در باب ماهیت جنگ

آخرین ویرایش: 4 ماه قبل
در باب ماهیت جنگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب در باب ماهیت جنگ

کتاب در باب ماهیت جنگ اثری تاریخی از دوران جنگ‌های بزرگ اروپاست که ماهیت خشن و بی‌پرده انسان مدرن را نمایان می‌کند.

کارل فون کلاوزویس روراست و بی پروا، دقیق و بدون حاشیه؛ مطالب متفاوتی را در این اثر بیان کرده. جالب است بدانید که آدولف هیتلر با مطالعه‌ی دقیق این کتاب توانست دنیا را به جنگ بزرگی سوق دهد!

کلاوزویس در زمان ناپلئون می‌زیست، به همین دلیل بسیار تحت تاثیر فضای آن دوره و انقلاب فرانسه بود. نویسنده کتاب در باب ماهیت جنگ، جنگ را حاصل سیاست می‌دانست. در جایی از متن کتاب اشاره می‌کند که:‌ «سیاست زهدانی است که طفل جنگ را درون خود می‌پروراند.» ‌

خلاصه کتاب

نویسنده کتاب در باب ماهیت جنگ که یک تاریخ نگار است و از نظامیان مطرح جنگ پروس بوده است، سعی کرده بر خلاف پیشینیان خود، جنگ را نه به عنوان یک پدیده مستقل و مجزا، بلکه به عنوان یک ابزار سیاسی و متشکل از اقدامات متعدد بررسی کند. در این کتاب، او به‌خوبی به مسائلی همچون: تعریف جنگ، هنر جنگ، امکان نظریه‌ پردازی در خصوص جنگ، نقش تاکتیک و استراتژی و فضیلت‌های نظامی پرداخته است.

کارل فون کلاوزویس در نوع خود مردی منحصر به فرد است، یکی از آن کسانی که به دلایل گوناگونی در طول تاریخ به چهره‌ هایی ماندگار بدل شده‌اند. او کل زندگی‌اش را به جنگ فکر کرده بود. از این رو او را «فیلسوف جنگ» نامیده‌اند. موضوع اصلی اندیشه‌ی وی مرکزیت یافتن مفهوم سیاست در چارچوب جنگ است.

به اعتقاد نویسنده کتاب در باب ماهیت جنگ، جنگ مقوله‌ای جدا از سیاست نیست، زیرا اساس نظریه جنگ تحقیق درباره اهداف عقلانی دولت‌ هاست. کلاوزویتس به پیروی از ماکیاول از سیاست به منزله محور اصلی جنگ سخن می‌گوید و بر این اساس، تفسیری از انقلاب فرانسه و جنگ‌های ناپلئونی به دست می‌دهد.

کلاوزویس معتقد است جنگ تنها با پیروی از قانون حیات است که می‌تواند تناقض طبیعی میان محدود و نامحدود بودن را در خود حل کند. به همین دلیل نیز در هیچ برهه زمانی منطق نظامی از منطق سیاسی پیشی نمی‌گیرد. به طور کلی موضوع این کتاب طرح نظریه‌هایی در باب جنگ و بحث درباره آنها است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب در باب ماهیت جنگ می‌خوانیم: اصطلاح «هنر جنگ» در ابتدا صرفا ناظر بر تدارک نیروهای مسلح بود. سابقا مقصود از اصطلاح «هنر جنگ» یا «علم جنگ» چیزی جز طبقه بندی‌ها و دانش و مهارت‌های عملی استفاده از تجهیزات نظامی نبود. الگو، تدارک و روش استفاده از نیروهای مسلح، ساخت سنگرها و استحکامات سازماندهی ارتش و مکانیسم پیشروی آن موضوعات مورد بحث همین علوم و مهارتهای عملی بود.

نهایت و هدف از تمام این اقدامات، ایجاد نیروهای مسلح مناسب و آماده جهت بکارگیری در جنگ بود. همه این اقدامات صرفا اعمالی مادی و کاملا یک جانبه هستند و در واقع چیزی فراتر از اقداماتی تدریجی بر مبنای رتبه بندی از سطحی ترین کسب آمادگی‌ها تا عالی‌ترین نوع «هنر غیر فکری» نیست. ارتباط تمامی این اقدامات با خود جنگ، بسیار شبیه به ارتباط هنر فروش شمشیر با هنر استفاده از آن می‌باشد.

در آن دوران نحوه بکارگیری نیروها در هنگام خطر و استفاده از کنش متقابل فکری و روحی در جهت هدایت لشگر به سمت اهداف معین چندان مطرح نبود. جنگ صحیح نخستین بار در قالب فن محاصره متبلور گردید. در فن محاصره ابتدا به درجه‌ای از دانش مربوط به هدایت رزم پی بردیم. در این زمینه بخشی از قوای ذهنی در خدمت هدایت نیروی مادی درآمد. (ص38 کتاب در باب ماهیت جنگ)

اما روی هم رفته این تجسم قوای ذهنی در قالب اعمال مادی گام‌های بلندی‌تر برداشت و در اشکالی مادی مانند: معابر، سنگرها، ضد معابر، توپخانه و امثالهم نمودار شد و هر قدمی که برداشته می‌شد نتایج آن ملموس‌تر از قبل هویدا می‌گشت؛ تنها به ریسمانی نیاز بود تا این مهره‌ها را به نظم کنار یکدیگر بنشاند. اندک اندک با تحمیل اندیشه به این نوع از جنگ، بکارگیری این شیوه نبرد رایج و معمول گردید.

تاکتیک‌ها هم تلاش می‌کردند راه خود را در همان مسیر بیابند. پس از آنکه تاکتیک‌ها تلاش کردند تا به مکانیسمی اشتراکات خود را در نهادی یک پارچه، نهادی که بر اساس ویژگی‌های خاص ابزارها بنا شده بود، درآورند، چنان نهادی به سمت میدان نبرد سوق یافت اما در عوض اینکه جهت گیری آن به سمت فعالیت آزادانه اندیشه باشد، با ساختارهایی خشک و دستورات جنگی به سمت ساخت ارتشی مکانیکی رفت.

ارتشی که حرکت آن تنها بر اساس دستور فرمانده صورت می‌گرفت، دستوری که همچون ابزار کوک ساعت، در صورت فقدان باعث خوابیدن ساعت می‌شد. صرفا راهبری واقعی جنگ بود که آن را به شکل امری تصادفی و مجهول درآورد. سابقا راهبری جنگ که به معنای استفاده از ابزارهای تدارک شده و مناسب برای اهداف خاص است، چندان وارد مباحث نظری نشده بود. (ص39 کتاب در باب ماهیت جنگ)

و هر کسی هم که از آن بهره می‌گرفت صرفا بر اساس استعدادهای ذاتی خود بود. به تدریج که جنگ از برخوردهای تن‌به‌تن در قرون وسطا به اشکال قاعده مندتر و منظم‌تری حرکت کرد، تأمل و تعمق در این باره نیز قوت بیشتری گرفت. اما این تأملات بیشتر به صورت تصادفی در خاطرات و داستان‌ها و تا اندازه‌ای ناشناخته ظاهر می‌شد. تأمل درباره حوادث نظامی ضرورت نظریه پردازی در این خصوص را مطرح نمود.

با گسترش مستمر تفکرات نظامی و بروز تحلیل‌های انتقادی تندتری نسبت به تاریخچه آن، ضرورت ایجاد الگوها و قواعد خاص نیز بیشتر احساس می‌شد؛ تا جایی که همگان متفق القول بودند که مباحثات درباره اتفاقات نظامی می‌بایست معطوف رسیدن به نقطه نظری واحد در این زمینه باشد. این چرخش نظرات که هیچ گاه بر محوریت موضوعی واحد نبود و از هیچ قاعده درخوری تبعیت نمی‌کرد، هیچ نتیجه‌ای جز…

نقد کتاب در باب ماهیت جنگ

کارل فون کلاوزویتس به جنگ به عنوان یک فعالیت سیاسی- اجتماعی نگاه می‌کند و هرگز در متن کتاب این دو را از هم جدا نکرده است. کتاب در باب ماهیت جنگ یک اثر مهم برای جنگ است. نویسنده در آن به تحلیل و تفسیر انقلاب فرانسه و جنگ‌های ناپلئونی می‌پردازد و آنها را از زاویه‌های مختلف بررسی می‌کند.

نویسنده، با تئوری قدرتمند جنگ به عنوان ابزاری جهت ادامه‌ی اقدامات سیاسی، تأثیر بسیار زیادی در نحوه‌ی استفاده‌ی دولت‌ها از قدرت نظامی بر استراتژیست‌های نبرد و سیاستمداران معاصر خود و متأخرین داشته است. او جنگ را نه فقط حرفه، که فعالیتی اجتماعی- سیاسی می‌دید و تفاوت استفاده‌ی هدفمند و مشروع از خشونت برای دستیابی به مقاصد سیاسی را از سایر اقدامات باز می‌شناخت.

کلاوزویتس همچنین اعتقاد داشت که پیروی سیاست از امور نظامی برخلاف عقل است. زیرا این سیاست است که اعلان جنگ کرده و همواره به صورت مغز اصلی به شمار می‌رود، در حالی که جنگ به طور صرف وسیله‌ای بیش نیست و عکس آن صادق نیست. در نتیجه پیروی ارتش از امور سیاسی تنها شکل ممکن به شمار می‌رود.

نویسنده با کتاب در باب ماهیت جنگ نشان داده که تمام نظریاتی که پیش از او درباره‌ جنگ مطرح شده‌اند، از نارسایی‌هایی رنج می‌برند!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 110 بار

Carl%20von%20Clausewitz%20 %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%84%20%D9%81%D9%88%D9%86%20%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%B2%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B3

عنوان کتاب: در باب ماهیت جنگ

نویسنده: کارل فون کلاوزویتس

مترجم: مرضیه خسروی

تعداد صفحات کتاب: 77 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.93 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 7 روز قبل
تعداد بازدید: 334
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 522

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *