عروسک و کوتوله

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
عروسک و کوتوله (nbookcity.com)

دانلود کتاب عروسک و کوتوله

کتاب عروسک و کوتوله اثری به قلم والتر بنیامین یکی از متفکرین و نویسندگان قرن بیستم است که توسط مراد فرهادپور و امید مهرگان به زبان فارسی برگردانده شده است.

البته والتر بنیامین را بیشتر با مقالات وی در رابطه با هنر و اصالت و ارزش هنر می شناسند. به ویژه یکی از مقالات وی اثر هنری در عصر تولید مثل مکانیکی بوده که در رابطه با اهمیت اجتماعی عکاسی می باشد.

خلاصه کتاب

بنیامین در بخشی از مقاله «تزهایی درباره مفهوم تاریخ» به بحث پیرامون نظریه سوسیال دموکراسی می‌پردازد و می‌نویسد: «نظریه سوسیال دموکراسی و حتی بیش از آن، عمل این حزب، بر مبنای تصوری از پیشرفت شکل گرفته است که به عوض توجه و پایبندی به واقعیت، موجد دعاوی جزمی بوده است؛ تصویری که سوسیال‌دموکرات‌ها از پیشرفت در ذهن داشته‌اند در وهله نخست [مبین] پیشرفت خود نوع بشر بوده است (و نه فقط ترقی و بهبود توانایی و معرفت آدمیان). ثانیا، این پیشرفت، مطابق با ایده تکامل نامتناهی انسان، معرف فرآیندی نامحدود و بیکران بوده است.

ثالثا، چنین قلمداد می‌شده که مقاومت در برابر پیشرفت، که به صورتی خودکار مسیری مستقیم یا مارپیچ را دنبال می‌کند، ناممکن است. هر یک از این صفات یقینا مساله‌ای بحث‌ برانگیز و قابل نقد و بررسی است. با این حال، در لحظه تصمیم‌گیری و تعیین برنده و بازنده، نقد باید به ورای این صفات نفوذ کند و آنچه را وجه‌مشترک آنهاست در کانون توجه قرار دهد. مفهوم پیشرفت تاریخی نوع بشر را نمی‌توان از مفهوم پیشروی آدمی از خلال نوعی زمان تهی و همگن [یکنواخت] جدا کرد. نقد مفهوم این نوع پیشروی باید پایه و اساس هر نقدی از خود مفهوم پیشرفت باشد.»

مترجمان کتاب عروسک و کوتوله معتقدند در همان نگاه نخست می‌توان به این نکته پی‌برد که تفکر بنیامین با تامل در باب مساله زبان آغاز می‌شود و با «تزهایی درباره مفهوم تاریخ» به پایان می‌رسد. اما آنان به این نکته اشاره می‌کنند که این دو مضمون در تمام طول حیات فکری وی به شکلی در‌هم‌تنیده حضور داشته‌اند. بنیامین معتقد است برای رساندن «چیزی»، برای انتقال «معنا»، ما همواره نیازمند معانی مازاد یا اضافی هستیم. این همان چیزی است که لئو استراوس به عنوان مازاد نشانه‌شناسی بر معناشناسی طرح می‌کند.

بخشی از متن کتاب

برای ادای حق مطلب در مورد سیمای کافکا، با تمامی خلوص و زیبایی غریب اش، هرگز نباید از یک چیز غافل شد: این سیما سیمای یک شکست است. شرایط تحقق شکست گوناگون اند. آدمی وسوسه می شود که بگوید: به محض آنکه او از شکست غایی اش اطمینان یافت، همه دغدغه های طول راه برایش همچون در یک رؤیا حل و فصل گشت. هیچ چیزی به یادماندنی تر از شور و شوقی نیست که کافکا به واسطه آن بر شکست خویش تأكيد گذاشت.» مقایسه کافکا و بنیامین را می توان به عرصه آثار آنان نیز تسری داد.

هر دو تا پایان عمر نویسندگان ناشناخته و حاشیه ای باقی ماندند؛ همراه با شماری از آثار ناتمام، تکه پاره و منتشر نشده، و بسیاری داستان ها و مقالات دفن شده در دهها مجله و فصلنامه نه چندان مشهور. بنابراین به اتکای همین مقایسه می توان سیمای بنیامین را نیز نوعی سیمای شکست دانست. منتخب و سپس مجموعه آثار بنیامین نیز سال ها پس از مرگ اش منتشر گشت، و پس از آن سالها طول کشید تا او به شهرتی که سزاوارش بود دست یابد. بنیامین همان قدر که برشت را بزرگ ترین شاعر و ادیب آلمانی عصر خویش می دانست، اعتقاد راسخ داشت که خودش نیز بزرگ ترین منتقد ادبی آلمانی این عصر است.

اما شاهکار ناتمام او، پروژه پاساژها، که فقط طی چند دهه گذشته در دسترس قرار گرفته است، به واقع تلنباری است از طومارها، یادداشت ها، نقل قولها، مقدمه ها، حاشیه نویسی ها و طرح ها. امروزه با توجه به فضای «ادبی و بازیگوشانه) حاکم بر مطالعات فرهنگی، گرایش قدرت مندی وجود دارد که می کوشد پراکندگی و ناتمامی آثار بنیامین را به عنوان فضیلتی پست مدرن معرفی کند. تو گویی او عامدانه سر آن داشت تا نه فقط در فقر و گمنامی بمیرد، بلکه آگاهانه از کامل کردن و انتشار افکار خویش طفره رود.

نقد کتاب عروسک و کوتوله

برای درک هسته ماتریالیستی الاهیات رستگاری، راه بهتر مقایسه تصور مسیحی زندگی پس از مرگ و معاد جسمانی با توصیف سنتی فلسفه یونانی از حیات اخروی است. در تمامی این سنت، از افلاطون گرفته تا ابن رشد، حیات اخروی صرفا بر اساس بقای روح و نوعی زندگی سراپا مجرد و بی بهره از حس و لذت جسمانی تصورشده است… روشن است که الاهیات رستگاری به واسطه تاکیدش بر معاد جسمانی و لذت اخروی بسی بیشتر از گفتار انتزاعی فلسفه عقل گرا و به مضمون ماتریالیستی سعادت دنیوی و حق تک تک افراد در کسب لذت جسمانی نزدیک است.

در پایان خواندن کتاب عروسک و کوتوله را به تمام طرفداران والتر بنیامین پیشنهاد می کنیم.

تعداد بازدید: 194 بار

Walter%20Benjamin%20 %D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%20%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: عروسک و کوتوله

مقالاتی در باب فلسفه ی زبان و فلسفه ی تاریخ

نویسنده: والتر بنیامین

مترجمان: مراد فرهادپور و امید مهرگان

تعداد صفحات کتاب: 182 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

والتر بنیامین در کتاب خیابان یک طرفه با ارائه ی بینش هایی بسیار ژرف درباره ی معنی و مفهوم اتفاقات روزمره و اشیای عادیِ به کار رفته در زندگی هرروزه، بار دیگر ثابت می کند که تحلیلگر بی رقیبِ موضوعی است که خود او، نامش را «روحِ اشیا» می گذارد...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 999

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *