هستی و نیستی

آخرین ویرایش: 6 ماه قبل
هستی و نیستی (nbookcity.com)

دانلود کتاب هستی و نیستی

کتاب هستی و نیستی بدون شک یکی از تأثیرگذارترین کتاب های فلسفی و روانشناسی قرن بیستم است.

این کتاب که به عقیده ی بسیاری، اصلی ترین اثر یکی از تأثیرگذارترین متفکرین سده ژان پل سارتر است، مسیر حرکت فلسفه غرب را به شکل چشم‌گیری تغییر داد.

شیوه‌ی نو و انقلابی این اثر ارزشمند که از آن به عنوان «کتاب مقدس اگزیستانسیالیسم» نیز یاد می‌شود، تمامی پندارهای سابق درباره‌ی ارتباط هر فرد با دنیای پیرامونش را به چالش کشید و تأثیرش بر فرهنگ و ادبیات، آنی و جهان شمول بود.

این تأثیر، در تئاتر معنا باختگی ساموئل بکت و اشعار روح پرور شاعران نسل بیت  نمود دارد. هستی و نیستی، یکی از آن معدود کتاب هایی است که تأثیرش بر طرز تفکر نسل های بعد، بسیار واضح و آشکار است و علیرغم گذشت حدود هفتاد سال از اولین انتشارش، همچنان پیامی قدرتمند و پرنفوذ دارد.

مروری بر کتاب

این اثر گرانبها نوشته‌ی ژان پل سارتر، مخاطبین را به چالشی برای روبه رویی با مسائل اساسی بشر از قبیل آزادی، انتخاب، مسئولیت و عمل دعوت می کند. تمام فلسفه سارتر را می توان در یک جمله مشهور خلاصه کرد: «وجود انسان بر ماهیت او تقدم دارد». مقصود این است که انسان ماهیتی از پیش تعیین شده ندارد و این برخلاف تمام فلسفه های پیشین است که انسان را دارای ماهیت می دانسته اند.

یعنی ما برای شناخت انسان نمی توانیم به سراغ ماهیت او برویم بلکه تنها راه عطف توجه به انسان، آن چیزی است که انجام می دهد و ما مفهومی از طبیعت انسانی در دست نداریم تا بر طبق آن تعیین کنیم که افعال انسانی به کدام سمت می رود و چه باید بکند. بر طبق این آموزه، انسان بر طبق هیچ نمونه ای، از قبل در نظر گرفته نشده است.

خلاصه کتاب هستی و نیستی

کتاب هستی و نیستی تاثیر گرفته از کتاب هستی و زمان هایده گر می باشد. سارتر از دو نکته در هستی و زمان هایدگر تاثیر گرفته بود. یکی اهمیت بنیادین مفهوم هستی در فلسفه و دیگری اهمیت تحلیل دازاین. این کتاب همچنین رابطه بین متنی با «هستی و زمان» دارد.

فهم فسلفه سارتر در ابتدا دشوار است، زیرا او نیز نظیر سایر فلاسفه هم عصرش اندیشه پیشینیان را در خود حل کرد و از مجموعه شنیده ها و خوانده ها، نظریه ای ارایه داد و اساس تمام مقوله های عالم هستی را بر پایه آن نظریه فرض کرد. فلسفه سارتر در بسیاری موارد با پدیدارشناسی هگل بی شباهت نیست.

درباره ژان پل سارتر

سارتر به یقین از تاثیرگذارترین متفکران سده های اخیر است در کتاب هستی و نیستی (روانکاوی وجودی) رویکردی تازه و انقلابی به رابطه ی پیچیده ی انسان و جهان دارد. هرچند در زمان نگارش کتاب درگیر و دار جنگی مهیب، دلبسته آثار ادموند هوسرل و به ویژه هستی و زمان مارتین هایدگر بود. اما این کتاب تجربه اوست در آزادی.

گزینش اوست برای آزادی و اینجا می بینیم اندیشه های تجریدی هستی شناسانه هرگاه به قلم ادیبی توانا نوشته شود چه شیرین و جذاب خواهد بود. کتاب هزار حسن دارد، اما اگر فقط یکی می داشت این است که عشق به دانایی را در دل خواننده زنده نگه می دارد.

هستی و نیستی يکي از برجسته ترين آثار ژان پل سارتر نويسنده و فيلسوف فرانسوي با برگردان مهستي بحريني توسط انتشارات نيلوفر در 860 صفحه قطع وزيري منتشر شد. بابک احمدي که پيش از اين کتاب «سارتر که مي نوشت» را تاليف کرده بود، درباره اين اثر مي نويسد:

نخستين ترجمه فارسي از متن کامل «هستی و نیستی» (جستاري در هستي شناسي پديدار شناختي) مهمترين اثر فلسفي ژان پل سارتر شاهکاري فلسفي و نمايانگر معناي زندگي است در سده بيستم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 3,971 بار

Jean Paul%20Sartre%20 %DA%98%D8%A7%D9%86 %D9%BE%D9%84%20%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B1 2

عنوان کتاب: هستی و نیستی (روانکاوی وجودی)

بخشی از کتاب هستی و نیستی با عنوان روانکاوی وجود به چاپ رسیده که دانلود هر دو کتاب برای شما علاقمندان قرار داده شده است.

نویسنده: ژان پل سارتر

مترجمان: عنایت الله شکیباپور و احمد سعادت نژاد

تعداد صفحات کتاب: 425 و 163 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.7 و 2.9 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب حاضر به یکی از سخت‌ترین موضوع‌هایی می‌پردازد که در زندگی رخ می‌دهد: عذاب کشیدن. دیل بیشتر از ده سال رنج و مشقت فراوان را متحمل شده تا به رویاهای ساده‌اش دست یابد. او ناامیدی، تردید، شکست، اعتراض و بسیاری...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 290
در طول داستان، ما شاهد تحول و رشد شخصیت اصلی هستیم. او از یک زن جوانی که از زندگی تکراری خسته شده، به یک فردی با انگیزه برای کشف معنا و هویت تبدیل می‌شود. او در طی سفرهای...
بروزرسانی: 6 ماه قبل
تعداد بازدید: 207

یک پاسخ

  1. توجه داشته باشید که این کتاب یک کتاب کاملا فلسفی و هستی شناسانه است؛هم ردیف “مابعدالطبیعه” ارسطو” و “هستی و زمان” هایدگر‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *