در برابر استبداد

استبداد (nbookcity.com)

دانلود کتاب در برابر استبداد

توصیه کردن این کتاب به همه، در این برهه از تاریخ که زندگی می‌کنیم امری ضروری است! کتاب در برابر استبداد به درد هر ایرانی میخورد.

کتاب در برابر جباریت: بیست درس از قرن بیستم، اثری تاریخی، فلسفی نوشته ی تیموتی اسنایدر است که برای اولین بار در سال 2017 به انتشار رسید. در روز نهم نوامبر، میلیون ها آمریکایی با حقیقتی دور از تصور رو به رو شدند: انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور. برخلاف همه ی پیش بینی ها، یکی از منفورترین نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ برنده ی رقابت شده بود و به صدر قدرت رسیده بود.

تیموتی اسنایدر با ارائه ی بیست درس از تاریک ترین لحظات قرن بیستم، به مخاطب نشان می دهد که امید همچنان در قرن بیست و یکم زنده و پابرجاست. اسنایدر عقیده دارد که با درس گرفتن از اشتباهات گذشته که منجر به قدرت گیری فاشیسم، نازیسم و کمونیسم شد، می توان مسیری جدید در پیشروی آینده ی بشر باز کرد.

کسانی که به خواندن کتاب‌های سیاسی علاقهٔ چندانی ندارند، ممکن است تصور کنند که تمایلی به خواندن این کتاب ندارند. اما در برابر استبداد کتابی بسیار ساده است که با مثال‌هایی بسیار دقیق و آموزنده، به شرح مطالبی می‌پردازد که دانستنش برای هر انسانی واجب است. و بدونِ‌شک به‌کارگیریِ این آموزه‌ها، حتی در زندگی شخصی بسیار مفید خواهد بود.

خلاصه کتاب

شروع داستان نوشتن کتاب در برابر استبداد که نامزد جایزۀ منتخب گودریدز نیز شده، از یک پست در فیسبوک بود. پستی که تاریخدان برجسته تیموتی اسنایدر متخصص در حوزۀ تاریخ حکومت‌ های جبّار نازی و شوروی، اینبار نه به حاکم اروپایی یا شرقی که به انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد.

انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، این محقق و تاریخدان متخصص نازیسم و کمونیسم را وادار کرد تا در شبکه اجتماعی فیسبوک، جایی که در برگزیده شدن ترامپ نقش داشت، او را نقد کند و به مردم در مورد سرنوشتی که تصور می‌کردند هیچ‌ گاه سراغشان نخواهد آمد هشدار دهد.

پست فیسبوکی او که بعدها گسترده و به کتاب پیش رو تبدیل گردید، بالغ بر 18 هزار بار به وسیلۀ مردم به اشتراک گذاشته شد و خیلی زود در تمام دنیای اینترنت و رسانه‌های دنیا پخش شد. بنابراین اسنایدر تصمیم گرفت تا 20 درسی که در آن پست نگاشته بود را با توضیحات دقیق‌تر و بیشتر و همین طور مثال‌ هایی تاریخی از حکومت نازی و شوروی سابق در کتاب در برابر استبداد جمع‌ آوری کند.

در این کتاب می‌آموزید که فرمان‌ برداری از حاکمان زورگو در بسیاری از مواقع اجباری و گریز ناپذیر نبوده و بسیاری از مردم قبل از آنکه کسی آنها را وادار به اطاعت کند، تسلیم می‌شوند و زانو می‌زنند و اطاعتشان را تقدیم حاکم جبّار می‌کنند. همچنین با خواندن این کتاب یاد می‌گیرید که نداشتن زندگی خصوصی و آزادی در فکر و عمل زمینه‌ای جهت سوءاستفادۀ استبداد است.

به اعتقاد نویسنده سقوط و تنزل فردی در یک جامعه باعث نابودی نظام سیاسی‌ای می‌شود که بر پایه فردگرایی قرار گرفته است. انکار حقیقت برابر است با زانو زدن در مقابل استبداد؛ چرا که با انکار حقیقت، دیگر چیزی برای نقد و انتقاد باقی نمی‌ماند. اسنایدر معتقد است برای اینکه مشکلات درون یک جامعه حل شوند، افراد باید ارتباط‌هایشان را با دوستان خارج از کشورشان حفظ کنند و یا دوستانی جدید بیابند؛ زیرا به تنهایی قادر نخواهند بود راه‌حلی درخور پیدا کنند.

از سوی دیگر نویسنده کتاب در برابر استبداد توصیه می‌کند کامپیوترهای خود را همیشه از نرم‌ افزارهای جاسوسی در امان نگه دارید و در عوضِ ارسال ایمیل از روش‌ های دیگر در اینترنت برای ایجاد ارتباط و بیان عقایدتان استفاده کنید. بهتر است گفت‌ و گوهایتان را برای دیدارهای حضوری نگه دارید، زیرا حاکمان مستبد از اطلاعات شما در دنیای مجازی بر علیه خودتان و به نفع خودشان بهره می‌گیرند.

بخشی از متن کتاب

مردمی که در خانه ها میرفتند تا رأی جمع کنند با پلک زدن های حاکی از تعجب شهروندان آمریکایی روبه رو میشدند که متوجه شده بودند مجبورند به جای اینکه دیدگاهشان را در فیس بوکشان ابراز کنند با آدمی حی و حاضر درباره سیاست حرف بزنند. در جهان دو بعدی اینترنت جماعت تازه ای ظهور کرد که در نور روز نامرئی هستند. جماعتی که به لطف دستکاریها و دخل و تصرفها (در حقایق) جهان بینی تازه ای پیدا کرده اند.

بله، درست است دسیسه و توطئه ای هست که میتوانید آنلاین پیدایش کنید: همان توطئه و دسیسه ای که شما را آنلاین نگه میدارد تا در جست و جوی توطئه و دسیسه باشید. ما نیازمند روزنامه نگاران چاپی هستیم تا گزارش هایشان بتوانند روی کاغذ ظاهر شوند و در ذهن هایمان شکل بگیرند. مثلاً چه معنایی دارد که رئیس جمهور (ترامپ) بگوید زنان «به خانه تعلق دارند» که آبستنی «دردسر» است که مادران «صد درصد هم شان» را سر کار ارائه نمی کنند که زنان باید به خاطر سقط جنین تنبیه شوند، که زنان «تن لش» یا «خوک» یا «سگ» هستند.

و بنابراین حمله و آزار جنسی به آنها مجاز است؟ چه معنایی دارد این که شش شرکت او ورشکسته شده است و شرکت های دیگرش با تزریق پنهانی پول از نهادهایی در روسیه و قزاقستان تأمین مالی شده اند؟ این اطلاعات را میتوانیم در رسانه های گوناگون پیدا کنیم. اما وقتی در تلویزیون از آنها باخبر میشویم، مایلیم جذب همان منطق نمایش های تلویزیونی شویم. وقتی از یک رسوایی باخبر میشویم، اشتیاقمان برای دیدن و شنیدن رسوایی بعدی تحریک میشود.

و به محض آنکه ناخودآگاه میپذیریم که به جای اندیشیدن درباره زندگی واقعی، داریم یک نمایش سرگرم کننده مبتنی بر واقعیت میبینیم. دیگر عملاً هیچ تصویری نمی تواند از لحاظ سیاسی به رئیس جمهور (ترامپ) خدشه ای وارد سازد. برنامه های واقعیت محور تلویزیون باید قسمت به قسمت پرکشش تر شوند. اگر فیلمی ویدئویی از رئیس جمهور ترامپ پیدا میکردیم که رقص قزاقی میکند و ولادیمیر پوتین هم برایش دست میزند، احتمالاً بعد از آن هم خواهان آن میشدیم که فیلمی مشابه را ببینیم.

که در آن رئیس جمهور ترامپ لباس خرس تنش کرده و اسکناس روبل روسیه را در دهانش نگه داشته است. روزنامه نگاران چاپی، روزنامه نگاران بهتری هستند و به ما این امکان را میدهند که به خاطر خودمان و به خاطر کشورمان در معنای چیزهایی تعمق کنیم که شاید از جهات دیگر فقط تکه های منفرد اطلاعات باشد اما اگرچه هرکسی میتواند مقاله ای را در اینترنت برای دیگران نیز ارسال کند، تحقیق کردن و نوشتن کاری است دشوار و نیازمند زمان و پول.

نقد کتاب در برابر استبداد

کتاب در برابر استبداد، در ۲۰ بخش نوشته شده است. نویسنده در مقدمه توضیح داده است که تاریخ تکرار نمی‌شود، ولی راه را نشان می‌دهد. اسنایدر در این کتاب، دانش جامع و گسترده‌اش از تاریخ جهان و به‌ ویژه تاریخ استبداد را به کار می‌گیرد تا از تحولات قرن بیستم ۲۰ درس تنظیم کند.

اسنایدر که پیش از این با کتاب سرزمین خون خودش را در جایگاه یکی از برترین مورخان معاصر جهان نشانده بود، در این کتاب کم‌حجم، حاصل سال‌ها مطالعه پیرامون تاریخ تحولات سیاسی جهان را، به‌شیوه‌ای موجز و مؤثر، در اختیار خواننده می‌گذارد. تاریخ اروپا شاهد سه لحظه‌ی دموکراتیکِ بزرگ بوده است: پس از جنگ جهانیِ اول در سال 1918، پس از جنگ جهانیِ دوم در سال 1945، و پس از پایان کمونیسم در سال 1989.

بسیاری از دموکراسی‌هایی که در این سه مقطع زمانی بر پا شدند به شکست و فروپاشی انجامیدند، آن ‌هم در شرایطی که از بسیاری جهاتِ مهم شبیه به شرایط امروز ما بوده‌اند. تاریخِ قرنِ بیستمِ اروپا به ما می‌آموزد که چطور ممکن است جوامع درهم بشکنند، دموکراسی‌ها سقوط کنند، اخلاقیات فروبپاشد و مردمانِ عادی یکباره خودشان را اسلحه‌ به‌ دست، بالای سرِ گورهای دسته‌جمعی بیابند. درک دلایل به وجود آمدن این شرایط برای امروزِ ما بسیار مفید خواهد بود.

خواندن کتاب در برابر استبداد را به دوستداران تاریخ معاصر امریکا و علاقه‌مندان به علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 760 بار

Timothy%20D.%20Snyder%20(%D8%AA%DB%8C%D9%85%D9%88%D8%AA%DB%8C%20%D8%AF%DB%8C.%20%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B1)

عنوان کتاب: استبداد

بیست درس از قرن بیستم

(در برابر جباریت ، در برابر استبداد)

نویسنده: تیموتی اسنایدر

مترجم: پژمان طهرانیان

تعداد صفحات کتاب: 69 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.56 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که لازم است چند کلمه برای آخرین بار به معشوق سابق خود بگویید؟ کتاب حاضر دقیقاً به همین منظور نوشته شده است و شما در سراسر آن عشق، نفرت، حسرت و... را تجربه خواهید کرد...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 1220
سونیا ریکتی در کتاب قانون جذب، ساده و روان، به شما نشان می‌دهد که چطور همۀ احساس‌های بد و انرژی‌های منفی را از زندگی‌تان خارج کنید. هدف، رساندن شما به جایی در زندگی است که همیشه از لحاظ ذهنی احساسی مثبت و سازنده داشته باشید
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3755

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *