من می دانم تو کی هستی

آخرین ویرایش: 5 ماه قبل
کتاب من می دانم تو کی هستی (nbookcity.com)

دانلود کتاب من می دانم تو کی هستی

کتاب من می دانم تو کی هستی یک تریلر روانشناختی بسیار پرکشش و سیاه است که تا پایان داستان شما را میخکوب خواهد کرد!

آلیس فینی در رمان پیش رو، برای بار دوم (بعد از انتشار رمان من گاهی دروغ می گویم) نشان داده که در زمینه‌ی خلق پلات‌های پیچیده و در عین حال باارزش و به‌کارگیری پیچش‌های داستانی پی‌درپی، استاد است. او با مهارت و خلاقیت گره‌های داستانی را در هم تنیده و پیوسته خواننده را غافلگیر می‌کند.

چینش رخدادهایی که برای اشخاص داستان رقم می‌زند، توجه خواننده را به خوبی جلب کرده و او را طوری به هیجان می‌آورد که وقتی داستان به مقطع بحرانی خود می‌رسد، نتواند حدس بزند چه بر سر شخصیت خواهد آمد. شاید به همین دلیل است که لوئیس جنسن، درباره‌ی این اثر گفته است: «داستانی پیچیده و سراسر وهم. نمی‌دانستم به چه کسی اعتماد کنم!»

خلاصه کتاب

کتاب من می دانم تو کی هستی دومین رمان آلیس فینی است که بهار 2019 منتشر شد. این کتاب در 75 فصل، دو داستان را به موازات یکدیگر روایت می‌کند. شخصیت یکی از داستان‌ها ایمی سینکلر، بازیگری است که در آستانه شهرت قرار دارد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که ایمی از سر صحنه‌ی فیلمبرداری به خانه می‌آید و با کیف پول و گوشی همراه شوهرش در منزل مواجه می‌شود.

او کمی به فکر فرو می‌رود، چون شوهرش هیچ وقت بدون تلفن همراه و کیف پولش جایی نمی‌رفته است، اما حالا هیچ اثری از او نیست. پلیس هم مشکوک است که شاید ایمی موضوع خاصی را پنهان می‌کند. صبح روز بعد او هنگام پیاده‌روی صبحگاهی به کافی‌شاپ مورد علاقه خود می‌رود و متوجه می‌شود که کارت بانکی‌اش هم فاقد اعتبار لازم است.

وقتی از بانک پیگیری می‌کند به او می‌گویند که خودش از حسابش ده هزار دلار برداشته و حسابش را مسدود کرده است. به این ترتیب معمایی در داستان کتاب من می دانم تو کی هستی ایجاد می‌شود که مخاطب را در پی کشف پاسخ با خود همراه می‌کند.

اما نکته‌ی جالب این است که این طی طریق برای رمزگشایی از معمای مطروحه، چنان ماهرانه با جملات و پرسش و پاسخ‌های روان‌شناسانه در هم آمیخته که بعید به نظر می‌رسد حواس خواننده را با پرداختن به این جملات که اغلب در کتاب با حروف پررنگ‌تر هم چاپ شده‌اند، از اصل داستان منحرف کند یا بالعکس.

داستان دوم

داستانِ موازی با ماجرای ایمی نیز روایت دختربچه‌ای است که دور از خانه سرگردان و به عبارتی دچار گمگشتگی شده است. ما همیشه به بچه هایمان می گوییم با غریبه ها صحبت نکنند چرا که اتفاقات بدی ممکن است رخ دهد. و بله، اتفاق بدی می افتد. در کتاب من می دانم تو کی هستی، نویسنده ثابت می‌کند که او در زمینه ی خلق پلات‌های پیچیده ی درخشان و پیچش های داستانی یکی پس از دیگری، استاد است.

نکوداشت های رمان من می دانم تو کی هستی

  • یک اثر داستانی تریلر با درون مایه‌ای محکم و هیجان‌ انگیز… حتی یک بار هم پایانش را حدس نزدم!
  • من می دانم تو کی هستی، باتجربه ترین طرفدران داستان های تریلر را راضی خواهد کرد.
  • تاریک، اما فوق العاده هیجان انگیز.
  • پر پیچ و خم، و گیرا.

بخشی از متن کتاب

در کتاب من می دانم تو کی هستی می‌خوانیم: …هنگامی که آنلاین با یکدیگر آشنا شدیم به واقع با هم غریبه بودیم. پس از گذشت حدود دو سال از ازدواج‌مان دیگر هیچ مهر و محبتی بین‌مان نبود. حالا اصلاً نمی‌توانم نام و عکس واقعی‌ام را در یک سایت آشنایی به کار ببرم، ولی آن موقع هیچ‌کس واقعاً نمی‌دانست من چه کسی هستم. نام من برای کمتر کسی مفهوم خاصی داشت، از جمله برای خودم.

بن قدم اول را برداشت و یک پیام برایم فرستاد، ما چند پست الکترونیکی با هم ردو بدل کردیم و من موافقت کردم که در واقعیت یکدیگر را ببینیم. تا چند ماه پس از ازدواج‌مان عملاً همه چیز بی‌نقص و عالی بود، بعدش دیگر هیچ‌گاه به خوبی و خوشی با یکدیگر زندگی نکردیم. بن عاشق شغلش است. او هم اغلب مثل من خانه نیست و به هر گوشه‌ای از دنیا که تصور می‌کنیم گرفتاری‌شان از ما بیشتر است، سفر می‌کند.

برای او خبر چیزی شبیه یک اعتیاد است؛ در حالی که این روزها به ندرت پیش می‌آید خودم به آن توجه و اعتنا کنم. اگر واقعاً اتفاق بدی افتاده بود، چنانچه نتوانسته بود برود سرکار، در این صورت کارفرمایش خبر داشت و می‌دانست؛ هیچ وقت نشنیده‌ام که حتی یک روز هم به بهانه‌ی بیماری از سر کار مرخصی گرفته باشد. فقط کافی است ثابت کنم شوهرم هنوز زنده است، همان کسی که قصد دارد به من آسیب بزند، نه برعکس.

او دارد تلاش می‌کند به شهرت و اعتبارم صدمه بزند و حرفه‌ام را تباه کند چون می‌داند این تنها چیزی است که برایم مانده و بدون آن هیچی نیستم. خودم را وادار می‌کنم از درهای گردان عبور کنم و به سوی میز پذیرش بروم. منتظر می‌مانم تا زنی که به صفحه‌ی مقابلش زل زده، سرش را بلند کند و بعد دهانم را باز می‌کنم؛ ولی انگار خودِ آن سؤال وحشت دارد به زبان بیاید. (ص204 کتاب من می دانم تو کی هستی)

پوستِ مسئولِ پذیرش یک بوم نقاشی سیاه بی‌نقص است که با چشم هایی منتقد و دهانی بی‌لبخند، رنگ و نقاشی شده است. موهایش به اندازه‌ی خوشامد گویی‌اش مهار شده و رشته موهای سیاهِ پرپشت خیلی سفت، به صورت دم اسبی کشیده و بسته شده. در نتیجه پوست صورتش در حد غیرضروری کشیده شده است. بند دور گردنش برچسب نامی را نشان می‌دهد که رویش نوشته شده جوی.

با چیزی که تابه حال از او دیده‌ام به نظر می‌آید قدری کنایی و دوپهلو است. سکوت کش‌دارم موجب می‌شود جوی طوری نگاهم کند انگار به شدت کندذهن هستم. شاید حق با اوست و من همین طوری هستم. سرانجام هر طوری هست می‌گویم: «ممکن است لطفاً با بن بیلی صحبت کنم؟» چشم هایش که ریز شده بود گشاد می‌شود و اخمی روی صورتش می‌نشیند: «میتوانم اسمتان را بپرسم؟»

نمی‌خواهم اسمم را به او بگویم و ترجیح می‌دهم پیش خودم بماند. من دیگر با میل و خواست خودم اسمم را به کسی نمی‌گویم. در نهایت رضایت می‌دهم «من همسرش هستم.» او ابرویی که توی آن را با مداد کشیده، رو به من بالا می‌برد، بعد چیزی روی صفحه کلیدش می‌زند. مثل اینکه فعلاً نام همسر سیستم را راضی کرده است: «آنجا تشریف داشته باشید.» (ص205 کتاب من می دانم تو کی هستی)

به طرف مبل قرمزی می‌روم که از من خواسته رویش بنشینم و منتظر بمانم. تا زمانی که ننشسته‌ام، گوشی تلفن را برنمی‌دارد و هنگام گفتن حرف‌هایی که نمی‌شنوم، اصلاً از من چشم برنمی‌دارد. می‌نشینم. عده‌ای در رفت و آمد هستند. به آسانسورهای نقره‌ای رنگی نگاه می‌کنم که پشت بخش پذیرش داخل ساختمان افرادی را در کام خود می‌بلعند و عده‌ی دیگری را بیرون می‌فرستند…

نقد کتاب من می دانم تو کی هستی

ايمی شخصیت اصلی کتاب من می دانم تو کی هستی رازی دارد كه هرگز با كسی در ميان نگذاشته، گرچه با ناپديد شدن شوهرش و برخی از اتفاق‌هاي پيشين، مي‌ترسد كسی از رازش خبر داشته باشد. در شرايطی كه با دشواری تقلا می‌كند با عقل و منطق به وضعيت بغرنج كنونی‌اش مسلط باشد، گذشته‌اش به‌طرز خطرناكی تسخيرش كرده و چون كابوسی بی‌پايان تعقيبش می‌كند.

آلیس فینی نویسنده زیرک رمان‌های معمایی، بار دیگر نشان می‌دهد که با خبرگی و چیره دستی گره‌های داستانی‌اش را درهم تنیده و مدام خواننده را غافلگیر می‌کند. فینی نویسنده و روزنامه‌ نگار سابق بی‌بی‌سی است. نخستین رمان او، از پرفروش‌ترین‌های بین‌المللی نیویورک‌ تایمز بود که به بیش از 20 زبان ترجمه شد.

اگر از طرفداران این نویسنده توانمند هستید؛ و یا به ژانر معمایی علاقه دارید، کتاب من می دانم تو کی هستی گزینه خوبی برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 161 بار

Alice%20Feeney%20 %D8%A2%D9%84%DB%8C%D8%B3%20%D9%81%DB%8C%D9%86%DB%8C

عنوان کتاب: من می دانم تو کی هستی

از کتاب های برگزیده ی CrimeReads

نویسنده: آلیس فینی

مترجم: شقایق قندهاری

تعداد صفحات کتاب: 401 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 36.11 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 354
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 559

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *