کشتی پهلو گرفته

کشتی پهلو گرفته (nbookcity.com)

دانلود کتاب کشتی پهلو گرفته

کتاب کشتی پهلو گرفته اثری بی‌رقیب، حزن انگیز و خواندنی است که تاکنون ۴۳ بار تجدید چاپ شده!

سید مهدی شجاعی در داستان خود به خوبی توانسته روزهای پر فراز و نشیب زندگی حضرت زهرا(س) را از ولادت تا شهادت به تصویر کشد و حتی گاهی خود در مقام یک روضه خوان ظاهر شود و مخاطبش را همگام با شرح وقایع، مهمان مجلس روضه مادر سادات و اشک ریختن بر مصائب او کند.

محور اصلی فعالیت‌های شجاعی هنر و ادبیات متعهد بوده است. حدود صدو بیست کتاب از وی منتشر شده که برخی از آن‌ها به زبان‌های دیگر ترجمه شده‌اند. در برخی از جشنواره‌های بین المللی نیز بعنوان داور حضور دارد. مسولیت‌های متعدد هنری و فرهنگی را نیز بر عهده وی واگذار شده است.

خلاصه کتاب

هر فصل از کتاب کشتی پهلو گرفته زاویه دید جدیدی دارد و به زبان کسی روایت شده است. گاه پدر فاطمه با تو سخن می‌گوید و گاه مادر فاطمه. گاه شوهر فاطمه با تو نجوا می‌کند و گاه فرزندان فاطمه. گاه کنیزانش و گاه خود فاطمه. آه، ردیف همه فصل‌های این مجلد است. این فقط یک کتاب نیست. روضه مجسم است. درس دینداری و اخلاق است. کلاس معرفت و امام‌ شناسی است.

این اثر، پرفروش‌ترین اثر سید مهدی شجاعی و همچنین پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران، ضمن مروری بر نقاط عطف حیات حضرت فاطمة زهرا (س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیان‌شان و نیز شخص خودشان است. در واقع می‌توان گفت این کتاب مرثیه‌ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی. کتاب از ۱۴ فصل تشکیل‌ یافته و راوی اول‌شخص در هرکدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه هستند.

این کتاب زندگی پر رنج حضرت فاطمه را با زبانی داستانی و با نثری شیوا و روان به تصویر می‌کشد و به این طریق گذری هم به دل تاریخ اسلام می‌زند. سید مهدی شجاعی گاهی در روایت داستان در مقام یک روضه‌خوان برمی‌آید و شما را همراه با شرح وقایع مهمان روضه حضرت زهرا (س) و اشک ریختن بر مصائبش می‌کند. کتاب کشتی پهلو گرفته توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و افراد برجسته به تمجیدش پرداخته‌اند.

نکوداشت های کتاب

  • کشتی پهلو گرفته نمونه‌ای برجسته درکارنامه هنری شجاعی است چراکه او با گنجینه‌ای که به اهل بیت و خصوصا امام حسین(ع) رسیده، نسبت برقرار کرده است.
  • این اثر خصوصا در دوره‌ای که وارد بازار نشر شد، یکی از کم نظیرترین آثار شجاعی است. هنوز هم کمیابند آثاری که بتواند روایت زیبایی از تنها دختر رسول خدا ارائه دهند. این کتاب یک شاخص است در ادبیات آئینی ما و ادبیاتی که به تاریخ زندگی اهل بیت می‌پردازد.
  • سید مهدی شجاعی برای اولین بار با کتاب کشتی پهلو گرفته نشان داد ادبیات مدرن امروز می تواند مفاهیم دینی را بیان کند.

چرا باید این داستان را بخوانیم؟

شناخت و درک زندگی بزرگان دینی سبب می‌شود از رهنمودهای آنان برای انتخاب مسیر درست زندگی استفاده کنیم. معرفت ناشی از شناخت این افراد باعث می‌شود به درک درستی از حقیقت زندگی دست یابیم و در مسیر کمال قدم برداریم.

«حضرت فاطمه (س)» کوچکترین دختر «حضرت محمد(ص)» و همسر «امام علی (ع)» در چنان در جایگاه والایی از عصمت و  قرار دارد که می‌تواند الگوی بسیار ارزنده‌ای برای زندگی باشد. کتاب کشتی پهلو گرفته اثری فاخر است که سعی کرده گوشه‌ای از جایگاه بی‌همتا این شخصیت بزرگوار را به تصویر بکشد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب کشتی پهلو گرفته می‌خوانیم: …اگر پدرتان رسول خدا پیش از ارتحال، همه مسلمانان را جمع می‌کرد و سؤال می‌فرمود: «فدک از آن کیست؟» همه بی‌تأمل می‌گفتند: فاطمه. اینکه حالا چرا همه خفقان گرفته‌اند و دم بر نمی آورند، من نمی‌دانم. حداقل باید همان فقرا و مساکینی که از این باغ به دست شما روزی می‌خوردند و حالا نمی‌خورند صدایشان دربیاید، اما انگار ایمان مردم هم با پیامبر رخت بربست.

و جای آن را رعب و وحشت و حب دنیا گرفت. شما برخاستید، با همان حال نزار و تن بیمار. پس از وفات پدر بزرگوارتان، هر روز چروک تازه‌ای بر پیشانی مبارک‌تان می‌نشست، اما از این حادثه، آن چنان برآشفتید که من مبهوت شدم. مرا ببخشید بانوی عالمیان! با خودم فکر کردم که این فدک مگر چیست که غصب آن زهرای مرضیه را این گونه بر می‌آشوبد؟

فدک ملک با ارزش و پردرآمدی است، درست، اما برای فاطمه بریده از دنیا و پیوسته به عقبی که مال دنیا، ارزش نیست، تازه، از فدک هم که خود هیچ گاه بهره نمی‌بردید. فدک در تملک شما بود و فقر از سر و روی این خانه می‌بارید. فدک از آن شما بود و نان جویی هم سفره شما را زینت نمی‌داد. فدک ملک شخص شما بود و روزها و روزها دودی از مطبخ این خانه بلند نمی‌شد.

شوی شما، علی، جان عالمی به فداش، هزاران هزار درهم را در ساعتی بین فقرا تقسیم می‌کرد، دست هایش را می‌تکاند و گرسنگی‌اش را به خانه می‌آورد. پس چه رازی بود در این ماجرا که شما را چون اسپندی از بستر بیماری خیزاند و به سوی ابوبکر کشاند؟ من این راز را دریافتم. اما چه فرق می‌کند که فضه‌ی خادمه‌ای این راز را دریافته باشد یا نیافته باشد. (ص63 کتاب کشتی پهلو گرفته)

کاش مردم این راز را می‌فهمیدند. ایمان‌شان را طوفان حادثه برده بود، عقل‌شان چه شده بود؟ فدک برای شما باغ و ملک نبود، روی دیگر سکه خلافت بود. و شما به همان محکمی که در مقابل غصب خلافت ایستادید، در مقابل غصب فدک مقاومت کردید. شما در ماجرای غصب فدک درست مثل غصب خلافت، انحراف از اصل اسلام و پیام پیامبر را می‌دیدید. فدک یعنی خلافت و خلافت یعنی فدک.

فدک بُعد اقتصادی خلافت است و خلافت بُعد سیاسی فدک و خلافت و فدک یعنی اسلام، یعنی پیامبر، یعنی سنت نبوی. وقتی جنازه پیامبر بر زمین است، می‌توتن حکم او را در خاک کرد، وقتی هنوز رطوبت قبر پیامبر خشک نشده، می‌توان کلام او را لگدمال کرد، هر اتفاق و انحراف دیگری بعید نیست. و اسلام بعد از چهار روز پوستین وارونه می‌شود بر تن خلق الله که جز تمسخر برنمی انگیزد.

و این بود آنچه جگر شما را می‌سوزاند و بر جان شما -سرور زنان عالم- آتش می‌افکند. غضبناک و خشم آلود به ابوبکر فرمودید: فدک از آن من است. می‌دانی که پدرم به امر خدا آن را به من بخشیده است، چرا آن را غصب کردی؟ ابوبکر گفت: بر این مدعایت شاهد بیاور. به شما، به مخاطب آیه «انّما يريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً» گفت: شاهد بیاور! (ص64 کتاب کشتی پهلو گرفته)

به کسی که کلامش حجت است گفت که شاهد بیاور. یعنی، زبانم لال، پناه بر خدا، صدیقه کبری، راستگوترین زن عالم، دروغ می‌گوید. یعنی آنکه رسول الله درباره‌اش فرمود: «إن اللهَ عَزَّوَجَلَ فَطَمَ ابنتى فاطمة ووَلَدَها وَ مَنْ أَحَبهُمْ مِنَ النَّارِ فَلِذلِكَ سُمِّيت فاطمه.» خدواند عزوجل دخترم فاطمه را و فرزندان و دوستدارانش را از آتش جهنم مصون داشت و بدین سبب، فاطمه، فاطمه نامیده شد، صحت سخنش با گواه اثبات می‌شود؟

سخن نویسنده

سید مهدی شجاعی در مصاحبه‌ای درباره‌ی هدف از نوشتن این کتاب گفته است: «استقبال از کتاب کشتی پهلو گرفته مرهون فطرت زیباطلب مردم است… شروع نوجوانی من از آنجا بود که خیلی دین شناسنامه ای یا اسلام شناسنامه‌ای را به رسمیت نمی شناختم و به دنبال تحقیق و بررسی و پژوهش بودم.

از صفر شروع کردم کاملا تا بدانم چه چیزی را باید انتخاب کنم. وقتی به حقیقت حضرت زهرا رسیدم حیرت انگیز بود برایم این شخصیت. هر چه بیشتر جلو می رفتم بیشتر دوست داشتم بدانم و بشناسم. وقتی به این اقیانوس بی کران برخوردم دوست داشتم از این برای خلایق توشه بیاورم و دیگران را هم تو این لذت سهیم کنم و شریک بکنم.»

نقد کتاب کشتی پهلو گرفته

کتاب کشتی پهلو گرفته نماز و روزه و زندگی سراسر عبودیت زهرای مرضیه است.  تسبیحات حضرت زهرا با این کتاب معنا پیدا می‌کند. فلسفه‌اش برایت کشف و سیر و سلوکی می‌شود گره‌گشا. شما در این اثر یک داستان تاریخی بسیار جذاب و دلنشین با عبارات مسجع و آهنگین می‌خوانید.

سید مهدی شجاعی شما را با خود آرام آرام راه می‌برد و راهبری می‌کند. با یک نثر قوی روبه‌رو هستید که در خلال داستان جواب خیلی از شبهات را هم می‌گیرید. طوری که نه‌تنها بر عقل منطبق است بلکه بر دل نیز می‌نشیند. با خلق آثار این‌چنینی جواب دادن به سؤالات ماموران خدا در روز قیامت برایمان سخت‌تر است. چون جای هیچ توجیه و بهانه‌ای باقی نیست تا ائمه خود را نشناسیم. مخصوصا خانواده درجه یک پیامبر را!

اگر بگوییم متن منابع اصلی سخت است، یا حجم آنها قطور است یا قیمت آن بهمان است، کتاب کشتی پهلو گرفته که اثری کم‌حجم و خوش‌خوان است را جلوی‌مان می‌گذارند و دهن‌مان از تعجب وا می‌ماند و از جواب دادن بسته می‌شود. حتی کسانی هم که خوانده‌اند نیز باید پاسخگو باشند که چرا این کتاب را معرفی نکردند و به دست اهلش نرساندند!

کتاب کشتی پهلو گرفته باید هم به دست تفریطی‌ هایی که مخالف برگزاری مراسم فاطمیه هستند برسد و هم در منظر و مرآ افرادی باشد که فاطمیه را خط مقدم می‌دانند:

  • برای گروه اول که شاید فتح بابی باشد که با واقعیت‌ها تاریخ روبه‌رو بشوند و دست از اعتقادات ساده‌ لوحانه‌شان بردارند.
  • و برای گروه دوم هم واضح و مبرهن است که هم تاریخ را مرور کنند و مبانی‌شان را تثبیت کنند و هم عملیاتی تعریف کنند برای جریان‌ سازی اعتقاد راسخ‌شان؛ تا همه در خط مقدم فاطمیه باشند و بجگند بر سر اصل ولایت.

اگر به آثاری در باب تاریخ اسلام علاقه دارید، کتاب کشتی پهلو گرفته انتخاب خوبی برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 81 بار

Seyyed%20Mahdi%20Shojaee%20 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C 1

عنوان کتاب: کشتی پهلو گرفته

نویسنده: سید مهدی شجاعی

تعداد صفحات کتاب: 125 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.96 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب حاضر مجموعه نثرهای ادبی - دینی سید مهدی شجاعی با زبانی گرم و گیرا است. عنوان فصلها به این ترتیب است: «به نام نامی توحید»، «رکوع نرگس ها»، «شکوای سبز»، «علی فراتر از نیاز همه ی قرن ها»، «فاطمه (س) راز آفرینش زن...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 271
آیت‌الله العظمی بروجردی شخصیت بزرگ جهانی بود و زعیمی بلامنازع و تقریباً متفق علیه به شمار می‌رفت. یکی از اعلام از حواریون آن زعیم بزرگ نقل می‌کردند که صحبت این بود که ابن سعود در سفر به تهران...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 229

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *