عصبیت و رشد آدمی

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
عصبیت و رشد آدمی (nbookcity.com)

دانلود کتاب عصبیت و رشد آدمی

مطالب کتاب عصبیت و رشد آدمی راجع به، تضاد های درونی، و سه نوع شخصیت: مهرطلب، برتری طلب و عزلت طلب است.

و اینکه چطور ناخودآگاه درگیر این تضادها شدیم و از خود اصیل مان فاصله گرفتیم. پایه‌هایی که تمام فضایل اخلاق عالی انسان بر روی آن قرار دارد سه تا بیشتر نیستند:

  1. استعداد و میل دوست داشتن
  2. استعداد و میل آموختن
  3. استعداد و میل خلاقیت.

و این هر سه در کودک سالم آدمیزاد، که نمونه طبیعی و واقعی یک انسان است، به خوبی دیده می‌شود: اول، بچه نسبت به هر انسانی که از او نترسد مایل به داد و ستد محبت است. دوم، بچه دائم سؤال می‌کند و به آموختن بیشتر علاقه نشان می‌دهد. و سوم، می‌بینید به محض اینکه کاغذ و مدادی به دستش بدهید می‌کوشد شکلی بیافریند و میل خلاقیت خود را ظاهر کند.

ولی متأسفانه اکثراً رفتار ناشیانه پدر و مادر و محیط خانوادگی (در ایام کودکی) و بعد مدرسه (در ایام نوجوانی و جوانی) و در آخر محیط جامعه (در دوره بزرگی) صدها آفت به جان نیروی معنوی اش (که در اصطلاح ما همان فضایل اخلاقی است) می‌اندازند و آن ‌وقت روحیه او را طوری می‌سازند که این سه عامل اصلی رشد و خوشبختی، یعنی میل محبت و آموختن و خلاقیت، یا به بیراهه می‌روند یا به کلی ترمز می‌شوند.

خلاصه کتاب

عنوان این اثر نفیس را خود مؤلف عصبیت و رشد آدمی گذاشته. این عنوان خوانندگان فارسی زبان را به اندازه ای که شایسته یک چنین کتاب ارزنده ای است جلب نمی کند. عنوان «طريقه رفع آفت های خوشبختی و رشد شخصیت» – که منظور واقعی کارن هورنای است، مناسب تر به نظر می آید. چون درباره خوشبختی و رشد شخصیت مطلب مهمی را که اکثر اشخاص به درستی توجه ندارند این است که خداوند وجود انسان را طوری ساخته که خود به خود «باید» رشد کند و «باید» فضایل انسانی و نیروی معنویش قوت گیرد.

عینا همانطور که اگر نهال گلی را در باغچه بکارید خاصیت طبیعی اش این است که خود به خود محکوم است رشد نماید و به گل بنشیند. به عبارت دیگر همانطور که همه می دانند اگر غذای لازم را به بوته گل برسانید و آفت های آن از قبیل شته و کرم و صدها علف هرزه آن را دفع کنید، بوته گل به حکم قوه نامیه طبیعی خود به طور خودکار ناچار است رشد نماید؛ خوشبختانه نیروی معنوی انسان هم عین همین طور است.

یعنی کافی ست آفت های آن را که در کتاب عصبیت و رشد آدمی به خوبی توضیح داده شده رفع کنیم و آن وقت بگذاریم فضایل انسانی، یعنی همان هایی که مستقیما ما را به سوی خوشبخت تر ساختن خود و دیگران می کشاند خود به خود رشد کند.

کارن هورنای در این کتاب، که عنوان فرعی آن «تلاش در بازیافتن اصالت خود» است، بر مسئله‌ای انگشت گذاشته که چه بسا بسیاری از ما به انحاء مختلف و با شدت و ضعف‌های گوناگون در زندگی با آن درگیر باشیم؛ مسئله‌ای که آسیب‌هایی جدی به زندگی فردی و اجتماعی انسان وارد می‌کند و او را از رشد بازمی‌دارد و ارتباطات انسان با دیگران را دچار اختلال می‌کند.

نویسنده کتاب عصبیت و رشد آدمی سعی دارد، علاوه بر تحلیل ریشه‌های بروز رفتارهای عصبی و دسته‌ بندی عصبیت‌ها، راه غلبه بر عصبیت و درمان این ناهنجاری روانی را نیز نشان دهد.

بخشی از متن کتاب

جریاناتی که تا اینجا شرح دادیم مشکلات درونی فراوانی به بار می آورند. تضادها عمیق تر و اساسی تر می گردند، بر هیجانات طاقت فرسای شخص افزوده می شود و مدام در یک حالت وحشت و نگرانی به سر می برد. زندگی در چنین شرایطی بسیار مشکل خواهد بود؛ بنابراین چاره ای باید برای این مشکلات جدید یافت. در فصل اول دیدیم که شخص برای رفع و حل اضطراب، جبران عدم اعتماد به نفس، و تضادها، تشنه کسب عظمت می گردد و رفته رفته یک خودایده آلی در ذهنش می سازد و سعی می کند به آن برسد.

ولی این راه حل نه تنها وضع او را بهتر نمی کند بلکه مسائل تازه ای به بار می آورد که مهمترینشان عبارتست از توقعات زیادی از خود . با ناراحتی هایی که به دنبال آن می آید؛ توقعات زیادی از دیگران، عناد به خود، و بیگانگی با خود واقعی. اکنون همه آن مشکلات اولیه به اضافه این مشکلات جدید غیرقابل تحمل وجود دارند. پس شخص میگردد تا راه حل دیگری برایشان پیدا کند.

متأسفانه همه راه حل هایی که به نظرش می رسد، مثل سابق ضعیف و عاجزانه و عصبی اند. این راه حل های جدید موضوع بحث فصول بعد خواهند بود. در این فصل از کتاب عصبیت و رشد آدمی فقط به ذکر وسایل کلی ای که برای تسکین هیجان و اضطراب، و آرام کردن تضادها به کار می رود می پردازیم. مهم ترین وسیله تسکین کشمکشها و هیجانات درونی، بیگانگی از خویش است.

در فصل قبل دیدیم که بیگانگی از خویش نتیجه تلاش برای رسیدن به خود ایده آلی است. یعنی شخص مجبور است برای اینکه مبادا خلاف ایده آل بودنش ثابت شود، خود فعلی و واقعی را هر چه بیشتر ضعیف و کم اثر نماید. ولی در هر حال خود واقعی هنوز هم وجود دارد . اگرچه با ماهیتی ضعیف، بی رمق و کم اثر.

نقد کتاب عصبیت و رشد آدمی

هورنای معتقد است که انسان اگر به عوامل بروز عصبیت و دلایل آن آگاه باشد و شخصیت خود را بشناسد می‌تواند بر عصبیت خود غلبه کند. عصبیت و رشد آدمی کتابی است که به شیوه‌ای علمی و در عین حال به زبانی ساده از عواملی سخن می‌گوید که رشد شخصیت آدمی را مختل می‌کنند و انسان را از رشد و شکوفایی و پرورش استعدادها و توانایی‌هایش بازمی‌دارند.

نویسنده معتقد است که در وجود هر انسانی نیروها و استعدادهایی هست که رشد آن‌ها بسته به نحوه پرورش او در کودکی است. به اعتقاد هورنای این نیروها و استعدادها در صورتی رشد می‌کنند که انسان در کودکی از آزادی و احساس امنیت و آرامش لازم برخوردار باشد و در شرایطی مطلوب و درست پرورش یابد.

هورنای عصبیت را مانعی در بروز این نیروها و استعدادها می‌داند و در این کتاب سعی دارد ریشه‌های عصبیت و انواع آن را نشان دهد و تحلیل کند تا به خواننده کمک کند که با شناخت عوامل بروز عصبیت و به‌دست‌ آوردن درکی روشن از این معضل روانی به رفع این معضل اقدام کند.

کتاب عصبیت و رشد آدمی یکی از کتاب هایی ست که برای خودشناسی و رشد شخصیتی باید چندین بار مطالعه اش کرد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 527 بار

Karen%20Horney%20 %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%20%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%A7%DB%8C

عنوان کتاب: عصبیت و رشد آدمی

تلاش برای بازیافتن اصالت خود

نویسنده: کارن هورنای

مترجم: محمدجعفر مصفا

تعداد صفحات کتاب: 297 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 33.88 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نویسنده بر این باور است که فاجعه چرنوبیل قابل پیش بینی بود، اما چرا سردمداران نظام شوروی این پیش بینی ها را نادیده گرفتند؟ این همان سوالی است که پاسخ آن را باید در نظام ناکارآمد و معیوب سلسله مراتبی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 458
شاید از اسم این کتاب اینطور به نظر برسد که مخصوص آشپزهای حرفه ای است ولی اینطور نیست. این یک کتاب جامع و کامل از تمام نکته ها و تکنیک های آشپزی است که هر کسی به آن نیاز دارد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3880

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *