چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس (nbookcity.com)

دانلود کتاب چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس

داستان های کتاب چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس از سال 1370 تاکنون نوشته شده‌اند و برای اولین بار در سال 1388 به چاپ رسیده است.

نام داستان‌های این مجموعه به ترتیب عبارتند از: «تو خفه میشی یا من، گروه اکثریت، تصمیم، مثل همیشه، ماما عاشق لاک قرمز بود، اسب، شمس‌العماره، بزک، زانتیای سیاه، روبه‌رو، چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس»

خلاصه کتاب

کتاب حاضر نوشته‌ی بهاره رهنما، مجموعه‌ای دلنشین (شاید هم نه!) از یازده داستان کوتاه ایرانی‌ست که همگی فضایی کاملا زنانه دارند و بار دراماتیک تمام قصه ها را به تنهایی به دوش می کشند. برجسته ترین ویژگی این مجموعه را می توان سیطره ی کامل زنانگی بر تمامی جوانب گوناگون آن دانست. وجود روحی زنانه که در زبان و لحن و دغدغه ی همه ی داستان ها جاری است. راوی در هشت داستان از یازده داستان این مجموعه اول شخص است و در شش داستان، این راوی اول شخص مونث است.

معرفی نویسنده

بهاره رهنما به روایت شناسنامه متولد سی شهریور سال ۵۲ تهران، و به روایت خودش متولد دهم آذر ماه سال ۵۳، شهرستان اراک است. از سال ۷۰ بازیگری را شروع کرده و از همان سال ها کنار بازیگری داستان هم می نوشته، او روزنامه نگار و وبلاگ نویس هم هست؛ حقوق، ادبیات و ادبیات نمایشی خوانده و گاهی هم تدریس کرده، اما شاید بتوان گفت مهم ترین دغدغه اش کنار بازیگری همین نوشتن بود. در مصاحبه ها و حرف هایش تاکید دارد فمنیست نیست، اما در بیشتر داستان هایش فضای زنانه ی ملموسی به چشم می خورد.

در چند کارگاه و دوره ی رمان و داستان حضور داشته، اما مهم ترین مدرس خودش برای نوشتن را جعفر مدرس صادقی می داند که زمانی در فرهنگسرای نیاوران داستان های بهاره را می خواند و کنارش حاشیه می نوشت! کتاب چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس اولین مجموعه داستان اوست که شامل داستان هایی از برهه های زمانی مختلف نوشتنِ او از سال ۷۰ تاکنون است.

بخشی از متن کتاب

جوابت را نمی دهم، می دانم بهتر از تو نیستم، هیچ وقت هم نبوده ام. می دانم اگر بهتر از تو بودم آن قدر دوستت داشتم که روی سعید تف هم نیندازم. می دانم حتی سعید هم می داند که بهتر از تو پیدا نمی کند و شاید برای همین هم سراغ من آمده. سراغ کسی که می داند خودش حسابی از او سر است. از این حس بزرگواری لذت می برد. بعدِ سال ها خفه کردن خودم و همه ی چیزهایی که می خواستم، حالا این را خوب یاد گرفته ام که درباره ی خودم درست قضاوت کنم. من با این که فقط چهار سال از تو بزرگ ترم، ده سالی مسن تر به چشم می آیم. می دانم که چاق و بدقواره ام و سال هاست عادت دارم سیگارم را با سیگار روشن کنم.

و می دانم این ها همه چیزهایی است که سعید به خاطرشان همیشه با تو جنگیده، اما به من رحم می کند و می بخشد و شاید به همین خاطر است که حالا این طور ظریف و ناز روبه روی من نشسته ای، مثل همان سال هایی که به جای حشرونشر با بچه های سال بالایی دبیرستان، عاشق این بودم که زنگ تفریح ها بیایم سراغ سال اولی ها و چشم عسلی خودم را پیدا کنم تا برویم ساندویچ بدزدیم. نگاهت می کنم. هنوز هم با همین روزی یک سیگاری که بلد نیستی دودش را تو بدهی سر می کنی. سعید برایم یک بسته قرص لاغری آلمانی خریده. می دانم که گران خریده و می دانم با خوردنش هم هیچ فرقی نمی کنم.

موقع رفتن بسته ی قرص را از جیب کتش درآورد و روی میز آشپزخانه گذاشت و گفت: « قرص لاغریه، فقط اگر خواستی مصرفش کنی نمی تونی باهاش سیگار بکشی. » این را گفت و در را زد به هم و رفت و طبق معمول صدای تاب خوردن زنجیرِ پشت در توی گوشم ماند و باز فکر کردم صبح که سعید طبق عادت ته سیگارش را به من داد که خاموش کنم، باز چیزی از موضوع ترک سیگار نگفت. من در حالی که به سقف زل زده بودم، پک آخر را به سیگار زدم و یاد حرف تو افتادم که همیشه به من می گفتی: « بی کلاس خر! زنا که سیگارو تا بیخ نمی کشن. » سیگار را که در زیرسیگاری سرخ بغل تخت خاموش کردم، فکر کردم چرا این جا دراز کشیده ام، و دیدم هنوز هم نمی دانم چرا.

نقد کتاب چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس

نقش اصلی اغلب داستان های کتاب چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس را زنان تشکیل می دهند. هر داستان برشی از مسائلی ست که جامعه و به خصوص زن‌ها با آن درگیرند. شاید من خیلی خوب نتوانم در مورد مجموعه داستان کوتاه خانم رهنما نظر بدهم ولی به نظرم داستان‌های این کتاب بیشتر انگار اواسط یک داستان بلندن و آغاز و پایان مشخصی نداشتند. شخصیت‌ پردازی نسبتا خوبی داشت و گاهی دوست داشتم بعضی داستان‌ها بیشتر ادامه پیدا می کرد!

داستان های این کتاب پر است از خیانت و فالگیری و قرص لاغری و کافی شاپ و دوست پسر و رستوران و قهوه و رژلب و باقالی پلو با سویا، دوست داشتن های سخیف و مامانم لاک قرمز دوست داره و پرده ها رو خیلی وقته عوض نکردیم و… کتاب خیلی سطحی بود و من بابت زمانی که صرف خوندنش کردم متاسفم. 😐

تعداد بازدید: 232 بار

Bahareh%20Rahnama%20 %D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%D8%B1%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7

عنوان کتاب: چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس

مجموعه داستان کوتاه

نویسنده: بهاره رهنما

تعداد صفحات کتاب: 51 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

داستان‌های مجموعه واهمه های بی نام و نشان از یکدیگر مستقل هستند، اما اگر بخواهم تم کلی آن‌ها را توصیف کنم، به‌نظرم تمام آن‌ها با بهره‌گیری از رئالیسم و زندگی‌های واقعی نوشته شده‌اند اما عناصر و فضاهای سورئال نیز در نگارش آن‌ها به‌چشم می‌خورد و در بسیاری از جاها اوهام شخصیت‌ها و درونیات و پریشانی آن‌ها، داستان را پیش می‌برد.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2267
داستان های لوئیس بورخس هم مخاطبین عام و هم متخصصین ادبی را به وجد خواهد آورد. اگر از طرفداران قلم این نویسنده سرشناس هستید و یا از خواندن داستان های کوتاه خارجی لذت می برید، کتاب پیش رو برای شماست...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 254

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *