راه باریک آزادی

قیمت اصلی 98.000 تومان بود.قیمت فعلی 58.000 تومان است.

نویسندگان: دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون

مترجمان: سید علیرضا بهشتی شیرازی و جعفر خیرخواهان

تعداد صفحات کتاب: 926 صفحه

حجم فایل: 72.59 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب راه باریک آزادی pdf

دانلود کتاب راه باریک آزادی pdf

نویسنده ها در کتاب راه باریک آزادی درباره اینکه جوامع انسانی چگونه و چرا به آزادی رسیده یا در دستیابی به آن شکست خورده اند، بحث می کنند.

.

کتاب راه باریک آزادی همچنین به بررسی پیامدهای این مبارزه، خصوصاً در زمینه بهروزی و رفاه می پردازد. ما در تعریف آزادی از توصیف جان لاک، فیلسوف انگلیسی پیروی میکنیم. او معتقد بود افراد هنگامی آزادند که اختیار کامل نظم بخشیدن به کنش هایشان را داشته باشند و جان و مالشان را هرگونه که مناسب میدانند، بدون استجازه یا وابستگی به ارادۀ هر شخص دیگری در خدمت بگیرند. آزادی به این معنا، یک آرزوی اساسی برای تمامی انسانها شمرده میشود.

لاک تأکید میکرد هیچ کس نباید به حیات، سلامت، آزادی یا اموال دیگری آسیب بزند. با این حال روشن است که در طول تاریخ آزادی گوهری کمیاب بوده و امروزه نیز موهبتی نادر است. هر ساله میلیونها نفر در خاورمیانه، آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی از خانه و کاشانه خود میگریزند و در فرآیند فرار، جانشان را به خطر می اندازند نه برای دستیابی به درآمد بالاتر یا راحتی مادی بیشتر، بلکه در تلاش برای حمایت از خود و خانواده هایشان در برابر خشونت و ترس.

کتاب راه باریک آزادی کتابی است که در پانزده فصل نوشته شده است و موضوع آزادی از منظرهای مختلف موردتوجه قرار گرفته است. آنچه نویسندگان این کتاب می‌گویند این  است که آزادی را نمی‌توان نظم طبیعی چیزها دانست و واقعیت این است که در جهان ما قوی‌ها در بیشتر موارد بر ضعیفان مسلط‌اند و آزادی انسان به‌زور یا با آداب‌ و رسوم و هنجارها از بین رفته است و دولت‌ها چندان قدرتی برای حفظ مردم در برابر این آسیب‌ها ندارند. در حقیقت آزادی زمانی پدیدار می‌شود که تعادلی ظریف و البته همواره متزلزل بین دولت و جامعه برقرار شود.

دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون معتقدند این دیدگاه که فرایند روشنگری یک سازه بادوام سیاسی به نام آزادی می‌سازد کاملاً فانتزی است و راه باریک آزادی همان مبارزه‌ی مدام میان دولت و جامعه است. آنها می‌گویند ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بیشتر از هر زمان دیگری به آزادی نیاز داریم و راهروی آزادی از هر زمان دیگری باریکتر و خطرناکتر شده است. مسیری که مجبوریم آن را بپیماییم زیرا مسیر مقابل آن مسیر تباهی است.

نقد کتاب راه باریک آزادی pdf

کتاب راه باریک آزادی نوشته نویسندگان کتاب چرا ملت ها شکست می خورند، دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون می باشد. نویسنده ها بر اساس دهها سال تحقیق، به توضیح موضوعی بسیار مهم می پردازند که چرا برخی کشور ها به سمت پیشرفت و آزادی حرکت میکنند، در حالی که برخی کشورها با استبداد و هنجارهای غلط به مسیری دیگر پا میگذارند.

آنها در کتاب راه باریک آزادی توضیح میدهند که معمولا ایالت ها برای محافظت از شهروندان خود در برابر قدرتمندان نیاز به یک وضعیت پایدار دارند و از این وضعیت پایدار تحت عنوان روشنگری یاد می کنند که منجر به برقراری تعادل میان دولت و مردم، همچنین نخبگان و شهروندان میشود. این تعادل دولت و مردم را وادار میکند که از ظرفیت های غنی جامعه استفاده کنند که منجر به رشد و شکوفایی نیز میشود.

عجم اوغلو و جیمز رابینسون، این مفهوم جدید را به واسطه داستانهای مختلف از سراسر جهان در طول تاریخ توضیح می دهند و به ما کمک میکنند تا گذشته و حال را بفهمیم و آینده را تحلیل کنیم. آزادی مبتنی بر توازن متزلزل میان حکومت و جامعه، میان فرادستان اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی و شهروندان عادی، میان نهادها و هنجارهاست.

همان‌طور که غالبا در تاریخ روی می‌دهد همین که یک سمت توازن بیش از اندازه نیرومند شود آزادی از بین می‌رود. آزادی نیاز به هوشمندی جامعه دارد. اما نیازمند است که نهادهای حکومتی پیوسته خود را به روز کنند تا به چالش‌هایی بپردازند که می‌توانند زمینه آزادی را از بین ببرند. کتاب راه باریک آزادی سعی دارد با نگاهی جامع و کاربردی به این مسائل بپردازد.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب راه باریک آزادی حاوی تصویری بزرگ از چارچوبی که توضیح می‌دهد آزادی چرا در برخی حکومت‌ها شکوفا می‌شود و در بعضی دیگر به اقتدارگرایی یا آشوب سقوط می‌کند، کتابی در مورد نحوه تداوم بخشیدن به حیات پویای آزادی به رغم تهدیدات جدید.

آزادی آسان به دست نمی آید. بسیاری از ملت‌ها از ناکارآمدی دولت هایشان رنج می‌برند و در قفس هنجارها و سنن گرفتارند. دیگران محکوم به لویاتان مستبدند. نویسنده ها در این تصویرسازی بسیار اصیل و سیراب‌ کننده به سیاحت از میان تمدن‌ها در طول اعصار و امصار می‌پردازند. دستاوردی چشمگیر که تنها از پس آنها برمی‌آید و به نظر می‌رسد قرار است کارنامه درخشان کتاب چرا ملت ها شکست می خورند را تکرار کند.

نقد کتاب راه باریک آزادی

ما دو راه برای زندگی کردن در دنیای امروز داریم. یا منفعل باقی بمانیم و بگذاریم آزادی هایمان به طور کامل تحت الشعاع قرار بگیرد یا تصمیم بگیریم بخش فعال جامعه باشیم و برای آزادی‌ها و حقوق شخصی مان مبارزه کنیم چرا که از دست‌ رفتن آزادی سیاسی در ادامه معادل از هم‌ پاشیدن رفاه و امنیت هم خواهد بود.

اگر مسیر دوم را انتخاب کرده‌اید این مسیر نیازمند آگاهی است و لازم است کتاب‌ های مختلفی را بخوانید و چیزهای زیادی یاد بگیرید تا بتوانید در آن گام بردارید. کتاب راه باریک آزادی pdf همان کتابی است که به شما کمک می‌کند به‌ خوبی دنیای اطرافتان را بشناسید و در مسیر درستی گام بردارید. نویسندگان این کتاب نتایج سال‌ها مطالعه و گشتن در تاریخ را در قالب یک کتاب خوش‌خوان و باکیفیت در اختیار افراد قرار داده است تا جامعه به حرکت درآید.

این کتاب، ترکیبی از نظریه و تاریخ است. نویسندگان در این اثر نیز ابتدا نظریه‌ای ارائه می‌دهند و سپس در فصول متعدد می‌کوشند آن‌ را در موردهای تاریخی خاص آزمایش کنند. جورج آکرلف برنده جایزه نوبل اقتصاد درباره آن گفته است:

«کتاب راه باریک آزادی ما را به سفری جذاب از میان قاره‌ها و در دل تاریخ بشر می‌برد تا عناصر آزادی را کشف کنیم. در این زمانه تحقیقی مهم‌تر از این نمی‌تواند وجود داشته باشد – و نه کتابی مهم‌تر از این کتاب». نویسندگان کتاب به معنایی از آزادی که در اندیشه جان لاک فیلسوف انگلیسی بیان شده است، نظر دارند.

موانع رسیدن به آزادی و برابری

نویسندگان کتاب معتقدند دو مانع اساسی پیش‌ روی آزادی وجود دارد: اول: قدرت و اقتدار حکومت، و دوم: قفس هنجارها. حضور حکومت مولد نظم و ممانعت از جنگ همه علیه همه است و فقدان آن وضعیتی شبیه به جنگ همه علیه همه راه می‌اندازد؛ اما مسئله این است که حکومت قادر است از اختیار و قدرتش به نفع دارندگان قدرت سوءاستفاده کرده و آزادی را تحدید و تهدید کند.

مسئله آزادی درواقع مسئله «مهار‌کردن اختیار و اقتدار حکومت، به‌ صورتی‌ که فوایدش و نه مضارش عاید شهروندان شود» (ص. 11)؛ یعنی پرداختن به اینکه «ما نیاز به حکومتی داریم که ظرفیت اجرای قانون، مهار خشونت، حل‌ و فصل مرافعات و ارائه خدمات عمومی را داشته باشد، و در‌عین‌حال توسط جامعه‌ای جسور، مطالبه‌گر و کاملا سازمان‌یافته لجام زده شود» (ص. 44).

نویسندگان کتاب راه باریک آزادی با اتکا به شواهد تاریخی نشان می‌دهند چنین حکومتی محصول حرکت جوامع و تحول‌شان در دل راه یا دالان باریکی است که اگر جوامع در مسیر تاریخ در درون آن حرکت کنند، به آزادی دست می‌یابند و در صورت خروج از این دالان باریک، اقتدارگرایی یا هرج‌ومرج در انتظار ایشان است.

آنچه خواندید...

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “راه باریک آزادی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *