قصه های بند

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
قصه های بند (nbookcity.com)

دانلود کتاب قصه های بند

داستان کتاب قصه های بند، مثل سایر آثار علی اشرف درویشیان ساده و دلنشین است.

استبداد در هر حالت و گونه اش سبب رنجش انسان و توهین به مقام و جایگاه وی است؛ تفاوتی ندارد که این استبداد در چه راستایی و با چه هدفی اعمال شود، چه حتی اگر در مقطعی موجبات رشد جامعه را فراهم آورد؛ به راحتی و با تغییر افراد در حاکمیت و دست به دست شدن حکومت چنین دستاوردهایی نیز به زیر سوال خواهد رفت و تمنیات حاکمین فعلی تعیین کننده ی مسیر جدید (حتی مغایر با مسیر رشد قبلی) خواهد شد.

در جامعه ای که بستر لازم برای توسعه و ترقی (با تاکید بر نقش و اهمیت شهروندان آن جامعه) وجود نداشته باشد، تنها شاهد وقوع جرقه هایی از پیشرفت در مقاطعی کوتاه خواهیم بود و هیچ تضمینی برای بقا و تثبیت چنین دستاوردهایی در بلندمدت وجود ندارد.

کتاب قصه های بند به خوبی توانسته از عهده ی نشان دادن چهره ی کریه دیو استبداد در حکومت سابق برآید. مطالعه ی چنین کتابهایی و مقایسه ی شرایط آن دوران با وضعیت فعلی به خوبی نشان می دهد که این دیو همچنان زنده و در حال شکار طعمه های خود است.

خلاصه کتاب

این کتاب، داستان رنج و درد انسان‌های مبارز در زندان‌های رژیم پهلوی برای آزادی و عدالت است. مردانی که با گوشت و پوست و استخوان تاوان کارهای ساده مثل کتاب خواندن، اعتراض صنفی یا سر فرو نیاوردن در برابر صاحب قدرتی را می‌دهند و متحمل فشار طاقت‌فرسای شکنجه‌های جسمی و روحی می‌شوند.

در کتاب قصه های بند، قصه بسیاری از مبارزان ملی و سیاسی که تا مرگ ایستادند روایت می‌شود و در کنار آن از کارگران، دهقانان، معلمان، دانشجویان و افراد معمولی سخن گفته می‌شود، که همه گرفتار پنجه غدار دیکتاتوری و استبداد فردی شده‌اند. علی اشرف درویشیان این قصه‌ها را در دوران زندان خود نوشته و در سال ۱۳۵۶ به پایان رسانده و به بازنویسی آن در سال ۱۳۵۸ انجام یافته و امروز پس از نزدیک به چهار دهه به قامت کتاب درآمده است.

کتاب قصه های بند بیانگر نوعی نگاه به سیاست در اواخر دهه‌های چهل و پنجاه است. نگاهی آرمان‌گرایانه با چاشنی مقاومت؛ مقاومت یعنی حیثیت، و شکستِ آن یعنی بی‌‌اعتباری و بی‌معنایی و طردشدگی از محیط زندان و به‌تبع آن از جامعه. مقاومت یعنی تاب آوردن زیر شکنجه‌های وحشیانه، شکنجه‌هایی که تحمل آن از توان بسیاری خارج بوده و فقط برخی آن را تاب می‌آوردند. درویشیان در داستان‌هایش همراه و همدل با فرهنگ سیاسی زمانه جانبدار مقاومت است، مقاومت به هر قیمتی.

بخشی از متن کتاب

وکیل بند که دهانش خشک شده بود به زور لبها را از هم گشود و پس از چند بار به هم زدن فکها عاقبت با صدایی شبیه ناله یک کلاغ به دام افتاده گفت: «جناب سرهنگ… خواهش دارم ناراحت نشوید تا آنجا که به نظر من رسیده آن طناب باید از پشت پنجره همان اتاق هفت آویزان شده باشد. حال شاید اشتباه کرده ام و نتوانسته ام درست اتاق را تشخیص بدهم. «پس برو و با دقت چشم هایت را باز کن و ببین مربوط به کدام اتاق است.»

«چشم قربان… همین الان.» هنوز سرهنگ موچین و آینه را درست برنداشته بود که دوباره سرپاسبان نفس زنان و هن و هون کنان برگشت: «جناب سرهنگ قضیه مربوط به اتاق نه است. بفرمایید خودتان نگاه کنید.» پس از یک بازجویی شفاهی از یکی از زندانیان اتاق نه، معلوم شد که پنجره آن اتاق را هم جوش کرده اند و این بار باز در اثر دستپاچگی سرکار نظام نظام آبادی اشتباه شده است.

 و بعد سراغ اتاق هشت رفتند که روبه روی اتاق نه بود و پس از مدتی جر و بحث معلوم شد اتاق هشت اصلا در آن طرف سالن است و به حیاط بند دو و سه ربطی ندارد. عاقبت پس از دو ساعت این طرف و آن طرف رفتن و زندانیان سه اتاق را به پای میز بازجویی کشاندن، معلوم شد آن تکه نخ از پنجره اتاق یازده آویزان شده است. این بار سروان شعله ناز با اطمینان میکروفن را برداشت و باد در گلو انداخت و در آن داد زد:

«ساکنین اتاق یازده به نگهبانی مراجعه کنند. ساکنین اتاق یازده هر چه سریع تر به نگهبانی مراجعه کنند.» وکیل بند نظام نظام آبادی که نزدیک میکروفن ایستاده بود و نفس سروان به صورتش میخورد سریع برگشت و در حالت گیجی با خود گفت: «اف… پف… یک بشکه ادوکلن هم نمی تواند بوی این صاحب مرده ات را علاج کند. وای از این بیچارگی.»

نقد کتاب قصه های بند

کتاب قصه های بند سیاست را ساده سازی نمی‌کند، بلکه بازنمایی وضعیت سیاسی همان روزگار است. بازنماییِ بازنمایی است. درویشیان آدم‌هایی را به تصویر می‌کشد که برداشتی عمیق از سیاست ندارند. سیاست برایشان در مبارزه و مقاومت معنا می‌یابد. گویا در مبارزه و مقاومتِ ‌آنان است که سیاستی مردم‌آفرین شکل می‌گیرد. کمتر آدمی در داستان‌های درویشیان به تکوین مبارزه باور دارد.

تکوین مبارزه در فرایند آگاهی بخشی به مردم و مقاومت برای خلقِ مفهومی از جنس رهایی. آدم‌های درویشیان چنان به مبارزه و مقاومت اعتقاد دارند که گویا با پتانسیل این دو مفهوم می‌شود مردم را به حرکت واداشت. براساس این باور، ایدئولوژی‌های راست و چپ و مذهبی در زندان شکل می‌گیرد که در رقابت با یکدیگر مفهوم «رهایی» به باورهای سطحی و ایدئولوژیک تقلیل می‌یابد.

اگر از طرفداران قلم علی اشرف درویشیان هستید، کتاب قصه های بند را از دست ندهید!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 114 بار

Ali%20Ashraf%20Darvishian%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D9%81%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: قصه های بند

نویسنده: علی اشرف درویشیان

تعداد صفحات کتاب: 232 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 18.89 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این نسخه از کتاب اوستا که هم‌اکنون آماده دانلود می‌باشد، نسخه‌ای نفیس و نایاب است که توسط اساتد ابراهیم پورداوود آماده و منتشر شده است. این کتاب در حدود یک‌قرن پیش منتشر شده و دارای کیفیتی بسیار مطلوب می‌باشد. دانلود کتاب اوستای زرتشت را به همه دوست‌داران و پژوهشگران...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 22240
فرد دیگری گفت: او به راحتی از عملیات تجسس و جستجو جان سالم به در برده، آن هم از دست شکارچیانی که می‌توانند حتی گرازهای وحشی را هم شکار کنند! برادرم با صدایی لرزان فریاد زد: او فرار کرده... فرار کرده...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 201

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *