نیچه و فلسفه

قیمت اصلی 125.000 تومان بود.قیمت فعلی 105.000 تومان است.

نویسنده: ژیل دلوز

مترجم: عادل مشایخی

تعداد صفحات کتاب: 410 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 31.59 مگابایت

کتاب نیچه و فلسفه pdf

دانلود کتاب نیچه و فلسفه pdf

اگر می‌خواهید از منطق نیچه سر در بیاورید، باید کمی از منابع خارجی کمک بگیرید؛ کتاب نیچه و فلسفه یکی از همین منابع است.

نیچه خوانی کمی گیج کننده است چون، مسیری باریک وجود دارد که خیلی سریع می‌تواند خواننده را گمراه کند. برای فهمیدن حرف‌های نیچه باید به ساختمان کلی فکرش آشنا بود: اینکه چطور فکر می‌کرد و اصلا قصدش چه بود؟ سبک نوشتارش مخصوصا در چنین گفت زرتشت، انجیل وار است یعنی کتاب را به صورت بخش بخش نوشته است.

نیچه در مورد زنان نظریات گوناگونی دارد. مثلا جمله معروفش: «به سوی زنان که می‌روی، تازیانه را فراموش نکن.» برای همین بسیاری معتقدند: نیچه ضد زن است؛ اما مگر می‌شود با خواندن چند جمله از یک فیلسوف قضاوتش کرد؟ مخصوصا فیلسوفی که در کتاب فراسوی نیک و بد می‌گوید قضاوت کردن را کنار بگذارید!

خلاصه کتاب

کتاب نیچه و فلسفه یکی از بهترین کتاب‌های فیلسوفِ بزرگ ژیل دلوز است. نیچه سراسر تناقض های فلسفی و عمدی دارد که فهمیدنش کار هر کسی نیست! اگر می‌خواهید نیچه را بهتر درک کنید، باید این کتاب را بخوانید. هنگامی که کسی می‌پرسد فلسفه به چه کار می‌آید، پاسخ باید ستیزه‌ جویانه باشد، چرا که پرسش کنایه‌ آمیز و نیش‌دار است.

فلسفه نه به دولت خدمت می‌کند و نه به کلیسا، که هر دو دغدغه‌های دیگری دارند. فلسفه به خدمتِ هیچ قوه‌ی مستقری درنمی‌آید. کارِ فلسفه ناراحت‌ کردن است. فلسفه‌ای که هیچ‌کس را ناراحت نکند و با هیچ‌کس ضدیت نورزد، فلسفه نیست. کارِ فلسفه آزردنِ حماقت است،‌ فلسفه حماقت را به چیزی شرم‌ آور تبدیل می‌کند. فلسفه کاربردی ندارد جز افشا کردن پستی‌های اندیشه در تمامی اَشکالش.

فریدریش نیچه خود تنها آب می‌نوشید و در جای نوشیدنی خاص شیر می‌خورد. او معتقد بود ما هم باید چنین کنیم. نیچه نمی‌خواست دستور تغذیه‌ای خاصی ارائه کند. بلکه این اندیشه در دل فلسفه او جا می‌گیرد: «دو مخدر بزرگ در تمدن اروپایی وجود داشته است: مسیحیت و الکل.» کتاب نیچه و فلسفه اولین بار در سال 1962 وارد بازار نشر شد: خوانشی فوق العاده غنی و نظام‌مند از نیچه است.

بخشی از متن

در کتاب نیچه و فلسفه می‌خوانیم: در دو بخش پیش چنان سخن گفتیم که گویی فرهنگ از پیشاتاریخ به پسا تاریخ می‌رود. فرهنگ را چونان کنشگری‌ای نوعی نگریستیم که از رهگذرِ یک کارِ پیشاتاریخی طولانی، به فرد در مقام فرآوردهی پساتاریخی‌اش می‌رسد. و درواقع، این ذاتِ فرهنگ است، در تطابق با فرادستی نیروهای کنشگر بر نیروهای واکنشگر. اما نکته‌ای مهم را نادیده گرفته‌ایم: پیروزی نیروهای فرودست و واکنش‌گر.

تاریخ را نادیده گرفته‌ایم. در بابِ فرهنگ هم، باید بگوییم دیرزمانی است که ناپدید شده و هم اینکه هنوز آغاز نشده است. کنشگری نوعی در تاریکی گذشته گم شده است، همان گونه که فرآورده‌اش در تاریکی آینده. فرهنگ در تاریخ، اسیرِ نیروهای بیگانه‌ای با طبیعتی یکسر متفاوت، معنایی بس متفاوت از ماهیت خاصش پیدا می‌کند. کنشگری نوعی در تاریخ هم بسته جدایی ناپذیر حرکتی است که طبیعت این کنشگری و فرآورده‌اش را قلب می‌کند.

تاریخ خودِ این قلبِ طبیعت است، تاریخ با «تباهی فرهنگ» در می‌آمیزد. تاریخ به جای کنشگری نوعی، نژادها و اقوام و طبقات و کلیساها و دولت‌ها را به ما عرضه می‌کند. سازمان‌های اجتماعی و مجامع و جماعت هایی با سرشتِ واکنش‌گر، به کنش‌گری نوعی پیوند زده می‌شوند، انگل هایی که این کنشگری را می‌پوشانند و می‌بلعند. نیروهای واکنشگر به مدد کنشگری نوعی که خود حرکتش را تحریف می‌کنند، گروه‌ها را شکل می‌دهند، آنچه نیچه «رمه»ها می‌خواند.

تاریخ به جای عدالت و فرایند خود ویرانگری‌اش جوامعی را به ما عرضه می‌کند که نمی‌خواهند زوال یابند و هیچ چیز برتر از قوانین خود تخیل نمی‌کنند. کدام دولت به پند زرتشت گوش خواهد سپرد: «بگذار سرنگون شوی». قانون در تاریخ با محتوایی که آن را تعین می‌بخشد خلط می‌شود، محتوایی که قانون را انباشته می‌کند و نمی‌گذارد ناپدید شود، مگر برای انباشته شدن با محتوایی دیگر، محتوایی احمقانه‌تر و سنگین‌تر. (ص220 کتاب نیچه و فلسفه)

تاریخ به جای فرد فرمان‌فرما به منزله‌ی فرآورده فرهنگ، فرآورده خاص خود را به ما عرضه می‌کند، انسان اهلی را، موجودی که در او تاریخ جهت و معنای مشهور خود را پیدا می‌کند: «ناقص الخلقه‌ی والا»، «حیوانِ گله‌زی، موجودِ رامِ بیمارناکِ حقیر، اروپایی امروز». تاریخ تمامی خشونتِ فرهنگ را همچون مایملک مشروع اقوام، دولت‌ها و کلیساها به ما عرضه می‌کند، همچون بیان نیرویشان. و درواقع، همه‌ی فرایندهای تربیت به کار می‌روند. اما برعکس، منحرف، واژگونه.

اخلاقیات و دولت و کلیسا همچنان کارو بارِ گزینش را به عهده دارند و عرصه‌ی ظهور نظریاتِ سلسله مراتب‌اند. در احمقانه ترین قوانین و کوته نظرترین جماعات نیز مسئله همچنان تربیت انسان و به خدمت گماشتن نیروهای واکنشگر اوست. اما گماشتن آنها به خدمتِ چه چیزی؟ تحقق کدام تربیت، کدام گزینش؟ از فرایندهای تربیت بهره می‌گیرند اما برای تبدیل کردنِ انسان به حیوانِ گله‌زی، به موجود رام و اهلی. (ص221 کتاب نیچه و فلسفه)

از فرایندهای گزینش بهره می‌گیرند، اما برای از پا درآوردن نیرومندان، برای دست‌چین کردن ضعیفان و رنجبران و بردگان. گزینش و سلسله مراتب واژگون می‌شوند. گزینش به ضد آن چیزی تبدیل می‌شود که از دیدگاه کنش‌گری بود؛ اکنون دیگر چیزی نیست جز وسیله‌ای برای حفظ، سازماندهی و تکثیر زندگی واکنش گرانه. به این ترتیب تاریخ همچون عملی ظاهر می‌شود که با آن نیروهای واکنش‌گر بر فرهنگ چیره می‌شوند…

و یا آن را به نفع خود منحرف می‌کنند. پیروزی نیروهای واکنش‌گر نه تصادفی در تاریخ، بلکه اصل و معنای «تاریخ جهانی» است. در آثار نیچه، این ایده‌ی تباهی فرهنگ، جایگاهی اساسی دارد: این ایده، در نبرد نیچه برضد فلسفه‌ی تاریخ و دیالکتیک به کار می‌رود. این ایده القاگرِ ناامیدی نیچه است: فرهنگ از «یونانی» به «آلمانی» بدل می‌شود… نیچه از تأملات نابهنگام به بعد می‌کوشد توضیح دهد که چرا و چگونه فرهنگ به…

نقد کتاب نیچه و فلسفه pdf

کتاب نیچه و فلسفه مدت هاست که به عنوان یکی از مهم‌ترین پرداخت‌ها به فلسفه‌ی نیچه شناخته می‌شود و به خاطر ارائه‌ی ترکیبی کمیاب از دقت کارشناسانه و تفاسیر خیال انگیز، مورد تحسین و تمجید قرار گرفته است. با این حال، این کتاب چیزی بیشتر از یک اثر برجسته در مورد نیچه است.

چرا که این اثر موفق شد مسیری کاملا جدید را در عرصه‌ی اندیشه‌ی پس از جنگ به وجود آورد. دلوز در کتاب نیچه و فلسفه نشان می دهد که چگونه این فیلسوف برجسته‌ی آلمانی، روشی جدید در تفکر را پدید آورد که دیالکتیک به شیوه‌ی مرسوم را به چالش می‌کشد و حتی از محدودیت های فلسفه نیز فراتر می‌رود.

فریدریش نیچه درباره مسیحیت سخنان تندی برای گفتن داشت. برای مثال: «در تمام انجیل تنها یک تن سزاوار گرامی‌داشت است: پیلاطس، فرماندار رومی که مسیح را مصلوب کرد.» این از آن حرف‌های گزاف است، اما منظور واقعی او ظریف‌تر است. او مسیحیت را ناخوش می‌دانست زیرا مردم را در برابر حسادت حفظ می‌کرد.

نثر کتاب نیچه و فلسفه اسباب فهم آسان آن است و نشان از مهارت نویسنده دارد. این کتاب به بیش از یکبار خواندن می‌ارزد. در روایت نیچه، مسیحیت در اواخر امپراطوری رم از ذهن بردگانی سر برآورد که دلش را نداشتند تا به آنچه واقعا می‌خواستند دست پیدا کنند، پس دست به دامان فلسفه‌ای شدند که از بزدلی‌شان فضیلت بسازد. او این را «وجدان برده‌ها» نامید.

به عنوان سخن آخر: کتاب نیچه و فلسفه گنجینه‌ای در تشریح‌های فلسفی و اثری تحول آفرین است.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1609 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نیچه و فلسفه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *