شخصیت عصبی زمانه ما

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
شخصیت عصبی زمانه ما (nbookcity.com)

دانلود کتاب شخصیت عصبی زمانه ما

کتاب شخصیت عصبی زمانه ما اولین اثر کارن هورنای روانکاو برجسته‌ء معاصر است.

در این کتاب، هورنای اصول نظریات خود را در خصوص ساختمان عصبیت بیان می‌کند و به صورتی جامع، دقیق و موشکافانه به ترسیم خصوصیات شخصیت عصبی و نحوه‌ء شکل‌گیری و رشد آن می‌پردازد. با آنکه کتاب، بحثی تحلیلی در شناخت عصبیت است و در آن با ظرافتی کم‌نظیر یک‌دسته مباحث فنی مطرح شده، با این حال از چنان سادگی و وضوحی برخوردار است که همه کس، اعم از متخصص و فرد عادی، می‌تواند از آن استفاده کند و به درک و بینش تازه‌ای نسبت به وجود خود دست یابد.

هورنای می گوید: به نظر من در ساختمان عصبیت، اضطراب حکم تنه درختی را دارد که ده ها شاخه فرعی از آن می روید. شخص عصبی برای تسکین اضطراب و جلوگیری از غلیان آن، دست به یک سری تلاش ها و حیله های دفاعی می زند که خود این تلاش ها به وخامت مسئله می افزاید و ساختمان عصبیت را بطور عجیبی پیچیده و بغرنج می سازند.

خلاصه کتاب

نویسنده در مقدمه کتاب شخصیت عصبی زمانه ما می گوید: در این کتاب من نظر به گروه و تیپ خاصی از افراد عصبی ندارم، بلکه می خواهم خصوصیاتی را که کم و بیش در همه آنها مشترک است ترسیم نمایم. یعنی می خواهم ساختمان کلی یک شخصیت عصبی را با تضادهای حاکم بر آن و اضطراب ها، نیازها و انواع مسائلی که از این تضادها و اضطرابها به بار می آید بررسی کنم. در این بررسی، تکیه و توجه ام بیشتر روی اضطراب است. به نظر من در ساختمان عصبیت، اضطراب حكم تنه درختی را دارد که دهها شاخ و برگ و مسئله فرعی از آن می روید.

شخص عصبی برای تسکین اضطراب و جلوگیری از غليان آن، دست به یک سری تلاش ها و حیله های دفاعی می زند که خود این تلاش ها بر وخامت مسئله می افزایند و ساختمان عصبیت را به طور عجیبی پیچیده و بغرنج می سازند. نظر من بر این است که مسائل انسان عصبی را باید به عنوان مسئله ای که هم اکنون وجود دارد بررسی کرد و شناخت؛ باید دید «ساختمان عصبیت» به صورتی که هم اکنون هست، دارای چه خصوصیت هایی است؛ در آن چه مسائلی وجود دارد؛ و شخص عصبی برای حل آن مسائل به چه تلاش ها و حیله هایی متوسل می شود.

ولی از اینکه من روی مسائل فعلی تکیه می کنم نباید این توهم پیش آید که نقش عوامل زمان کودکی را در ایجاد آنها نادیده میگیرم و به حساب نمی آورم. من عوامل زمان کودکی را در ایجاد مسائل فعلی شخص عصبی بسیار مؤثر می دانم، منتهی نه به صورتی که بعضی روانشناسان مؤثر می دانند. بعضی روانشناسان مسائل فعلی انسان را اساسا دنباله و تکرار مسائل زمان کودکی او می دانند؛ ولی من در کتاب شخصیت عصبی زمانه ما نشان خواهم داد که موضوع به این سادگی نیست.

بخشی از متن کتاب

چون مسئله آزمندی و سیری ناپذیری در مورد تمایلات جنسی بیش از موارد دیگر دیده می شود، بسیاری از روانکاوان برای مسئله آزمندی نیز علت و منشأ غریزی قائل شده اند. ولی به نظر من علت حرص و آزمندی نیز مانند بسیاری از مسائل دیگر اضطراب است. از تجربه ای که در رابطه با بسیاری از افراد عصبی برای من حاصل شده است به این نتیجه رسیده ام که هر وقت به علتی از علل، مثلا بی مهری شخص مورد علاقه، بی اعتنایی یک دوست، شکست در عشق، یا شکست در یک کار خاص، اضطراب شدت می یابد عطش تمایلات جنسی و میل به دفع شهوت مخصوصا به طرق غیرطبیعی و انحرافی، یا میل به غذا خوردن بیش از اندازه نیز شدت می یابد؛

و برعکس، هر وقت به علت فرضا موفقیت در کاری یا دلجویی و استمالت محبوب، اضطراب تسکین می یابد، حرص و ولع كم می شود. در بعضی افراد عصبی با وجود اضطراب شدید حالت حرص و ولع دیده نمی شود. این امر حکایت بر آن می کند که در ایجاد حالت ولع علاوه بر اضطراب عوامل و شرایط دیگری نیز مدخلیت دارد. بنابراین، می توان گفت اضطراب شرط لازم برای ایجاد ولع هست، ولی شرط کافی نیست و وجود عوامل دیگر نیز ضرورت دارد. به نظر من علاوه بر اضطراب عامل دیگر که در بروز حالت ولع و آزمندی مدخلیت دارد، فقدان اعتماد به نفس و مأيوس بودن از خویش است.

بسیاری افراد عصبی از یک طرف احساس می کنند که نمی توانند روی پای خود بایستند، نمی توانند آدمهای مثبت و مفیدی باشند و امور زندگی خود را بچرخانند؛ بنابراین همیشه احساس می کنند که برای رفع نیازمندی های خود محتاج دیگران هستند. ولی از طرف دیگر، به علت احساس ناخواستنی بودن و به علت احساس بی ارزشی فکر می کنند هیچ کس میل ندارد چیزی به آنها بدهد. نتیجه بدیهی و حتمی چنین احساس و تصوری، نوعی حالت حرص و آزمندی خواهد بود.

نقد کتاب شخصیت عصبی زمانه ما

کارن هورنای می گوید: هدفی که هنگام نگارش کتاب شخصیت عصبی زمانه ما در ذهن داشتم این بود که تصویر دقیقی از شخص عصبی که در بین ما زندگی می‌کند ترسیم کنم و کشمکش‌هایی که او را پیش می‌راند، و نگرانی‌ها و رنج‌ها و مشکلات بسیارش در روابط خود با دیگران و نیز خودش را نشان دهم… همه ما دلمان می خواهد دیگران بخاطر آنچه هستیم دوستمان بدارند؛ چیزی که هست ما لااقل این سوال را از خود می کنیم که: آیا آنچه هستیم قابل دوست داشتن هست یا نه؟ ولی شخص عصبی این سوال را از خودش نمی کند.

او می خواهد دیگران دوستش داشته باشند، بی آنکه موجبی برای دوست داشتنش وجود داشته باشد، یا رفتارش محبت انگیز باشد. با توجه به ساختمان روحی شخص عصبی می توان دریافت که چرا او چنین توقعی دارد. او باطناً و با یک گوشه ذهنش بر این حقیقت واقف است که وجودش پر است از احساس کینه و نفرت و خصومت سرکوب شده نسبت به دیگران؛ و تصور می کند دیگران هم به احساسات مخرب و نفرت آلود او نسبت به خود واقف اند و بنابراین دلیلی نمی بینند که نسبت به او مهرورزند. پس، او با انتظار محبت بدون قید و شرط در حقیقت می خواهد قبلاً چاره اندیشی کند و یک قراری را با آنها طی کند.

با زبان بی زبانی می گوید: «شما اگر نسبت به کسی که دوست داشتنی است و یا کسی که خودش هم استعداد دوست داشتن دیگران را دارد مهر ورزید هنری نکرده اید؛ اگر مرا با وجود همه نفرتها و احساسات مخربم دوست داشتید هنر کرده اید…» خلاصه، یکی از خصوصیات کلی تمام افراد عصبی این است که می گویند: «باید مرا به همین صورتی که هستم بپذیرید و با من تا کنید.» علت اینکه افراد عصبی تحمل شنیدن کوچکترین انتقاد را ندارند این است که انتقاد دلالت ضمنی بر عدم پذیرفتن شخصیت آنها به صورتی که هست دارد.

اگر کتاب های کارن هورنای را دنبال می کنید و یا به کتاب های روانشناسی علاقه مندید، کتاب شخصیت عصبی زمانه ما را از دست ندهید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 757 بار

Karen%20Horney%20 %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%20%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%A7%DB%8C

عنوان کتاب: شخصیت عصبی زمانه ما

(عصبانی های عصر ما)

جز برترین آثار روانشناسی

نویسنده: کارن هورنای

مترجم: محمدجعفر مصفا

تعداد صفحات کتاب: 260 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 28.77 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نویسنده کتاب گرسنگی ظاهراً قصد دارد به تشریح دلایل چاقی خود بپردازد و به مخاطب درباره پیشگیری از بروز مشکلات مشابه هشدار بدهد. نویسنده به صورت غیرمستقیم مخاطب را از قضاوت درباره افراد بر مبنای ویژگی‌های...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 375
کتاب دلهره های کودکی؛ در جستجوی خود واقعی نوشته آلیس میلر، روانکاو سوئیسی-لهستانی است. او پس از ۲۰ سال کار در حوزه روانکاوی، از نقاشی‌هایی که از کودکیش به جا مانده بود، توانست کودکی خود را بازیابد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 4658

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *