صمیمیت تجربه

(3 بررسی مشتری)

قیمت اصلی 40.000 تومان بود.قیمت فعلی 29.000 تومان است.

نویسنده: روپرت اسپیرا

مترجم: فرزانه نژاده

تعداد صفحات: 265 صفحه

حجم فایل: 2.54 مگابایت

دانلود کتاب صمیمیت تجربه pdf

کتاب صمیمیت تجربه اثری عمیق و عرفانی است که مطالعه‌اش نیاز به تمرکز بیشتری دارد.

روپرت اسپیرا در سن 17 سالگی مراقبه را آموخت و یک دورهٔ بیست ساله مطالعه و تمرین در سنت کلاسیک را تحت راهنمایی دکتر «فرانسیس رولز»، «شانتاناندا ساراسواتی» و «شانکاراچاریا» در شمال هند آغاز کرد.

کتاب پیش رو، حاصل علاقهٔ نویسندهٔ آن به ماهیت واقعیت است و به دوستداران روانشناسی عمومی پیشنهاد می‌شود.

خلاصه کتاب

کتاب نخستین روپرت اسپیرا، شفافیت اشیا، تلاشی است برای نشان دادن اینکه همۀ تجربۀ عینی مذکور – اعم از جسم، جهان، اشیا و دیگران – از ماده‌ای شفاف، گشوده، تهی، درخشان تشکیل شده است که خودآگاهی نیز در آن پدیدار می‌شود. حال کسانی که با این مباحث آشنا هستند و منتظر مطالب تکمیلی‌ترند، کتاب صمیمیت تجربه در این حوزه گامی فراتر نهاده است.

اینجا هیچ «چیز» در ابتدا وجود ندارد که شفاف یا غیر شفاف باشد. آنچه هست، تنها حضورِ آگاه، همواره‌ حاضر، داننده، باشنده و دوست دارندۀ خویش است. حضوری که خود را دوست دارد و در هر اشارۀ لحظه‌ای از ذهن ظاهری، جسم و جهان هستی حاضر است. در اثنای تلاش برای سهیم شدن یا انتقال این درک تجربی، داشتن آزادی، حساسیت و انعطاف‌پذیری بسته به دیدگاه سؤال، مُجاز و در اغلب موارد ضروری است.

ماهیت تجربه را از آنجا کاوش کنید و فرضی را که در سؤال پنهان شده است به‌عنوان نقطۀ شروع در نظر بگیرید. این انعطاف پذیری در کتاب صمیمیت تجربه، با ارائه‌ای روان‌تر و ‌ساختارمندتر نسبت به کتاب شفافیت اشیا منعکس شده است. با‌این‌ حال دست یافتن به قاعدۀ ماهیت تجربه یک‌شبه محقق نمی‌شود.

ممکن است شامل روندی آشکار در طول زمان باشد که در آن ما با حرکتی آهسته، صمیمانه و محتاطانه از مفروضات خود که می‌توانند به شکل باورها یا احساسات باشند، به تجربۀ مستقیم خود می‌رویم. اینکه چه مدت زمانی طول می‌کشد و تا چه اندازه مستقیم حرکت کنیم، بستگی به ماهیت مقاومت ذهن دو‌گانه‌گر دارد که در این گفت‌وگو درگیر است.

ممکن است در کوتاه‌ترین و مستقیم‌ترین حالت ممکن، مستقیماً به حقیقت تجربه دست یابیم یا به‌آهستگی پیش برویم و تفحص کامل را انجام ندهیم و آن را به شخص پرسش‌گر محوّل کنیم. بنابراین حقیقت تجربۀ ما به تعداد پرسش‌هایی که وجود دارد تقسیم می‌شود که هیچ‌یک از آن‌ها کاملاً حقیقت ندارد؛ اما هرکدام با عشق و درک با پیش‌فرض‌هایی که در پرسش‌ها نهفته و بیان شده، تنظیم شده‌اند.

کتاب صمیمیت تجربه براساس مفاهیم فلسفه و عرفان شرقی نگاشته شده است. مکالمات ما مانند رقصی صمیمانه، پر عطوفت و عاشقانه است که ذهن را در تمام باورهای انتزاعی، درهم‌ پیچیده و اشتباهش دنبال می‌کند. تا زمانی که می‌خواهد برقصد با آن می‌رقصیم، هرگز سعی نمی‌کنیم مفهومی را با مفهوم دیگر جایگزین کنیم که به‌نظر می‌رسد کاملاً درست باشد.

اما همیشه از مفاهیمی برای حل کردن پوستۀ سخت تفکر انتزاعی استفاده می‌کنیم که تجربۀ ما در آن محبوس شده است؛ در نتیجه واقعیت خام تجربه، گویی برهنه و به‌خودی‌ خود می‌درخشد.

بخشی از متن

در کتاب صمیمیت تجربه می‌خوانیم: همۀ تجربه‌ها کاملاً و عمیقاً تحت‌تأثیر حضور آگاهِ خودِ ماست. با‌این‌حال وقتی تصور می‌‌کنیم که صرفاً بخش کوچکی از آن، این بخش کوچک بدن، تحت نفوذ خودم است و نه مابقی آن، آن‌‌گاه با مشکل روبه‌‌رو می‌‌شویم. اگر اینک این بخش از جسم را «من» بخوانیم، بخش دیگر آن و بخشی که تحت نفوذ خودمان نیست، یعنی بخش «غیرِ من» را چه می‌‌خوانیم؟ و این بخش دیگر از چه ساخته شده است؟

بیش از این چنین انگاشته نمی‌‌شود و از همه مهم‌‌تر احساس نمی‌‌شود که تحت نفوذ صمیمیت وجود خود ما قرار گیرد؛ بنابراین باید از چیز دیگری ساخته شده باشد. «ماده» نامی است که ما به این «چیز دیگر» می‌‌دهیم، هر چیزی که «غیرِ من» است. خویشتن ما تحت نفوذ حضورِ آگاهِ سرزنده‌‌ای قرار دارد و بنابراین این مطلق، ماده نام می‌‌گیرد که به‌‌عنوان چیزی است که تحت نفوذ هوش و عشقی که در خویشتن ما ذاتی است، قرار ندارد.

به‌نظر می‌‌رسد او مرده، بی‌‌جان، مجزا و چیزی به غیر از عشق و هوش است. با‌این‌حال هیچ‌کس هرگز این چیز را که ماده نام دارد، نیافته است. پل سزان، نقاش مشهور بیش از ۱۰۰ سال پیش گفت: «زمانی خواهد رسید که یک هویج تازه، انقلاب به پا خواهد کرد.» آیا زمانش فرا نرسیده است؟ و انقلابی که سزان بدان اشاره داشت، چیست؟ (ص153 کتاب صمیمیت تجربه)

چه مدت طول می‌‌کشد که یک دانشمند برخاسته و اعتراف کند این چیز که آن را ماده می‌‌خوانیم، هرگز کشف نشده است چراکه هیچ چیز که مطلقاً به‌‌طور صمیمی، تحت‌‌الشعاع آگاهی قرار گیرد، وجود ندارد؟ درحقیقت، صرفاً چنین چیزی وجود ندارد. این همان انقلابی است که سزان به آن اشاره داشت و همین‌‌طور تمام آنچه می‌‌کوشید در آثارش نشان دهد.  اگر مفاهیم آن در نظر گرفته شود، هر جنبه از حیات ما را دچار انقلاب خواهد کرد از جمله:

روابط صمیمانه، تحصیلات، بوم‌‌شناسی، تجارت، استخدام، سیاست و همه‌چیز. بگذارید مطمئن شویم که این ادراک تجربی بوده و صرفاً یک فلسفۀ غیرِ ثنوی نیست. چشمان خود را ببندید و دست خود را روی صندلی بگذارید. تنها دانش ما نسبت به صندلی، این حس جدید است. درحقیقت در این حس جدید ما یک دست و یک صندلی را تجربه نمی‌‌کنیم. (ص154 کتاب صمیمیت تجربه)

آنجا صندلی/ دست است. این صرفاً اندیشه است که یک دست و یک صندلی را از حس ناب صمیمی و یکپارچه انتزاع و مفهوم‌‌سازی می‌‌کند. حال، این تجربۀ تازه از چه‌چیز تشکیل شده است؟ ذهن می‌‌گوید دست از گوشت و استخوان تشکیل شده و صندلی از جوهری بی‌‌جان به نام ماده تشکیل شده است؛ اما در تجربۀ تمام آنچه ما می‌‌دانیم، حس است. حس از چه‌چیز تشکیل شده است؟

آیا ماده‌‌ای بی‌‌جان و بی‌‌روح است یا حس صمیمی و مطلقی است که تحت‌‌الشعاعِ دانستن و آگاهی قرار می‌‌گیرد؟ چشمان خود را بگشایید و به دیوار روبه‌‌روی خود بنگرید. تنها دانش ما از دیوار «دیدن» است. هیچ‌چیز به غیر از دیدن وجود ندارد. دیدن، در چه فاصله‌‌ای از خویشتن ما صورت می‌‌گیرد؟ آیا در فاصلۀ ۱۰ متری ما رخ می‌‌دهد یا به‌‌طور مطلق و صمیمانه با خویشتن ما یگانه است؟ (ص155 کتاب صمیمیت تجربه)

دیدن، در تجربۀ حقیقی ما از چه‌چیز تشکیل شده است؟ آیا هیچ جوهر دیگری غیر از صمیمیتِ وجودِ خود ما در دیدن وجود دارد؟ آیا آن جامد، متراکم و بی‌‌روح است یا صرفاً از دانستن یا آگاهی تشکیل شده است؟ حال ما را در نظر بگیرید. آیا دانش ما نسبت به ما چیزی به غیر از دیدن است؟ و آن دیدن، چقدر دور است – میلیون‌‌ها مایل یا دقیقاً همین‌‌جا در صمیمیت بی‌‌بُعد وجود خود ما؟

بکوشید چیزی را بیابید که در فاصله‌‌ای از خویشتن شما یا مجزا از آن باشد – نه خویشتن ما به‌‌عنوان یک جسم؛ چراکه جسم صرفاً از حس کردن، دیدن، شنیدن، چشیدن و لمس کردن تشکیل شده است و نه از حضورِ آگاه ما. به‌وضوح دریابید که ذهن، جسم و جهان هرگز حقیقتاً به این شکل یافت نمی‌‌شوند، یعنی به نحوی که به تصور در‌‌آیند. تمام آنچه ما می‌‌دانیم تجربه است…

نکوداشت‌های کتاب صمیمیت تجربه

  • مقالات حاضر هم بی‌زمان و هم معاصرند. از نوشته‌های مؤثر و مکاشفه آمیز کتاب صمیمیت تجربه لذت ببرید و آماده باشید تا با آنچه واقعاً هستید، روبه‌رو شوید و حیات را همان‌طور که حقیقتاً هست، گشوده با حضورِ خود کشف کنید.
  • کتاب صمیمیت تجربه، یکی از هیجان‌ انگیزترین و روشنگرترین کتاب‌ها در زمینۀ نادوگانگی‌ است که تا‌به‌حال دیده‌ام. دقت و قدرت بیان آن در نام‌گذاری عمقِ بی‌نام و بی‌همتا و تواناییِ انگیزه‌بخشی آن همواره مورد تحسین بوده است. این کتاب در بردن خواننده به فراتر از مفاهیم و به مرحلۀ تجربی موفق عمل کرده است.
  • نکتۀ شیرین آن در این است که چنان در به‌کارگیری زبان، اندیشه و مفهوم سازی، پیشرفته و پیچیده عمل کرده است که بی‌وقفه به تجربه‌ای ناب رهنمون می‌شود. اثری برجسته و تابناک که قدرت و تسلطی عظیم را به رخ می‌کشد که آن را به مرجعی مسلّم از حقیقت تبدیل می‌کند.

نقد کتاب صمیمیت تجربه pdf

کتاب صمیمیت تجربه به موضوع نادوگانگی می‌پردازد و دربارهٔ ماهیتِ حقیقت است. به‌نظر می‌رسد که واقعیت کاملاً مرموز و فراتر از درکِ ذهن است. آیا ذهن می‌تواند کاری انجام دهد تا به آن نزدیک شود؟

این واقعیت که ذهن می‌پرسد، باور به توانایی ذهن برای انجام کاری برای نزدیک شدن به حقیقت را نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر پاسخ این بود که کاری برای انجام دادن وجود ندارد، این فقط لایه‌ای از این باور را اضافه می‌کرد که در کنار این احساس عمیق‌تر که کاری برای انجام دادن وجود دارد، هیچ کاری برای انجام دادن وجود ندارد.

بااین‌حال مشکل در بیانیۀ اول نهفته است که واقعیت مرموز است. واقعیت مرموز نیست. اینجا حضور دارد و در این تجربۀ کنونی می‌درخشد. اساسی، صمیمی و فوری. ضمناً در این ایده که واقعیت مرموز است به‌نوعی اکنون تجربه نمی‌شود. تصور می‌شود آنچه اکنون تجربه می‌شود کلمات، صندلی‌ها، دیوارها، مزارع، درختان، آسمان، بدن‌ها، اندیشه‌ها و غیره است و واقعیت در پس این تجربۀ جاری پنهان و با آن پوشیده شده است.

در پایان، مطالعه کتاب صمیمیت تجربه به علاقه‌مندان به مباحث عرفانی، فلسفه شرقی، معنویت و خودآگاهی پیشنهاد می‌شود.

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1665 دسته‌بندی: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

3 دیدگاه برای صمیمیت تجربه

  1. yasaman

    عاشق روپرتم.. واقعا کتابهاش گنجینه هست

  2. ایزدی

    کتابی فراتر از اسمش بود… خوب

  3. رامین عشق پرور

    فوق‌العاده است. این کتاب عمیق و عرفانی را بهتون پیشنهاد میکنم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *