هر چه باداباد

قیمت اصلی 129.000 تومان بود.قیمت فعلی 99.000 تومان است.

نویسنده: استیو تولتز

مترجم: پیمان خاکسار

تعداد صفحات کتاب: 353 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب هر چه باداباد pdf

دانلود کتاب هر چه باداباد pdf

کتاب هر چه باداباد pdf ممکن است شما را بخنداند یابه گریه بیندازد؛ شوکه و یا عصبانی‌تان کند. اما بی‌تردید حوصله‌تان را سر نخواهد برد!

 

کتاب هر چه باداباد pdf، اثر نویسنده‌ای است که نوشته‌هایش را بر ترس‌ها و فقدان‌ها بنا کرده است؛ استیو تولتز. او نویسندهٔ یکی از بحث‌ برانگیزترین رمان‌های هزارهٔ سوم، ۱۴ سال پس از «جزء از کل»، این‌بار بودن و نبودن را به کناری نهاده و جهانش را بر سیر و سلوک حضور در میان فاصلهٔ آغاز و انجام استوار کرده است. اگر زیستن اجباری است که بر ما مستولی‌ است و نابود شدن هم حتمیّتی بی‌بازگشت است، جهانی ورای این ۲ چگونه خواهد بود؟

آنگاه که هراس از بودن و نبودن، به هراس از زندگی و مرگ مدام مبدل شود، این جهان چگونه خواهد بود و انسان گیرافتاده و زنجیرشده در آن، چه خواهد کرد؟ آدمی که همهٔ زیستنش در از دست‌ شده‌ها و به‌دست‌ نیامدنی‌ها خلاصه شده و درعین‌حال این‌همه افسوسی تمام‌نشدنی است که نمی‌شود بر آن فائق آمد، مسئلهٔ رمان حاضر است و البته انبوهی پرسش اساسی که در گیرودار چنین مسئله‌ای در برابر ما قرار خواهد گرفت و در این رمان عجیب باید به‌دنبال پاسخ‌ هایشان بود.

خلاصه رمان

کتاب هر چه باداباد pdf سومین رمانِ استیو تولتز، داستان‌نویس پرآوازه‌ی اهل استرالیاست. اگر کتاب جزء از کل را خوانده باشید، می‌دانید که تولتز استادِ بی‌بدیل ژانر دارک‌ کمدی است. در این داستان سه شخصیت اصلی داریم. راوی اثر، مردی جوان است که ایام کودکی را بی‌حضور پدر و مادر، در پروشگاهی دلگیر و غم‌افزا سپری کرده است. او، تحت تأثیر شرایط دشوار زندگی، بدل به یک خلافکار تمام‌عیار شده؛ خلافکاری که عمده‌ی درآمدش از راه فروش مواد مخدر تأمین می‌شود.

در سویی دیگر، کاراکتری به نام گریس را داریم، که کارش برگزاری مراسم ازدواج است. در ابتدای داستان، شاهد ازدواج راوی و گریس هستیم. دو شخصیتی که علی‌رغم تفاوت‌های جزئی‌ای که با هم دارند، زبان یکدیگر را خوب می‌فهمند، و به قول معروف، آبشان توی یک جو می‌رود! پیچش داستانی زمانی رخ می‌دهد که روزی، مردی جاافتاده، درِ خانه‌ی گریس و همسرش را می‌زند، و با ادعایی عجیب، دود از سر آن‌ها بلند می‌کند!

این ادعا که این خانه -یعنی خانه‌ای که گریس و راوی در آن اقامت دارند- خانه‌ی دوران کودکی او بوده، و حالا که او به مردی میانسال تبدیل شده و یک پای خودش را لب گور می‌بیند، مایل است در همین خانه غزل خداحافظی را بخواند! آقای جاافتاده، آنقدر برای تملک خانه‌ی مذکور بی‌تاب است که سخاوتمندانه به گریس و راوی پیشنهاد می‌کند که تمام اموالش را در اختیارشان بگذارد. القصه، معامله جوش می‌خورد.

در این گیر و دار، به ناگهان شایعه‌ای هولناک پخش می‌شود؛ شایعه‌ی همه‌ گیری ویروسی جدید و کشنده، که از بزاقِ سگ‌ها منتقل می‌شود… کتاب هر چه باداباد pdf رمانی به شدت قصه‌گو و هیجان‌ انگیز است. ارجاعات پرشمار به آثار و آرای فلسفی، در این رمان نیز، به سیاق کتاب جزء از کل، فراوان است.

استیو تولتز در بخشیدن درونمایه‌ای فلسفی به کتابش، تا آنجا پیش رفته که کل اثر را بر پایه‌ی ایده‌ای از فریدریش نیچه، فیلسوف پرآوازه‌ی اهل آلمان، به نگارش درآورده است. این ایده همانا ایده‌ی «بازگشت جاودانه» است، که ناظر به امکانِ تجدیدِ حیات، پس از مرگ جسمانی است. البته نه تجدید حیات در معنای مذهبی آن؛ بلکه تکرار دقیقِ زندگیِ پیش‌زیسته.

استیو تولتز رمانی نوشته است که در آن درباره عشق، مرگ و زندگی پس از مرگ حرف می‌زند. تولتز برای نوشتن کتاب هر چه باداباد pdf از مفهوم رجعت ابدی نیچه استفاده کرده است. در این رمان دنیایی به تصویر کشیده شده است که در آن مردم در حسرت زندگی از دست رفته خود هستند؛ اما زمانی که با واقعیت مرگ مواجه می‌شوند، برای خلاصی از آن به دنبال راه چاره می‌گردند.

معرفی نویسنده

تولتز، پیش از آغاز به کار به عنوان یک نویسنده، برای امرار معاش به شغل‌های گوناگونی مشغول شد؛ از نگهبانی کردن گرفته، تا تدریس زبان انگلیسی. مدتی نیز در کسوت فیلمنامه‌نویس فعالیت داشت. تا این‌که با انتشار کتاب «جزء از کل» در سال 2008، یک‌شبه ره صدساله را پیمود، و به نویسنده‌ای بین‌المللی و سرشناس بدل شد.

پس از انتشار جزء از کل، استیو تولتز بدل به نویسنده‌ای تمام‌وقت شد و عناوین دیگری، از جمله «ریگ روان» و کتاب هر چه باداباد pdf را به انتشار رساند. آثار استیو تولتز، جملگی ذیل ژانر کمدی سیاه طبقه‌بندی می‌شوند. این آثار مملو از شوخی‌های بکر و ناب و فضاهای بدیع و تازه‌اند.

نویسنده کتاب هر چه باداباد pdf از آن دست نویسندگانی است که در رمان‌هایش به کاوش در مسائل و پرسش‌های فلسفی می‌پردازد، و ضمن داستان‌های خویش، به آثار فیلسوفان مشهورِ بسیاری ارجاع می‌دهد.

نکوداشت‌های کتاب

  • کتاب هر چه باداباد pdf یک دارک‌ کمدیِ دیوانه‌وار و جذاب است. سطرهای هوشمندانه‌ی این کتاب را می‌توان به گل‌هایی تشبیه کرد که بر روی تابوت‌ها پرتاب می‌شوند!
  • استیو تولتز نویسنده‌ای باهوش، بامزه و جسور است، که ابایی از پرتاب نارنجک‌های ادبی به سمت باورهای عمومی انسان‌ها ندارد. کتاب هر چه باداباد pdf را می‌توان به عنوان یک کمدی الهی مدرن در نظر گرفت.
  •  کتاب هر چه باداباد pdf یک نقد اجتماعی گزنده، کاوشی فلسفی در معنای مرگ و زندگی، و سیاحتی جذاب در فرهنگ عامه‌پسند است. خواندن این رمان تجربه‌ای سرشار از لذت و غنا را برای مخاطب به ارمغان خواهد آورد.
  • سورئال، به شدت خنده‌دار، و تاریک همچون یک گور!
  • استیو تولتز در کتاب هر چه باداباد pdf با شوخ‌طبعی خاص خود، استدلال می‌کند که بشریت، با تمام پیشرفت‌هایی که تاکنون داشته، به جز راه‌هایی جدید برای پرت کردن حواس خود، به چیز چندانی دست نیافته است.

بخشی از متن

در قسمتی از کتاب هر چه باداباد pdf می‌خوانیم: چشمانم را بستم و اجازه دادم پاره‌های مکالمات را از این گوش بگیرم و از‌ آن گوش درکنم: «مرز همیشه توی سالگرد آتش‌بس سوم جابه جا میشه» و «می‌دونستی فرشته مرگ فقط یه لقب افتخاریه؟» هرکار می‌کردم لم آنجا دستم نمی‌آمد. در پرسه زنی‌های اخیرم روی بیلبوردها تبلیغ طراحی کابوس دیده بودم و تخلیه خاطرات اضافه و جنایتکاران کمین کرده زیر پل‌ها که در ازای دریافت مبلغی زجرتان را پایان می‌دادند.

روی نیمکت پارک‌ها کنار سخنران‌های انگیزشی، تلخ و آزرده نشسته بودم و کنار سامری‌های نیکوکاری که حالا دیگر فقط به فکر خودشان بودند و کنار شکاکان به زندگی نخست؛ کسانی که به یادهای باقیمانده از زمین باور نداشتند و حتی خاطرات خودشان را هم انکار می‌کردند و معتقد بودند همه‌شان حاصل پروپاگاندای کنترل ذهن است. 

رو به هرجا می‌کردم جمعیتی می‌دیدم از دم دچار روان‌زخم، با تعداد شرم آوری تجلیات عرفانی به ازای هر فرد، بعضی با پارانویای دشمن پنداری همه جانبه و بقیه به شکل مهلکی ساکت، انگار می ترسیدند کسی از وضعیت‌شان آگاهی پیدا کند. مثل زندگی در نسخه شهری کشتی ارواح بود، یکه و تنها در حال گم شدن در افق. چیزی بود بیش از شهری بزرگ و دلگیر، میشد به آن گفت مکان امکانات بالقوه و مطمئن نبودم همه واقعیت‌های ما استوار باشند.

آدم‌هایی دیده بودم خیره به بالا، ولی خودم که بالا را نگاه کردم چیز قابل توجهی ندیدم. خیلی‌ها را دیده بودم که به تصویر خود در آینه غش‌غش می‌خندند و برای همین به نظرم وجود آینه در آنجا خیلی غیرانسانی بود. تصویرم به شکل مهوعی شبیه خودم بود، ولی انگار هرکس دیگری هم می‌توانستم باشم؛ این حس گنگ را به من می‌داد که حیوانی هستم جدا شده از گله و سردرآورده از کشتارگاه.

و اینکه می‌گفتند فقط سه‌پنجم انسان‌های مرده آنجا هستند؛ بر سر جمعیت آنجا به شدت مناقشه بود، نصف یا حتی دوسوم و هرکس هم دلایل خود را داشت ولی کسی نمی‌دانست آنجا مقصد آدم‌های از یاد رفته است یاکه ما موجوداتی هستیم که از عشق قطع امید کرده ایم، آیا ما مردمان برگزیده‌ایم یا مهمانان ناخوانده یا اینکه ما زیر ظاهر انسانی‌مان چیستیم، یا اینکه آیا روی یک سیاره دیگر هستیم یا روی همان سیاره قبلی… (ص 167 کتاب هر چه باداباد)

نقد کتاب هر چه باداباد pdf

رمان جدید نویسنده استرالیایی، به‌شدت تخیلی است و سفر، تاریک و پیچیده و گاه حتی خنده‌دار است. شخصیت اصلی کتاب هر چه باداباد pdf – آنگوس – یک فیلسوف خداناباور است که دار فانی را وداع گفته و پس از مرگش، در قلب روایت رمان جدید استیو تولتز، خبرهای بدی درباره زندگی پس از مرگ دارد. آنگوس مردی است که پس از سال‌ها شرارت و انجام جرم‌هایی مثل جیب‌بری بالاخره ازدواج می‌کند و زندگی‌اش کمی آرام شده است.

و حال، با همسرش تصمیم گرفته‌اند که بچه‌دار شوند، اما همه‌ چیز با آمدن یک غریبه به منزل‌شان و ادعای عجیب و غریب و درخواست و پیشنهاد عجیب‌ترش تغییر می‌کند. در واقع داستان با همان لحظه‌ای شروع می‌شود که راوی در خانه نیست و مرد غریبه به درِ خانه او می‌آید و به همسرش می‌گوید قبلاً در این خانه زندگی می‌کرده و می‌خواهد از محل زندگی گذشته‌اش بازدیدی کند.

همسر راوی، مرد غریبه را، با اکراه و بعد از اینکه مرد می‌گوید که مرگش نزدیک است، به خانه راه می‌دهد اما از حضور او قدری نگران و دلواپس است. بعدها درمی‌یابیم که این مَرد غریبه کیست و چه ربطی به راوی مُرده کتاب هر چه باداباد pdf دارد. از خلال روایت و ماجرای همین راویِ مُرده است که وارد چرخۀ تکرار و رجعت ابدی نیچه‌ می‌شویم.

در واقع نیچه می‌گوید آنچه تا ابد خود را تکرار می‌کند، تکینگی تاریخی ما است و عیان شدن بازگشت ابدی، این بارِ مشخص را روی دوش ما می‌گذارد. ما باید اهمیت بی‌نهایت خطاها و عادات و شیوه‌های‌مان را برای همه‌ چیزهایی که در راه است، تجربه کنیم. این گونه‌ای از حال مستقبل ما است. بنابراین در این طرح کلی هم با نوعی معرفت یا خاطره سر و کار داریم و هم با گونه‌ای فراموشی ابدی. این ایده بازگشت ابدی است.

و تولتز این‌گونه و با طنزی سیاه مسئله‌ای هستی‌شناختی را درباب کیهان و زندگی انسان و موجودات در جهان مطرح می‌کند. مسئله اما در کتاب هر چه باداباد pdf یک‌بار متولد شدن و یک‌بار زیستن و یک‌بار مردن نیست. مسئله، آن چرخۀ ابدی و تکرار رویدادها در نظام کیهانی‌ست؛ چرخه‌ای که انسان در آن گرفتار است و نمی‌تواند از آن خلاصی یابد. در این رمان، دیدگاه نویسنده به مرگ و جهان پس از آن را می‌خوانیم که با همان طنز سیاه همراه است.

می‌توان گفت کتاب هر چه باداباد pdf درونمایه آخر زمانی هم دارد چرا که یک بیماری مسری در جهان و استرالیا شایع شده و جهان رو به نابودی است.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1455 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هر چه باداباد”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *