سرداران بزرگ تاریخ

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
سرداران بزرگ تاريخ (nbookcity.com)

دانلود کتاب سرداران بزرگ تاریخ

کتاب سرداران بزرگ تاریخ اثر مایکل رانک کتابی تاریخی ست و به همه علاقه مندان به استراتژیک و تاریخ نظامی پیشنهاد می کنیم.

کتاب دلپذیری ست خصوصا برای افرادی که یدی در خوانش تاریخ دارند. مزیت پر رنگ این کتاب، عدم خشک بودن آن به علت عدم تمرکز محض بر روی آنالیز افراد، و به جای آن، استفاده ترکیبی از عناصر داستان گویی و پرداختن به زندگی شخصیت ها، در کنار تحلیل رفتار ها و تاکتیک های آنهاست. بماند که تاریخ خود مانند یک قصه است، و قصه ها به ما کمک می کنند که بهتر زندگی کنیم.

خلاصه کتاب

اگر کسی بخواهد به دنبال سرداری نیک نام بگردد در سلسله زنجیر فرماندهان اشراف زاده نامی از آنها نخواهد دید. آنها زندگی خود را از مراتب پایین نظامی آغاز می کنند و طی سالها تلاش، فرماندهان مافوق خود را تحت تأثیر قرار می دهند. هیچ مسیر دیگری وجود ندارد تا کسی بتواند به مقام فرماندهی برسد.

آنها مردانی نیستند که در خارج از میدان جنگ، سلسله مراتب فرماندهی را طی کرده باشند. سرداران بزرگ تاریخ استاد خدعه و نیرنگ بودند و در بی رحمی نظیر نداشته اند. اسکندر در جایی گفته که تمام مانورهای نظامی مشهور براساس این قاعده شکل گرفته که دشمن را از خط تدارکات و نیروهای کمکی جدا می کند و امکان ارتباط میان آنها را می گیرد.

بخشی از متن کتاب

خالد ابن وليد ملقب به «سیف الاسلام با شمشیر خداوند» رابطه ی غریبی با مذهب اسلام دارد. خالد موجب آن شد که دین اسلام فراتر از سرزمین عربستان برود. او سپاهیانش را در تصرف عراق، اردن، فلسطین و سوريه رهبری کرد و با نیروهایی بزرگ تر از نیروهای خود جنگید. خالد در طی سالیان دراز فرماندهی در هیچ نبردی شکست نخورد و توانست امپراطوری پارس و بیزانس را در هم کوبد. موفقیتهای تاکتیکی او در نبرد بارموک و جلولا با استفاده از سواره نظام ثابت کرد که یکی از فرماندهان بزرگ سواره نظام در تاریخ است. سرداری درباره خالد چنین گفته است:

«هیچ مردی در صحنهى نبرد همتای او نیست. هیچ مردی در میدان نبرد، چه قوی باشد و چه ضعیف هماورد او نیست و شکست می خورد نصيحت مرا بپذیرید و به جنگ او نروید.» با همه اینها موفقیت هایش او را به شخصیتی متناقض مبدل کرده است. این فرمانده تنها سرداری بود که در سالهای اولیه شکوفایی اسلام، موجب شکست مسلمانان شد. این شکست می توانست به تهدیدی جدی برای مسلمانان مبدل شود. اما خالد بعد از نبرد احد به دین اسلام گروید. پیروزی های خیره کننده او در زمان خلافت عمر و ابوبکر، هر دو را به هراس انداخت تا مبادا خالد بر عليه خلفای وقت قیام کند.

عمر هراسش را با خلع او از فرماندهی کل قوا فرو نشاند. خالد دوران بازنشستگی اش را در مقام سرباز ساده سپری کرد. سوابق جنگی او شامل پیروزی در ۱۰۰ جنگ، بدون هیچ شکستی است: پیروزیهای او موجب گسترش دین اسلام از ایران تا امپراطوری بیزانس شد و او از هر دو امپراطوری سرزمینهای زیادی را به غنیمت گرفت. علاوه بر آن خالد ابن ولید استراتژیست بزرگی بود که هیچ گاه در رویارویی با نیروهای بزرگ تر از خود تردید نمی کرد. بدون رهبری او حصول چنین پیروزیهای درخشانی ممکن نبود.

فتوحات او تاریخ خاور میانه را تغییر داد. خالد در مکه زاده شد. او به سال ۵۸۴ م در خانواده ای متمکن به دنیا آمد. او از قبيلهي قريش بود. پدر او ولید ابن مقيرا از بزرگان مکه بود و با اسلام مخالفت می ورزید. حضرت محمد (ص) بعد از مرگ عمویش، ابی طالب با قبیلهی قریش بر سر پرستش بتها اختلاف پیدا کرد. دیگر بزرگان مکه هم باز عقاید جدید محمد (ص) که آنها را به وحدانیت دعوت می کرد در هراس بودند به خصوص وقتی حضرت از مکه به مدینه مهاجرت کرد. پدر خالد یکی از متولیان بزرگ کعبه در زمان بت پرستی بود.

نقد کتاب سرداران بزرگ تاریخ

این اثر اطلاعات و نکات بسیار جالب و جدیدی دارد. کتاب سرداران بزرگ تاریخ، شرح احوال نوابغ نظامی جهان همچون «هانیبال»، «سردار پارتی»، «جولیوس سزار»، «اسکندر» و … است که به شرح زندگی، استراتژی‌های جنگی و نبوغ درخشان آن‌ها می‌پردازد. مؤلف بیان می‌دارد که در برابر سرداران بزرگ، سرداران ضعیف‌تر، در موارد بحرانی‌تر تعادل روحی و اعتماد به‌ نفس خود را از دست می دهند.

عقاید انسان دیدگاه و روش زندگیشان در زندگی را می سازد. نویسنده اگر واقعا می خواست می توانست در مورد فرماندهانی کتاب بنویسد که علاوه بر کشور گشایی و ثبت اسمشان در تاریخ حاکم واقعی قلب مردم شدند، چه در زمان خودشان چه در طول تاریخ… مثل کوروش کبیر، داریوش بزرگ، حضرت امیر المومنین، کریم خان زند و …  امیدواریم کسانی که دستی به قلم دارند تاریخ کشورمان را برای نسل های بعد درست و عادلانه فارغ از هر گونه رنگ و بوی سیاسی و نژادی به ارث بگذارند تا مثل ما از دیگران گدایی نکنند!

اگر از خواندن کتاب های تاریخی به خصوص جنگاوران لذت می برید، کتاب سرداران بزرگ تاریخ مایکل رانک را از دست ندهید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 499 بار

%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%20%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE%20 nbookcity.com 1

عنوان کتاب: سرداران بزرگ تاریخ

فرماندهانی که فاتح امپراطوری ها بودند و تاریخ را تغییر دادند

نویسنده: مایکل رانک

مترجم: رضا جولایی

تعداد صفحات کتاب: 93 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.53 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

یکی از کتاب‌های مهم «گابریل گارسیا مارکز» است. او مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. کتاب عشق در زمان وبا یکی از عاشقانه های معروف جهان رمان است. فلورنتینو، جوانی لاغر‌اندام...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 8799
داستان با نامه ای از دانش آموز فرانک ناصری کلاس دوم شایق به عقاب تیز پرواز جنگ شروع می شود. این نامه که به درخواست معلم فرانک برای یک رزمنده نوشته شده است به دست مرتضی می رسد. در جریان نامه او شرح...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 395

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *