ابن هیثم

کتاب ابن هیثم (nbookcity.com)

دانلود کتاب ابن هیثم

کتاب ابن هیثم اثری از احمد علامه فلسفی است که نویسنده در آن به زندگی این فیلسوف مسلمان پرداخته.

ابن الهیثم، عالم، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، ستاره شناس و فیلسوف اسلامی بود. او در عصر طلایی اسلامی فعالیت داشت و به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان اسلام شناخته می‌شود. ابن الهیثم به ویژه در زمینه‌های نجوم، ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی فعالیت داشته است.

او کتاب‌های متعددی در حوزه‌های مختلف علوم نوشته است، اما یکی از کتاب‌های مهم و شناخته شده‌اش «کتاب المناظر» است. این کتاب به فیزیک نور می‌پردازد و در آن ابن الهیثم به بررسی پدیده‌های نوری و اپتیک می‌پردازد. او به تجربیات علمی و تحلیل‌های دقیق خود معتقد بوده و تاثیر بزرگی بر تاریخ علم گذاشته است.

خلاصه کتاب

اگر دانشجو هستید و یا به سرگذشت شخصیت‌ها و دانشمندان مسلمان علاقه دارید، کتاب ابن هیثم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد. «بوعلی محمد بن حسن بن هیثم بصری» از بزرگترین ریاضیدانان و بنا بر دائرةالمعارف الاسلامیه بی‌گمان بهترین فیزیکدان مسلمان و شهروند ایرانی عرب زبان بود. او اولین دانشمند فیزیک نور در جهان است که در زمینه شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده‌.

دانسته‌های زیادی از زندگی شخصی او در دست نیست. او در حدود ۳۵۴ قمری در بصره، که در آن زمان تحت فرمان خاندان ایرانی آل بویه قرار داشت، زاده شد. او در سال ۱۰۲۰ میلادی در دوره حکومت الحاکم به مصر رفت و سعی کرد جریان نیل را تنظیم کند. او هنگامی که به ممکن نبودن این کار پی برد، با وجود خشم خلیفه، کار را رها کرد؛ ولی پس از مرگ خلیفه، دوباره به قاهره برگشت.

طبق مطالب آمده در کتاب ابن هیثم، او با رونوشت‌ نویسی از دست‌ نویس‌های علمی خصوصاً ریاضیاتی به گذران زندگی پرداخت. در ۴۳۰ قمری درگذشت. شرح اصول اتاقک تاریک و اختراع ذره‌بین از کارهای برجسته این دانشمند مسلمان است که منجر به ساخت دوربین عکاسی گردید. به دید برخی پژوهشگران ابن هیثم نخستین دانشمند جهان است که سرعت صوت را محاسبه کرده‌ است.

ابن هیثم با معیار متعارف اندازه‌ گیری طول در زمان خود، که واحد ذرع بود، سرعت نور و دور کره زمین را اندازه گرفت. وی نخستین کسی است که ۷۰۰ سال قبل از نیوتن به بررسی ویژگی‌های نور پرداخت. ابن هیثم را اولین دانشمندی می‌شناسند که از روش مبتنی بر آزمایش در کارهایش استفاده کرد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب ابن هیثم می‌خوانیم: در فلسفه، ابن ال هیثم در نسخه خطی رسالت الماکان از مفهوم توپوس توسط ارسطو انتقاد کرد. در فیزیک ارسطو، ارسطو اظهار داشت که فضا چیزی دو بعدی استاتیک است که شامل یک شی است و به آن متصل است. ابن ال هیثم با این امر مخالفت کرد و ثابت کرد که فضا، فضایی سه بعدی است که بین سطوح داخلی جسم موجود در آن وجود دارد.

وی توضیح داد که مکان به فضا نزدیک‌تر است که مفهوم مکان رنه دکارت را در قرن هفدهم روشن می‌کند. ابن ال هیثم پس از رساله‌ای در محل، نسخه خطی خود را قل و المکان نوشت و در آن اثبات مهندسی هندسه فضا را ارائه داد که با مفهوم فلسفی ارسطو در مورد مکان مخالف است. عبد اللطيف البغدادی که از نظر فلسفی ارسطو درباره این مکان حمایت می‌کند، در پاسخ به این ایده در کتاب خود «پاسخ به ابن ال هیثم درجا» نوشت.

ابن ال هیثم، کتاب ظواهر، دربارا، برای تصور تراوش و مفاهیم شناختی که مورد بحث کردها بود. آزمایش یا دور یک منبع مدنی است، یک منبع عزیز، با تغییراتی در آن، تاریکی درک بصری، تنش، تفاوت در نظریه گسترش یک اولیه، یک عزیز، یک وساطت اقلیدس و بطلمیوس، یک محافظت، یک تنش. نظریه برج باراین پاورند کا که حی ابن ال هیثم دیر منبع درد و حس تحت تأثیر فلسفه Bodaaye Ast است. (ص30 کتاب ابن هیثم)

یا sensi Hr Kah Nushet دو نوع Range و Namand Ruday ar An Mardam Anh فقط Est Imagine Drr را غرق می‌کند. تفاوت در نحوه وجود یک ازدواج وجود دارد، اما فقط یک اختلاف کمی از یک حس طبیعی و یک وجود، وجود دارد. ابن هیثم اثری مذهبی نوشت، در آن به نبوت پرداخت و نظامی از معیارهای فلسفی را برای مبارزه با منکرات در زمان خود ایجاد کرد.  وی همچنین دست نوشته‌ای در زمینه یافتن جهت قبله با محاسبه نوشت.

وی در دست نوشته خود درباره تردیدهای خود در مورد بطلمیوس نوشت: ابن ال هیثم جستجوی حقیقت به خودی خود دشوار است و راه رسیدن به آن دست انداز است. واقعیت‌ها با رمزو راز پوشانده شده است. خداوند علما را از خطا محافظت نکرد و علم را از کمبود و نقص حفظ نکرد. اگر چنین بود دانشمندان در هیچ یک از مسائل علمی اختلاف نظر نمی‌کردند…ابن ال هیثم. (ص31 کتاب ابن هیثم)

او در نسخه خطی زیگزاگ نوشت: از آنچه شیخ بزرگ گفته است روشن است که وی بدون تکیه بر مدارک و شواهد، بلکه از طریق تقلید محض، به هر آنچه بطلمیوس گفت معتقد بود. این مجاز نیست مگر در پیروی از سنت پیامبران (ص) و نه با متخصصان ریاضیات. ابن ال هیثم همیشه در جستجوی دانش و حقیقت بود و من اعتقاد داشتم که برای نزدیک شدن به خدا راهی بهتر از آن نیست که جستجوی دانش و حقیقت باشد.

نقد کتاب ابن هیثم

نویسنده در کتاب ابن هیثم به تبیین سرگذشت و شخصیت ابن هیثم، فیلسوف، فیزیکدان و ریاضیدان متولد بصره می‌پردازد و دستاوردها و آثار او را در زمینه های مختلف اخترشناسی، زیبایی شناسی، فیزیک، ریاضی و… معرفی می‌کند. آنچه در این کتاب می‌خوانید:

  • ابن هیثم و علم نور، قبل از زمان وی
  • نظریات عمومی نور و امتداد نور در جهت مستقیم
  • چشم و بینایی
  • انعکاس نور
  • مساله ابن هیثم و مباث هندسی مربط به آن
  • تصاویری که از طریق انعکاس رویت می‌شوند
  • قوانین شکست و مسائل مربوط به شکست در سطوح تخت
  • شکست نور در سطوح کروی و پیامدهای شکست نور در پدیده جوی

طبق مطالب آمده در کتاب ابن هیثم با آزمایش‌های خود اثبات کرد که نور بازتاب یافته از سطح چیزها پس از رسیدن به چشم، باعث بینایی می‌شود. او برای اثبات این نظریه، اتاقی تاریک ساخت که نور از سوراخی به درونش راه می‌یافت.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 79 بار

Ibn%20al Haytham%20 %D8%A7%D8%A8%D9%86%20%D9%87%DB%8C%D8%AB%D9%85

عنوان: کتاب ابن هیثم 

نویسنده: احمد علامه فلسفی

مترجم:  –

تعداد صفحات کتاب: 58 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.79 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 327
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 521

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *