تراژدی دموکراسی در ایران

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
تراژدی دموکراسی در ایران (nbookcity.com)

دانلود کتاب تراژدی دموکراسی در ایران

کتاب تراژدی دموکراسی در ایران اثری ست سیاسی از عماد الدین باقی که به بررسی دموکراسی در کشورمان می پردازد.

قصه دموکراسی از پدیده هایی است که دو چهره دارد. مردمانی که بر خوان نعمت آن نشسته اند شاهدان سیمای خوش آنند، اما دموکراسی یک سیمای تراژیک نیز دارد. در هر دیاری که امروز این واژه در مقام قانون و افاضه نشسته است، دموکراسی کوره راههای طولانی، پرپیچ و خم و سنگلاخی را پشت سر نهاده و از میان آتش و خون گذر کرده است. دموکراسی، این زینت ملک امروز، محصول سجن و انقلاب و زجر دیروزیان است و کتاب حاضر روی دیگر قصه دموکراسی را بازخوانی می کند فقط در چنبره یک برش از زمان.

در باب این واژه یونانی می توان دو گونه مباحث تحلیلی و نظری را متمایز کرد. یکبار می توان از دموکراسی به چشم فرزندی چشم به جهان گشوده سخن گفت و یکبار هم می توان درباره جنین حوادثی که بعدها این فرزند را می زاید سخن سرایی کرد. اهل نظر به گونه نخست بیشتر رغبت نشـان داده اند و این کتاب به گونه دوم. شاید نسل امروز و نیل های فردا دریابند که برای دموکراسی چه هزینه هایی پرداخت شده است و با جان و دل آن را پاس بدارند. یکی از راههای دفاع از دموکراسی نشان دادن سیمای تراژیک و هزینه های آن و راه دیگر نمایش منافع دموکراسی است.

خلاصه کتاب

کتاب تراژدی دموکراسی در ایران مروری است بر روند قتل‌های رنجیره‌ای و مقوله خشونت در ایران پس از انقلاب اسلامی. این کتاب در اصل حاوی مقالات، گفت و گوها، اخبار و نوشته‌هایی است که در نشریات مختلف پس از دوم خرداد درباره قتل‌های زنجیره‌ای به چاپ رسیده است. این مقالات عمدتا از سوی عمادالدین باقی نگاشته شده یا در پاسخ به مقالات دیگر به رشته تحریر درآمده است. فلاحیان مدیریت وحشت را حاکم کرده بود، استراتژی دوم خرداد، نیازی و مسئله رحلت مرحوم حاج احمد خمینی، یک جاسوس مقیم لندن است، منبع شایعه مرگ مشکوک سید احمد خمینی، فتنه‌گری تازه بخش رسانه‌ای سعید امامی از جمله عناوین این مقالات هستند.

اگر تحقیقی درباره قتل های زنجیرهای پس از گذشت چند سال تحریر میشد از اشراف دیگری برخوردار بود اما مقالاتی که پا به پای حادثه نوشته شده اند حاوی طرائف و نکات مهمی هستند که بی شک در آنچه سالها بعد نوشته می شد فوت میگردید زیرا برخی لحظه ها و ظرافت ها پس از خروج از حالتها و شرایطی که در آن به سر می بریم چه بسا دست یافتنی نخواهند بود، ولی کتاب حاضر از هردو موقعیت برخوردار است.

نخست مقالاتی در بستر جاری رخدادها نوشته شده و با گذشت یکسال مورد بازبینی قرار گرفته و گاهی در پاورقی ها نکاتی بر آن افزوده شده است. و برخی از مقالاتی که در کتاب تراژدی دموکراسی در ایران گرد آمده اند، در هنگام انتشار، در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب داشته اند. گرچه خاستگاه این نوشتار، درمان و اصلاحگری بود ولی برخی از این رهگذر در پی آن بودند که از این نمد کلاهی بدوزند.

بخشی از متن کتاب

سعید امامی برای کسب توفیق در انتقال پیام اصلی خویش باید نخست خویشتن را به مخاطب بیاوراند. ژست اهل علم گرفتن از طریق بیان این مطلب که رئیس یک سرویس اطلاعاتی بیگانه از اینکه فردی تحصیلکرده در دانشگاههای خارجی نظیر سعید امامی مدیریت امنیتی را بر عهده دارد، یکی از فرازهای سخنرانی اوست. چاشنی کردن فهرستی از اسم ها و اشاره به افکار «فوکو» نیز در محیط دانشگاهی لازم است تا نشان دهد ما نیز اهل علم هستیم.

اظهارات او خاطره ای را برای نگارنده تداعی کرد که چند سال پیش دوست طلبه ای که از طریق ارتباطات برای تدریس در دانشگاه دعوت شده بود و خود را مسلط بر این وظیفه نمی دید، می گفت در اولین جلسه با به کار بردن تعدادی از اصطلاحات و ایسم هایی که دانشجویان معنایش را نمی دانستند، آنها را مرعوب کرده و فاصله شان را با خود زیاد کردم. بحث درباره فیلمهای اسپیلبرگ نیز بیان غیر مستقیم صلاحیت یک عنصر امنیتی برای اظهارنظر درباره مخملباف و القای شبهه اطلاعاتی نسبت به اوست. برخی استدلال های سعید امامی حاکی از روبنایی بودن اظهارات اوست. استدلالی نظیر اینکه «آخوند وقتی سوار خر شد، دیگر پایین نمی آید»

و یا در نقد آزادی و حجاب، استدلال به اینکه «آیا خری که پالان دارد، آزاد نیست و آنکه لخت و عریان است، آزاد است» به دلیل عدم کفایت دانش او برای استدلال های متین است. نکته دیگر در تصویرسازی از خود نزد دیگران، ارائه یک عنصر اطلاعاتی نیرومندی است که رؤسای مجرب سرویس های خارجی را شگفت زده می کند و می دهد که ما از قدرتی ماورای تصور سرویس های خارجی برخورداریم و در عمق خاک آنها، لحظه به لحظه اقداماتشان را تحت نظر داریم. نمونه ذکر شده در این سخنرانی، مؤاخذه رئیس سازمان امنیتی یک کشور دوست درباره فعالیت های گروه رجوی در آن کشور و ارائه جزیی ترین اطلاعات درباره نام ها، فعالیت ها و خانه های تیمی آنهاست.

نقد کتاب تراژدی دموکراسی در ایران

داستان عصبیت ها، کینه توزی ها، قیل و قالها، خشونت، آدم ربایی، زندان، قتل و ضرب و شتم انسانها، داستانی که در آن ضارب و مضروب هر دو قربانی هستند، تعصب ها را می تاراند و سرانجام، انسانیت را در کانون ارزش گذاری ها جای می دهد تا از پس آن همه حادثه ها قدر گوهر برآمده را بشناسند. طرفه اینجاست که هیچکس را یارای داعیه داری و تصاحب دموکراسی نیست زیرا قصه تراژدی نشان می دهد که آدمیان از هر فرقه و نحله ای را زهری چشانده است. کتاب تراژدی دموکراسی در ایران با همه تأثرانگیزی، اندیشه ورزی و هیجان آوری به گفته ارباب هنر تنها یک «فلاش بک» است و نمی تواند جای واقعیت را بگیرد. 

اگر به مسائل سیاسی کشورمان علاقه مندید خواندن این کتاب خالی از لطف نیست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,327 بار

Emadeddin%20Baghi%20 %D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86%20%D8%A8%D8%A7%D9%82%DB%8C

عنوان کتاب: تراژدی دموکراسی در ایران (دو جلدی)

باز خوانی قتل های زنجیره ای

همه چیز برای قدرت

نویسنده: عماد الدین باقی

تعداد صفحات کتاب: 335 و 225 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 17.81 و 11.84 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نگاه گراتزیا دلددا به جهان و آدمی، پیچیده و موشکافانه بود، و این امری است که با مطالعه‌ی هر یک از آثارش به خوبی نمایان می‌شود. برای نمونه می‌توان از کتاب پیش رو یاد کرد؛ اثری عمیق که در آن ماجرایی عاشقانه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 224
آرزوی زندگی راحت تری را نکنید چرا که فریبی بیش نیست. آرزوی توانایی و ظرفیت بیشتری داشته باشید تا در راه زندگی به شایستگی و آسودگی برسید. اگر یک انسان معمولی باشید هرگز عملاً با این سؤال که کجا هستید و...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 391

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *