غول بزرگ مهربان

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
غول بزرگ مهربان (nbookcity.com)

دانلود کتاب غول بزرگ مهربان

اولین غولی که چشمش بهت بیفته، با دو تا انگشت می‌گیردت و می‌خوردت! ولی غول بزرگ مهربان از آن غول‌هایی نیست که استخوان آدم‌ها را قرچ و قورچ می‌جوند.

او غولی مهربان و بی‌آزار است و سوفی از این بابت شانس آورده، چون اگر به جای او، غول‌هایی مثل خون تو شیشه‌کن، گوشت قلنبه‌خور و یا… دزدیده بودندش تا حالا یک لقمه‌ی چپ شده بود! اما سوفی دلش مثل سیر و سرکه می‌جوشد. نگرانی‌اش این است که غول‌هایی می‌خواهند بروند انگلستان و همه‌ی بچه‌های کوچولو موچولوی خوشگل را بیندازند بالا و قرچ و قورچ.

پرواز تخیل رولد دال و کلام طنزآمیز و گیرایش در کنار تصویرهای جذاب و ساده کوانتین بلیک، می تواند هر خواننده ای را از کوچک و بزرگ تا پایان قصه پی خود بکشد و لذت همراه بیاورد.

خلاصه کتاب

غول این کتاب، یک غول معمولی که همه چیز را خراب می کند نیست. او غول خیلی خوب و شوخی است و وجود او مایه خوش شانسی سوفی است. اگر سوفی در اواسط شب توسط هر غولی به جز غول بزرگ مهربان از تختش در یتیم خانه به جایی دیگر منتقل شده بود، تا الان به صبحانه ی غول تبدیل شده بود!

هنگامی که سوفی توسط غول مهربان از تخت یتیم خانه ربوده می شود، می ترسد که غول، او را بخورد. اما در نهایت، این دو برای پیروزی بر 9 غول بسیار عجیب دیگر که بچه های زمینی را می خورند، به هم می پیوندند و تلاش می کنند. داستان با دختر یتیم هشت ساله ای به نام سوفی شروع می شود که در یک یتیم خانه در رختخواب خوابیده است و در حالی که برای خوابیدن تلاش می کند، چیز عجیبی در خیابان می بیند؛ یک مرد غول پیکر، که یک کیف و یک شیپور عجیب و غریب به همراه دارد.

او سوفی را می بیند، که سعی می کند در رختخواب پنهان شود، اما غول او را از پنجره بیرون می کشد و سپس خیلی سریع از یک غار بزرگ، عبور می کند. هنگامی که او سوفی را رها می کند، سوفی که فکر می کند، غول او را خواهد خورد، برای نجات زندگی خود تلاش می کند. اما غول می خندد و توضیح می دهد که همه ی غول ها انسان نمی خورند و منشاء و نژاد مردم بر طعم آن ها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، مردم یونان طعم چربی می دهند، در حالی که مردم پاناما طعم کلاه می دهند، او در نهایت می گوید که او کسی را نمی خورد ، زیرا او غول بزرگ مهربان است!

بخشی از متن کتاب

وقتی کنار پرده رسید، دودل شد. خیلی دلش می خواست دزدکی از زیر پرده سرک بکشد و از پنجره خم شود و ببیند که در ساعت جادوگران، دنیا چه شکلی است. دوباره گوش داد. همه جا سکوت مرگباری حاکم بود. آن قدر برای دیدن دنیای بیرون اشتیاق داشت که دیگر نتوانست جلوی خودش را بگیرد و فوری از زیر پرده سرک کشید و از پنجره خم شد. زیر نور نقره گون ماه، انگار خیابانِ دهکده ای که او مثل کف دست می شناخت، با همیشه فرق داشت.

خانه ها، مثل خانه های توی قصه های پریان، یک وری و کج و کوله به نظر می آمدند. همه چیز کم رنگ، شبح وار و شیری رنگ بود. سوفی در آن طرف خیابان، مغازه ی خانم رَنس را دید که دکمه وکاموا و از این جور خرت و پرت ها می فروخت. مغازه واقعی به نظر نمی آمد. انگار آن هم محو و تار بود. سوفی نگاهی به انتهای خیابان انداخت و ناگهان خشکش زد. چون دید که از انتهای خیابان چیزی به طرف او می آید. یک چیز سیاه… یک چیز بلند و سیاه… یک چیز خیلی بلند و خیلی سیاه و خیلی باریک.

آن موجود آدمیزاد نبود. نمی توانست آدم باشد. چون قدش چهار برابر قدبلندترین آدم دنیا بود. به قدری بلند بود که سرش از پنجره ی طبقه ی دوم ساختمان ها هم بالاتر بود. سوفی دهانش را باز کرد تا فریاد بکشد، اما صدایی از گلویش بیرون نیامد. حنجره اش هم، مثل همه ی بدنش، از ترس خشک شده بود.
ساعت جادوگران که می گفتند، همین بود. آن هیکل بلند و سیاه داشت به طرف او می آمد. درست چسبیده به خانه های آن طرف خیابان راه می رفت و در گوشه و کنارهای تاریکی که مهتاب روشن شان نمی کرد، پنهان می شد.

نقد کتاب غول بزرگ مهربان

کتاب حاضر، از مجموعه داستان‌های عجیب آقای دال، رمانی تخیلی است که برای کودکان و نوجوانان به رشته تحریر درآمده است. این کتاب ماجراهای غول بزرگ مهربانی است به نام بی. اف. جی که دخترک یتیمی به نام «سوفیا» را می‌رباید «بی. اف. جی» بر خلاف غول‌های دیگر، صفات و شخصیت خوبی دارد.

رولد دال از کودکی عاشق داستان و کتاب بود، اساس قصه‌هایش را از افسانه‌هایی که مادرش برایش تعریف می‌کرد به علاوه‌ی ماجراهایی که برای خودش اتفاق افتاده بود می‌گرفت.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 717 بار

Roald%20Dahl%20 %D8%B1%D9%88%D9%84%D8%AF%20%D8%AF%D8%A7%D9%84

عنوان کتاب: غول بزرگ مهربان

مجموعه داستان های عجیب آقای دال

جز برترین کتاب ها در بریتانیا

جزو برترین کتاب های کودک

نویسنده: رولد دال

مترجم: علی هداوند

تعداد صفحات کتاب: 152 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.75 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

زنی پس از ترک شدن توسط همسرش، به قهقرایی از پوچی و بی معنایی سقوط می کند و مجبور می شود به تنهایی از دو کودک خود مراقبت کند. این زن اکنون احساس می کند که به معنای واقعی کلمه در درون دیوارهای...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 535
نویسنده با نثری طنز و خنده‌دار به مخاطبانش کمک می‌کند تا خودشان را از شر نگرانی‌های بیهوده و بی‌اهمیت نجات بدهند. او به ما یاد خواهد داد که اولویت‌هایمان را مشخص کنیم؛ کمتر کار کنیم و زمان بیشتری را با عزیزانمان بگذرانیم...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 386

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *