عاشقانه های یونس در شکم ماهی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
عاشقانه های یونس در شکم ماهی (nbookcity,com)

دانلود کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی

کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی داستان یک عشق در دل جنگ است که توسط جمشید خانیان نوشته شده است.

زاویه دید در این رمان اول شخص است و این زاویه دید باعث می شود که خواننده بیشتر با داستان احساس نزدیکی کند و خود را در موقعیت های داستان قرار دهد. داستان گره های مختلفی دارد؛ ولی گره اصلی داستان، ماجرای شعر گفتن «یونس» برای «سلما» و ابهام در وجود این شخصیت است که بسیار خوب در بدنه ی داستان جای گرفته است.

این اثر ویژگی‌های نوجوانان و عشق‌های این سن و عواطفی که با آن روبرو هستند و پدیده جنگ و دشواری‌های آن و آواره شدن‌های ناشی از آن را به زیبایی ولطافت بیان می‌کند. داستان با پایان غم انگیز و لحظات سرشار از ارزش‌های انسانی و عاطفی بسیاری برای خواننده نوجوان جذاب است.

خلاصه کتاب

در کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی، سارا دختر نوجوان سیزده ساله‌ای است که با خانواده‌اش در آبادان زندگی می کند. پدر او تعمیر کار پیانو است و موسیقی را خوب می شناسد و با دیدن دستان کشیده سارا آینده درخشانی را در نواختن پیانو برای او پیش‌بینی می کند. سارا هم با موسیقی و عشق به موسیقی بزرگ شده و به پیانوی دست دومش بنام کوکو عشق می ورزد. زمانی که پدر برای گذراندن یک دوره به آلمان می رود جنگ شروع می شود. سارا به همراه مادر و برادرش سامان و عمو غازی و خانمش عنقا خانم راهی اهواز می شوند.

در بین راه با یونس پسر نوجوان و بی بی، مادربزرگش روبرو می‌شوند. با شدت گرفتن بمباران آنان ناچار می‌شوند پیانو را از وانت خارج کرده تا یونس و بی بی را سوار کنند. سارا از آن پس احساس دو گانه ای به یونس دارد از یک طرف از او دلخور است چون او را مسبب از دست دادن پیانوی خود می‌داند و از طرفی هم نسبت به او کنجکاو و حتی دلبسته است.  او را پنهانی تعقیب می‌کند و مایل است دوست او را بشناسد، از او بسیار می‌آموزد و در عین حال به ظاهر خود را به او بی توجه نشان می‌دهد. یونس پسری است کمی از سارا بزرگ‌تر و رفتار عجیبی دارد. خیلی چیزها می‌داند، ارونه حرف می زند، شعر می‌گوید و نگاهی زیبا به طبیعت، موسیقی وعشق دارد.

زمانی که او ناچار است برای کمک خرج خود و بی بی به کار چاه کنی بپردازد جان خود را از دست می‌دهد. سارا و سامان تصمیم می گیرند به باغ مورد علاقه او بروند و خبر مرگ او را به دوست نادیده‌اش برسانند. وقتی سارا با زحمت زیاد بالای دیوار می‌رود با راز و حقیقت عجیبی روبرو می‌شود!؟ رازی که به هیچ وجه فکرش را نمی‌کرد. داستان عاشقانه های یونس در شکم ماهی به جای روایتی خطی و ساده، با شکستن زمان و روایت، توانسته متنی تأویل‌پذیر ارائه دهد. نویسنده، مخاطب خود را به به بهانه‌ی این که نوجوان است دست کم نگرفته و از بار نگارش داستانی با ساختار پیچیده با قطع و وصل‌های حساب شده و حرفه‌ای، شانه خالی نکرده است.

بخشی از متن کتاب

اشتباه نکنید، بابا موسیقیدان نبود، یا مثلا مفسر موسیقی؛ او فقط تعمیرکار پیانو بود؛ یا آن طور که استاد ادگاریان، اولین استاد پیانوی من، میگفت: احیاگر پیانو. بله، این کلمه شاید دقیق تر باشد. احیاگر. چون واقعا وقتی مقابل پیانویی قرار میگرفت که احتیاج به کوک یا رگلاژ و یا تعمیر دوره‌ای داشت، درست مثل پزشکی بود که برای زندگی بخشیدن به بیمارش بالای سر او حاضر شده باشد. او عاشق حرفهاش بود، و همیشه همانطور از پیانو صحبت می‌کرد که یونس در عاشقانه هایش از سلما.

و تا قبل از آن، من و مامان و سام، پشت کوکو پتوی نازکی را انداخته بودیم روی شانه‌هایمان و مثل سه تا گنجشک، در آغوش هم فرو رفته بودیم. مامان نشسته بود وسط من و سام و با هر دو دستش شانه‌های ما را محکم گرفته بود. صدای نفس‌هایمان در صدای هوی باد خنک، که مثل یک خط نامتناهی همینطور با ما بود و با ما امتداد داشت، شنیده میشد. من از زیر پتو پایه کوکو را توی مشتم گرفته بودم. نمیدانم چرا این کار را کرده بودم؛ شاید چون فکر می کردم اگر پایه آن را بگیرم، از لرزش و تکان بیش از حدش جلوگیری خواهم کرد.

این نکته‌ای بود که از دقت عمل بابا در جابه‌جایی کوکو در ذهنم مانده بود. عمو غازی و زنش عنقا خانم نشسته بودند جلو. مامان گفت که عنقا خانم بنشیند جلو، چون آبستن بود و تکان‌های پشت وانتبار برایش خوب نبود. ََعمو غازی گواهینامه رانندگی نداشت، ولی رانندگی بلد بود…

نقد کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی

در رمان عاشقانه های یونس در شکم ماهی  با داستانی رو به رو هستیم که از تولد یک عشق در زمینه ی جنگ سخن می گوید؛ اما این داستان نه یک داستان جنگی تمام عیار است و نه یک داستان عشقی.در حقیقت جمشید خانیان از جاذبه های عشق و جنگ برای روایت سرنوشت قهرمانان خود بهره می برد.

این کتاب مثل يك قطعه موسيقي گوش نواز و آرام شروع می شود و به پايان می رسد. نویسنده با تقسيم كتاب به «موومان»(به جاي فصل) و با بيان شاعرانه ماجراها، فضای داستان را به حال و هواي يك سونات عاشقانه با پس‌ زمينه‌ای از آواهای جنگی نزديك كرده است. عشق پاکی که همراه حجب و حیا میان دوشخصیت وجود دارد، برای نوجوان امروز به خوبی بیان شده است. شرمی نهان در وجود «یونس»، پنهان کردن علاقه خود به «سارا» و کنجکاوی «سارا» برای یافتن «سلما»، برای یک نوجوان مسئله ای قابل درک و یافتنی است و این نشان می دهد که نویسنده با دنیای نوجوانان بسیار آشناست.

اگر دوست دارید از یک داستان زیبا و عاشقانه لذت ببرید کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی گزینه خوبی برای شما است.

تعداد بازدید: 614 بار

Jamshid%20Khanian%20 %D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: عاشقانه های یونس در شکم ماهی

برنده نشان طلایی لاک پشت پرنده در سال 2012

نویسنده: جمشید خانیان

تعداد صفحات کتاب: 146 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب بازیگر: راهنمای جامع برگزاری جلسات و زبان بدن برای نتورکرها، نتیجه‌ی سال‌ها یادگیری، آزمودن، تغییر و استفاده از تکنیک‌ها در بازاریابی شبکه‌ای است. با خواندن این اثر شما مهارت‌هایی آسان و کاربردی می‌آموزید که...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 371
در ابتدای رمان، گرتا، دختر آلمانی، چندان درجریان مسائل سیاسی آلمان نیست. پدرش مخفیانه فعالیت های سیاسی انجام می داد و هیچکسی از این موضوع باخبر نبود. اما همه چیز با پایان یافتن...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 2877

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *