معجزه توجه آگاهی

قیمت اصلی 45.000 تومان بود.قیمت فعلی 35.000 تومان است.

نویسنده: تیک نات هان

مترجمان: پیوند جلالی و مرتضی کشمیری

تعداد صفحات کتاب: 71 صفحه

حجم فایل: 77 مگابایت

نوع فایل: MP3 (ZIP)

کتاب معجزه توجه آگاهی MP3

دانلود کتاب معجزه توجه آگاهی

«خوب زیستن» چنان که در کتاب معجزه توجه آگاهی مدنظر است، به معنای «زیستن در عیش، مردن در خوشی» نیست.

خوب زیستن خیلی وقت‌ها با درد و رنجی اجتناب ناپذیر همراه است. مراد از خوب زیستن در یک جمله، «نه لزوما یک زندگی شاد و همراه با کامیابی، بلکه زیستنی است که ارزشش را داشته باشد.» فلسفه را هم مشق مرگ دانسته‌اند (افلاطون) هم هنر زندگی (نیچه). فلسفه، از نظر معنا بخشیدن به مرگی که هر ارزش و معنایی در مواجهه با آن بیهوده به نظر می‌رسد، کوشیده است به‌شیوۀ خودش زندگی را از بی‌معنایی نجات دهد.

شیوۀ فلسفه برای غلبه بر مرگ همانا «خوب زیستن» است: بهترین تمرینِ خوب مردنْ خوب زیستن است. زیرا به‌قول آن فیلسوف، فقط کسی که به‌هنگام زیسته باشد، می‌تواند به‌هنگام بمیرد و بی‌حسرت از جهان برود. ارسطو نیز که در سنت اسلامی او را «معلم اول» لقب داده‌اند، از دو مدعای مهم دفاع می‌کرد:

  • یکی اینکه همۀ انسان‌ها از روی طبع به‌دنبال معرفت‌ هستند.
  • و دیگر اینکه همۀ انسان‌ها در پی زندگی خوب‌اند. خود وی نیز به پیروی از سقراط، زندگی خوب را زندگی همراه با تأمل و معرفت و فضیلت می‌دانست.

خلاصه کتاب

آیا بدون آگاهی می‌توان خوب زیست؟ تیک نات هان در کتاب معجزه توجه آگاهی از زیستن اگاهانه سخن می‌گوید. توجه‌آ‌گاهی را آگاهی از تجربۀ حاضر همراه با پذیرش آن دانسته‌اند. همچنین آن را نوعی خاص از توجه کردن معرفی کرده‌اند؛ توجه کردنی عمدی، بدون قضاوت و در لحظۀ حال. تعریف دیگری که برداشتی شفاف از توجه‌آ گاهی فراهم می‌کند این است که توجه‌آگاهی را آگاهی از تجربه، بدون ترجیح دادن تجربه‌ای دیگر بر تجربۀ حاضر، بدانیم.

این‌بار می‌توانیم سؤالمان را این‌گونه بپرسیم: آیا بدون توجه کردن – آن هم توجه عمدی، بدون قضاوت و در لحظۀ حال – می‌توان خوب زیست؟ آیا می‌توان بدون حضور داشتن و آگاه بودنی که از این شکل خاص توجه کردن حاصل می‌شود، زندگی را در تمامیت و ارتباط درونی بین اجزایش زیست؟

کتاب معجزه توجه آگاهی در سال ۱۹۷۴ به زبان ویتنامی و به‌عنوان نامه‌ای بلند به برادر کوآنگ، یکی از پرسنل مدرسۀ خدمات اجتماعی کودکان و جوانان در ویتنام جنوبی، نگاشته شده است. نگارندۀ آن، راهب بودایی تیک نات هان، این مدرسه را در دهۀ ۱۹۶۰ به‌عنوان محصول جانبی پروژۀ «بودیسم فعال» دایر کرد.

این مرکز نوجوانان و جوانانی را جذب می‌کرد که عمیقاً به عمل با روحیۀ شفقت متعهد بودند. پس از اتمام دوره‌ها، دانشجویان از آموخته‌های خود برای رفع نیازهای رعایای گرفتار در تب‌وتاب جنگ ویتنام استفاده می‌کردند. آنها به مردم در بازسازی روستاهای ویران‌شده، آموزش کودکان، تأسیس مرا کز پزشکی و سازمان‌دهی تعاونی‌های کشاورزی کمک می‌کردند.

کتاب معجزه توجه آگاهی از اولین آثاری است که این آگاهانه زیستن و تکنیک‌های پرورش دادنِ آن را به دنیای غرب معرفی کرد. این کتاب خوانندۀ امروزیِ خود را به سرچشمه‌ها می‌برد؛ آنجا که توجه‌آگاهی و تکنیک‌های پرورش آن در خدمت خوب زیستن هستند. آنجا نسیمی خنک می‌وزد که این جملات را به گوش می‌رساند: «چایت را بنوش» و «همچو رود جاری شو».

در کتاب معجزه توجه آگاهی، لطافت توجه‌آگاهی هنوز به بررسی‌های علمی و کاربردهای بازاری تن نداده و خواننده درمی‌یابد این رود زندگی‌بخش در سرچشمه‌ها بسیار زلال است. کتاب با توجه‌آگاهی نوشته شده و همان‌طور که مترجم انگلیسی یادآوری می‌کند با توجه‌آگاهی ترجمه شده است. مترجمان نیز از شما دعوت می‌کنند آن را با توجه‌آگاهی بخوانید.

معرفی نویسنده

تیک نات هان یک استاد ذن بودایی ویتنامی، شاعر و فعال صلح و یکی از معتبرترین و تأثیرگذارترین معلمان معنوی در جهان بود. او در سال 1926 به دنیا آمد و در شانزده سالگی یک راهب بودایی ذن شد. کار او برای صلح و آشتی در طول جنگ در ویتنام، دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور را بر آن داشت تا او را برای جایزه صلح نوبل در سال 1967 نامزد کند.

در ویتنام، تیک نات هان دانشگاه بودایی و مدرسه جوانان برای خدمات اجتماعی را تأسیس کرد و گروهی از کارگران صلح بوداییِ او که در نتیجه تلاش خود برای صلح، تبعید شده بودند در آنجا جا داد. به تلاش های بشردوستانه خود ادامه داد و مردم پناهنده را نجات داد و به اسکان پناهندگان کمک کرد. در سال 1982 او بزرگترین صومعه بودایی در اروپا را تأسیس کرد. کتاب های او به بیش از چهل زبان ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه فروخته شده است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب معجزه توجه آگاهی می‌خوانیم: …چرا باید مراقبه کرد؟ اول اینکه، هریک از ما نیاز داریم آسودگی مطلق را تجربه کنیمِ حتی خواب شبانه، آسودگی مطلق را فراهم نمی‌کند. می‌پیچید و غلت می‌زنید، عضلات صورت را منقبض می‌کنید و در تمام طول رؤیا دیدن به ندرت استراحت می‌کنید. دراز کشیدن آسودگی نیست؛ وقتی هنوز احساس بی‌قراری می‌کنید و می‌پیچید و غلت می‌زنید.

این وضعیت خوبی برای تمرین تنفس و آرمیده کردن عضلات است که به پشت دراز بکشید با دست‌ها و پاهای راست، اما نه منقبض، بی‌آنکه سرتان روی بالش باشد. اما در این وضعیت خیلی آسان خواب‌تان می‌برد و نمی توانید مراقبه را به خوبیِ وقتی که نشسته‌اید، ادامه دهید. شاید آسودگی مطلق را در وضعیت نشسته و در مراقبه های پیشرفته عمیق‌تری بیابید که برای رفع نگرانی‌ها و آشفتگی‌ها طراحی شده‌اند.

در میان شاگردانمان در ویتنام، افراد بسیاری هستند که می‌توانند در وضعیت لوتوس (نیلوفر آبی) بنشینند. در این وضعیت پای چپ روی ران راست و پای راست روی ران چپ قرار می‌گیرد. دیگران می‌توانند در وضعیت نیم لوتوس بنشینند. در این حالت پای چپ روی ران راست یا پای راست روی ران چپ قرار می‌گیرد. در کلاس مراقبه ما در پاریس، کسانی هستند که در هیچ یک از دو وضعیت بالا احساس راحتی نمی‌کنند. (ص29 کتاب معجزه توجه آگاهی)

بنابراین به آنها نشان می‌دهیم چطور به سبک ژاپنی بنشینند، زانوها را خم کنند و روی هر دو پا بنشینند. با قرار دادن یک بالش زیر پاها شخص می‌تواند بیش از یک ساعت و نیم در این وضعیت بنشیند. به هر حال هرکسی می‌تواند یاد بگیرد نیم لوتوس بنشیند. در ابتدا ممکن است تا حدودی دردناک باشد اما پس از چند هفته تمرین، به تدریج به این وضعیت عادت می‌کنید. در روزهای اول اگر درد آزارتان داد، وضعیت پاها را عوض کنید یا به دیگر حالت نشستن تغییر وضعیت دهید.

کسی که در وضعیت لوتوس یا نیم لوتوس می‌نشیند باید روی کوسن بنشیند؛ طوری که زانوها با زمین تماس داشته باشند. سه نقطه بدن که با زمین تماس برقرار می‌کند وضعیتی بسیار باثبات فراهم می‌کند. پشت‌تان را راست نگه دارید؛ این نکته بسیار مهمی است، سر و گردن باید با ستون مهره‌ها در یک راستا قرار بگیرند. آنها باید راست باشند اما سفت و شق ورق نباشند. (ص30 کتاب معجزه توجه آگاهی)

چشم‌هایتان را بر یکی دو متر جلوتر از خودتان متمرکز کنید. اگر می‌توانید تبسم کنید. حالا شروع کنید به دنبال کردن تنفس و آرمیده کردن عضلات‌تان. روی راست نگه داشتن ستون مهره‌ها و دنبال کردن تنفس‌تان تمرکز کنید. چیزهای دیگر را رها کنید. همه چیز را رها کنید. اگر می‌خواهید عضلات صورت را که به خاطر نگرانی منقبض شده‌اند آرمیده کنید اجازه دهید تبسم به صورت‌تان بازگردد…

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

نویسنده در کتاب معجزه توجه آگاهی حکایات جالب و تمرین های عملی را به عنوان ابزاری برای یادگیری مهارت‌های تمرکز حواس ارائه می‌دهد – بیدار بودن و کاملا آگاه بودن. از شستن ظروف گرفته تا پاسخ دادن به تلفن و پوست کندن پرتقال، او به ما یادآوری می‌کند که هر لحظه فرصتی برای تلاش برای درک خود و آرامش بیشتر وجود دارد.

کتاب معجزه توجه آگاهی برای تمام کسانی که به دنبال آرامش ذهنی و تقویت ذهن و تمرکز خود هستند مناسب است. این کتاب صوتی به تمام کسانی که به آموزه‌های بودایی، مانند مدیتیشن علاقه دارند توصیه می‌شود.

نکوداشت های کتاب معجزه توجه آگاهی

  • New Age Journal: یکی از بهترین پیش‌درآمدهای موجود درباره‌ی زیبایی و خرد نهفته در تمرین مدیتیشن.
  • مارتین لوتر کینگ: اگر ایده‌ی صلح تیک نات هان پیاده می‌شد، انسانیت، برادری جهانی و وحدت میان تمام ادیان و باورها محقق می‌شد.
  • ریچارد بیکر: هم به‌عنوان یک بودایی و هم در مقام یک شخص، تیک نات هان از کاریزمایی قوی برخوردار بود. اگر امروز قرار می‌شد نامزدی برای بودای زنده بر روی زمین انتخاب شود، آن شخص تیک نات هان بود.

نقد کتاب معجزه توجه آگاهی

هر روز و هر ساعت، شخص باید توجه‌آگاهی را تمرین کند. گفتنش آسان است، اما انجامش نه. برای همین، بعد از مطالعه کتاب معجزه توجه آگاهی پیشنهاد می‌کنیم سخت تلاش کنید و یک روز در هفته را کاملا وقف تمرین‌های توجه آگاهی کنید. اگر به امروز خود بادقت بیشتری فکر کنیم احتمالاً متوجه خواهیم شد که اکنون ما تحقق بسیاری یا حداقل تعدادی از رویاهای دیروزمان است.

اما چرا احساس زندگی در یک رویا و بودن در وضعیتی ایدئال نسبت به دیروز خودمان را نداریم؟ دلیل آن پراکندگی افکار و عدم تمرکز ذهن ماست. کتاب معجزه توجه آگاهی درباره‌ی روش‌های جلوگیری از این پراکندگی حواس است.

به اعتقاد تیک نات هان مشکل اکثر ما آدم‌ها این است که اتصال میان آگاهی خود و زمان حال را گم کرده و از دست داده‌ایم. به باور او، اکثر انسان‌ها در وضعیتی به‌سر می‌برند که افکارشان جلوتر یا عقب‌تر از بدنشان می‌دود و همین دوپارگی است که باعث آشفتگی‌ها و ناکامی‌های آنها شده است.

اگر به کتاب‌های رشد فردی علاقه‌مند هستید کتاب معجزه توجه آگاهی انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1417 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معجزه توجه آگاهی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *