دختر بابا

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دختر بابا (nbookcity.com)

دانلود کتاب دختر بابا

کتاب دختر بابا اثری روانشناسی، نوشته‌ی مورین مورداک نویسنده‌ی موفق کتاب ژرفای زن بودن است. این کتاب به زبان ساده و روشن روابط بین پدران و دختران را تشریح می‌کند.

البته این به آن معنا نیست که مادران نباید این کتاب را بخوانند بلکه به والدینی که فرزند دختر دارند و افرادی که قصد فرزنددار شدن هم دارند توصیه می‌شود به این کتاب مراجعه کنند. این اثر ضمن ارائه‌ی مستندات و مصاحبه‌هایی که نویسنده در طول زندگی کاری خود انجام داده است، ردپای نظریه‌ های روانشناس معروف «کارل گوستاو یونگ» را در خود دارد.

کتاب دختر بابا به والدین و دختران کمک می‌کند تا روابط خود را بر اساس اصول درست و صحیح شکل بدهند تا هم والدین و هم فرزندان بدانند که در عین محبت و توجه باید مانع وابستگی‌ های شدید تخریب‌ کننده شد.

خلاصه کتاب

از آنجایی که دختر بابا همواره از گذشته تا به امروز مورد لطف و محبت پدر خودش بوده، فکر می‌کند که فرد خاصی است و انتظار دارد که دیگران نیز همانند پدرش به او محبت کنند. او به گونه تربیت شده که هیچ درکی از محدودیت‌ها ندارد و اگر به یکی از خواسته‌های او بنا به هر دلیلی پاسخ منفی داده شود، همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند.

دختر بابا هیچ درکی از سازش و توافق دو طرفه ندارد، زیرا از کودکی تا به امروز هر کاری را خواسته بدون هیچ محدودیتی به انجام رسانده است. او هرگز یاد نگرفته که برای ایجاد یک رابطه صمیمی باید مهارت گوش کردن به صحبت دیگران را بلد باشد و به همین دلیل نیز همیشه در این زمینه با مشکل روبروست.

دختر بابا همواره از پدرش در انجام دادن امور خود تقلید می‌کند و به گونه‌ای او را به عنوان الگوی رفتاری خود برگزیده است، بنابراین او همواره کارهایی سنگین‌تر و بزرگ‌تر از توانایی‌اش برمی‌دارد، فردی کمال‌گراست و نمی‌تواند آسیب‌های احتمالی را تاب بیاورد. او می‌خواهد در زندگی همانند پدرش باشد و فکر می‌کند که به این روش می‌تواند بیشتر در دل پدر خود جا باز کند. برای تشخیص اینکه دختر بابا هستید یا نه، به این آزمون جواب دهید.

  • آیا احساس می‌کنید فرد خاصی هستید و انتظار دارید دیگران هم رفتار خوبی با شما داشته باشند؟
  • آیا از خودتان و دیگران انتظارات زیادی دارید، درک چندانی از محدودیت‌ها ندارید و به طور کلی هنگامی که به درخواست شما پاسخ منفی داده می شود باز هم از خواسته خود دست برنمی‌دارید؟
  • آیا هرگز نمی توانید با دیگران سازش و توافق کنید، چون دوست دارید همیشه هر کاری که می‌خواهید را انجام دهید. آیا به هر قیمتی از پدر تقلید می‌کنید؟
  • آیا هدف شما این است که در جامعه فرد مفیدی باشید؟
  • آیادر دنیای کار فردی جاه‌طلب و مسئولیت‌پذیرهستید؟
  • آیا بر روی دستیابی به اهدافتان تمرکز کرده و برای همیشه عزمتان را برای رسیدن به اهدافتان جزم می‌کنید؟
  • آیا اکثر اوقات مسئولیتی بیش از توانتان قبول می‌کنید؟
  • آیاکمال‌گرا هستید و قادر نیستید آسیب‌ پذیری‌های خود را تحمل کنید؟
  • آیا از نظر شما موفقیت چیزی است که بر اساس استانداردهای فرهنگ مردانه، هدف‌محور و قدرت‌مدار موفقیت باشد؟
  • آیا مشتاق هستید که مثل پدرتان باشید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، شما یک دختر بابا هستید.

بخشی از متن کتاب

احساس قدرت درونی لزوم پیش از آن که فرد بتواند به دنبال جایگاه قدرت باشد، در او شکل می گیرد. بسیاری از بانوانی که با آنها صحبت کردم، به دلیل عدم آگاهی، عدم برخورداری از حمایت و تعصب جنسیتی که در خانواده هایشان بر عليه بانوان قدرتمند وجود داشت، علاقه ای نداشتند که به دنبال قدرت در دنیای بیرونی باشند. تنها تعداد معدودی از بانوان اظهار داشتند که پدرانشان – فعالانه – آرزوها و اهداف شغلی آنها را تشویق می کردند یا حتی از آنها انتظار داشتند که به مرحله ای برسند که بتوانند بدون حضور یک مرد امرار معاش کنند.

کسی که در دنیای بیرونی به دنبال قدرت باشد باید خطر کند و به اغلب دختران آموزش داده شده که از خطر اجتناب کنند. سیگن هامر این مطلب را به گونه دیگری بیان می کند: “ما زندگی خود را صرف رقابت با دختران و بانوان دیگری که در سلسله مراتب قدرت هستند، نکرده ایم و هنر همکاری و منافع داد و ستد، هنر کار کردن با دختران و بانوانی که از آنها خوشمان نمی آید را نیاموخته ایم. ما در تمام عمر در حال ارتباط با بابا بوده ایم.

بانوان معاصر درگیر تلاشی مداوم برای آشتی دادن میل به قدرت و اقتدار در دنیای بیرونی و تمایلشان به رابطه هستند. فردی که در دنیای امروزی به دنبال قدرت باشد (چه زن باشد و چه مرد) باید خطر جدایی و تنهایی را به جان بخرد؛ بسیاری از بانوان به “رابطه بین فردی”، بیش از با اراده بودن ارزش می نهند. به دست آوردن قدرت و حفظ آن مستلزم این است که انرژی خود را منحصرا در این راستا قرار دهیم. جامعه به بانوان میگوید که رابطه چیزی است که بانوان باید برای آن ارزش قائل شوند.

نقد کتاب دختر بابا

پدرِ دختر بابا در محیط خانواده، دختر خود را به همسر و دیگر فرزندان ترجیح می‌دهد. این‌گونه است که «دختران بابا» حس می‌کنند شخصی خاص و منحصربه‌فرد هستند. این دختران چنان با پدر همانند‌سازی می‌کنند که دیگر هیچ هویت مستقلی از خود ندارند. آن‌ها غالبا نظری هم از خود ندارند، مگر اینکه با معیارهای روان بابا چک کنند تا ببینند کاری را باید انجام بدهند یا نه؟ آیا شما این ویژگی‌ها را دارید:

  • طرفدار مردها و قدرت مردانه هستید و دیدگاه زنان در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد؟
  • در دوران کودکی محرم اسرار پدر بوده‌اید و بیش از نقش دختری، نقش همسرش را ایفا کرده‌اید؟
  • در محیط کار محرم اسرار اصحاب قدرت در سازمان هستید؟
  • از جمله زنان و دخترانی هستید که از خود و دیگران انتظارات زیادی دارند و اگر با پاسخ منفی مواجه شوید، بازهم دست از خواسته‌هایتان برنمی‌دارید؟
  • سازش با دیگران برایتان سخت است، چون قائل به این هستید که در نهایت خواسته‌های شما اجرا خواهد شد؟
  • ارزش‌ها و اصولی که پدر در زندگی داشته برایتان مهم است و شما را برای «مفید بودن» در جامعه راهبری می‌کند؟
  • آیا دوست دارید مثل پدرتان باشید و او شما را دوست داشته باشد؟

در کتاب دختر بابا به بررسی روابط میان پدر و دختر پرداخته شده است، مسئله‌ای که امروزه از اهمیت آن کاسته شده و کمتر کسی به آن توجه می‌نماید. اگر دختر و یا پدر دختری هستید، کتاب حاضر با عنوان فرعی: موهبت ها و مصیبت های دختر بابا بودن را از دست ندهید. نویسنده در کتاب مذکور به روایت سرنوشت تلخ چنین دخترانی پرداخته است، دخترانی که در دهه‌های سوم و چهارم زندگی خود با یک واقعیت بسیار دردناک مواجه می‌شوند: آن‌ها نتوانسته‌اند در طول زندگی خود روابط صمیمی برقرار کنند و به دنبال آن خودشان را از نعمت مادر شدن محروم کرده‌اند.

به طور حتم دختر بابا بودن علاوه بر مزیت‌های خود، خسارات جبران‌ ناپذیری نیز به دختران وارد می‌کند که در این کتاب به تشریح آن‌ها پرداخته شده است. نکته قابل‌توجه در خصوص این کتاب آن است که در بخش‌های مختلف کتاب شاهد اطلاعاتی هستیم که نویسنده آن را با مصاحبه و روانکاوی از افراد مختلف به دست آورده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 357 بار

Maureen%20Murdock%20 %D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%86%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%DA%A9

عنوان کتاب: دختر بابا

موهبت ها و مصیبت های دختر بابا بودن

نویسنده: مورین مورداک

مترجم: ساره سرگل زایی

تعداد صفحات کتاب: 317 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 31.31 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب برای هر زنی است که چشم‌اندازی دارد که شاید دیگران آن را درک نمی‌کنند. این کتاب برای هر زنی است که از زندگی بر طبق کتاب قانون خسته شده است. این کتاب برای هر زنی است که می‌داند برای چیزی بیشتر ساخته...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 287
داستان حاضر به موضوعات عشق، پشیمانی و پیچیدگی‌های روابط می‌پردازد و بررسی می‌کند که آیا می‌توان گذشته را تغییر داد یا اکنون چیزی است که واقعاً مهم است. این اثر، رمانی است صمیمانه...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 202

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *