توتالیتاریسم

قیمت اصلی 82.000 تومان بود.قیمت فعلی 44.000 تومان است.

جزو کتاب های برگزیده درباره جامعه شناسی

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: محسن ثلاثی

تعداد صفحات کتاب: 376 صفحه

حجم فایل: 33.41 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب توتالیتاریسم pdf

دانلود کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت pdf

خواندن کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت بر هر ایرانی یا بهتر بگوییم بر هر فردی واجب است. بخوانید تا در آینده چوب نادانی خود را نخورید!

کتاب حاضر نظمی جالب توجه دارد. نویسنده با منطق، بیانی خاص و همه جانبه مسائل را توضیح می‌دهد و همه جنبه‌های مختلف موضوعات را تبیین می‌کند. کتاب توتالیتاریسم در ابتدا از بررسی تعاملات و دینامیک درونی توده‌ها شروع می‌شود و از سبز شدن بذر اندیشه‌ی توتالیتر در میانه‌ی آنها سخن می‌گوید.

با رفتن به عمق توده‌ها، نویسنده در می‌یابد چه چیز در حال رویداد دادن است؛ در این میان، همدستی موقتیْ میان افراد بی‌شأن شده و اوباش با نخبگان سیاسی و اجتماعی جامعه را کشف می‌کند. از اینجا در می‌یابد چگونه این اتحاد نشانه‌ی شکل گیری سازمان و جنبشی تبلیغ‌گر و پر سروصداست.

از اینجا چگونه مسیر خود مشخص و جدا می‌کند. آرنت در ادامه برای خواننده می‌گوید که در این مسیر چطور سازمان‌ها با تفکر تمامیت خواه به رأس قدرت می‌رسد و چگونه از هر سو و تماما بر امور و ضوابط جامعه تسلط تام می‌یابد. در کتاب توتالیتاریسم روش های سلب آزادی و دخالت در تمامی مسائل عمومی جامعه و دست بردن در خصوصی‌ترین امور هر انسانی به‌خوبی شکافته می‌شود.

خواننده در مسیر کتاب در می‌یابد، پس از قدرت یافتن توتالیتاریسم، شکل حکومت با هر نامی که قبلاً داشته، ‌ تغییر می‌کند و وضع به‌تمامی نو بدل می‌شود. در واقع توتالیتاریسم نحله‌ای از حکومت داری و نظام سیاسی است. در نهایت از خشونت و ارعاب و نقش ایدئولوژی در پیشبرد قدرت و گسترش حکومت در این کتاب سخن به میان می‌آید.

علایم تشخیص یک حکومت توتالیتر

  • بسته شدن رسانه‌ها و روزنامه های منتقد حکومت.
  • وجود سانسور شدید در تمام ابعاد، از جمله اطلاعات، رسانه‌ها، اینترنت، مطبوعات و کتب.
  • زندانی شدن افرادی که از حکومت انتقاد می‌کنند.
  • پناهندگان سیاسی فراوان در کشورهای دیگر.
  • اقتصاد بستهٔ دولت‌مدار و سیاست های اقتصادی مرکانتیلیستی یا سوسیالیستی.
  • وجود رهبری مقتدر و اغلب کاریزماتیک در رأس حکومت
  • شخصیت پرستی (کیش شخصیت)
  • وجود ایدئولوژی فراگیر رسمی و حکومتی که همه‌ چیز با آن سنجش می‌شود.
  • استفاده از قانون به نفع دولت و خواسته‌های صاحبان قدرت.
  • پایمال کردن ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشری، سرکوب و تبعیض نظام‌مند و بنیادین علیه افرادی با گرایش جنسی یا هویت جنسیتی مختلف و سرکوب حقوق افراد سیاسی، مذهبی و قومی.
  • قرار داشتن انحصار رسانه‌های فراگیر، از جمله رادیو و تلویزیون، در اختیار دولت و نبود رادیو و تلویزیون خصوصی.
  • دولتی‌بودن تمام نظام‌های ارتباطی، از جمله پُست، تلفن و اینترنت.
  • تشویق مردم به شرکت در انتخابات‌های نمایشی یا فرمایشی برای کسب مقبولیت و پشتوانه مردم و نشان‌دادن رضایت مردم از حکومت به اپوزیسیون و جامعه بین‌الملل.
  • مقدس شماری رهبر، ارزش‌ها، آرمان‌های رسمی حاکمیت و ارزش گذاری بر میزان موافقت با نظرات رهبر و محبوبیت نزد او.
  • برخورد سخت گیرانه و بی‌رحمانه با مخالفان حکومت و عدم مدارا با مخالفان و معترضان.
  • محدود شدن آزادی‌های فردی، به‌ویژه آزادی بیان.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

در کتاب توتالیتاریسم، هانا آرنت حکومت‌های تمامیت‌خواه نازیسم و استالینیسم را پدیده‌ای مدرن می‌داند که ریشه‌های آن را باید در تحولات تاریخی و فرهنگی جست جو کرد که به پیدایش جامعه مدرن انجامیده، و مهم‌ترین ویژگی حکومت‌های توتالیتر قرن بیستم را امپریالیسم، نژادپرستی، یهودستیزی، و کوره‌های آدم سوزی می‌داند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که آرنت در توصیف حکومت‌های تمامیت‌خواه شرح می‌دهد این است که، خشونت‌های توتالیتاریسم فقط با رجوع به خصلت قانونی و ایدئولوژیک آن‌ها فهمیدنی است. در چهارچوب ایدئولوژی توتالیتر هر عملی، هرقدر غیرانسانی و نفرت‌انگیز، تابع اصول کلی مقبول است.

بنابراین قتل‌عام یهودیان در آلمان صرفاً فقط به معنای برتری نژاد و نژاد پست تلقی می‌شد و این‌گونه است که در ایدئولوژی‌های توتالیتر جنون جمعی ممکن می‌شود و عقل سلیم از میان می‌رود. پس رژیم‌های تبهکار و توتالیتر هیتلر و استالین از حمایت توده‌ای برخوردار بودند و پیروانی ازخودگذشته و فداکار داشتند که به‌وسیله این رژیم‌ها دچار بی‌هویتی و بی‌خویشتنی و انزوا قرار می‌گرفتند. نتیجه چنین بی‌هویتی و بی‌خویشتنی این است که جنبش توتالیتر از تک‌تک پیروانش وفاداری تام، نامحدود، بی‌چون‌وچرا، و تغییرناپذیر می‌خواهد. چنین خواسته‌ای از پیروان، جزء از انسان منزوی و انسانی که هیچ‌گونه روابط اجتماعی قویی ندارد نمی‌توان انتظار داشت.

خلاصه کتاب

نگاه آرنت در کتاب توتالیتاریسم بیش‌تر به سمت نازیسم است، زیرا هم اطلاعات بیشتری از نازیسم در اختیار داشت و هم اینکه منشأ توتالیتاریسم را نازیسم می‌‌دانست و نه بلوشیسم. آرنت نمی‌‌گفت که نژادپرستی یا هر عنصر دیگر توتالیتاریسم باعث ایجاد رژیم های هیتلری یا استالینی شده است، بلکه می‌‌گفت که این عناصر که شامل یهودستیزی، افول دولت-ملت، توسعه طلبی در جهت منافع خود و اتحاد میان سرمایه‌‌داری و اوباش‌‌پروری است در جنبش‌‌هایی که این رژیم‌‌ها را عَلَم کرده‌‌اند، وجود دارند.

هانا آرنت برای باز کردن مقصود خود برای علاقه‌‌مندان این کتاب، در ماه‌‌های مارس و آوریل سال ۱۹۵۳، شش سخنرانی انجام داد. سخنرانی اول او پیرامون درک تمامیت خواهی بود. در سخنرانی دوم، انواع حکومت را از دیدگاه افلاطون و منتسکیو مورد واکاوی قرار داد. در سخنرانی سوم، تمایزهای مهم میان دولت‌‌های قانون‌‌مدار و خودسر، قوانین تثبیتی توسط بشر و قوانین توتالیتر موجود بر طبیعت و منابع سنتی اقتدار و منابع جدید توتالیتر را شرح داد.

نویسنده کتاب توتالیتاریسم در سخنرانی چهارم، از نظام ایدئولوژیک و اعتقادی توتالیتر سخن گفت. در سخنرانی پنجم، تنهایی انسان در تمامیت‌‌خواهی را در مقابل تجربه‌‌ی ناتوانی در استبداد قرار داد و توضیح داد که تجربه‌‌ی انزوا و تنهایی باعث اندیشیدن و فعالیت‌‌های کنش‌‌مند شده است. در نهایت او در سخنرانی ششم، واقعیت سیاسی آزادی را از ایده‌‌ی فلسفی و ماتریالیسم ذاتی اندیشه‌‌ی سیاسی غرب متمایز نمود.

خواندن کتاب توتالیتاریسم شاید سخت به نظر برسد، همان‌‌طور که خود آرنت در جواب اریک وگلین می‌‌گوید که «مشکل من این بود که چگونه باید از دیدگاه تاریخی، درباره‌‌ی چیزی –تمامیت خواهی- می‌‌نوشتم که نمی خواستم حافظ آن باشم، بلکه برعکس، برای نابودی آن احساس تعهد می‌‌کردم. روش من برای حل این مشکل موجب این انتقاد شده که کتاب فاقد یکپارچگی است. من تاریخ تمامیت خواهی را ننوشتم بلکه تحلیلی از آنرا با معیارهای تاریخ به نگارش درآوردم»

با این حال خواندن این کتاب بسیار مهم، می‌‌تواند در درک تمامیت خواهی و چگونگی شکل گیری رژیم هایی چون نازیسم و بلشویسم کمک کند.

نقد کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت pdf

هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم، نهادها و عملکرد جنبش های توتالیتر را مورد بررسی و کاوش قرار می دهد و بر دو نمونه ی شاخص از دولت های تمامیت خواه در دوران معاصر تمرکز می کند: آلمان نازی و روسیه ی استالینیست.

آرنت با ذکاوتی مثال زدنی و به شکلی مستدل بیان می کند که این دو حکومت، دو روی یک سکه بودند و نه فلسفه هایی در مقابل یکدیگر. او با اتکا به این نگرش، تبدیل طبقه های مختلف اجتماعی به توده ها، نقش پروپاگاندا در رویارویی با جهان غیرتمامیت خواه، استفاده از ترس و تروریسم، و انزوا و طردشدگی را به عنوان پیش نیازهای شکل گیری حکومت های تمامیت طلب معرفی می کند.

کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت pdf مجموعه ای از سوالات بنیادین درباره ی چگونگی شکل گیری استبداد را مطرح می کند.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1395 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “توتالیتاریسم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *