نامه ای به یک دوست قدیمی

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
نامه ای به یک دوست قدیمی (nbookcity.com)

دانلود کتاب نامه ای به یک دوست قدیمی

شهید مرتضی آوینی، نویسنده کتاب نامه ای به یک دوست قدیمی، دنبال جاودانگی بود و راهش را هم پیدا کرد!

برای آنها که آوای آوینی در گوش‌شان نجوا کرده است، خواندن کتاب‌های «سید مرتضی» لذتی عجیب دارد. کتاب‌هایی که ورای لحن گفتارهای مستندهای روایت فتح، کلمات و عبارات خاصی  را در خود دارند. شاید بهتر باشد بگوییم ادبیاتی خاص؛ مثل خود سید مرتضی آوینی. کتاب حاضر از آن نوشته‌های خاص سید شهیدان اهل قلم است که با همه‌ی آنچه از او خوانده‌ایم تفاوت دارد.

این کتاب انسان را به خلسه‌ای عمیق فرو می‌برد که پیش از این هیچ یک از آثار او اینگونه نبوده است، انسان را به ژرفای عمیقی می‌برد که هیچ‌کس جز خود و خدا نیست. نامه، عین مرگ‌آگاهی است و کلمات، رموزی هستند که باید آن‌ها را کشف کرد. کتابی است کوچک اما عمیق. تو را با خود به اعماق وجودت می‌برد. خودت را وا می‌شکافی و به جایی می‌رسی که آنجا جایگاه خودشناسی و خداشناسی است. نقطه‌ای پر از مرگ‌آگاهی!

خلاصه کتاب

کتاب نامه ای به یک دوست قدیمی نوشته‌ای است که آوینی آن را با نام مستعار «طه عطابخش» نوشته و در سال ۱۳۶۸ در ماهنامه سوره منتشر شده است. کتاب در فضاسازی و لحن با همه‌ی آنچه از سید شهیدان اهل قلم تا به امروز چاپ شده تفاوت دارد و به‌نوعی یادآور نوشته‌های دوران جوانی اوست. این کتاب نثر است، اما روح شاعرانگی شهید بزرگوار در آن خودنمایی می‌کند.

مطالب کتاب، برگزیده، خوش خوان و جذاب اند و در عین حال جامعیت دارند، به همین دلیل فهم و ورود به جهانشان لزوما نیازمند مطالعه کل آثار نیست. در انتخاب مطالب به تنوع موضوعی آنها نیز توجه شده و سعی شده مجموعه ای جامع ارائه شود که مقولات مختلف را در بر گیرد.

آوینی فیلم‌ساز مستند و روزنامه‌نگار حوزه دفاع مقدس بود که در سال ۱۳۷۲ بر اثر ترکش مین به شهادت رسید. از او آثار بسیاری به جامانده است. کتاب نامه ای به یک دوست قدیمی شامل مطالب خوش‌خوان و جذابی است که می‌تواند لایه‌های درونی‌تر نویسنده را به خوانندگان معرفی کند، شاید تاکنون تصویری رسمی و کلیشه‌ای از شهید آوینی ارائه‌شده باشد، اما این کتاب می‌تواند وجوه متمایزی از تفکر او را انعکاس دهد.

بخشی از متن کتاب

آنها نمی‌دانستند که چشم مرده را تا گرم است باید ببندند و فکش را هم تا گرم است، باید راست کنند… اگر نه در همان حال که موقع جان کندن مرده است، می ماند؛ با چشم‌هایی باز و دهانی کج. می‌دیدم که سخت ترسیده ای، آن همه که حتی فراموش کرده ای ترست را پنهان کنی. نگاه خانم جان مانده بود، اما خودش رفته بود. به کجا؟… میدانستم که از چه ترسیده ای؛ خوب میفهمیدم.

شمدی سفید آوردند و رویش را پوشاندند و کم کم خانه پر شد از آدم‌هایی که در کنار مرده ها هم، مرگ را باور نمی‌کردند؛ واقعیتی کاملاً غیرواقعی. بعضی ها هم می‌فهمیدند که چه اتفاقی افتاده است. یادت هست؟ عمه جان را میگویم. آنجا دور از همه نشسته بود، تنها و مبهوت و درمانده… و زل زده بود به درون خودش؛ به آن فضای موهومی که در هیچ کجا نیست، اما هست. از نفس به آدم نزدیک تر است.

اگرچه از دورترین ستاره ها هم دورتر است؛ درست آنجاست که بی نهایت وجود پیدا میکند. به درون خودش آنگونه می نگریست که من به ستاره های دور مینگرم و در مرز وجود و عدم بود و میترسید که تکان بخورد. عمو خالد از راه رسید. یادت هست؟ مرضیه از او پرسید که ناهار خورده است یا نه. سرش را بالا انداخت و گفت «نه» نیم نگاهی هم به مرده انداخت و گفت: خدا رحمتش کند.

و من میدیدم که کلمات مثل حباب، در دهانش می ترکند و نابود میشوند. کنار جنازه ی خانم جان بوی زخم می‌آمد؛ بوی دریا. تو از لای در باز، به عمو خالد چشم دوخته بودی که روی مبل نشسته بود، پشت میز عسلی. بشقاب پر از لوبیاپلو، سالاد گوجه فرنگی و خیار آب خُنک…

من هم پشت سر تو دویدم و همانجا از پشت در صدایت را شنیدم، صدای نفس‌هایت را وقتی که آن لقمه گلوگیرِ ناخورده را استفراغ میکردی. باد آرام گرفته و وقت خروس خوان نزدیک است؛ اما اکنون جز صدای سیرسیرک ها چیزی به گوش نمی‌رسد. آن ستاره ای که محافظ من است، هنوز…

نقد کتاب نامه ای به یک دوست قدیمی

امروز که نزدیک به ربع قرن از شهادت سید مرتضی آوینی می گذرد تصویری رسمی و کم و بیش کلیشه ای از شخصیت و تفکر این شهید در جامعه شکل گرفته که مانع از مواجهه بی واسطه مخاطب، خصوصا نسل جوان با او و اندیشه ای می شود. در این شرایط طرح مجدد دیدگاه ها و بازخوانی آثار او مثل همین کتاب نامه ای به یک دوست قدیمی امری ضروری به نظر می رسد.

نشر واحه از این منظر نگاهی دوباره به آثار آوینی افکنده و تصمیم گرفته تا در کنار انتشار مجموعه آثار او به شکل سنت، تعدادی از پخته ترین مطالب نگارنده را نیز، بصورت جداگانه در قالب تک نگاری و همراه با تصاویر مرتبط منتشر کند.

این کتاب وجهی متمایز از تفکر آوینی را انعکاس می دهد، به نحوی که از هم نشینی آنها نهایتا تصویری یکپارچه شکل می‌گیرد؛ تصویری که اگرچه کامل نیست اما شاید اندیشه سید مرتضی آوینی را از قالب رسمی یا از میان قفسه های خاک خورده کتابخانه ها خارج کند و اشتیاق نزدیک شدن به عالم او و مطالعه کل آثارش را در نسلی دیگر برانگیزاند.

کتاب نامه ای به یک دوست قدیمی را به تمام علاقه‌مندان به داستان کوتاه پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 237 بار

Morteza%20Avini%20(%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C%20%D8%A2%D9%88%DB%8C%D9%86%DB%8C)

عنوان کتاب: نامه ای به یک دوست قدیمی

نویسنده: مرتضی آوینی

تعداد صفحات کتاب: 24 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.78 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

آلن واتس در کتاب حکمت بی قراری قانون تلاش معکوس را جوهر تعالیم حکیم و عارف چینی لائوتسه می ‌داند و درباره شیوه‌های بهره‌ گیری از این قانون برای رهایی از اضطراب، توضیحاتی به دست می‌دهد. مثالی از قانون تلاش معکوس به این شرح است : وقتی سعی می‌کنیم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2874
ازرگانی به سفر می‌رود و از همسرش می‌خواهد تا در غیبت او، قبل از اقدام به هر کاری، با طوطیِ وی مشورت کند. در مدت غیبتِ بازرگان، همسر او عاشق جوانی می‌شود و هر شب که قصدِ دیدار او می‌کند، ابتدا راز...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 643

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *