زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن (nbookcity.com)

دانلود کتاب زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن

کتاب زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن اثر دیگری ست از رابرت الکس جانسون که در حوزه نقش زنان در جامعه بر اساس یافته های روانشناسانه است.

اثر حاضر به معرفی دو اسطوره شرقی نال و دامایانتی می پردازد؛ دو اسطوره کمتر شناخته شده‌ای که رابرت جانسون معتقد است شناخت آن‌ها در زندگی موجب رهایی از این رخوت کنونی می شود. او صراحتا می گوید این اسطوره‌ها که عجیب و بیگانه برای مردم به نظر می آیند، در حقیقت همان چیزی هستند که ما برای تکامل بخشیدن به سبک زندگی‌مان به آن نیازمندیم.

خلاصه کتاب

در جامعۀ امروزی، فقدان ویژگی ها و انرژی زنانه، موضوع روان شناختی مهمی است که باید به آن پرداخته شود. این موضوع، مسئله ای دردناک در زندگی عاطفی زنان و نیز مردان است. هرگاه زنی دچار فقدان خصیصه ای به این مهمی باشد، به ناچار زنانگیش زیر سؤال می رود. این مسئله روشن می کند که چرا در طول تاریخ، همیشه جایگاه زنان در جامعه مورد بحث بوده است. با وجودی که فقدان انرژی زنانه در یک مرد وضوح کمتری دارد، اما از ژرفای شخصیت او می کاهد و منبع عمدۀ نارضایتی، احساس تنهایی، حس پوچی و بدخلقی در مرد است.

اگر می­ خواهیم این موضوع را درک کنیم که زنانگی فقط مختص زنان نیست، ابتدا باید بیاموزیم زنانگی ماهیتی است که هستۀ هویت زنانۀ یک زن و همچنین احساسات و ارزش­های یک مرد را تحت تأثیر قرار می­ دهد.  نویسنده این کتاب که خود نیز یک زن است در اثرش کوشیده است درک درستی از زنانگی به دست بدهد. او زنانگی در فرهنگ غربی و در اساطیر شرقی را بررسی نموده و تفاوت‌های میان نگرش‌های این دو حوزه فرهنگی به موضوع زنانگی را سنجیده است.

کتاب زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن به انسان، زنان و مردان، تاریخ و اسطوره و اکنون‌شان پرداخته و با واکاوی دلایل نقش کمرنگ زنان در جوامع بشری، از ابتدا تا امروز، بر اهمیت وجود و الزام هویت زنانه در زنان و مردان، تأکید می کند. رابرت الکس جانسون، نویسنده، روانشناس و یونگ شناس برجسته‌ی آمریکایی، در این کتاب، از امر زنانه‌ی ازدست رفته در جهان نوشته و بازیابی و زنده کردن این نیروی بزرگ و غریزی حیات فردی و اجتماعی را معرفی کرده است.

بخشی از متن کتاب

بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی و فلسفی ما ریشه در یونان باستان دارد؛ علم، اندیشه‌های سیاسی، بخش زیادی از زبان و بسیاری از آداب و رسوم ما به دوران شکوفایی و شکوه آتن – یعنی حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح – باز می‌گردد. بسیاری از داشته‌های فرهنگی گرانبهای ما اسامی یونانی دارند – دموکراسی، آریستوکراسی، پالیتیکس، استِیسی، میستری- و ریشۀ تعداد بی‌شماری از اصطلاحات پزشکی و علمی در یونان باستان است. گفته می‌شود آنچه به افلاطون نسبت داده شده، تنها بخش خیلی کوچکی از میراث فلسفی یونان باستان است.

با این حال، در میراث یونانی ما بخش تاریکی هم وجود دارد که غالباً ناشناخته است. آن شکوه یونانی که نور آن همچنان بر تمدن ما می‌تابد، به بهای بسیار گزافی خریداری شده است – بهایی که هر یک از ما هر روز می پردازیم و به ندرت به ریشۀ آن توجه می کنیم.

از همان زمانی که سبک و سیاق پدرسالارانۀ فرهنگ غربی را مورد نقد قرار داده‌ایم، در واقع میراث یونانی خود را به چالش طلبیده‌ایم. درست است که یونانی‌ها هفت ایزدبانو داشتند و از طریق ستایش آن‌ها به گرامیداشت زنانگی می پرداختند، اما ساختار زندگی روزمره یونانی‌ها پدر سالارانه بود و زنانگی مورد چنان آسیبی واقع شده بود که هنوز هم از آن بهبود نیافته است. در واقع، بخش عمده‌ای از زندگی عاطفی ما در نتیجۀ آن آسیب و جراحت هنوز درمان نشده است. زنانگی ارزش‌هایی همچون احساسات، آرامش، خرسندی و چشم‌اندازی زنانه است و تنها در سایه زنانگی می‌توانیم از درد و رنجی که متحمل شده‌ایم، رهایی یابیم.

نقد کتاب زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن

بررسی یک فرهنگ دیگر، می تواند ما را قادر سازد تا بهتر متوجه شویم که چگونه مهربانی و نیک‌ رفتاری انسانی را قربانی نسازیم. زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن اعتقاد به بازگشتن به مسیری ست که بشر قرن هاست از آن خارج شده و امروز با این آگاهی باید به آن بازگردد و رضایت خاطر از زیستن و بودن در جهان را به معنای واقعی کلمه‌اش، از پس فهم زنانگی و روح زنانه‌ی جهان، به دست آورد.

نویسنده در نهایت صحبت درباره زنانگی از دست رفته را راحت‌تر از زنانگی بازیافته دانسته و مغتقد است : آنچه از دست داده‌ایم، برایمان چنان دردناک است که گویا موضوعی مربوط به زمان حاضر است. اما آنچه که تقلا می‌کنیم تا باری دیگر به دست آوریم، مبهم و مانند یک درد، غم و بی‌قراری درونی است که پیوسته همراه ما است. برای باز پس‌گیری زنانگی – که یک ویژگی گرانبهای بشری و بی نهایت ارزشمند است – هنوز در آغاز راه هستیم. ناخرسندی و رنج مبهمی که حس می‌کنیم، ناشی از فقدان ارزش‌های زنانه است و ما برای بازگرداندن این ارزش‌ها با موانع سهمگینی روبرو هستیم.» او تکلیفی بنیادین برای زن و مرد کنونی برشمرده و آن بها دادن به ارزش‌های زنانه و مردانه به یک اندازه است.

تعداد بازدید: 1,054 بار

Robert%20A.%20Johnson%20 %D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B3%20%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D9%86

عنوان کتاب: زنانگی از دست رفته و چگونگی احیای آن

یونگ شناسی کاربردی

نویسنده: رابرت الکس جانسون

مترجم: ساره سرگلزایی

تعداد صفحات کتاب: 89 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

با خواندن کتاب علیه تربیت فرزند به این نکنه پی می برید که در جامعه ای زندگی می کنیم که فرهنگ تربیت و پرورش درست فرزندانمان را بلد نیستیم و با ارائه مسیرهای نادرست نقش منفی در سرنوشت کودکانمان داریم!
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1840
نویسنده در این کتاب به ما می‌گوید که چگونه از نور خرد برای رهایی از سردرگمی‌های زندگی استفاده کنیم؛ او به ما القا می‌کند که چگونه فکر منجر به عمل می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه رؤیاهایمان را به واقعیت...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *