. کسی که آب‌شناس است، آب را می‌شناسد همچنان که یک ستاره‌شناس ستاره‌ها را می‌شناسد، یک جامعه شناس جامعه را می‌شناسد، یک روان‌شناس روان را می‌شناسد، یک حیوان‌شناس حیوان را می‌شناسد. «می‌شناسد» یعنی چه؟ یعنی نسبت به آن روشن است، آن ‌را درک می‌کند.

آیا «ایمان» در قرآن یعنی فقط «شناخت»؟ ایمان به خدا یعنی فقط خدا را درک کردن؟ نه، درست است که شناخت رکن ایمان است، جزء ایمان است و ایمان بدون شناخت ایمان نیست، ولی شناخت تنها‌ هم ایمان نیست. ایمان گرایش است، تسلیم است. در ایمان عنصر گرایش، عنصر تسلیم، عنصر خضوع و عنصر علاقه و محبت‌هم خوابیده است ولی در شناخت، دیگر مسئله‌ی گرایش مطرح نیست.

اگر یک نفر ستاره‌شناس است، معنایش این نیست که به ستاره گرایشی هم دارد؛ بلکه ستاره را می‌شناسد. اگر یک نفر معدن‌شناس یا آب‌شناس است، معنایش این نیست که به معدن یا آب گرایشی هم دارد. ممکن است انسان چیزی را بشناسد که از آن بسیار تنفر دارد… (ص96 کتاب انسان کامل)

ما اگر علی را الگو و امام خود بدانیم، یک انسان کامل و یک انسان‏ متعادل و یک انسانی را که همه ارزش‌های انسانی به طور هماهنگ در او رشد کرده است،  پیشوای خود قرار داده‌‏ایم. وقتی شب می‏‌شود و خلوت شب فرا می‌‏رسد، هیچ عارفی به پای او نمی‏‌رسد. آن روح عبادت که جذب شدن و کشیده شدن به سوی حق و پرواز به سوی خداست‏، با شدت در او رخ می‏‌دهد، مثل آن حالتی که انسان در مطلبی داغ می‌‏شود.

مثلا وقتی در حالت جنگ و دعوا و ستیز است، چاقو قسمتی از بدنش را می‏‌برد و یک تکه گوشت‏ از بدنش به طرفی انداخته می‌‏شود ولی آنچنان توجهش متمرکز مبارزه است که احساس نمی‏‌کند یک قطعه گوشت از بدنش جدا شده است. علی در حال عبادت‏ چنان گرم می‏‌شود و آن عشق الهی چنان در وجودش شعله می‏‌کشد که اصلا گوئی دراین عالم نیست. خودش گروهی را اینطور توصیف می‏‌کند:

«با مردمند و با مردم نیستند، در حالی که با مردمند، روحشان با عالی‌ترین مقام‌ها  وابسته است.» در حال عبادت تیر را از بدنش بیرون می‌‏آورند، ولی او آنچنان مجذوب حق‏ و عبادت است که متوجه نمی‏‌شود، حس نمی‌‏کند. آنچنان در محراب عبادت‏ می‏‌گرید و به خود می‏‌پیچد که نظیرش را کسی ندیده است..

نقد کتاب انسان کامل pdf

کتاب انسان کامل مجموعه‌ای از سیزده سخنرانی استاد مرتضی مطهری در رمضان سال ۱۳۵۳ است. استاد مطهری در همان سال‌ها این سخنرانی‌ها را در مساجد تهران ایراد کرد. در آن ایام بیشتر مخاطب‌های این سخنرانی‌ها دانشجویان بودند و انتخاب این موضوع از طرف شهید مطهری بی‌مناسبت نبود.

چرا که در آن روزها در جامعه‌ی ما عمل به دستورات اجتماعی اسلام بیش‌تر رواج داشت و بعد معنوی اسلام کم‌‌‌ اهمیت معرفی می‌شد. استاد شهید برای معرفی این موضوع که اسلام اتفاقا دینی همه‌جانبه و جامع است و انسان مسلمان، کسی است که همه‌ی دستورات این مکتب الهی را به‌طور هماهنگ و کامل اجرا می‌کند، تصمیم گرفت این موضوع را برای سخنرانی‌های خود انتخاب کند.

در این کتاب، استاد شعید به معرفی انسان نمونه و الگوی تربیتی از نظر اسلام پرداخته و چنین انسانی را به‌عنوان انسان متعادل و کامل معرفی کرده است. در کتاب حاضر مطالب و تعالیمی ارائه شده است که می‌توان از نظر اسلام چهره‌ی روحی و معنوی انسان کامل را شناسایی کرد.

در کتاب راهکار‌هایی وجود دارد که اگر به آنها عمل کنیم، می‌توانیم جامعه‌ی آرمانی خود را بسازیم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1650 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب انسان کامل”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *