اخلاق اسپینوزا

قیمت اصلی 55.000 تومان بود.قیمت فعلی 42.000 تومان است.

جزو بهترین کتاب‌های اخلاق و فلسفه و تفکر

نویسنده: باروخ اسپینوزا

مترجم: لیلا امانت ملایی

تعداد صفحات کتاب: 233 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب اخلاق اسپینوزا pdf

دانلود کتاب اخلاق اسپینوزا pdf

خواننده‌ای که شناخت ابتدایی از واژه‌ها و لغات فلسفی داشته باشد، کتاب اخلاق اسپینوزا pdf را خوانا و شیوا می‌ یابد و از آن خواهد آموخت.

اسپینوزا یکی از بزرگ‌ترین خردگرایان و جبرگرایان قرن هفدهم و زمینه‌ساز پیدایش نقد مذهبی و عصر روشنگری در قرن هجدهم است. اسپینوزا به دلیل نوشتن رساله اخلاقیات، که پس از مرگش به چاپ رسید و در آن دوگانه‌انگاری دکارتی را به چالش کشیده بود، به یکی از مهم‌ترین فیلسوفان تاریخ فلسفهٔ غرب تبدیل شد.

شغل او تراش عدسی بود و در طول زندگی، جایزه‌ها، افتخارات و تدریس در مکان‌های علمی صاحب‌نام را رد کرد و سهم ارث خانوادگی‌اش را نیز به خواهرش بخشید. فیلسوف و مورخ نامدار، فریدریش هگل، دربارهٔ اسپینوزا، هم‌عصر خود گفت: «شما یا پیرو اسپینوزا هستید، یا اساساً فیلسوف نیستید.» دستاوردهای فلسفی و شخصیت اخلاقی اسپینوزا باعث شد تا ژیل دلوز، او را شاهزادهٔ فلسفه نام دهد.

خلاصه کتاب

کتاب اخلاق اسپینوزا pdf تصویری منسجم از واقعیت هستی و راهنمایی برای معنای زندگی اخلاقی ارائه می‌دهد. اسپینوزا بر اساس اندیشه‌های خود ماهیت خدا، ذهن، عواطف، اسارت انسان به احساسات و قدرت درک را شرح می‌دهد. این کتاب که اندکی پس از مرگ نویسنده منتشر شد بدون شک بزرگترین اثر اوست.

باروخ اسپینوزا که فیلسوفی یهودی تبار بود با اندیشه‌های خود انقلابی در دنیای فلسفه ایجاد کرد و تاثیر بسزایی بر فلسفه‌ی پس از خود به جا گذاشت. فیلسوفانی که بعد از اسپینوزا زیسته‌اند معمولاً اندیشه‌های او را با تفاسیر متفاوتی سنجیده‌اند.

کتاب اخلاق اسپینوزا pdf کلیات نظام فلسفی را با بعضی از نتایج علوم جدید دوران خود ترکیب کرده و برداشت مذهبی و اخلاقی خود را که هدف غایی کتاب است ارائه می‌‌دهد. برخی از فلاسفه کتاب پیش رو را عمیق‌ترین و پر محتواترین اثر اسپینوزا می‌دانند و معتقدند که این اثر منتخبی از کلیه افکار و آرای فلسفی این فیلسوف بزرگ است.

بسیاری از فیلسوفان بزرگ جهان بعد از اسپینوزا مانند اینشتین، هگل و… کتاب اخلاق اسپینوزا را کتاب فلسفی مورد توجه خود برمی‌شماردند. این اثر که یکی از مشهورترین آثار فلسفی جهان است به روش اقلیدسی به نگارش درآمده و در آن به طور تاثیرگذار و موجز از اخلاق سخن گفته می‌شود و عقاید نویسنده در مورد خدا و جهان هستی را شرح می‌دهد.

بخشی از متن کتاب

اگر کسی بخواهد شیء دوری را ببیند، این اراده باعث فراخی مردمک چشم می‌شود، اما اگر او صرفاً دربارۀ فراخی مردمک چشم بیندیشد، داشتن آن اراده برای وی فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا طبیعت حرکت این غده را که کارش سوق دادن نفوس حیوانی به سوی عصب بینایی به طریقی که با فراخی یا تنگی مردمک مناسب باشد، فقط با ارادۀ دیدن اشیاء دور یا نزدیک مرتبط ساخته است، نه با ارادۀ فراخ یا تنگ کردن مردمک چشم.

بالاخره او معتقد است که اگرچه ظاهراً از آغاز زندگی ما، هر حرکت این غده طبعاً با فکر خاصی ارتباط دارد، با وجود این ممکن است در اثر عادت با افکار دیگری نیز پیوند یابد. این قضیه‌ای است که او می‌کوشد در کتاب خود به نام انفعالات نفس، مبرهن سازد. او از اینجا نتیجه می‌گیرد که نفسی نیست که آن‌چنان ناتوان باشد که اگر به‌درستی ارشاد شود نتواند بر انفعالات خود سلطۀ مطلق یابد.

زیرا برابر تعریفی که از انفعالات می‌کند، آنها ادراکات یا احساسات یا هیجانات نفس‌اند که به نحو ویژه‌ای به آن مربوط‌اند و (درست توجه کنید) به‌وسیلۀ حرکتی که از حرکات نفوس پدیدار، حفظ و تقویت می‌شوند. اما از آنجا که می‌توان هر حرکتی از غده و در نتیجه حرکتی از نفوس را به اراده‌ای پیوند داد و تعیین اراده فقط به قدرت ما مربوط می‌شود، بنابراین اگر ارادۀ خود را به‌وسیلۀ تصمیمات معین و راسخی تعیین کنیم…

که می‌خواهیم بر طبق آنها اعمال زندگانی خود را هدایت کنیم و حرکات انفعالی را که خواهان داشتن آنها هستیم با آنها پیوند دهیم، در این صورت بر تغییر و تحولاتمان سلطۀ مطلق خواهیم یافت. این است عقیدۀ این مرد بسیار نامی (تا آن حد که می‌توانم از سخنانش دریابم) و اگر این نکات را نمی‌داشت، به‌سختی می‌توانستم بپذیرم که ممکن است شخصی با آن همه شهرت این سخنان را گفته باشد.

به‌سختی می‌توانم از تعجب خودداری کنم که فیلسوفی که تصمیم قاطع گرفت که فقط از اصولی استنتاج کند که «خودآشکار» هستند و جز آنچه را که به‌طور واضح و متمایز ادراک می‌شود نپذیرد و پس از آنکه مَدرسیان را سرزنش کرد که آنها می‌خواهند اشیاء مبهم را با کیفیات مرموز بیان کنند، فرضی را می‌پذیرد که مرموزتر از هر کیفیت مرموز است. من می‌پرسم مقصود وی از اتحاد نفس و بدن چیست؟

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب اخلاق، اسپینوزا بیان می‌دارد که جز خدا جوهری نیست و هر آن‌چه که هست در اوست. تمامیِ موجوداتِ جهان، به‌موجبِ ضرورتِ الهی موجَب شده‌اند. غایتِ قصوایِ کتاب را می‌توان انسان و سعادتِ او دانست، و اسپینوزا نیز هرچه به سویِ پایانِ کتاب نزدیک می‌شود، بیش‌تر دربابِ سعادتِ انسان سخن می‌گوید، و شاید وجهِ تسمیهِ نامِ کتاب همین باشد.

عمده‌یِ عقایدِ نویسنده در کتاب اخلاق اسپینوزا pdf وجود دارند، لیکن دربابِ عقایدِ سیاسیِ او می‌بایست به رساله‌یِ او دربابِ سیاست، که ناتمام هم مانده، رجوع کرد؛ گرچه در کتابِ اخلاق نیز مختصری از عقایدِ سیاسیِ او وجود دارد.

برهانِ اولِ اسپینوزا برایِ اثباتِ وجودِ خداوند، همان برهانی‌ست که اصطلاحاً به «برهانِ وجودی» شهره است: خدا به‌ضرورت موجود است، زیرا خدا همان جوهر است و جوهر هم ذات‌اش مستلزمِ وجود-اش است یعنی از تعریف‌اش وجودش حاصل می‌شود. برهانِ دومِ او بدین قرار است که وجود و عدمِ هر شئ، مستلزمِ علت است و چون علتی نیست که مانعِ وجودِ خدا باشد، از این‌روی به‌ضرورت وجود دارد.

نقد کتاب اخلاق اسپینوزا pdf

باروخ بنديكت اسپينوزا، فيلسوف و انديشمند عقل گراي بزرگ هلندی، در کتاب اخلاق اسپینوزا pdf كه آخرين اثر اوست و از برجسته‌ترين كتب فلسفه غرب محسوب مي‌شود، اصول نظامهای فلسفی را با برخي از ره‌آوردهای علوم جديد زمانه خود در هم آميخته و زمينه استنتاج نتايج اخلاقی و مذهبي را كه هدف غايی اين كتاب است فراهم آورده است.

کتاب اخلاق اسپینوزا یکی از ماندگارترین، موجزترین، دشوارترین و همچنین متفاوت‌ترین آثارِ فلسفه‌یِ غرب است. ماندگار از آن‌روی که هنوز هم که هنوز است دربابِ مطالبِ آن، خاصه در علمِ اعصاب و فلسفه‌یِ ذهنِ معاصر، بحث وجود دارد. موجز از آن‌روی، که سبکِ نوشتاریِ آن، که سبکی‌ست هندسی، مؤلفِ کتاب را بر‌آن داشته تا مطالبِ عمیق را با اختصار و ایجاز به رویِ کاغذ آورد.

لیکن دشوار از آن‌روی که اصطلاحاتِ با تعاریفِ جدید در آن کم نیست، و این تعاریفِ جدید در نهایتِ اختصار و گاه ابهام بیان شده‌اند. اما متفاوت‌ بودنِ کتاب اخلاق اسپینوزا ناشی از سبکِ نوشتاریِ آن است. اسپینوزا، مؤلفِ کتاب، به‌مانندِ سلفِ خود، دکارت، روشِ ریاضی را از برایِ تفکر برگزیده، لیکن، برخلافِ دکارت، برایِ نگارشِ کتاب نیز از همین روشِ ریاضی بهره جسته است.

کتابِ اخلاق کاملاً به‌مانندِ کتبِ هندسی به تحریر درآمده و هر بخش از تعاریف، اصولِ متعارفه و اصولِ موضوعه آغاز می‌گردد و با قضایا و براهینِ قضایا ادامه می‌یابد و با علامتِ Q.E.D پایان می‌یابد، اکثرِ قضایا از تبصره و نتیجه نیز برخوردارند.

در پایان دوست داران مباحث فلسفی را به خواندن کتاب اخلاق اسپینوزا pdf دعوت می‌کنیم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1479 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اخلاق اسپینوزا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *