توتالیتاریسم حکومت ارعاب کشتار خفقان

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
توتالیتاریسم-حکومت ارعاب، کشتار، خفقان (nbookcity.com)

دانلود کتاب توتالیتاریسم حکومت ارعاب کشتار خفقان

این کتاب ترجمه بخش سوم کتاب خاستگاه توتالیتاریسم‬ است که در سال‭ ۱۹۶۸ ‬تحت عنوان ‭Totalitarianism‬ منتشر شده است. توتالیتاریسم حکومت ارعاب کشتار خفقان به قلم هانا آرنت نوشته شده است.

توتالیتاریسم یا تمامیت خواهی  اصطلاحی در علوم سیاسی و توصیف‌گر نوعی از حکومت است که معمولاً دارای این شش ویژگی است: یک ایدئولوژی کلّی، یک سیستم تک‌حزبی متعهّد به آن ایدئولوژی کلّی که معمولاً توسط یک نفر رهبری می‌شود، دارای پلیس مخفی گسترده، انحصار در سلاح‌های مورد استفاده، انحصار وسایل ارتباط جمعی، انحصار اقتصادی که ممکن است لزوماً و به‌طور مستقیم توسّط حزب صورت نگیرد.

این نوع حکومتی به نوبهٔ خود به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که از جمله می‌توان به خودکامگی، استبداد، جبّاریّت، حکومت مطلقه، یکّه سالاری و … اشاره نمود. نمونه‌ هایی چون نازیسم، حکومت مطلقهٔ فقیه در ایران، فاشیسم، مائوئیسم و لنینیسم در حقیقت زیرگونه‌ های این‌گونه‌های حکومتی است.

خلاصه کتاب

آلمان نازی یکی از حکومت‌های تمامیت‌خواه مرده و معروف‌ترین نظام تمامیت‌خواه تاریخ بشر محسوب می‌شود. اتحاد جماهیر شوروی نیز یکی از نظام‌های تمامیت‌خواه در کنار آلمان نازی بود و مطابق گزارش سال ۲۰۱۵ خانه آزادی و گزارشگران بدون مرز بیشتر کشورهای خارج شده از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مانند جمهوری آذربایجان همچنان در خفقان مطبوعاتی و نبود آزادی به سر می‌برند. در این نوع حکومت‌ها، حکومت تقریباً بر تمام شئون زندگی عمومی و رفتارهای خصوصی شهروندان نظارت و کنترل دارد.

به تعریف سیاست‌دانان برجسته، یک حکومتِ تمامیّت‌خواه می‌کوشد تا همهٔ جمعیّتِ زیر دستِ خود را برای تحقّق بخشیدن به اهدافِ حکومتی، بسیج کند و فعالیّت‌هایی که همسو با این اهداف نباشند (مانند تشکیل اتّحادیه‌های کارگری، نهادهای مذهبی تأییدنشده از سوی دولت یا احزاب سیاسی مخالف)، تحمّل نمی‌شوند. افلاطون در کتاب جمهوری، حکومت تمامیّت‌خواه را از بهترین انواع حکومت دانسته‌است. استالین واژهٔ تمامیّت‌خواه را برای توصیف حکومتش به کار برد. حکومت‌های استالین (در شوروی)، آدولف هیتلر (در آلمان)، جمهوری اسلامی (در ایران)،و موسولینی (در ایتالیا) از مهم‌ترین نمونه‌های تمامیّت خواهی هستند.

نظامی سیاسی که در آن، حکومت تقریباً تمام جنبه‌های زندگی عمومی و خصوصی افراد را کنترل می‌کند. رژیم‌های توتالیتر، اغلب استقرار و حفظ قدرت سیاسی را از طریق استفاده از یک ایدئولوژی فراگیر رسمی و تبلیغات فراوان حکومتی از راه رسانه‌هایی که عمدهٔ آن‌ها در انحصار دولت است، برقراری کیش شخصیت (مقدّس کردن یک نفر در رأس حکومت)، محدود کردن و ممانعت از بحث آزاد و نقد حاکمیّت، استفاده از فضای سانسور و استفاده از تاکتیک‌های ایجاد رعب، محقّق می‌سازند.

تعداد بازدید: 3,993 بار

Hannah Arendt هانا آرنت1

عنوان کتاب: توتالیتاریسم

حکومت ارعاب، کشتار، خفقان

جز کتاب های سیاسی برگزیده

جزو کتاب های برگزیده درباره جامعه شناسی

جز صد کتاب قرن لوموند

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: محسن ثلاثی

تعداد صفحات کتاب: 376 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 33.41 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

آلبر کامو بر آن است که انسان تنها با «طغیان» می‌تواند با پوچی مقابله کند. او گفتۀ معروف دکارت را به این شکل درآورد: «طغیان می‌کنم، پس هستم!» آلبر کامو اذعان دارد که با هیچ چیز نمی‌توان «پوچی بنیادین هستی» را درمان کرد، اما شاید بتوان از درد آن اندکی کاست...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 2747
قصه دموکراسی از پدیده هایی است که دو چهره دارد. مردمانی که بر خوان نعمت آن نشسته اند شاهدان سیمای خوش آنند، اما دموکراسی یک سیمای تراژیک نیز دارد. در هر دیاری که امروز این واژه در مقام قانون و افاضه نشسته است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1329

2 پاسخ

  1. درود بر ناشران فضای مجازی فرهیخته..
    در خصوص کتاب پر محتوا و پر مغز خانم آرنت همین را بس که در سطوح متوسط و عالی در رشته های علوم سیاسی.روابط بین الملل.و حتی مدیریت استراتژیک که در دانشگاهها به بحث و مناظره و بعضا به مشاجره هم کشیده میشد و میشود و خواهد شد،همین تقسیم بندی خوی و خصلت و رفتارهای قانون پسند!!؟ حکومت های توتالیتاریسم در سطح جهان است که شباهت هایی عجیب را در خود داشته و به مانند پیوستاری تاریک چه از سوی آتئیست های چپ کمونیست و ناسیونالیسم های سوسیالیستی و حتی رژیم های سلطنتی متعادل مذهبی و نظام ولایی مذهبی شیعه اثنی عشری ولی سرتاپا صفوی منش در ایران است.
    امیدوارم که ایران۲۵۳۷ و ۴۲ ساله ما از نظام های پادشاهی و شیخی که مملو از شباهت هایی در عرصه انحصار ،سانسور ،تحدید ،تهدید و تحبیس در حوزه حقوق شهروندی و هویت حقیقی ملی ما ایرانیان را در محاق تحقیر در آزادی های فردی و اجتماعی و بی پایه ساختن اعتمادسازی های مبتلابه آن دچار گردیده،درس های عبرت بخشی ازتاریخ معاصر سیاسی را بگیریم،تا گذاری داشته باشیم برای آموزه های فرهنگ دموکراسی.
    بامید آن روز.

    1. با سلام خدمت جناب عزیزی راد.
      از نظر بنده با این اوضاع بسیار از روزهای ایده آل هر ایرانی فاصله داریم ولی من هم امیدوار و ارزومندم که هر ایرانی به حق و حقوق و آنچه که لایق و سزاوارش است دست پیدا کند. هم از لحاظ فرهنگی و هم سیاسی و دموکراسی!
      ممنون از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *