آشتی شفای کودک درون

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
آشتی شفای کودک درون (nbookcity.com)

دانلود کتاب آشتی شفای کودک درون

کتاب آشتی؛ شفای کودک درون کتابی مفید و آگاهی بخش است که به گونه‌ای متفاوت به کودک درون پرداخته و برای مخاطب بسیار کاربردی است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در گذراندن وقت با کودک درون با آن روبرو می‌شویم حس حماقت است. با خودمان می‌گوییم من الان یک بزرگسال هستم و احمقانه است که سعی می‌کنم با احساسی که از کودکی داشتم ارتباط برقرار کنم. این منتقد درونی ماست که صحبت می‌کند.

با این حال برای شفای کودک درون مهم است که منتقد درونی‌تان را خاموش کنید و همزمان با شنیدن صدای کودک درون حرف او را هم گوش دهید. همه این صداها شایسته شنیده شدن هستند و با گوش دادن به آنها،‌ فضایی را در اختیارشان می‌گذارید تا احساس امروز شما را شکل دهند.

خلاصه کتاب

تیک نات هان، استاد ذن، در کتاب آشتی، شفای کودک درون دیدگاهی به ما می‌دهد که چگونه تمرینات حضور آگاهانه در لحظه، می‌تواند رنج‌های کودکی و زخم‌های روانی ما را شفا دهد. نویسنده با تکنیک‌ های عملی متحول کردن خشم، غم و ترس به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم با کودک خود آشتی کنیم و اجازه دهیم شادی و آرامش در زندگی‌مان شکوفا شود.

تیک نات هان به خوانندگان، شیوه‌های موثر رسیدن به صلح و آشتی با تجربه‌های دردناک زندگی را نشان می‌دهد. عشق او، با خرد عمیقی درباره چالش‌ های غیرقابل انکار زندگی همراه است و شادی حقیقی که برای هر کدام از ما امکان‌ پذیر است. کتاب آشتی شفای کودک درون، حاوی اصول بودائی و تمریناتی برای شفای زخم‌های کودکی است، کتابی دوست‌ داشتنی مملو از شفقتی ژرف.

ما می‌خواهیم با فرستادن کودکمان به‌جایی بسیار عمیق در درون، رنج‌مان را کاهش دهیم و تا جایی که ممکن است از او دور باشیم. اما فرار، رنج ما را خاتمه نمی‌دهد، بلکه آن را به تأخیر می‌اندازد. کودک زخمی مراقبت و عشق می‌طلبد، در حالی که ما برعکس آن را انجام می‌دهیم. فرار می‌کنیم چون از رنج می‌ترسیم. انسداد درد و رنج به ما احساس نابودی می‌دهد.

حتی اگر زمان داشته باشیم نمی‌خواهیم به خانه برگردیم، دائماً برای سرگرم نگه‌داشتن خود تلاش می‌کنیم، تلویزیون یا فیلم می بینیم، زیاد معاشرت می‌کنیم، از الکل یا مواد مخدر استفاده می‌کنیم، چراکه نمی‌خواهیم دوباره آن رنج‌ها را تجربه کنیم. کودک زخمی آنجاست و ما حتی نمی‌دانیم که آنجاست. کودک زخمی درونمان یک حقیقت است، اما نمی‌توانیم او را ببینیم. این عدم توانایی دیدن او، نوعی انکار است.

این کودک شدیداً زخمی است و واقعاً نیاز دارد که به سویش بازگردیم، اما به‌جای آن، از او دور می‌شویم. انکار در تمام سلول‌های بدن و آگاهی‌مان هست. انکار ما را از دیدن حقیقت بازمی‌دارد و به‌سوی انجام کارهای احمقانه سوق می‌دهد که رنجی بیشتر را موجب می‌شود و کودک زخمی درونمان را زخمی‌تر می‌کند. طبق مطالب کتاب آشتی شفای کودک درون، نیازی نیست به گذشته‌های دور برای دیدنش برویم. فقط کافی است عمیق نگاه کنیم و لمسش کنیم.

بخشی از متن کتاب

شاید پدری داشتیم که به ما به عنوان یکی از دارایی‌هایش، مثل خانه، پول یا ماشین نگاه می‌کرد. اگر چنین پدری داشتیم احتمالاً فکر می‌کرده که چون بچه او بودیم می‌توانسته با ما هر کاری انجام دهد. او به ما به عنوان یک شخص، یک موجود بشری با حق اندیشیدن، عمل کردن و دنبال کردن آنچه باور داشتیم زیبا، خوب و حقیقت است، نگاه نمی‌کرد. او فقط از ما می‌خواست مسیری که برایمان ترسیم کرده را ادامه دهیم.

چرا برخی از پدرها این گونه اند؟ پدرانی هستند که متفاو‌ت‌اند و قادرند با کودکان‌شان مانند موجودات آزاد و با احترام زیاد رفتار کنند. اگر پدرمان با ما بدرفتاری کرده، شاید به این دلیل است که درمانده بوده است. تربیت و محیط زندگی به او آموزش نداده که چگونه حس کند یا عشق و درکش را ابراز کند. اگر ما او را سرزنش کنیم، اگر بخواهیم او را تنبیه کنیم، رنج بیشتری خواهد کشید، همین. به این طریق نمی‌توانیم به او کمک کنیم.

اما هنگامی که او را به عنوان یک فرد درمانده درک کنیم، خشم‌مان نسبت به پدرمان ناپدید می‌شود. پدرمان تبدیل به کسی می‌شود که به عشق‌مان بیش از تنبیه‌مان نیاز دارد. البته اگر پدرمان از نظر جسمانی یا روانی به ما آسیب می‌زند، بهتر است که دوروبر او نباشیم و خودمان را در جای امنی نگاه داریم. اما فرار و دوری از فقط درد و رنج را برای هردوی ما افزایش خواهد داد.

اگر ما در رابطه با والدین‌مان حضور آگاهانه در لحظه را تمرین نکنیم، برای همه جهنم می‌سازیم. هر زمانی که والدین و کودکان دعوا می‌کنند کودکان می بازند، چرا که کودکان قرار نیست با زبانی که والدین آنها استفاده می‌کنند، به آنها پاسخ دهند. شاید والدین کودکان‌شان را کتک بزنند ولی کودکان نمی‌توانند والدین را کتک بزنند. شاید والدین با کلمات کودکانشان را مورد سوء استفاده قرار دهند، ولی کودکان نمی‌توانند این کار را بکنند.

به این دلیل که آنها نمی‌توانند خشمی را که دریافت می‌کنند ابراز دارند، مریض می‌شوند. خشمی که آنها دریافت می‌کنند در وجود آنها می‌ماند و راهی برای خروج و ابراز شدن جستجو می‌کند. اگر به عنوان یک جوان با خودمان به درستی رفتار نکنیم و به خودمان آسیب بزنیم به این دلیل است که هیچ راه دیگری برای ابراز خشم درون‌مان نداریم. ما قربانیان خشونتی هستیم که از والدین و جامعه مان دریافت کرده ایم…

نقد کتاب آشتی شفای کودک درون

نویسنده کتاب آشتی شفای کودک درون معتقد است: رنج این کودکِ زخمی همین‌جا و در همین لحظه همراه ما است. ولی درست همان‌طور که رنج در سلول‌های بدن ما حضور دارد، دانه‌های درک آگاهانه و خوشبختی نیز از نیاکانمان به ما رسیده است. فقط باید از آن‌ها استفاده کنیم. چراغی درون ماست، چراغی از حضور آگاهانه در لحظه، که هرزمان بخواهیم می‌توانیم آن را روشن کنیم.

روغن این چراغ تنفس آگاهانه، گام‌هایمان و لبخند صلح‌ آمیزمان است. ما باید این چراغ حضور آگاهانه در لحظه را، روشن کنیم تا این نور بدرخشد و تاریکی ناپدید شود. کار ما روشن نگاه‌ داشتن این چراغ است. هنگامی‌که ما از کودک زخمی فراموش‌شده درونمان آگاه شدیم، شوق بسیار برای یافتن آن کودک احساس می‌کنیم و شروع به تولید انرژی حضور آگاهانه در لحظه، می‌کنیم.

عمل راه رفتن آگاهانه، نشستن آگاهانه و تنفس آگاهانه شالوده این آگاهی است. با تنفس آگاهانه و گام‌های آگاهانه، می‌توانیم انرژی حضور آگاهانه در لحظه، را تولید و به خرد و آگاهی‌ای که درون تک‌تک سلول‌های ما نهفته، بازگردیم. این انرژی ما را در برمی‌گیرد و شفایمان می‌دهد و کودک زخمی درونمان را شفا خواهد داد.

در پایان مطالعه کتاب آشتی شفای کودک درون را به همه علاقه‌مندان به روانشناسی توصیه می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 250 بار

Thich%20Nhat%20Hanh%20 %D8%AA%DB%8C%DA%86%20%D9%86%D8%A7%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: آشتی؛ شفای کودک درون

نویسنده: تیچ نات هان

مترجم: لاله مهدی نژاد

تعداد صفحات کتاب: 180 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.98 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این اثر سعی دارد به شما بیاموزد که به گونه‌ای دیگر به کودکان نگاه کنید و قدم به تخیل آن‌ها بگذارید تا از این راه بتوانید شیوۀ ارتباط با آنان را کشف کرده و دریابید که سرنوشت از آن‌ها چه می‌خواهد یا ندای فرشتۀ نگهبان...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 473
مارک منسن در کتاب عشق کافی نیست، مقالات زیادی پیرامون داشتن یک زندگی بهتر نوشته است. موضوعاتی همچون خودشناسی، خودآگاهی، پیشرفت در کار و زندگی، شادکامی، سنجیدن زندگی خود با معیارهای... 
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 6427

2 پاسخ

    1. با سلام
      در دانلود کتاب ها مشکل دارین یا در باز کردنشون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *