تخیل فعال

قیمت اصلی 37.000 تومان بود.قیمت فعلی 32.000 تومان است.

راهی معتبر که بزرگان دنیا و سایر مردم مسائل خود را از آن طریق حل کرده‌اند

نویسنده: رابرت الکس جانسون

مترجم: نیلوف نواری

حجم فایل: 1.86 مگابایت

تعداد صفحات کتاب: 145 صفحه

کتاب تخیل فعال

دانلود کتاب تخیل فعال pdf

کتاب تخیل فعال را بخوانید تا با زوایای ناشناخته وجود خودتان که معمولا مانع دستیابی به اهدافتان می‌شوند، آشنا شوید.

رابرت الکس جانسون در این کتاب، به نوعی درس‌ها و آموزه‌های دکتر یونگ را در قالبی داستان‌وار و مفهومی‌تر بیان می‌کند. اگر بتوانید تمریناتش را انجام دهید و با ضمیر ناخوآگاه ارتباط برقرار کنید، کتابی بسیار شیرین و کاربردی برای شما خواهد بود.

به طور کلی، اگر به دنبال انجام تخیل فعال (که حقیقتا یکی از بهترین روش‌ها برای خودشناسی است) هستید، این کتاب به شما کمک خواهد کرد نحوه صحیح انجام آن را یاد بگیرید.

خلاصه کتاب

یکی از راه‌های طبیعی که از آن طریق ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه با هم گفت‌وگو و کار می‌کنند تخیل فعال است و یکی از هدف‌های این کتاب توضیح روشی چهار مرحله‌ای عملی و گام‌به‌گام است تا شما بتوانید این تخیل را انجام بدهید. حالا تخیل چیست؟ تخیل از زبان پیچیده‌ای برای گفتن محتویات ناخودآگاه استفاده می‌کند، تخیل در بیشتر مواقع تصاویری بامعناست که از ناخودآگاه می‌آیند، پس می‌توان گفت تخیل همان تصویرپردازی ذهن است.

همگی ما تجاربی داشته‌ایم که ناخودآگاهمان به موازات ذهن آگاهمان کار می‌کند، مانند رانندگی که ذهن آگاه ما حتی جای دیگری است ولی ناخودآگاهمان به راحتی کنترل کارها را به دستش می‌گیرد. این ناخودآگاه است که ما را پشت چراغ قرمز متوقف و در چراغ سبز دوباره به حرکت در می‌آورد.

اطلاعاتی در ذهن ما است که از وجود آنها بی‌خبریم، گاهی از یک خاطره‌ی لذت‌بخش آگاه می‌شویم و احساس می‌کنیم این اطلاعات سالهاست در درون ماست، حال شاید برایتان سوال پیش بیاید کجا؟ بخش ناشناخته‌ای که خارج از ذهن آگاهمان است.

ناخودآگاه ما پر از خیال هایی است که زنده نگه‌شان داشته‌ایم که ذهن آگاه را برای مدتی به خود جلب می‌کند، خیالاتی متفاوت به ذهن آگاه ما می‌ایند و تلاش بر بیان کردن خود می‌کنند که ناخودآگاه آن کارها را از طریق تخیل انجام می‌دهد. روانکاوان پیرو مکتب کارل گوستاو یونگ به انسان هایی که خواب نمی‌بینند توصیه می‌کنند که از تخیل فعال برای ورود به ناخودآگاه استفاده کنند.

جملات برگزیده‌ای از کتاب

  • نمونه بسیار خوبى براى خیال‌بافى، پدیده نگرانى است. نگرانى شکلى از خیال‌بافى منفعلانه است.
  • ما باید از ارزش‌هاى انسانى که در خدمت زندگى انسان هستند، زندگى واقعى روزمره را به پیش مى‌برند و روابط انسانى ما را زنده نگه مى‌دارند، محافظت کرده و آن‌ها را تغذیه کنیم.
  • کهن الگوها به همراه تمام نیروهاى غریزى سرکوب شده‌شان از درون جنگل ازلى، غلیان مى‌کنند و مانند حیوانات وحشى طبیعت، کوچک‌ترین ارتباطى با مفاهیم انسانى عدالت، انصاف و اخلاق ندارند.
  • ملموس ساختن تخیل فعال بدین معنى است که به آن کیفیتى فیزیکى ببخشید؛ آن را از حالت انتزاعى درآورید و با زندگى این دنیایى و جسمانى خود مرتبط سازید.
  • زمانى که تخیل فعال را وارد زندگى‌تان مى‌کنید، از طیف وسیع نیازهایى که از شما برطرف مى‌کند شگفت‌زده خواهید شد. در یک زمان این تخیل مى‌تواند به شما کمک کند تا تضادهاى روزمره و عملى‌تان را حل کنید؛ مانند این‌که فرزندتان را به کدام مدرسه بفرستید یا پول‌تان را چگونه خرج کنید.

بخشی از متن کتاب

شرکت کامل و همه جانبه، اصل تخیل فعال است. تمام چیزهایی که درباره تفاوت بین تخیلِ فعّال و خیال بافی منفعلانه گفتیم، در این مرحله به وضوح اهمیت پیدا می‌کنند. بسیار مهم است که در این تعامل به عنوان یک شریک کامل شرکت کنید. می‌توان پیشنهادهایی ارائه کرد، کارهای تازه‌ای انجام داد، سؤالاتی پرسید، بحث کرد و هر کاری که در یک تعامل مساوی می‌توان انجام داد.

مهم‌ترین جنبه این کار بروز احساسات‌تان و شرکت در این تجربه با تمام احساساتتان است. شخص باید احساس کند این اتفاق، واقعی و در حال اتفاق افتادن است؛ اگرچه بیشتر درونی است تا بیرونی. اگر خود را از آن جدا می‌بینید یا احساس می‌کنید، چیزی به جز یک خیال بافی نیست که شما در فاصله امنی در حال تماشا کردن آن هستید، هیچ تجربه واقعی‌ای اتفاق نمی‌افتد.

اگر شخص با بخش احساسی وجودش در این تجربه شرکت نکند، این تجربه یک تخیل فعال واقعی نخواهد بود. مثال خوبی از بروز احساسات، مثل همان زنی است که خواب دیده بود دو شخصیت مردانه که شبیه برادر و شوهرش بودند، به او بی‌اعتنایی می‌کنند. وقتی او در تخیلِ فعّال به سراغ آنها رفت، چه نوع احساسی داشت؟ او عصبانی، آزرده و برآشفته بود؛ و واقعاً این احساسات را حس می‌کرد.

احساسات و عواطف او در تعاملی که با آن دو شخصیت درونی داشت، حاضر بودند و درنهایت به خاطر احساساتش بود که آنها به او پاسخ دادند. معمولا این سؤال مطرح می‌شود که آیا یک شخص تخیلِ فعّال را با استفاده از پاسخ‌های احساسی که بروز می‌دهد، انجام می‌دهد؟ اگر عکس العمل‌های طبیعی انسان به موقعیتی که در تخیل پدید آمده است، عصبانیت، ترس یا شادی زیاد باشد، اما هیچ کدام از این احساسات در فرد به وجود نیایند…

من می‌فهمم که آن فرد از آن حوادث کاملا جداست و فقط تماشاگری از فاصله دور است که به طور حقیقی در آن تجربه شرکت ندارد و آن را جدی نگرفته است. ما باید به طور کامل و تمام عیار در این تجربه شرکت کنیم. فقط یک نکته است که نباید از قلم بیفتد. ما نباید از منطقه مشارکت وارد منطقه کنترل شویم. ما نباید در تخیل فعال بر روی شخصیت‌های درونی یا وقایع کنترل داشته کنیم.

ما باید به تخیل اجازه دهیم به هر کجا که می‌خواهد برود و به آن تجربه اجازه پیشروی دهیم، بدون اینکه تلاشی برای تعیین آنچه در ادامه اتفاق خواهد افتاد، آنچه گفته خواهد شد و آنچه انجام خواهد شد، داشته باشیم. گاهی اوقات درک تفاوت بین مشارکت کامل و تلاش برای کنترل دشوار است. شما می‌توانید مقایسه خوبی با گفت‌و گوهایتان با شخصیت‌های بیرونی انجام دهید.

وقتی شما در حال صحبت با کسی هستید، احترامی که برای آن شخص قائل هستید موجب می‌شود به او زمان مساوی اختصاص دهید. ما تلاش نمی‌کنیم گفت‌وگو را به تسخیر خود درآوریم، ما شخص مقابل را در جریان یک‌ریز عقایدمان غرق نمی‌کنیم تا او فرصت بیان دیدگاه هایش را از دست بدهد. مشابه همین قوانین، رعایت ادب، احترام و حریم‌ها درمورد گفت‌وگو با یک شهروند دنیای درونی نیز صادق است.

گاهی اوقات حرفی که شخصیت درونی می‌زند به نظر ابلهانه، ابتدایی و بی‌معنی می‌رسد یا آنقدر شما را تحت فشار قرار می‌دهد که عصبانی می‌شوید. در این شرایط هم باز باید به او اجازه بدهید به صحبتش ادامه دهد. تلاش کنید برای یک‌بار هم که شده دست از کنترل بردارید؛ تلاش برای اینکه شخصیت‌های درونی باهوش و بر طبق استانداردهای شما منطقی به نظر آیند را متوقف کنید  و اجازه دهید هر چیز و هرکسی که هستند باشند…

نقد کتاب تخیل فعال pdf

این کتاب بسیار عالی، مفید و حتی ضروری برای همه است. چرا که با استفاده از تخیل فعال می‌توانید به لایه‌های درونی ناخودآگاه نفوذ کرده و هر مسئله‌ای را مورد بررسی قرار داده و چنانچه مشکلی وجود دارد آن را رفع کنید.

برای افرادی که با این روش آشنایی ندارند به احتمال قوی، برقراری ارتباط با مطالب دشوار خواهد بود؛ بنابراین لازم است چند بار کتاب را مطالعه کرده و حتما از تمام نکات لازم برای انجام چهار مرحله تخیل فعال نکته برداری کنند.

نکته بسیار مهم این است که تخیل فعال با خیال بافی کاملا متفاوت است، زیرا در آن شما با شخصیت‌های ناخودآگاه خود، تعامل دارید. فراموش نکنید که علاوه بر موارد ذکر شده در کتاب، می‌توانید برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود از شخصیت‌های درون خود راهکار بخواهید، سپس راه حل‌های آن‌ها را با ارزشهای خود بسنجید، در نهایت به نتیجه می‌رسید.

چند نکته در کتاب ذکر نشده که برای خوانندگان می‌تواند مفید باشد: اول اینکه چون سال‌ها با درون خود ارتباط برقرار نکرده‌ایم ممکن است تا مدت طولانی در تخیل فعال خود چیزی را نبینیم، در اینصورت احتمالا نورهای سفید یا رنگی و یا تصاویر انتزاعی و ماندالا خواهیم دید و باید با همین نورها و تصاویر گفتگو را شروع کنیم تا کم کم شخصیت‌های درونی پدیدار شوند.

دوم اینکه در تخیل فعال قرار نیست به چیزی فکر کنیم، بلکه باید چشم‌ها را بسته و مرحله دعوت را انجام داده و منتظر بمانیم. ببینیم در سیاهی پشت پلک‌ها چه چیزی بالا می‌آید. و مورد سوم اینکه برای ثبت گفتگو ساده‌ترین راه، ضبط صداست. هرآنچه را که خودتان می‌گویید و پاسخ می‌شنوید، بیان کنید تا صدایتان ضبط شود. ممکن است چیزی نبینید بلکه درون خود، صدایی بشنوید. تمام این تصاویر و صداها از ناخودآگاه خودتان برمی آید.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1651 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تخیل فعال”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *