زیاد فکر نکنید

قیمت اصلی 45.000 تومان بود.قیمت فعلی 35.000 تومان است.

(زیاد بهش فکر نکن)

23 روش کاهش فشار روانی

بستن راه هزارتوی افکار منفی

پاکسازی ذهن و تمرکز بر زمان حال

نویسنده: نیک ترنتون

مترجم: بیتا قوچانی

تعداد صفحات کتاب: 165 صفحه

حجم فایل: 17.38 مگابایت

کتاب زیاد فکر نکنید pdf

دانلود کتاب زیاد فکر نکنید pdf

کتاب زیاد فکر نکنید واقعا مطالب پربار و مفیدی ارائه می‌دهد، مخصوصا برای کسانی که درگیر نشخوار ذهنی و افراط اندیشی هستند!

این کتاب به شما رویکردهایی علمی برای تغییر کامل روش اندیشیدن و احساس درباره‌ی خودتان، ارائه می‌دهد. نیک ترنتون، نویسنده ی تحسین شده، شما را از طریق موانع با روش های دقیق و اثبات شده راهنمایی می‌کند تا به شما کمک کند ذهن خود را دوباره برنامه ریزی کنید، افکار خود را کنترل کنید و عادات ذهنی خود را تغییر دهید.

تفکر افراطی، همان تفکری است که شادی را از زندگی شما می‌رُباید و در بسیاری از موارد،‌ باعث قرار گرفتن شما در نوعی زندان ذهنی می‌شود. نویسنده در اثر حاضر، تلاش کرده تا راه‌حلی برای این مشکل آزار دهنده بیابد و یک راهنمای درجه‌یک برای مقابله با تفکر افراطی ارائه دهد.

خلاصه کتاب

کتاب زیاد فکر نکنید همانطور که از عنوانش مشخص است، سعی دارد راهکارهایی ارائه دهد تا شما را از بند تفکر افراطی آزاد کند و به زندگی در اکنون و زمان حال عادت دهد. زندگی در لحظه مهم‌ترین دستاوردی است که تمامی مبتلایان به تفکر افراطی باید به آن دست پیدا کنند؛ زیرا آن‌ها با تفکر بیش‌ازحد درباره‌ی اموری که در گذشته اتفاق افتاده یا در آینده اتفاق خواهد افتاد، در واقع زمان باارزش حال را از بین می‌برند.

نیک ترنتون در کتاب زیاد فکر نکنید روش‌هایی را ارائه می‌کند که در ادامه و به‌صورت خلاصه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است؛ متد شمارش معکوس، مثلاً شمارش از عدد پنج تا یک، روشی است که هدف اصلی آن ایجاد وقفه در روند تفکر افراطی است. به کمک این روش ساده به ذهن خود می‌آموزید که می‌تواند این نوع تفکر را در لحظه متوقف کند.

روش مؤثر بعدی برای خلاصی از نگرانی‌ها، به تعویق انداختن آنها است. گوشی خود را بردارید و درست مانند اینکه در حال تنظیم زمان برای یک جلسه‌ی مهم هستید، نگرانی خود را به ساعتی خاص موکول کنید، مثلاً برای سه‌شنبه، ساعت هشت شب به مدت یک ربع جلسه‌ی نگرانی برگزار کنید. به کمک این روش در واقع شما نگرانی‌های زمان حال را به آینده موکول کرده‌اید و از شر آن‌ها خلاص شده‌اید.

نگران نباشید، وقتی زمان برگزاری جلسه‌ی کذایی فرا برسد شما حتی موضوع نگرانی خود را نیز به یاد نخواهید آورد. موارد بیان‌ شده، گوشه‌ای از روش‌های مبارزه با افراط فکری از محتوای ارزشمند کتاب زیاد فکر نکنید است. گفتنی‌ست این کتاب نخستین بار در سال 2021 منتشر شده و بسیار پرطرفدار بوده است.

افتخارات کتاب زیاد فکر نکنید

  • در فهرست صد کتاب برتر آمازون
  • در لیست کتاب‌های برتر دسته‌بندی عواطف و سلامت روان
  • در فهرست کتاب‌های برتر دسته‌بندی خودسازی و احساسات
  • در فهرست کتاب‌های برتر دسته‌بندی رهبری و کسب‌و کار

بخشی از متن

در کتاب زیاد فکر نکنید می‌خوانیم: حتی بدون هیچ تلاشی، ممکن است به هنگام آرام سازی خودکار، اندکی تجسم کرده باشید. شاید تصور می‌کنید گرمای احساس شده، مانند یک درخشش قرمز رنگ تیره در اطراف بدن‌تان قرار دارد، یا سنگینی به این دلیل است که پاهایتان از سرب درست شده و در حال فرو رفتن در یک ابر کرکی نرم است. تصاویر ذهنی از این دست در راستای گره زدن دنیای ذهنی و جسمی شما به هم عمل می‌کنند.

و آگاهی افکار و ادراکات حسی شما را در لحظه حال با هم هماهنگ می‌سازند. این کار همانند در اختیار گرفتن همان ماشین ذهنی‌ای است که معمولاً بیش از حد فکر می‌کند و به ما فشار روانی وارد می‌آورد و هدایت آن به سوی مقصدی است که در عوض ما را آرام و متعادل سازد. مغز شما می‌تواند با سرعت هزار کیلومتر در ساعت حرکت کند و صحنه‌های محرک اضطرابی را تصور نماید که قطعاً ربطی به واقعیت ندارند اما بدن مادی‌تان کُندتر است.

حواس‌تان تقریباً همیشه تفسیر درستی از محیط به شما می‌دهند که باعث می‌شود با حساسیت کافی با آنها هماهنگ شوید. تجسم به ما کمک می‌کند تا دنده را عوض کنیم، از سرعت‌مان بکاهیم و اختیار بیشتری بر مغز گریزان خود داشته باشیم. این امر تنها در مورد تصویرسازی بصری نیست، اگرچه هرچه حواس بیشتری درگیر باشند، بهتر است از:  حواس بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی؛ برای تصویر ذهنی مکانی آرامش بخش استفاده کنید.

گذشته از این، وقتی بیش از حد فکر می‌کنیم، داریم برعکس عمل می‌نماییم. یک دنیای فرضی ناامید کننده با جزئیات دردناک ترسیم و خودمان را درون آن قرار می‌دهیم. این روش را می‌توان به تنهایی انجام داد. به همراه یک کارشناس یا با اشارات کلامی ضبط شده (تخیل هدایت شده) این کار همراه با ماساژ، آرام سازی تدریجی عضلات، روش‌های خودکار یا حتی چیزی مانند یوگا، می‌تواند انجام شود. (ص82 کتاب زیاد فکر نکنید)

روش این کار آشناست: اگر بتوانیم از درون صحنه‌ای آرام سازی را تجسم کنیم، می‌توانیم پاسخ توأم با فشار روانی خود را نظارت کنیم و به جای آنکه اجازه دهیم افراط اندیشی و فشار روانی تعادل‌مان را مختل سازد، به احساس آرامش تمایل نشان دهیم. این کار قدری فراتر از حواس پرتی محض است، زیرا آنچه شما انجام می‌دهید، مجدداً به آگاهی‌تان از آرام سازی حواس، جهت می‌دهد و از موارد پرتنش دور می‌سازد.

جسم و ذهن شما با هم کار می‌کنند. اگر چشمان‌تان را ببندید و با جزئیاتی شفاف، یک لیموی ترش آبدار را تجسم نمایید، بی‌شک دهان‌تان به آب می‌افتد، به رغم آنکه لیمو واقعی نیست. با این منطق، ما از ذهن‌مان استفاده می‌کنیم تا به گونه‌ای رفتار کند که «انگار» در محیطی آرام بوده و احساس آرامش داشته‌ایم… و جسم‌مان هم این تصویر را پی می‌گیرد، زیرا قادر نیست بین سناریو و اندیشه‌ی سناریو تمایز قائل شود.

چنانچه تجسم را به صورت منظم تمرین کنید، یعنی دارید به خود آموزش هم می‌دهید که با استفاده‌ی سریع از یک اشاره بتوانید دوباره به آن حالت ذهنی دسترسی داشته باشید و هروقت که بخواهید به مکان شاد خود بازگردید. این امر به خودی خود یک مکاشفه است: ما در معرض امیال جسمی یا آشفتگی‌های تصادفی اذهان خود نیستیم، اما می‌توانیم آگاهانه و عامدانه به حالت ذهن خود شکل دهیم. (ص83 کتاب زیاد فکر نکنید)

هرچه بیشتر تمرین کنیم مهارت بیشتری می‌یابیم. ما در مراقبه آگاهی را پرورش می‌دهیم و به لحظه می‌آییم؛ با تخیل و تجسم هدایت شده، همین کار را انجام می‌دهیم؛ اما زمانی که از افکار پرتنش جدا شده‌ایم، آنگاه آگاهی خود را به طرف هدف انتخاب شده‌مان هدایت می‌کنیم. مراقبه و تجسم می‌توانند به زیبایی با هم عمل کنند. نکته‌ی عالی در مورد تجسم این است که شما همین حالا هم تمام چیزهای مورد نیاز برای آغاز کردن را در اختیار دارید…

معرفی نویسنده

نیک ترنتون، نویسنده و سخنران انگیزشی و زادهٔ ایلینویز آمریکا است. وی در مزرعه‌ای روستایی به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات دوره دبیرستان، با تلاش فراوان وارد دانشگاه شد و از آنجا توانست با مدرک لیسانسِ اقتصاد، فارغ‌التحصیل شود. پس از آن، نیک برای ادامه تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی رفتاری را انتخاب کرد.

نویسنده کتاب زیاد فکر نکنید، که به دلیل علاقه به «مشاهده رفتار مردم»، این رشته را برگزید، امروزه به عنوان یکی از بهترین نویسنده‌های کتاب‌های اجتماعی و علوم رفتاری به شمار می‌رود. او همچنین، به روش‌های غیرمتعارف، خلاقانه و بسیار کارآمد خود در زمینهٔ رشد، شکوفایی و توسعه مهارت‌های فردی شهرت دارد.

او اکنون ساکن شیکاگو است و به‌غیر از نویسندگی، اجرای یک برنامه تلویزیونی را نیز برعهده دارد. نیک ترنتون همچنین به‌عنوان نویسنده پاره‌وقت برای روزنامه‌های معتبر، نویسندگی می‌کند. کتاب زیاد فکر نکنید از این نویسنده، پس از انتشار در سال ۲۰۲۱ به سرعت تبدیل به صدرنشین پرفروش‌ترین کتاب‌‌های سلامت روانِ آمازون شد.

نقد کتاب زیاد فکر نکنید pdf

کتاب زیاد فکر نکنید از نیک ترنتون در ایران با استقبال چشمگیری روبرو شده و چندین بار ترجمه  شده و توسط ناشران مختلف چاپ شده است؛ با عناوینی مانند:

  • دست از نشخوار فکری بردار
  • این قدر فکر و خیال نکن
  • افراط اندیشی ممنوع
  • زیاد فکر کردن ممنوع
  • زیاد بهش فکر نکن

نیک ترنتون در این کتابِ خودپروری، نه به موضوع اندیشیدن به نیازهای اساسیِ زندگی (مثل داشتن جای خواب یا تهیۀ وعدۀ غذایی) می‌پردازد و نه اندیشیدن برای گرفتن تصمیمات مهم زندگی (مثل تغییر شغل یا پایان دادن به برخی روابط) بلکه او به موضوع «زیاده‌روی در فکر کردن» می‌پردازد. نویسنده کتاب زیاد فکر نکنید می‌گوید:

بر الگوهای افکار منفی غلبه کنید، استرس را کاهش دهید و زندگی بدون نگرانی داشته باشید. زیاد فکر کردن یا افراط اندیشی بزرگترین عامل ناراحتی است. خود را در یک حلقه فکری بی‌پایان گیر نیاندازید. در زمان حال حضور داشته باشید و ذهن خود را از چیزهایی که مهم نیستند و هرگز نخواهند بود، دور نگه دارید.

کتاب زیاد فکر نکنید مرحله‌ای از زندگی را که از آن عبور کرده‌اید، موقعیت طاقت فرسایی که خود را در آن قرار داده اید و اینکه چگونه ذهن خود را در دام اضطراب و استرس گیر انداخته‌اید، را بیان می‌کند.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1605 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “زیاد فکر نکنید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *