آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود

قیمت اصلی 65.000 تومان بود.قیمت فعلی 48.000 تومان است.

نویسنده: گریس بلاکلی

مترجم: احمد سیف

تعداد صفحات: 260 صفحه

حجم فایل: 9.35 مگابایت

دانلود کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود pdf

کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود راهنمایی واضح، در دسترس و آموزنده برای علاقه‌مندان به اقتصاد چپ‌‌گرا محسوب می‌شود.

موضوع کتاب، مالی‌سازی، یکی از مسائل مهم دوره‌ و زمانهٔ ماست و شناخت بهتر این فرآیند می‌تواند کمک کند تا با توجه به پیامدهای آن سیاست گذاری بهتری کنیم.

نویسنده‌ی این اثر، گریس بلاکلی پژوهشگر و تحلیل‌گر اقتصادی است. او در موسسه‌ی تحقیقات سیاست عمومی کار می‌کند و در مورد مسائل اقتصادی برای رسانه‌های مختلف می‌نویسد.

خلاصه کتاب

در کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود خواهید دید که مالکان سرمایه چطور برای به دست آوردن سود بیشتر کالاهای فاقد ارزش خود را به جهان تحمیل می‌کنند و با وام دادن سرمایه‌های خود و مالک شدن درآمدهای آینده‌ی وام گیرندگان، رشد اقتصادی را متوقف می‌سازند. این جریان سال‌هاست سبب رشد بدهی بخش خصوصی کشور و مصرف زودهنگام منابع شده که به ضرر نسل‌های آینده است.

در واقع منطق سرمایه‌داری بر به تملک درآوردن منابع و تخریب محیط زیست استوار است، روندی که شکل حادّ آن از سال‌های 1980 از بریتانیا آغاز شده و تاریخ اقتصاد ما را وارد مرحله‌ای بحرانی کرده است. البته روند مالی‌سازی کشورها در برهه‌های مختلف زمانی دیده می‌شود، اما امروزه پس از گذر از بحران‌های اقتصادی مختلف و نفوذ افراد قدرتمند، این روند شکل کاملی به خود گرفته و تبدیل به الگوی اقتصادی دوران ما شده است.

گریس بلاکلی نویسنده کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود عقیده دارد این نظام مالی‌شده پس از جنگ جهانی دوم به مرور شکل گرفته است. فرایند مالی‌سازی در حقیقت به افزایش حداکثری انگیزه‌های مالی، بازارها، نهادهای مالی و فعالان آن، و افزایش قدرت تأثیرگذاری هریک از این عوامل بر عملکرد اقتصاد داخلی و جهانی گفته می‌شود.

این روند استانداردهای زندگی در یک جهان ثروتمند را برای ما طراحی کرده، اما در عمل به شکنندگی اقتصاد و رو به فزونی رفتن بدهی‌های بخش خصوصی و بسیاری پیامدهای منفی دیگر منتهی شده است. امروزه ما نظاره‌گر اتفاقی هستیم که عملاً محیط زندگی و حتی آینده‌مان را از ما ربوده است. بنابراین لازم است نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم و با آسیب شناسی این وضعیت به سهم خود نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

بخشی از متن کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود

در کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود می‌خوانیم: امکان بازگشت به سیاست‌های پیش از بحران وجود ندارد، چرا که ممکن نیست به زمان پیش از ترکیدن حباب مسکن بازگردیم. هرگز امکان نخواهد داشت که بار دیگر آن میزان بدهی جدید (و بنابراین پول جدید) ایجاد شود. و اقتصاد سیاسی رشد مالی‌سالار بدون بدهی فزاینده و قیمت فزاینده‌ی دارایی‌ها به‌تدریج فروخواهد پاشید.

مردم که شاهد کاهش استانداردهای زندگی خود هستند این اندیشه را که منافع آن‌ها در وضعیت موجود بهتر تأمین می‌شود زیر سؤال می‌برند و جوانان با مشاهده‌ی فروپاشی زیست‌محیطی علیه نظام اقتصادی‌ای که آینده‌ی آنان را قربانی سود کنونی خود می‌کند می‌شورند. ما باید با ایجاد ائتلافی انتخاباتی، مسیری برای خروج از این باتلاق اقتصادی ـ سیاسی ترسیم کنیم که کارگران را علیه طبقه‌ی نخبگان متحد سازد:

کسانی که از قِبل کار زندگی می‌کنند در برابر کسانی که از قِبل ثروت زندگی می‌کنند. هر تلاشی برای ایجاد تعادل مجدد قدرت و ثروت و گرفتن آن از دستان کم‌شماران و سپردنش به دستان بی‌شماران، اگر که صرفاً بر بازتوزیع بنا شود، ناپایدار خواهد بود. خطوط اساسی جنگ اقتصادی بر مالکیت ترسیم می‌شوند. وقتی تاچر به قدرت رسید، خصوصی‌سازی ثروت جمعی بریتانیا را آغاز کرد. (ص197 کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود)

وی به‌ منظور تأمین درآمد کوتاه‌مدت برای افراد با درآمد متوسط، که حمایت انتخاباتی لازم را برای تثبیت ائتلاف او مهیا می‌ساختند، به این اموال آتش زد. همچنین محدودیت‌های تحرک سرمایه را زدود تا هر تلاشی برای تغییر این مدل مساوی با فرار سرمایه باشد. تاچر مالیات‌ها را برای ثروتمندان کم کرد و بر کاهش بار مالیاتی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی نظارت داشت…

اما این تغییرات اقتصادی به واسطه‌ی سیاست‌های بسیار گسترده‌تری انجام می‌گرفت که تعادل قدرت سیاسی و اقتصادی را دگرگون ساخت. مجادلات عظیم درباره‌ی مالیات و مخارجْ بعدتر و در زمانی پدید آمدند که حزب کارگر جدید تلاش می‌کرد تا نظام بی‌ثبات و نابرابر را اندکی منصفانه‌تر جا بزند. ما باید با توسعه‌ی مالکیت دولتی، اجتماعی و کارگری، بر تغییر توازن قدرت از سرمایه به کار تمرکز کنیم.

این امر صرفاً بیانیه‌ای اخلاقی یا سیاسی نیست، بلکه بیانیه‌ای است درباره‌ی آن‌چه باید انجام پذیرد. بدون داشتن برنامه‌ای برای اجتماعی‌سازی ثروت، تناقضات اقتصادی مدل کنونی (از نابرابری تا تغییرات اقلیمی) سر به فلک خواهند کشید. پیکتی نشان داد که گرایش سرمایه‌داری به سمت رشد سریع‌تر بازده سرمایه نسبت به بازده نیروی کار است. (ص198 کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود)

سرمایه‌داری مالی‌سازی‌شده این روند را برای مدتی با متورم کردن حباب سوداگرانه‌ی عظیم بدهی‌محوری شتاب بخشید که منابع زمین را به تاراج برد و صرفاً مقادیر زیادی ناکارآمدی و هدررفت منابع به بار آورد. مادامی‌که ثروت در مالکیت خصوصی اشخاص و دارای توزیعی نابرابر باشد، این الگوها همچنان اقتصاد ما را بیمار خواهند کرد.

آن‌چه پدیدار خواهد شد جهانی مالی‌سازی‌ شده و مملو از حباب‌ها، نابرابری‌های فزاینده و سطح بدهی دائماً در حال ‌افزایش است که با تخریب زیست‌محیطی برای دست‌یابی به سود همراه خواهد بود. چنین مدلی چندان دوام نخواهد داشت. برخی این مسائل را مثال‌های «شکست بازار» می‌بینند که به واسطه‌ی مداخله‌ی دولت در عرصه‌های فرعی اقتصاد قابل‌حل‌اند. (ص199 کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود)

تغییر ساختار مالکیت جواب‌گوی این اشخاص نیست، بلکه باید مقررات و مالیات بر شرکت‌ها اِعمال کرد تا کالاهای اجتماعی و زیست‌محیطی را ارتقا دهند. چنین چشم‌اندازی بر این اندیشه بنا شده است که تخریب زیست‌محیطی، ظهور انحصارها و نابرابری فزاینده…

نقد کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود pdf

اگر جزو پژوهشگران حوزه‌های اقتصاد، جامعه شناسی و فلسفه هستید، کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بحران اقتصادی‌ای که جهان امروز با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند، دیگر بر کسی پوشیده نیست. نیازهای ضروری شمار بسیاری از افراد بشر در نظام کنونی برآورده نمی‌شود و روشن نیست که سامان کنونی به کجا راه خواهد برد. اما علت این بحران‌ها چیست؟ پاسخش چندان دشوار نیست: نظام سرمایه‌داری!

الگوی رشد اقتصادی در زمانه‌ی ما، اصل را بر رشد مالی یا «مالی‌سالاری» می‌گذارد، زیرا از این طریق است که مالکان سرمایه می‌توانند بدون آنکه در تولید نقشی بیافرینند، سود ببرند. این سود حاصل‌آمده، این فرصت را در اختیار آنها می‌گذارد که سرمایه‌ی خود را به دیگر سرمایه‌داران مالی وام بدهند و وام‌گیرندگان نیز بخشی از درآمدهای آتی خود را به وام‌دهندگان می‌پردازند و بدین ترتیب رشد اقتصادی روبه‌کاهش می‌گذارد.

نمونه‌های گسترده و هراس‌آور به‌بارآمدن بدهی‌ در تاریخ اقتصادیِ جدید بسیار چشمگیر است: نمونه‌ی بارزش را در سال ۲۰۰۷ شاهد بودیم. اما سرانجام بهای این فرصت طلبی و سودجوییِ سرمایه‌داران را چه کسانی خواهند پرداخت؟ بهره‌وری بی‌رویه از منابع زمین و فزونی‌گرفتن هراس‌آور بدهی‌ها به کجا می‌انجامد.

کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود پژوهشی جندجانبه است درباره‌ی چند‌وچون این به‌تاراج‌ بردن در بریتانیا، و از چپاول بزرگ سرمایه‌داری جدید پرده برمی‌دارد و نمونه‌های بریتانیایی را می‌توان با بزرگترین سرمایه‌داری جهان، یعنی آمریکا مقایسه کرد. اما آیا می‌توان از این روند رو به نابودی را بازایستاند و با نظری بنیادشکنانه در نظام بحران‌آفرین اقتصاد امروز نگریست؟

سرمایه‌داری سامان خودش را به‌گونه‌ایی طبیعی و ناگزیر جلوه داده است، اما به‌قول توماس سانکارا، چه‌گوارای آفریقا، «نمی‌توان تغییرات بنیادی را بدون ذره‌ای از جنون به سرانجام رساند. در این مورد، جنون از ناسازگاری می‌آید، از جرئت پشت‌کردن به سنت‌های پیشین و جرئت ساخت آینده.» آیا هنگام آن فرا نرسیده است که در سامان مالکیت خصوصی و بدیهی‌انگاشت آن بنیادشکنانه و «جنون‌وار» بازنگریم؟

کتاب آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود بهترین کتابی است که به ما می‌گوید چگونه وارد این شرایط آشفته شده‌ایم.

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1668 دسته‌بندی: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آنچه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *